Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset 1.10.2012 Oheisaineisto nro 2 Pela 17.10.2012 111 §

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Naakan oppilaskunta Tervetuloa! Kasvu yrittäjyyteen -hanke - 2 Projekti Idea projektista syntyy kun: –tarvitaan jotain, jotain puuttuu (rahaa.
Advertisements

Kuntauudistuksen muutostuki Muutosviestintä kunta- ja sote-uudistuksessa – iltapäiväseminaari Neuvotteleva virkamies Ville-Veikko Ahonen, VM
LAAJAKAISTA KAIKILLE Äänekoski pohjoinen.
Palveluketjujen kehittäminen ja laadullisen vaikuttavuuden mittaaminen Sosiaalisen vahvistamisen kehittämistoiminta 2012–2014 Reetta Pietikäinen, kehityspäällikkö.
Suupohjan seutuportaali –hanke
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
YHTEISTYÖSSÄ Opintohallinnon tietojärjestelmän modernisoinnin esiselvitysprojekti 11/2011-6/2012.
Tampereen kaupunkiseudun lähijunan kehittämispolku 2012–2013 Nykyiset junapalvelut seutulippujärjestelmään, Ei uusia liikennöintikustannuksia 2013–2015.
Ari Tuovinen Joukkoliikenne, talousarvio 2013 Kaupunkilipputuki 2009 on tehty kaupunkiliikenteen vuoroista siirtymäajan liikennöintisopimus Siirtymäajan.
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
LVI: vaihtoehtoiset etenemistavat Tavoitteisiin liittyvät kysymykset Opiskelijalle saumaton palvelu paikan vastaanotosta ilmoittautumiseen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
UKJ-rahoitushakemus UKJ-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
Kuntien Tiera Oy – Jokilaaksojen kuntien yhteisen tietohallinnon käynnistäminen © Copyright Kuntien Tiera Oy.
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Seutukirjastoselvitys Projektiryhmä Seutusivistystyöryhmä
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Työllisyysportti – työväline työllisyydenhoidon toimijoille
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Ympäristövastuu: Havainnointitehtävän ohjeistus
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Asumisen strategia Suunnittelupäällikkö Kirsti Ruislehto Järvenpää KUUMA-johtokunta Kirkkonummi.
INFRA-ALAN TIETOMALLIOSAAMINEN Tietomallit Mallipohjainen (engl. Model-based) Tiedon käsittelyn soveltamistapa, jossa esim. tuotetta kuvataan.
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
30. maaliskuuta Pohjois-Karjalan avoin kirjasto Taustalla tarve uusia kirjastojärjestelmä Pohjois-karjalassa 3 kirjastoryhmää ja yksi yksittäinen.
KUUMA –johtokunta HS
J ULKAISUTIETOJEN KÄYTTÖTARKOITUKSET OKM: N NÄKÖKULMASTA Ylitarkastaja Jukka Haapamäki.
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opiskelijaksi-ilmoittuatumis-
Forssan kaupungin hankintapolitiikka, järkivihreät hankinnat
Liiketoimintaverkostojen hallintapaneeli HABA 2004: Ahti Kare Antti Mäki Marko Lähde Mika Stenberg Riina Henriksson Teemu Virtanen.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Keskustelutilaisuus klo Kirjastojen taustajärjestelmän uusiminen ja sen valmistelu.
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.3.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Kansallinen hanke: Kiila/UNA Tietohallinto Tarja Vellonen.
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
JUPO-ontologia - nykytila ja jatkonäkymiä 12. 2
Lomake.fin kehittäminen Projektin 293 loppuraportti
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
Syvälahden monitoimitalo
”Projektin nimi” PROJEKTI
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.4
Kirjastojen taustajärjestelmän uusiminen ja hankintaan liittyviä asioita Keskustelutilaisuus Kuva: Helsingin kaupunginmuseo (lähde: finna.fi)
Finnish Enterprise Architecture Research
TAHE keskitetty toimintamalli
Tietojärjestelmät KEHITTÄMINEN JOHTO KIRJANPITO TILAUSTEN KÄSITTELY
Liikennepalvelulain mukaiset yhteentoimivuuden vaatimukset
Askolan koulun koulureittien ja koululaisten liikenneturvallisuus
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Ohjausjärjestelmä yhdellä kuvalla
Tiedolla johtaminen - työryhmä
”Projektin nimi” -projekti
Lokakuu 2013 sakasti.evl.fi/verkkohanke
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Askolan koulun koulureittien ja koululaisten liikenneturvallisuus
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §

Työn taustaa Käytössä on julkisten ja yksityisten toimijoiden järjestelmiä, jotka eivät ole yhteensopivia läpinäkyviä tai tarjoa tarvittavaa suunnittelutietoa tilaajalle Viranomaisten hallinnoima järjestelmä mahdollistaa tasapuolisen kilpailutuksen. Yhdessä hankittu järjestelmä on edullinen, mahdollistaa valtion osallistumisen järjestelmän toteuttamiseen ja luo jatkossa edellytykset maanlaajuisille lipputuotteille. Kuntatason joukkoliikennevirano- maiset vuonna 2013 Työssä on mukana 23 kaupunkia + 4 ELY:ä

Hankinnan määrittelyvaihe syksy 2012 Hankinnan määrittely valmistuu vuoden 2012 loppuun. Se koostuu pääprojektista sekä sen rinnalla tehtävistä ulkoisista osaprojekteista E1-E4. Pääprojekti jakautuu neljään osaan, joita ovat Osa A – Hankesuunnitelma, joka käynnistää ja organisoi työn Aikataulu, sopimukset, valtionapuhakemus, päätöksenteko, jne… Osa B – Järjestelmien toiminnallinen määrittely Palvelut, vyöhykkeet, toiminnallisuus, peruskäyttötapausten kuvaus jne… Osa C – Järjestelmien tekninen määrittely Hankintaa tukeva riittävä määrittely, korttisovellus, turvaratkaisu, mallia HSL/Tampere/Turku Osa D – Hankintamalli ja kilpailutus aika ei riitä yhteisen organisaation perustamiseen, joka hankinnan käynnistäisi

Hankinnan määrittelyvaihe syksy 2012 Pääprojektin rinnalla tehdään neljää osaprojektia E1-E4, joissa E1 ratkaistaan järjestelmän (kuntien ja ELYjen kesken) isännyys, organisoituminen sekä myöhemmin mukaan liittymisen ja rahoituksen pelisäännöt. E2 määritellään hankkeen riskit ja niihin varautuminen E3 selvitetään maan suurimpien toimijoiden näkemyksiä yhteisten lipputuotteiden perustamisesta E4 valvoo projektin lopputulosten laatua

Hankintavaihe helmikuu 2013 Syksyn 2012 määrittelytyön lopputuloksena syntyvien hankinta- asiakirjojen teknisten liitteiden avulla kilpailutetaan yhteisen lippu- ja maksujärjestelmän hankinta (Päätös hankinnasta) Hankinnasta vastaava taho määritetään työn aikana. Kyseinen taho saa valtuutuksen hankintaan muilta kunnilta. (päätös valtuutuksesta) Järjestelmän toimittaja valitaan ja varsinainen toteutukseen tähtäävä työ alkaa kesällä 2013 (Päätös toimittajasta) Järjestelmän toteutuksen rinnalla toteutetaan organisoituminen osaprojekti E1 suositusten mukaan. (Päätös organisoitumisesta)

Lopputulos Määritelmien mukainen uusi järjestelmä on käytössä kesällä Lähtökohtana vyöhykepohjaisuus Viranomaisten yhteisesti hallinnoima Hyödyntää mahdollisuuksien mukaan nykyiset kortit, laitteet, jne Käyttää yhteistä korttisovellusta ja turvaratkaisua viranomaisten hallinnoimilla matkakorteilla Rakentuu yhdessä sovittujen pelisääntöjen varaan siten, että seudut itse saavat määritellä esim. lipun hinnat, vyöhykerajat, vyöhykkeiden määrän, alennusprosentit erikoisryhmille, jne Mahdollistaa seutujen välisen lippuyhteistyön jatkossa Tuo synergiaetuja uusien maksutapojen kehittämiseen jatkossa (NFC/EMV/jälkilaskutus) Yhteisiä pelisääntöjä olisivat esim. seuraavat: (ei vielä päätetty!) Alennusryhmien perusteisiin ja ikärajoihin yhteisiä pelisääntöjä ? (opiskelijat, jne) Lipputuotteet valitaan yhteisestä lipputuoterekisteristä