Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

♣ ♦ ♥ ♠ NT VALTTIPELI.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "♣ ♦ ♥ ♠ NT VALTTIPELI."— Esityksen transkriptio:

1 ♣ ♦ ♥ ♠ NT VALTTIPELI

2 Valttipelin säännöt Valttipelissä tikit voitetaan aivan samalla tavalla kuin sangissa, niin kauan kuin kaikki tunnustavat väriä. Erona sangipeliin on, että kun pelattava väri on loppunut, tikin voi voittaa pelaamalla valttivärin kortin. Tätä sanotaan varastamiseksi tai kuppaamiseksi. Valttipelissä valttivärin kortit ovat hyvin arvokkaita. Valttipelissä tikin voittaa siis lähtövärin suurin kortti, jos kaikki tunnustavat väriä tikkiin pelattu suurin valtti, jos joku/jotkut varastavat tikin valtillaan. 3. oppitunti

3 Valttipelin pelinvienti
Valttipelissä huomio kiinnitetään kortteihin, joilla tikkiä ei ole tulossa. Laske menevät siitä kädestä, jossa valtteja on enemmän. Jos meneviä on liikaa kotipeliä ajatellen mieti, kuinka niistä päästään eroon: voiko ne varastaa lyhyempään valttiin tai sakata toisen värin tikkikorteille. Valtteja voi hyödyntää sivuvärin kasvattamisessa: jos toisessa kädessä on pitkä väri, joka toisessa on lyhyt, voi yrittää kupata väri vahvaksi Jos tikkejä tuntuu olevan muuten hyvin vähän ja sekä kädessä että pöydässä paljon valtteja ja epätasaiset kädet, voi tikkimäärää kasvattaa varastamalla sivuvärejä vuorotelle eli pelata vuorokupein. 3. oppitunti

4 Valttipelin pelinvienti
Valttipelissä pitää poistaa puolustukselta valtit, heti kun se on mahdollista – puolustus ei saa varastaa pelinviejän vahvoja tikkejä. Miten ja milloin poistetaan puolustuksen valtit eli valtataan? Kun pelinviejä on ensimmäisen kerran kiinni, hänen tulee poistaa puolustajien valtit, ellei hän selvästi huomaa parempaa pelitapaa: joko varastaa meneviään lyhyempään valttiin tai ottaa tikit vuorokupein Montako kierrosta valttia on varaa pelata? Valttikierroksia pelataan vaan sen verran, kun tarvitaan puolustajien valttien poistoon Jos valttia ei istu puolustuksella tasan eli toisella puolustajalla on pitkä valtti, on mietittävä tarkkaan missä vaiheessa puolustuksen valtit poistaa 3. oppitunti

5 Pelinvientisuunnitelma valttien poistaminen, esim. 1
♠ 52 ♠ 763 Länsi W on pelinviejä. Sitoumus on 4♥. Pohjoinen N lähtee ♠K:lla. Puolustus pelaa kolme kierrosta pataa. ♥ AKJ98 ♥ Q102 ♦ 972 ♦ KQJ10 ♣ A95 ♣ K72 Mitä pelaat lännen kädestä 3. tikkiin? Pelaat ♥8: Varastat padan ja saat tikin Kummasta kädestä lasket menevät? Länneltä: siinä on yhä pitempi valtti Monta menevää sinulla on? 2♠ + 1♦ + 1♣ = 4 menevää Miten voisit vähentää meneviäsi? Kasvattamalla pöydän ruudun ja heittämällä menevän ristin 4. ruudulle Mitä pelaat 4. tikkiin? Pelaat herttaa poistaaksesi puolustuksen valtit. 3. oppitunti

6 Pelinvientisuunnitelma valttien poistaminen, esim. 1 jatkuu
♠ 52 ♠ 763 Länsi W on pelinviejä. Sitoumus on 4♥. Pohjoinen N lähtee ♠K:lla. Puolustus pelaa kolme kierrosta pataa. ♥ AKJ98 ♥ Q102 ♦ 972 ♦ KQJ10 ♣ A95 ♣ K72 Pelasit kaksi kierrosta valttia ja kumpikin puolustaja tunnusti. Monta valttia heillä on jäljellä? 1 hertta Pelaat 3. herttakierroksen ja poistat viimeisen valtin. Sen jälkeen kasvatat ruudun. Miten jatkat pelinvientiä? Pelinvienti muuttuu hiukan, jos pohjoinen ei tunnustakaan toiseen valttikierrokseen, vaan heittää ristin pois Monta valttia etelällä nyt on jäljellä ? 2 valttia 3. oppitunti

