Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

♣ ♦ ♥ ♠ NT JOHDANTO JA SANGI

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "♣ ♦ ♥ ♠ NT JOHDANTO JA SANGI"— Esityksen transkriptio:

1 ♣ ♦ ♥ ♠ NT JOHDANTO JA SANGI

2 Bridgen historia Tikkipelit syntyivät 1500-luvulla, esim twist
1800-luvulla kehittyi biritch eli venäläinen twist, suosittu Yhdysvalloissa ja Englannissa Nimi biritch vääntyi englantilaiseen muotoon bridge 1900-luvun alussa kehitettiin auction bridge 1925 luotiin contract bridgen säännöt ja tämä peli syrjäytti muut bridgen muodot

3 Tikki (ilman valttia) Tikin muodostaa jokaisen pelaajan vuorotellen (myötäpäivään) pelaama yksi kortti Tikkiin ensimmäisenä pelattu kortti määrää, mitä maata tikkiin on pelattava (maapakko) Jokainen pelaajaa saa vuorollaan pelata tikkiin minkä kokoisen kortin tahansa pyydettyä maata (ei ylimenopakoa)

4 Tikki (ilman valttia) Mikäli pelaajalla ei ole pyydettyä maata eli hän ei voi tunnustaa maata, hän saa pelata minkä tahansa kortin kädestään (sakaus) Tikin voittaa pyydetyn maan korkein kortti Korttien arvojärjestys: A, K, Q, J, 10 … 2 Seuraavan tikkiin pelaa ensimmäisenä se pelaaja, joka on voittanut edellisen tikin

5 Valtti Peliin voidaan myös sopia jokin maa valtiksi
Yhä edelleen maapakko Mikäli pelaajalla ei ole tunnustaa maata hän voi yrittää voittaa tikin pelaamalla valttimaata eli varastaa tikin Tikin voittaa se pelaaja, joka on pelannut tikkiin suurimman valtin tai - jos kukaan ei ole varastanut - suurimman kortin tikkiväriä

6 Johdanto Bridgeen Bridge on 4 hengen tikkipeli
Vastakkain olevat pelaajat pelaavat samalla puolella eli muodostavat parin Pelaajia kutsutaan ilmansuuntien mukaan: POHJOINEN-ETÄLÄ (N-S) vs ITÄ-LÄNSI (E-W) Pelataan normaalilla 52 kortin pakalla, ei jokereita Jaetaan kaikki kortit, joten jokainen pelaaja saa käteensä 13 korttia eli jaossa on siis 13 tikkiä Peli on kaksivaiheinen: tarjoaminen & tikkipeli

7 Bridgen tarjoamisvaihe
Tarjoamisvaiheessa määritellään montako tikkiä huutokaupan voittaneen parin eli pelinvientipuolen pitäisi vähintään saada Tarjoamisen aikana sovitaan, pelataanko peli valtin kanssa vai ilman Tarjoamisen aikana ratkeaa kumpi pelinvientipuolen pelaajista on pelinviejä

8 Bridgen tikkipelivaihe
Ensimmäisen tikin aloittaa pelinviejän vasemmalla puolella istuva puolustaja Pelinviejän partneri (lepääjä tai pöytä) levittää kaikki korttinsa eteensä pöydälle muiden näkyviin maittain ja suuruusjärjestyksessä Pelinviejä kiittää partneriaan korteista Tämän jälkeen lepääjä ei osallistu peliin muuten kuin pelaamalla sen kortin, minkä pelinviejä määrää hänet pelaamaan

9 Bridgen tikkipelivaihe
Kumpikin puoli yrittää saada mahdollisimman monta tikkiä: Pelinviejän ensisijainen tavoite on saada vähintään lupaamansa määrä tikkejä, enemmänkin saa ottaa Puolustuksen ensisijainen tavoite on estää pelinviejää saamasta lupaamaansa tikkimäärää Kun pelinviejä näkee lepääjän kortit, hän tekee pelinvientisuunnitelman ennen pelaamistaan Samaan aikaan myös puolustus miettii keinoja estää pelinviejää saamasta lupaamiaan tikkejä

10 Pikatikit Pelinviejän pikatikit ovat sellaisia tikkejä, joita hän voi ottaa päästämättä vastustajia kiinni eli vastustaja ei voi voittaa kyseistä tikkiä Pikatikki jostain maasta siis vaatii, että meillä on maasta korkein kortti eli ässä Pikatikkien määrä yhdessä maassa riippuu siitä kuinka monta korkeinta korttia meillä on kyseisessä maassa

