Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TIEKARTTA TÄHÄN PÄIVÄÄN

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TIEKARTTA TÄHÄN PÄIVÄÄN"— Esityksen transkriptio:

1 TIEKARTTA TÄHÄN PÄIVÄÄN
KIELITAIDON ARVIOINTI PERUSOPETUKSESSA Eeva Tuokko & Sauli Takala Forum Criteriorum Finlandiatalo, syyskuu 29-30, 2015

2 PERUSKOULUN ALKUA TUKEVA ARVIOINTITOIMINTA
Kokeiluperuskouluissa järjestettiin vuodesta 1967 lähtien vuosittain yhteisiä kokeita, joiden tavoitteena oli yhtenäistää arvostelua eri kunnissa, suunnata opetusta tavoitteiden suuntaan ja tutustuttaa opettajat uudentyyppisten kokeiden laadintaan ja käyttöön.

3 Peruskoulun opetussuunnitelmakomitean mietintö II (1970)
POPS-opas 3 (1970) Vieraat kielet (peruskoulun kieltenopetuksen tavoitteet, mm. suullisen kielitaidon ja puheen ja tekstin ymmärtämisen painottaminen) POPS-opas 3b (1973) Kielitaidon mittaaminen (hyvän kokeen ominaisuudet ja kielitaidon eri osa-alueiden mittaamistapoja POPS-opas 3 c (1975) Toisen kotimaisen ja ensimmäisen oppilaille vieraan kielen (ruotsi/englanti) uudet oppimäärät ja opetussuunnitelmalliset ohjeet POPS-opas 3 d (1976) Oppilaalle vieraat kielet – ehdotus perustavoitteiksi ja perusoppiainekseksi peruskoulussa (oppilaalle asetettavan vähimmäiskielitaidon kriteerit) SIVA (siirtymävaiheen) -koulutusmateriaali peruskoulun kieltenopettajille

4 Peruskoulun tilannekartoitus I, vieraat kielet
Miksi? Vastata kysymykseen: Missä määrin oppilaat hallitsivat POPS 3 d:ssä määritellyn englannin ja ruotsin kielen ydinaineksen? Miten? Arvioitavat taidot: Kuullun ja luetun ymmärtäminen sekä sanaston ja rakenteiden hallinta. Tutkimusasetelma: Hierarkkinen = koetehtävät jaetaan useihin koeversioihin ja kullekin oppilaalle esitetään vain yksi koeversio. Mittaustapa: Kriteeriviittainen mittaaminen.

5 KANSALLINEN OPPIMISTULOSTEN ARVIOINTIJÄRJESTELMÄ, (vieraat) kielet
POHJANA Perusopetuslaki 628/ , 21 § sekä Opetusministeriön päätös 19/11/ TOIMEENPANO Opetushallitukselle RUOTSIN, FINSKAN JA ENGLANNIN KIELTEN ARVIOINNIT - A-englanti v. 1999, 9. lk - A- ja B-ruotsi v. 2001, 9. lk - A-finska ja modersmålsinriktad finska (mofi) v. 2001, 9. lk - B-ruotsi v. 2008, 9. lk - A-finska ja mofi v. 2009, 9 lk - A-ruotsi v. 2013, 9. lk - A-englanti v. 2013, lk

6 Oppimistulosten raportointi
Vuosien 1999, 2001 ja 2002 ruotsin, finskan ja englannin oppimistulokset raportoitiin ratkaisuosuuksina. Vuosien 2008 ja 2009 tulokset raportoitiin sekä ratkaisuosuuksina että taitotasoina. Vuoden 2013 oppimistulokset raportoitiin taitotasoina. Vuoden 1999 englannin oppimistuloksista tehtiin väitöskirja (2007), jossa oppimistulokset linkitettiin Yleiseurooppalaisen viitekehyksen (CEFR) ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 taitotasoihin. Koetehtävien laadinnassa oltiin jo käytetty hyväksi CEFRin englanninkielistä versiota.

7 Kielitutkintojen linkittäminen l. verrantaminen
Eri taitotasoasteikkoja (esim. ratkaisuosuuksia) käyttäen arvioitujen tutkinto- tai arviointitulosten välisen vastaavuuden määrittäminen. Käytetään reseptiivisten taitojen oppimistulosten määrittämiseen. Tarvitaan empiiriset koetulokset (tässä tapauksessa oppilaiden pistemäärät) ja kokeneiden opettajien taitotasoarviot. Edellä mainittujen tietojen pohjalta määritetään tietty minimipistemäärä, standardi, joka on taitotason katkaisukohta (cut-off point). Produktiivisten taitojen tulokset sijoitetaan sovittujen kriteerien määrittämille taitotasoille.

