Kokonaisnäkökulma oppimistuloksista Ari Huhta Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
2.-luokkalaisten kielisuihkutunnit Tampereen Yliopiston Normaalikoulussa 2.-luokkalaisille opetetaan oppitunneilla ranskaa ja saksaa osana normaalia lukujärjestystä.
Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
Miksi ihmeessä opiskelisin saksaa?
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Tavoitteena monipuolinen kielitaito
Go Global – opiskele osa opinnoistasi ulkomailla Syysinfo 2012.
Kansainvälinen yhteistyö.
Kielipääoma 1 Kielitaitoa tarvitaan kaikkialla Kielipääoma.
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
Kielitaidon kehitys Euroopan Unionissa
LUKION 2. VUOSITASO TIISTAI 4.3. RO-TUOKIO/AUDITORIO
CEFLING Yleiseurooppalaisen viitekehyksen taitotasojen lingvistinen perusta: toisen kielen oppimisen ja kielitaidon arvioinnin yhdistäminen Suomen Akatemia.
Oulun aikuislukio 2014.
Uudet ulkomaiset yritykset v Lehdistötilaisuus Invest in Finland Tuomo Airaksinen
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Oppimistulokset opettajankoulutuksen näkökulmasta Heini-Marja Järvinen Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos.
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
Anna-Kaisa Mustaparta Opetusneuvos Opetushallitus
Suhdannekorjattu perusjäämä Saksa0,8-0,110,91,1 Irlanti-7,1-4,7-2,7-0,80,9 Kreikka-10,1-4,20,43,25,5 Espanja-7,7-4,9-3,30,53,7 Ranska-4,3-3,4-1,5-0,051,3.
Oman äidinkielen opetus: tosiasioita ja visioita
¡Español, por favor!.
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
AMKKIA –hanke arvioinnin uudistajana kielten opetuksessa Tarmo Ahvenainen, kielten osasto Opetuksen teemapäivä W:\KIELET\kehitys\amkkiakyamk.ppt.
Ajankohtaista CIMO LLP – Comenius päättyy 2013 UUSI OHJELMA ”Erasmus for All ” : KA1 – Learning Mobility of Individuals KA2 – Cooperation.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
10 hyvää syytä opiskella ranskaa
Kielitaito on kilpailuetu
Valmentajan osaamisen eurooppalainen viitekehys The European Framework for the recognition of coaching competence and qualifications VOK-messut
Kielenopetus eri asteilla
FUAS Kielet ja viestintä
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
YO-info K2015.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi eTwinning Yrjö Hyötyniemi Opetushallitus
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Kangasalan lukio – monta linjaa KIELILINJA A-englanti 13 kurssia A-saksa, B2-saksa, B3- saksa B2-ranska, B3-ranska B2-venäjä, B3-venäjä B3-italia espanja.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Julkisen tutkimusrahoituksen toimijat Suomessa.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vieraskielisen opetuksen politiikkatasot -seminaari Kielikoulutuspolitiikan verkosto Soveltavan kielentutkimuksen keskus.
TVT-sovelluksia opiskelijoiden käyttöön
-Suomen vanhin aluetoimisto Brysselissä -jatkuva toiminta perustamisesta - tunnettu aluetoimisto Brysselissä.
Kielivalinnat 2. luokalla
Yhteiset opinnot  * Toteutus 1. vuoden keväällä * Laajuus 3 op * Valtakunnallisesti yhteneväiset sisällöt - Svenska för turism- och kosthållsbranschen.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Talouden haasteet Johtokunnan varapuheenjohtaja Pentti Hakkarainen Suomen Pankki 1.
” Kippis! Skål! Cheers! Jamas! Serefe! Cin cin!”.
Oulun kaupungin kieliohjelman esittely Sivistys- ja kulttuurilautakunta
Kielirikasteisen opetuksen ja toiminnan hanke Tampereen kaupunki.
Tervetuloa opiskelemaan kielikeskukseen! into.aalto.fi - palvelut - kielikeskus.
Ke Amanuenssit ohjaavat sivuaineopiskelijoita Hannele Kuusela-Häkkinen, F103, puh suomi ja suomalainen viittomakieli Anna-Maria.
Kielivalintailta Etelä-Hervannan koulu. Valinnan paikat A1A2B1B P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N Perusopetus.
Kielivalinnat Lapin yliopiston harjoittelukoululla
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Tervetuloa kielivalintailtaan
Syksyn 2017 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
TIEKARTTA TÄHÄN PÄIVÄÄN
30 kuukautta 7 milj. euroa visio oppimisaihioiden käytöstä
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ
Vanhempainilta Tervetuloa!
Kielten opiskelusta ja kielikeskuksesta
Ykkösten vanhempainilta
Helsingin Saksalainen koulu
Opetushallituksen rahoittama valtakunnallinen hanke.
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Infoa vaihtoonlähtijöille 2018
A2-kieli-info.
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Esityksen transkriptio:

Kokonaisnäkökulma oppimistuloksista Ari Huhta Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto

Millaisilta kielten oppimistulokset näyttävät kokonaisuutena? Lähtökohta: tutkimushanke onnistui hyvin –taitotasoarviointi erityishaaste (ymmärtämisessä) Oppimistulokset valtaosin hyviä – suuri osa oppilaista on saavuttanut (kielitaito)tavoitteet Osalla oppilaista kielitaito on kuitenkin lähes olematon (esim. englanti) Englanti vs muut kielet

Taitotasoarviointi helpottaa tulosten tulkintaa

Taitotasoarviointi helpottaa vertailua eri kielten (ja oppimäärien) välillä

Taitotasoarviointi helpottaa muutoksen seuraamista

Taitotasoarviointi helpottaa eri maissa saavutetun kielitaidon vertailua EU:n komission tutkimus 2012 (European Survey of Language Competences) englanti, ranska, saksa, espanja, italia) ISCED 2 –tason lopussa (9.luokka) 15 maata / aluetta framework/documents/language-survey-final-report_en.pdf

15 EU-maata / aluetta vieras kieli (13 maassa englanti) EU tavoite vuodelle % vähintään tasolla B1 1. vieraassa kielessä ja alle 15% <A1:llä (lower secondary)

Muutama esimerkki maakohtaisista tuloksista – tekstin ymmärtäminen / englanti

ESLC:n ja Suomen tulosten vertailu – englannin tekstin ymmärtäminen

ESLC:n ja Suomen tulosten vertailu – englannin kirjoittaminen (suomen- ja ruotsinkieliset koulut)

ESLC:n (2. vieras kieli) ja Suomen tulosten vertailu – saksan tekstin ymmärtäminen

ESLC:n (2. vieras kieli) ja Suomen tulosten vertailu – ranskan tekstin ymmärtäminen

Entä jatkossa? Erinomainen aineisto oppilaiden kielitaidosta; mahdollistaa tarkemmat tutkimukset mm. –taustatietojen ja oppimistulosten välisistä suhteista –kielitaidosta (erityisesti puhum. & kirj.)  yksityiskohtaisemmat johtopäätökset siitä, millainen toiminta (oppilas, opettaja, koulu) liittyy oppimistuloksiin Oppimistavoitteet tulevaisuudessa? Kielten oppimistuloksia pitäisi arvioida jatkossa useammin kuin kerran vuodessa –nykyisiä tuloksia vaikea / mahdoton verrata aikaisempiin Kansainvälisiin tutkimuksiin osallistuminen