11 Esimerkkejä pikatikeistä
♥ KQJ ♥ AQJ ♥ KQ85 ♥ AQJ32 ♥ 532 ♥ A52 ♥ A109 ♥ 876 ♥ J1097 ♥ K104

12 Tikkien kasvattaminen
Jos vastustajilla on korkeimmat kortit oman puolemme parhaassa maassa, voidaan tämä maa kasvattaa vahvaksi pelaamalla tätä maata ja antamalla vastustajien korkeiden korttien voittaa tikit. Kasvatettavassa maassa tulee olla joko paljon kortteja, jolloin pienet kortit ("hakut") voivat kasvaa "vahvoiksi", tai korkeita kortteja, jotka kasvavat vastustajien otettua tikkinsä korkeimmilla korteillaan.

13 Esimerkkejä tikkien kasvattamisesta
♥ KQJ109 ♥ Q1096 ♥ A87632 ♥ K10932 ♥ KQJ2 ♥ 87653 ♥ J874 ♥ 954 ♥ QJ4 ♥ 543

14 Pelinvientisuunnitelma sangissa
Pelinviejä laskee pikatikit Jos pikatikkejä ei ole tarpeeksi kotipeliin, niin pelinviejä päättää mistä kasvattaa puuttuvat tikit Jos pelinviejällä sangipelissä ei ole pikatikkejä niin paljon kuin hän on luvannut ottaa, niin ennen näiden pikatikkien ottamista, hän kasvattaa puuttuvat tikit vahvoiksi.

15 Esimerkkijako Sitoumus 3NT eli tehtävänä on saada 9 tikkiä ilman valttia, pelinviejä länsi, lähtökortti ♠Q ♠Q ♠ A63 ♠ K82 ♥ K72 ♥ A43 ♦ KJ92 ♦ Q1086 ♣ AQJ ♣ K108 Pelin päämäärä on voittaa tikkejä mahdollisimman PALJON, ei mahdollisimman NOPEASTI.

16 Pelinviejän ”Kultaisia sääntöjä"
Pelaa aina kuvia kohden. Pelaa kuvakorttisi ensin siitä kädestä, missä sinulla on vähemmän kortteja kyseisessä värissä. Noudata ensimmäistä sääntöä silloin, kun värissä on "arka" yhdistelmä, vastustajilla on jokin tärkeä kortti, jonka sijainnista riippuu pelinviejän tikkimäärä. Noudata toista sääntöä silloin, kun väri on niin vahva, ettei vastustajilla ole yhtään ratkaisevan korkeata kuvakorttia tai heillä on vain ässä.kortteja kyseisessä värissä.

17 Esimerkkejä värin käsittelystä
♣ KQ2 ♣ AK2 ♣ 43 ♣ 543 ♣ AQJ103 ♣ Q10943 ♣ K2 ♣ KJ2

18 ♣ ♦ ♥ ♠ NT PUOLUSTAMISTA

19 Puolustuksen ”Kultaisia sääntöjä"
Toinen käsi matalaa, kolmas korkeaa. Peitä pelinviejän pelaama kuva korkeammalla kuvalla. Puolustuspelaaja on toinen käsi silloin, kun pelinviejä lähtee tikkiin joko pelaamalla kädestään tai määräämällä pöydästä kortin. Puolustuspelaaja on kolmas käsi silloin, kun partneri lähtee tikkiin. PEITTÄÄ = pelata korkeampi kortti kuin edellinen pelaaja LAISTAA = olla peittämättä

20 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin länsi pelaa? ♥ K83 ♥ AQ85 ♥ AJ96
♥752 ♥ K32 ♥1074 ♥ Q104 ♥ J96 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin itä pelaa? ♥ J73 ♥ QJ1098 ♥ K964 ♥ Q82 ♥ 762 ♥ K43 ♥ A105 ♥ A5

21 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin länsi pelaa? ♥ K83 ♥ AQ85 ♥ AJ96
♥752 ♥ K32 ♥1074 ♥ Q104 ♥ J96 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin itä pelaa? ♥ J73 ♥ QJ1098 ♥ K964 ♥ Q82 ♥ 762 ♥ K43 ♥ A105 ♥ A5