8 KANSAINVÄLISET V IERAIDEN KIELTEN ARVIOINNIT
Suomi on 1970-luvun jälkeen osallistunut vain kerran. Kahdeksan maan (Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Alankomaat, Espanja ja Ranska) yhteinen englannin kielen arviointi. Suomen tulokset (Tuokko, Eeva Perusopetuksen päättövaiheen englannin kielen oppimistulosten kansainvälinen arviointi Oppimistulosten arviointi 3/2003. Opetushallitus. Yliopistopaino. Helsinki.) Ruotsin tulokset (Engelska i åtta europeiska länder – en undersökning av ungdomars kunskaper och uppfattnigar. Svensk huvudrapport. Rapport 242, Solv erket. Lenanders grafiska AB. Kalmar. Stockholm.) Kansainväliset tulokset (European Commission FIRST European survey of language competences. Final report. Brussels: European Commission / Education and Training.

9 RUOTSIN JA ENGLANNIN KANSALLISTEN ARVIOINTIEN TAITOTASOKOHTAISET TULOKSET
Seuraavissa neljässä taulukossa esitetään englannin ja ruotsin kansallisten arviointien oppimistulokset taitotasoittain kielitaidon eri osa-alueilla. OPS 2004:n hyvää taitotasoa (8) vastaava luku on suurennettu ja tummennettu. Vuoden 1999 englannin tulokset ovat väitöskirjatutkimuksen (Tuokko 2007) OPS 2004 taitotasoasteikkoihin linkitettyjä tuloksia. Vuosien 1999 ja 2001 arviointien tehtävät perustuivat OPS 1994:än, vaikka niiden laadinnassa oli jo otettu huomioon CEFRin tehtäväkuvaukset.

10 PERUSKOULU 9. LK , PUHUMINEN
Taitotaso 2013 1999 2008 A-en (%) A-ru (%) B-ru (%) Alle A1.1 1 18 A1.1 5 3 24 A1.2 7 26 A1.3 6 8 13 16 A2.1 9 20 A2.2 14 22 B1.1 37 17 2 B1.2 11 B2.1 25

11 PERUSKOULU 9. LK , KIRJOITTAMINEN
Taitotaso 2013 1999 2008 A-en (%) A-ru (%) B-ru (%) Alle A1.1 4 14 A1.1 5 1 7 15 A1.2 3 20 A1.3 12 18 19 A2.1 28 A2.2 32 9 B1.1 11 B1.2 B2.1 25

12 PERUSKOULU 9. LK , KUULLUN YMMÄRTÄMINEN
Taitotaso 2013 1999 2008 A-en (%) A-ru (%) B-ru (%) Alle A1.1 1 A1.1 4 A1.2 22 A1.3 2 14 A2.1 16 10 27 A2.2 17 19 28 B1.1 45 29 B1.2 B2.1 13

13 PERUSKOULU 9. LK , LUETUN YMMÄRTÄMINEN
Taitotaso 2013 1999 2008 A-en (%) A-ru (%) B-ru (%) Alle A1.1 1 A1.1 4 A1.2 22 A1.3 3 14 A2.1 21 9 32 27 A2.2 17 19 20 B1.1 18 31 26 B1.2 44 25 B2.1 13

14 PUHUMINEN PERUSKOULU 9. LK

15 KIRJOITTAMINEN PERUSKOULU 9. LK

16 KUULLUN YMMÄRTÄMINEN PERUSKOULU 9. LK

17 LUETUN YMMÄRTÄMINEN PERUSKOULU 9. LK

18 QUO VADIS? A-englantia ja B-ruotsia tulisi arvioida viiden vuoden välein, kansainvälisiin tutkimuksiin tulisi voida osallistua vähintään kerran kymmenessä vuodessa, taitotasoarviointeihin tulisi kouluttaa pätevä ryhmä, arviointiraportin julkaisemisen jälkeen tulisi tehdä oma raportti siitä, mitä raportista tulisi ottaa huomioon opetusta ohjatessa.


Lataa ppt "TIEKARTTA TÄHÄN PÄIVÄÄN"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google