Hyvä Sisärengaslainen Galatalaiskirjeessä Paavali opettaa seurakuntalaisia, jotka ovat ajautuneet lakihenkisyyteen. Paavalin jälkeen seurakuntaan tulleet.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Vainoista herätykseen Ap t. 8:1-17.  Jumalan sanallinen ilmoitus on lisääntyvää ja se huipentuu Jeesuksen ihmiseksi tulemiseen.  Pelastusilmoitus loppuu.
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Viides etappi
Pikkupoika kysyi isältään...
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
Elämän juna Elämä on kuin junamatka.
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
RUKOILEMME YHDESSÄ.
Totuus.
Jumalan kanssa.
Hyvä Sisärengaslainen Galatalaiskirjeen toisessa luvussa perustelee julistamansa vapaan armon oikeutusta. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää.
Suomalaisen Urbaanin unelman vaikutteet tulevat Englannin kirkon piirissä alkaneen uudistuksen parista luvulla kristityt totesivat heidän yrityksensä.
Arkki Varustamo Raamattukoulu
RETHINKING WORK - Mistä työssä on kysymys?. RETHINKING WORK Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on. Jumala oli saanut työnsä päätökseen,
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Hepr. 3:1 Arvoisa Sisärengaslainen, Kirjeen kolmannessa luvussa verrataan Jeesusta Moosekseen ja kristittyjen elämää Israelin kansan erämaavaellukseen.
1. Tim 2: 1-4 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 2. luvussa Paavali antaa käytännön ohjeita oikeaan jumalanpalveluksen viettämisen. Kysymyksiä,
Paavalin kirje Filemonille
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
1. Tim 1: 1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Aloitamme nyt enimmäisen Timoteus-kirjeen läpikäymisen. Kirje on kirjoitettu nuorelle seurakunnan johtajalle rohkaisuksi.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Raamatun tekstien valossa.VKR.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
A ja O Ilm.1:8. "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
2. Piet. 3:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen,
Nainen Koraanissa Islam ei tee kerrassaan mitään eroa naisten ja miesten välillä heidän suhteessaan Allahiin (swt). Molemmille luvataan sama palkkio hyvästä.
Gal. 3:1 Hyvä Sisärengaslainen
Hepr. 13:1-3 Arvoisa Sisärengaslainen, Heprelaiskirjeen viimeisessä luvussa annetaan ohjeita kristittynä elämiseen. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit.
”Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille” Mark 16:15 Kuka käskee ja ketä ? Mikä on minun paikkani ja osuuteni ? Yhdessä.
Tule sellaisena kuin olet 2. Aitous ja epäilys
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Valittu kansa – Israel vai me?
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
Loisto yllättää Matt. 17: Pirkko Valkama.
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
Hepr. 2:1 Arvoisa Sisärengaslainen, Kirjeen toisessa luvussa kehotetaan pitämään kiinni evankeliumista ja opetetaan Jeesuksen pelastustekoa. Kysymyksiä,
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Hepr. 5:1-4 Arvoisa Sisärengaslainen, Edellisen luvun lopussa Jeesusta nimitettiin ylipapiksi. Nyt kirjeen kirjoittaja selittää tarkemmin Jeesuksen ylipappeutta.
Pyhiinvaellus Lainkuuliaisesta kansalaisesta Jumalan lapseksi
Hepr. 1:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Heprealaiskirjettä on vanhastaan sanottu Paavalin kirjeeksi heprealaisille. Tässä määrittelyssä lienee kaikki väärin.
Hepr. 8:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Kahdeksannessa luvussa kirjeen kirjoittaja vertaa vanhaa ja uutta liittoa, niiden temppeleitä ja uhripalvelusta toisiinsa,
Viides etappi PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI.
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
2. Tim 1: 1-2 Arvoisa Sisärengaslainen,
Hyvä Sisärengaslainen, Ensimmäisen kirjeensä viimeisessä luvussa Pietari antaa vielä ohjeita seurakunnan johtajille ja seurakuntalaisille, sekä varoittaa.
USKONTO VUORISAARNA 4.LUOKKA.
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
MIKSI JAPANISSA TEHDÄÄN LÄHETYSTYÖTÄ? Kuva: Philippe Gueissaz.
Valoa idästä Reino Saarelma Matt. 2: Matteus 2:1-12 – Valoa idästä 1. Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana,
Pikkupoika kysyi isältään...
Tapahtukoon sinun tahtosi
JEESUKSEN LAPSUUS.
1. Tim 4: 1 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 4. luvussa Paavali varoittaa harhaopeista ja anta ohjeita Timoteukselle viran hoitoa varten. Kysymyksiä,
1. Tim 3: 1 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 3. luvussa Paavali antaa ohjeita pastoreille ja diakoneille. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms.
Neljä evankeliumia Outi Ylinen
Neitsyt Maria.
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
KRISTUS 9lk/UO2.
Papisto turvaa jatkuvuuden
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kolmastoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdeksastoista etappi
Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala 2 Moos 3:6, 15, Mark 12:26-27 Apt 3:13, Luuk 13:28.
PELASTUS Luku 4 – Ydinsisältö. Kristillinen oppi pelastuksesta Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16) on tiivistettynä kristillinen näkemys pelastuksesta:
PAAVALI Henkilö Paavali ainut apostoli, joka ei henkilökohtaisesti tavannut Jeesus Nasaretilaista alkuperäiseltä nimeltään Saul, lähtöisin Vähästä-Aasiassa.
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
Paavali Henkilö Paavali ainut apostoli, joka ei henkilökohtaisesti tavannut Jeesus Nasaretilaista alkuperäiseltä nimeltään Saul, lähtöisin Vähästä-Aasiassa.
Esityksen transkriptio:

Hyvä Sisärengaslainen Galatalaiskirjeessä Paavali opettaa seurakuntalaisia, jotka ovat ajautuneet lakihenkisyyteen. Paavalin jälkeen seurakuntaan tulleet juutalaismieliset opettajat väittävät, että pakana- kristittyjenkin on noudatettava tärkeimpiä juutalaisia säännöksiä, mm. ympärileikkausta. Paavali näkee tällaisen opetuksen vesittävän koko evankeliumin ja tekevän Kristuksen vapauttamista uudelleen orjia. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen Minä Paavali, apostoli, joka en ole saanut virkaani ihmisiltä enkä kenenkään ihmisen välityksellä vaan jonka ovat apostoliksi asettaneet Jeesus Kristus ja Isä Jumala, joka herätti hänet kuolleista, tervehdin Galatian seurakuntia, minä ja kaikki kanssani olevat veljet. (Gal. 1:1-2) Kirjeen alussa Paavali tapansa mukaan esittelee itsensä. Nyt hän korostaa apostolin virkaansa muistuttamalla olevansa Jumalan ja Kristuksen erityisellä tavalla virkaan asettama. Paavali ei ole riippuvainen ihmisten mielipiteistä eikä heidän arvonannostaan, koska hän ei ole saanut virkaansa ihmisiltä eikä edes ihmisten välityksellä. Gal. 1:1-2

Gal. 1:3-7 Jumalan, meidän Isämme, ja Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja rauha teille - Kristuksen, joka uhrasi itsensä meidän syntiemme tähden pelastaakseen meidät nykyisestä pahasta maailmasta, niin kuin oli Jumalan, meidän Isämme, tahto. Hänen on kunnia aina ja ikuisesti. Aamen. (Gal. 1:3-5) Itsensä esittelyn jälkeen seuraa tavanomainen tervehdys, jossa Paavali toivottaa armoa ja rauhaa Jumalalta ja Kristukselta. Lyhyeen tervehdykseen Paavali myös kiteyttää evankeliumin ytimen. Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, joka on armossaan kutsunut teidät, ja olette siirtymässä toisenlaiseen evankeliumiin. Mitään toista evankeliumia ei kuitenkaan ole. Jotkut vain hämmentävät teidän ajatuksianne ja koettavat vääristää Kristuksen evankeliumia. (Gal. 1:6-7) Tervehdyksen jälkeen kreikkalaisen kirjemallin mukaan kirjeen lähettäjän kuuluisi ylistää kirjeen vastaanottajia. Tämän mallin mukaisesti Paavali kirjoittaa muissa kirjeissään – ei tosin ylistä kirjeen vastaanottajia vaan Jumalaa, joka on tehnyt hyviä tekoja heissä – mutta nyt Paavali yllättää lukijansa. Hän alkaa moittia heitä. Harhaopettajat ovat tulleet seurakuntaan mukanaan vääristelty evankeliumi väittäen sen olevan parempi kuin Paavalin opettama, ja monet ovat uskoneet sen. Paavali kuitenkin näkee toisenlaisen evankliumin uskomisen olevan Jumalasta luopumista.