7 Pelinvientisuunnitelma valttien poistaminen, esim. 1 jatkuu
♠ 52 ♠ 763 Länsi W on pelinviejä. Sitoumus on 4♥. Pohjoinen N lähtee ♠K:lla. Puolustus pelaa kolme kierrosta pataa. ♥ AKJ98 ♥ Q102 ♦ 972 ♦ KQJ10 ♣ A95 ♣ K72 Miten jatkat toisen valttikierroksen jälkeen? Alat kasvattamaan ruutua: toivot että etelällä on vähintään 3 ruutua Miksi et poista etelän valtteja ennen ruudun kasvattamista? Joutuisit käyttämään valtin poistoon kaikki omatkin valttisi ja kun puolustus saa ♦A:lla tikin, he voisivat ottaa vahvat patatikkinsä. Mitä hyödyttää ruudun kasvattaminen jo toisen valttikierroksen jälkeen? Pöydässä on vielä yksi valtti jäljellä. Kun puolustus ottaa ♦A:lla tikin, niin patajatkon voi varastaa pöytään ja lännen käteen jää yhä 2 valttia poistamaan etelän valtit. 3. oppitunti

8 Pelinvientisuunnitelma Värin kasvattaminen varastamalla
♠ 52 ♠ 86 Länsi W on pelinviejä Sitoumus on 4♥. Pohjoinen N lähtee ♠K:lla Puolustus pelaa kaksi kierrosta pataa ja kääntää sitten ♥3. ♥ AKJ92 ♥ Q54 ♦ K7 ♦ A6532 ♣ 9752 ♣ AK3 Kummasta kädestä lasket menevät? Länneltä, siinä on valtteja enemmän Monta menevää sinulla on? 2♠ ♣ = 3-4 menevää Miten voisit vähentää meneviäsi? Kasvatat ruudun ja heität siihen 1-2 ristiä Voitat 3. tikin käteesi ♥9:llä, mitä jatkat? Jatkat hertan peluuta poistaaksesi puolustuksen valtit 3. oppitunti

9 Pelinvientisuunnitelma Värin kasvattaminen varastamalla, jatkuu
♠ 52 ♠ 86 Länsi W on pelinviejä Sitoumus on 4♥. Pohjoinen N lähtee ♠K:lla Puolustus pelaa kaksi kierrosta pataa ja kääntää sitten ♥3. ♥ AKJ92 ♥ Q54 ♦ K7 ♦ A6532 ♣ 9752 ♣ AK3 Pelasit 3 kierrosta herttaa ja olet pöydässä kiinni ♥Q:lla. Puolustuksen valtit ovat loppu. Mitä väriä jatkat? Ruutua Pelaat pienen ruudun kohti pöydän kuningasta ja jatkat kädestä ruudun pöydän ässälle. Nyt pelaat 3. kierroksen ruutua ja varastat sen käteesi. Miten käsittelet värin? Molemmat puolustajat tunnustivat 3. ruutukierrokseen. Miten jatkat? Pöytään on nyt kasvanut 2 pientä ruutua vahvoiksi. Menet ristillä pöytään ja pelaat vahvat ruutusi, joihin heität 2 ristiä pois kädestä. Saat loput tikit. 3. oppitunti

10 Pelinvientisuunnitelma lyhyempään valttiin varastaminen
♠ 7 Länsi W on pelinviejä. Sitoumus on 4♥. Pohjoinen N lähtee ♠K:lla ja voitat 1. tikin lännen ässällä. ♥ AKQJ98 ♥ 102 ♦ 97 ♦ J6542 ♣ AK3 ♣ 98642 Kummasta kädestä lasket menevät? Länneltä: siinä kädessä on pitempi valtti Monta menevää sinulla on? 1♠ + 2♦ + 1♣ = 4 menevää Miten voisit vähentää meneviäsi? Varastamalla pöytään yhden padan Mitä pelaat 2. tikkiin? Pelaat pataa ja varastat sen ♥10:llä Kuinka jatkat? Pelaat pöydästä ♥2 ja poistat puolustuksen valtit 3. oppitunti

11 Pelinvientisuunnitelma vuorovarkaus
♠ 862 Länsi W on pelinviejä. Sitoumus on 4♥. Pohjoinen N lähtee ♠K:lla. ♥ AQ1075 ♥ KJ986 ♦ 87542 ♦ - ♣ - Kummasta kädestä lasket menevät? Molemmissa käsissä on paljon valtteja ja on epätasaiset kädet sekä vähän tikkejä. Aika siis miettiä vuorokuppeja. Kuinka suunnittelet pelinvientisi? Tarkoituksenasi on kupata käden ruutuja pöytään ja pöydän ristejä käteen. Kuinka monta tikkiä saat? ♠ A + 10 herttatikki = 11 tikkiä 3. oppitunti

