Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu 13-14.1.2005 Katariina Alha/W5W.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

Korjaa lauseet. Alex on myyjä
Pikkupoika kysyi isältään...
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
Ammattiosaamista ja arvopohjaa
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
Innovaatiokulttuuri Innovaatio = uudennos
KORIPALLON PERUSASIAT
Mikä on hänen ammatti? Missä hän on töissä? Mitä hän tekee?
Prosessiosaaminen - prosessiosaajaksi
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
VOA-oppimispäiväkirja
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
Projekti ja siinä työskentely
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Heipsan taas! Tässä on minun tämänvuotinen joulutervehdykseni Sinulle. Jos odotat jotain ”rati riti rallaa”, niin voin sanoa, että sitä ei ole tulossa,
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Opetussuunnitelmatyö
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
PILKKU.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
KEP yleiskatsaus Seuraavat diat ovat KEP-työpajasta.
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
CoreEdit opintojaksot opetussuunnitelmaksi. tietokantapohjainen sovellutus opetussuunnitelman kehittämiseen tietokanta koostuu opetussuunnitelmaan kuuluvista.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Jenni Hakanen & Hanna-Marika Mitrunen
Haastatteluun valmistautuminen
MONIKULTTUURISUUS SUOMESSA 6 op
Pikkupoika kysyi isältään...
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Osaaminen hallussa mentoripankissa Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Ops seminaari Askola.
Oodin rajauslaki-toiminnallisuus HY:n Oodi-päivä Tuomas Naakka Kehittämisosasto/opiskelijarekisteri.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W

kouluttajan ABC puhuu kuuntelee laittaaasiakkaattöihin A BC Katariina Alha/W5W

puitteiden tunnistaminen oman organisaation toimintatavat resurssit aika, raha, osaaminen lähtötaso; mihin nykyinen mitoitus perustuu? Katariina Alha/W5W

yhteinen ymmärrys aika, oppiminen sekä opettaminen ymmärtävä oppiminen Katariina Alha/W5W

muutosvastarintaa 1. Ei ole aikaa tehdä tätä. 2. Tämä ei sovi meille. 3. Onko tunti 45 vai 60 minuuttia? 4. Opiskelija ei osaa mitään, jos hän opiskelee vain näin vähän tunteina (1600 x 4). 5. Hallinto ei ole ohjeistanut uudistusta tarpeeksi / ollenkaan. Hallinto on ohjeistanut liikaa. Hallinto on ohjeistanut liikaa. 6. Tämä uudistus ei ole minun tehtäväni, sitä tekee opintoneuvoja / amanuenssi / toimistosihteeri. 7. Ei oppimista voi mitata ajalla! 8. Ei voi sanoa mikä on keskimääräinen opiskelija. 9. Mihin oppimistuloksiin tällä mitoituksella muka pyritään, minimiin vai täydelliseen? 10. Tällä (ops-mallilla ja sen askeleilla) pyritään liikaan strukturointiin. 11. Jotain vanhaakin on voitava säilyttää. 12. Tämän (ops-työn) pitäisi olla jatkuva prosessi. Miksi nyt tehdään kaikki kerralla? 13. Kahden vuoden päästä ministeriössä keksitään kuitenkin taas jotain uutta. 14. TÄSTÄ EI OLE TIETEELLISTÄ NÄYTTÖÄ! Katariina Alha/W5W

apuvälineitä keskustelun virittäjäksi - w5w-kirjallisuus soveltuvin osin yhteistyön alustaksi - CoreEdit tms. mitoituksen konkretisoijaksi - laskuharjoitukset koulutukseen avuksi -w5w-materiaalit w5w-materiaalit Katariina Alha/W5W