22 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin länsi pelaa? ♥ K83 ♥ AQ85 ♥ AJ96
♥752 ♥ K32 ♥1074 ♥ Q104 ♥ J96 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin itä pelaa? ♥ J73 ♥ QJ1098 ♥ K964 ♥ Q82 ♥ 762 ♥ K43 ♥ A105 ♥ A5

23 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin länsi pelaa? ♥ K83 ♥ AQ85 ♥ AJ96
♥752 ♥ K32 ♥1074 ♥ Q104 ♥ J96 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin itä pelaa? ♥ J73 ♥ QJ1098 ♥ K964 ♥ Q82 ♥ 762 ♥ K43 ♥ A105 ♥ A5

24 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin länsi pelaa? ♥ K83 ♥ AQ85 ♥ AJ96
♥752 ♥ K32 ♥1074 ♥ Q104 ♥ J96 Etelä on pelinviejä. Minkä kortin itä pelaa? ♥ J73 ♥ QJ1098 ♥ K964 ♥ Q82 ♥ 762 ♥ K43 ♥ A105 ♥ A5

25 Lähtökortin valinta sangissa
Sangipeliä vastaan lähtijä yleensä lähtee pisimmästä maastaan: siitä maasta, missä hänellä on eniten kortteja. Sopimuksena ns sääntö: yhden tai kahden kortin väristä suurin kortti kolmen tai neljän kortin väristä kolmanneksi suurin kortti vähintään viiden kortin väristä viidenneksi suurin kortti.

26 Lähtökortin valinta sangissa
Säännön mukaiset lähtökortit vahvasta väristä: Sarjasta eli sekvenssistä suurin kortti. Aito sarja: AKQ, KQJ, QJ10, J109, 1098 Epäaito sarja: AKJ, KQ10, QJ9, J108, 1097 Välisarjasta kolmanneksi suurin kortti. Välisarjassa on iso kortti, väli ja sarja. Välisarja: AQJ, KJ10, Q109, AJ10, A109, K109 Perussäännön mukainen lähtökortti on alleviivattu. ♠ KQ863 ♠ KQ106 ♠ AQJ105 ♠ Q1074 ♥ 95 ♥ KJ9643 ♥ AKJ10 ♥ J72

27 Puolustuspelaaja kolmantena kätenä
Lähtijän partneri pelaa ensimmäiseen tikkiin suurimman tarpeellisen kortin: Kannattaa pyrkiä voittamaan tikkejä Vaikka pelinviejä kuitenkin voittaisi tikin, kannattaa pakottaa hänet käyttämään tikin voittamiseen korkein mahdollinen kortti ♠86 ♠K6 ♠Q92 ♠3 ♠Q4 ♠AQ4 ♠8 ♠K103

28 Puolustuspelaaja kolmantena kätenä
Länsi aloittaa. Pöydästä pelataan nelonen. Minkä kortin itä laittaa? ♥ 964 ♥ Q ♥ 872 ♥ 3 ♥ K72 ♥ J107

29 Miksi peräkkäisistä korteista pienin?
♠ 964 ♠ Q832 ♠ 10 ♠ K Länsi aloittaa ♠3. Kenellä on patasotilas? ♠ 964 ♠ Q832 ♠ J ♠ K Länsi aloittaa ♠3. Mitä patoja etelällä on? Kolmannessa kädessä pelataan peräkkäisistä korteista alin, kun partneri on aloittanut pienellä.

30 Sangipuolustamisen periaatteet
Tarkoituksena on kasvattaa tikkejä omasta vahvasta tai pitkästä väristä. Tyypillisesti sangipuolustus etenee seuraavasti: Lähtijä aloittaa pisimmästä ja vahvimmasta väristään. Aina, kun puolustus voittaa tikin, jatketaan aloitusvärin pelaamista

31 Sangipuolustamisen periaatteet
Joskus lähtijän partneri näkee esim. lepääjän korteista, että lähtöväriä ei pidä pelata, tai hänellä ei enää ole kyseistä väriä. Tällöin hänen kannattaa pelata joko omaa vahvaa väriään tai väriä, joka on pöydässä heikko. Puolustajien ei pidä kovin usein vaihtaa pelattavaa väriä, vaan on hyvä jatkaa saman värin kasvatusyrityksiä


Lataa ppt "♣ ♦ ♥ ♠ NT JOHDANTO JA SANGI"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google