12 Milloin pelataan valttipeliä
Pelinvientipuolella on vähintään kahdeksan kortin yhteinen väri, jonka sopia valtiksi. Valtteja on esim , 5 + 3, tai Sangissa pelinviejällä ei olisi pitoa jossain värissä. Valtit toimivat pitona valttipelissä. Värissä vaikka xxx + xx, QJ + xx, xxxx + x Pelinviejällä ja/tai lepääjällä on epätasaiset kädet, joissa lyhyitä värejä Valttipelissä lepääjä levittää valttivärin aina oikeanpuolimmaiseksi maaksi 3. oppitunti

13 Valttipelin lähtökortti
Valttipeliä vastaan kaksi parasta aloituskorttivaihtoehtoa ovat singeli (maassa vain yksi kortti, singleton) ja sarja: Singelilähdön tarkoituksena on saada varkaustikkejä, kun partneri palauttaa lähtömaatamme. Valttipelissä sarjalähtöön vaaditaan kaksi peräkkäistä korkeata korttia, tarkoitus on kasvattaa sarjan alempia kortteja Jos lähtijällä ei ole singeliä tai sarjaa, muita vaihtoehtoja on mm. lähtö pitkästä väristä tai kahden kortin väristä (duppeli). 3. oppitunti

14 Valttipelin lähtökortti
Mistä ei lähdetä: Ei ässän alta – voi olla, ettet saa ässälläsi koskaan tikkiä. Ei välisarjasta Lähtö väristä, jossa on ässä ilman kuningasta (ei sarjaa): Jos on pakko lähteä pitkästä maasta, jossa ”yksinäinen” ässä – siis ei kuningasta, niin lähde silloin ässällä. Lähde ”yksinäisellä” ässällä vain tilanteessa, jossa kaikki muut lähdöt vaikuttavat huonoilta – ässät on tarkoitettu muiden kuvien peittämiseen! 3. oppitunti

15 ♣ ♦ ♥ ♠ NT PUOLUSTUKSEN MERKINANNOT 3. oppitunti

16 Mitä merkinannot ovat? Merkinannot ovat puolustuksen tapa keskustella keskenään tikkipelivaiheessa – toisin pelinviejäkin ”kuulee” keskustelun Merkinantojen tarkoitus on helpottaa puolustamista Merkinannoilla puolustus kertoo korteistaan: maiden pituuksista sekä voimasta Merkinannot tehdään pelaamalla kortteja tietyssä järjestyksessä – joten puolustaessasi muista katsoa, missä järjestyksessä partnerisi pelaa korttinsa 3. oppitunti

17 Milloin merkinantoja käytetään?
Partnerin aloitettua väriä isolla kortilla näytetään yleensä pyyntö- tai kieltomerkkiä (voimamerkinanto) ts. halutaanko partnerin jatkavan väriä Pelinviejän aloittaessa tikkiin, puolustajat näyttävät yleensä värissä olevien korttien määrää kertomalla, onko maassa parillinen vai pariton määrä kortteja (pituusmerkinanto) Kun puolustaja ei voi tunnustaa maata, pelaaja yleensä ensimmäisellä sakauksellaan pyytää jotakin maata ts. tekee voimamerkinannon 3. oppitunti

18 Puolustuksen merkinannot
Voimamerkinanto, kun partneri on aloittanut tikkiin: Pieni kortti pyytää. Tarpeettoman suuri kortti kieltää. Pituusmerkinanto, kun pelinviejä on aloittanut tikkiin: Pieni-iso parillinen määrä kortteja. Iso-pieni pariton määrä kortteja. 3. oppitunti

19 Puolustuksen merkinannot
♠ KJ83 Etelä pelaa neljää pataa eli tarkoituksena on saada 10 tikkiä patavalttina. Partnerin (länsi) lähtökortti on ♥A. Näyttääkö itä nyt voima- vai pituusmerkinannon? Pyytääkö vai kieltääkö itä hertan? Minkä kortin itä siis pelaa? ♥ 983 ♦ Q93 ♣ 765 ♠ 9752 ♥ 762 ♦ 62 ♣ Q842 Voima ♥ A Kieltää ♥7 3. oppitunti

20 Puolustuksen merkinannot
♠ KJ83 Etelä pelaa neljää pataa eli tarkoituksena on saada 10 tikkiä patavalttina. Partnerin (länsi) lähtökortti on ♦A. Näyttääkö itä nyt voima- vai pituusmerkinannon? Pyytääkö vai kieltääkö itä ruudun? Miksi? Minkä kortin itä siis pelaa? ♥ 983 ♦ Q93 ♣ 765 ♠ 9752 ♥ 762 ♦ 62 ♣ Q842 Voima ♦ A Pyytää Itä toivoo saavansa kupin ♦2 3. oppitunti