Gal. 1:8-10 Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia, joka on vastoin meidän julistamaamme – vaikkapa me itse tai vaikka taivaan enkeli – hän olkoon kirottu. Toistan sen, minkä olen ennenkin sanonut: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu. Yritänkö minä tässä vaikuttaa ihmisiin? Tai kukaties Jumalaan? Pyrinkö olemaan ihmisille mieliksi? Jos vielä pyrkisin miellyttämään ihmisiä, en olisi Kristuksen palvelija. (Gal. 1:8-10) Kun on kyseessä evankeliumi, pelastuksen kannalta kaikkein tärkein asia, silloin ei voi tinkiä totuudesta yhtään. Tämän Paavali haluaa nyt saada lukijoilleen perille mahdollisimman selvästi, ja siksi hän kiroaa jopa sellaisen enkelin, joka julistaa toisenlaista pelatustietä kuin mitä Paavali on julistanut. Paavali tietää keneltä on saanut julistamansa evankeliumin ja hän on varma siitä, että se on juuri sellaisena Jumalan hänelle antama. Ei ole muuta tietä pelastukseen kuin Kristuksen valmistama armon tie, ja siksi siitä on pidettävä edottomasti kiinni.

Gal. 1:11-14 Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen. Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle. (Gal. 1:11-12) Paavali toki ymmärtää, että hänen julistamansa evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista vaan hulluutta (1. Kor. 1:18-25), ja siksi harhaopettajien ihmisen järkeen paremmin vetoava julistus saa kannattajia. Paavalin evankeliumi on kuitenkin juuri hulluudessaan väärentämätön, taivaasta annettu lahja, jonka hän sai omistaa ja jonka julistamisen hän sai tehtäväkseen, kun ylösnoussut Jeesus ilmestyi hänelle Damaskon tiellä (Ap.t. 9:1-19). Olettehan kuulleet, kuinka minä aikoinani, kun elin juutalaisena, vainosin kiihkeästi Jumalan seurakuntaa ja yritin tuhota sen. Menin juutalaisuudessa pitemmälle kuin useimmat ikätoverini ja kiivailin isiltä perittyjen opetusten puolesta. (Gal. 1:13-14) Paavali kertoo myöskin Filipiläiskirjeessä juutalaisesta taustastaan (Fil. 3:5-6). Sekä Filippiläiskirjeessä että tässä korostuu Paavalin juutalaisesta näkökulmasta nähtynä kunnioitettava kiihko, jolla hän vainosi jumalanpilkkaajina pitämiään kristittyjä. Paavalin tästä elämänvaiheesta kertoo elävästi Ap.t. 9:1-2.

Gal. 1:15-17 Mutta Jumala, joka jo äitini kohdusta oli valinnut minut ja armossaan kutsui minut työhönsä, näki hyväksi antaa Poikansa ilmestyä minulle, jotta lähtisin julistamaan vieraille kansoille sanomaa hänestä. Silloin en kysynyt neuvoa yhdeltäkään ihmiseltä enkä heti lähtenyt Jerusalemiin tapaamaan niitä, joista oli tullut apostoleja jo ennen minua. Sen sijaan menin Arabiaan ja palasin sieltä takaisin Damaskokseen. (Gal. 1:15-17) Kääntymyksensä jälkeen Paavali kuitenkin tajusi Jumalan suunnitelman toteutuneen hänen kohdallaan. Hän vertaa itseään profeetta Jeremiaan, joka hänkin oli jo äidin kohdusta Jumalan erityiseen tehtävään valitsema (Jer. 1:4-5). Jeremian tehtävä oli olla Israelin kansan profeetta. Paavali tehtävä taas oli olla vieraiden kansojen apostoli. Paavali korostaa taas riippumattomuuttaan muista ihmisistä, kuten jo aivan kirjeen alussa. Arabia tarkoittaa tässä yhteydessä Nabatean valtakuntaa Israelin eteläpuolella. 2. Kor. 11:32 viittaa samaan tapahtumaan. Siinä mainittu kuningas Aretas oli Nabatean kuningas, joka lienee lähettänyt joukkonsa Paavalin perässä Damaskoon asti.

Gal. 1:18-24 Kolmen vuoden kuluttua menin sitten Jerusalemiin tutustuakseni Keefakseen ja viivyin hänen luonaan kaksi viikkoa. Ketään muuta apostolia en tavannut, ainoastaan Herran veljen Jaakobin. Jumalan edessä vakuutan, että tämä, mitä teille kirjoitan, on totta. Sitten lähdin Syyriaan ja Kilikiaan. Juudean kristillisissä seurakunnissa minua ei vielä tunnettu. Niissä vain kerrottiin kuulopuheena: ”Se mies, joka ennen vainosi meitä, julistaa nyt samaa uskoa, jota hän ennen yritti hävittää.” Ja Jumalaa ylistettiin siitä, mitä minulle oli tapahtunut. (Gal. 1:18-24) Paavali kertoo vielä uskonelämänsä alkuvaiheista ja suhteistaan muihin apostoleihin ja seurakuntiin. Pähkäiltävää: Millaista voi tänä päivänä olla ”toisenlainen evankeliumi”? Opetus:Ville Auvinen