21 Puolustuksen merkinannot
♠ KJ83 Etelä pelaa neljää pataa eli tarkoituksena on saada 10 tikkiä patavalttina. Partnerin (länsi) lähtökortti on ♣ A. Näyttääkö itä nyt voima- vai pituusmerkinannon? Pyytääkö vai kieltääkö itä ristiä? Minkä kortin itä siis pelaa? ♥ 983 ♦ Q93 ♣ 765 ♠ 9752 ♥ 762 ♦ 62 ♣ Q842 Voima ♣ A Pyytää ♣2 3. oppitunti

22 Puolustuksen merkinannot
♠ KJ83 Etelä pelaa neljää pataa eli tarkoituksena on saada 10 tikkiä patavalttina. Partnerin (länsi) lähtökortti on ♣ 3. Näyttääkö itä nyt voima- vai pituusmerkinannon? Minkä kortin itä siis pelaa? ♥ 983 ♦ Q93 ♣ 765 ♠ 9752 ♥ 762 ♦ 62 ♣ Q842 Ei kumpaakaan. Partneri on lähtenyt pienellä kortilla, joten ei ole merkinantojen aika. ♣ 3 Kolmas kovaa lyö eli itä pelaa ♣Q:n. 3. oppitunti

23 Puolustuksen merkinannot Voimamerkinanto sakauksessa
Merkinanto näytetään 1. sakauksessa – muuten vaan heitetään ”turhia” kortteja pois ”Pieni pyytää” eli jos pelaat jostain maasta pienen (2-5) kortin, kerrot partnerille, että sinulla on voimaa tässä värissä ja toivot partnerisi kääntävän tätä väriä, kun hän on seuraavan kerran kiinni ”Iso kieltää” eli jos pelaat ison (7-10) kortin jostain maasta, kerrot, ettei sinulla ole isoja kortteja kyseisessä maassa eikä partnerilla ole mitään syytä kääntää maata Aina ei ole mitään pyydettävää, joten joskus vain pyydetään maata, josta käännön ajattelee olevan vähiten haitallinen tai sitten vaan kieltää kaiken. 3. oppitunti

24 Puolustuksen merkinannot Voimamerkinanto sakauksessa
Käytämme nyt hiukan erilaista merkinantotapaa sakauksissa kuin kirjassa opetetaan Kirjassa opetetaan ns. italialainen merkinanto: pariton pyytää ja parillinen kortti ohjaa Kirjassa opetettava merkinantosysteemi on mielestäni hiukan parempi, mutta nyt opeteltava on yksinkertaisempi Kirjan merkinantosysteemi käydään läpi jatkokurssilla Alussa on tärkeintä opetella näyttämään ja katsomaan merkinanantoja, niitä voi sitten hioa kun taidot kasvavat 3. oppitunti

25 Puolustuksen merkinannot
Etelä pelaa kolmea sangia eli tavoite on 9 tikkiä ilman valttia Partnerin (länsi) lähtökortti oli ♣Q, jonka pelinviejä oli ottanut ässällä. Itä on pelannut 1. tikkiin kieltävän ♣9. Pelinviejä on pelannut kaksi kierrosta ruutua (A & K), johon kaikki ovat tunnustanut pienillä korteilla. Pelinviejä pelaa ♦ Q:n. Mitä maata itä toivoisi lännen jatkavan, jos hän pääsee kiinni? Millä kortilla itä voi haluamaansa maata pyytää? ♥ Q64 ♣ 63 ♠ 92 ♥ AKJ1052 ♣ 85 Herttaa Itä voi pyytää herttaa pelaamalla 3. ruututikkiin ♥2. Tai hän voi kieltää paran pelaamalla ♠9 ja kun hän on jo kieltänyt lähdöstä ristin, niin toivottavasti länsi osaa kääntää herttaa päästessään kiinni. 3. oppitunti

26 Ohjeita sakauksiin Kasvaneen tikkivärin kortteja pyritään säästämään sangipelissä Varotaan sakaamasta värejä niin lyhyiksi, että kovakortit putoaisivat, jos väriä pelataan huipusta. Esim. väreistä ♦K4 tai ♣Q84 ei sakata kuvilta jalkoja pois, jos turvallisimpiakin vaihtoehtoja löytyy. Jos tiedät, että pelinviejällä tai pöydässä on pitkä väri, jota sinulla itselläsi on myös monta korttia, älä sakaa sitä väriä. 3. oppitunti


Lataa ppt "♣ ♦ ♥ ♠ NT VALTTIPELI."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google