Liikenteen kehitysnäkymiä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vt 4 Jyväskylä-Oulu-Kemi
Advertisements

Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy :: © TAK Oy Venäläisten matkailijoina Suomessa maaliskuu 2012 Kapustat Kaakkoon.
Hirvionnettomuuksien kehitys
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Toimitusjohtajan katsaus. Liikevaihto Kotimaa Vienti.
HAVAINTOJA SOTE-VERTAILUSTA
Heinjoen ampuma- ja moottoriratakeskus
Valtatien 4 Oulu – Kemi yhteysvälin kehittäminen
Pohjois-Suomen kansainväliset liikennekäytävät
LogiCity Turun kiinteistöliikelaitos Ari Niemelä / AHN Consulting
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Etelä-Savon maakunnassa. Kunnan perustamisvuosi 1869.
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti VELI-PEKKA PÄIVÄNEN.
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
Kehityksen valtatiellä. o Rautatie (20 junaa pysähtyy päivittäin) • Tampere 35minHelsinki 2h 10min • Seinäjoki 40 minVaasa 1h 50min o Bussi, kauko- ja.
Uusien kyläsuunnittelijoiden rekrytointitilaisuus 1. kokoontuminen ma klo Säyneisen NS:n talo, Säyneinen, Juankoski Kyläsuunnitelman.
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
NELIÖT KOHDALLEEN KESTÄVÄSTI KAUPAN TAVOITTEITA TUKIEN?
Laajakaista kaikille -hanke Jyväskylä Keski-Suomen laajakaistahankkeen tilannekatsaus Tapio Saarinen Kehittämispäällikkö, ICT.
3.45 3.40.
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Liikennehankkeet hallituskaudella 2012–2015
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Miten korvata kivihiili
Uudet ulkomaiset yritykset v Lehdistötilaisuus Invest in Finland Tuomo Airaksinen
Puheenvuoro ilmastofoorumissa Ilmastokampanjavastaava Lauri Myllyvirta
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Psykoterapia ja avohoito on edullista
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN AJOTAIDON YLLÄPITO: JATKOKOULUTUSINTERVENTIO JA SEN SEURAUKSET MYÖHEMPÄÄN AJAMISEEN Seurantatutkimuksen jatkovaihe Tiina Rämet.
ÄÄNESTÄ TAI KÄY HUONOSTI EDUSKUNTAVAALIT 2003
Ohituskaistan keskikaiteen vaikutuksia Keskikaide vastakkaisten ajosuuntien välissä vähentää merkittävästi kohtaamisonnettomuuksia vähentää suistumisonnettomuuksia.
PTT:n alueellinen asuntomarkkinakatsaus 2009 Petri Mäki-Fränti
Ulkoilureittien vaativuusluokitus Anne Rautiainen, Suomen Latu ry
Logistiikan kehityskuvan skenaariotarkastelu
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä TOIMIVAT TYÖMARKKINAT – OSAAJIA JA TYÖPAIKKOJA KESKI-SUOMEEN Rantasipi Laajavuori
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Tutkimus osuuskuntien alueellisesta syntyvyydestä Panu Kalmi / HKKK ja RUN Pellervon Päivä Helsinki.
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
MAINOSTAJIEN LIITTO MARKKINOINTIVIESTINNÄN PANOSTUSTEN KEHITTYMINEN LOPPUVUONNA 2004 VERRATTUNA ALKUPERÄISEEN BUDJETTIIN SALDO MAINOSBAROMETRI.
OIKEISTA LIIKENNERATKAISUISTA KILPAILUKYKYÄ SUOMELLE Keskuskauppakamarin ja kauppakamarien yhteinen liikenneohjelma.
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehä KEHITTÄMISSELVITYS
TEN-T rahoitus nelostien kehittämisessä
Aikuisdiabeetikkojen hoitovastuun jakautuminen ja hoitoyksiköiden sisäinen työnjako.
Taustatietoja maatalouteen liittyen Lähde: MTK / MTK-Pohjois-Savo
Valtatie 4 kehittäminen Oulu-Kemi
Valtatien 5 merkitys Pohjois-Savolle ja Suomelle
Pikavuoroliikenne 5-tien käytävässä
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
KESKI-SUOMEN KEHITTÄMISEN HAASTEET
Esperi Care Parempaa hoitoa
Valtatien 4 kehittäminen Keski-Suomen alueella
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Vahva Viitosväylä Kehityksen moottori
Nelostieseminaarin loppusanat Eduskunta Samuli Pohjamo Maakuntahallituksen puheenjohtaja.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus EAKR-rahoituksen käyttämiseksi laajakaistahankkeissa.
/ Jussi Sääskilahti Vähäliikenteisten maanteiden lakkauttaminen.
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä KESKI-SUOMEN MATKAILUELINKEINON STRATEGIA 2010 Suomalaisin Suomi – viihdy ja voi hyvin.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Ympäristösi parhaat tekijät Niiralan asemakaavamuutos, liikenne- ennuste ja toimivuustarkastelut Ennakkoaineisto Sito Oy.
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehä KEHITTÄMISSELVITYS
Esityksen transkriptio:

Liikenteen kehitysnäkymiä henkilöliikenteen kasvu v.1970-2001 +98 %, tieliikenteessä +140 % henkilöliikenne-ennuste v.2040 noin +35 % tavaraliikenteen kasvu v.1970-2001 noin 70 %, maanteillä 115 %, rautateillä 60 % tieliikenteen osuus em. ajalla 50 => 68 %, rautateillä noin 25 % EU-komissio: tavaraliikenne v.2000-30 +66 %, tiekuljetukset +90 %, EU-maissa keskimäärin vielä enemmän bkt:n kehitys, demografiset tekijät, yhdyskuntarakenteen kehitys, polttoaineiden hinnat ym. vaikuttavat Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005

Valtatie 9 (Turku - Tampere) - Jyväskylä - Kuopio: Taustaa ja selvityksiä/suunnitelmia: Kehittämisselvitys Turku – Kuopio v.1998 Yhteysväliselvitys laadittu v.2003 koko välille Valtakunnallinen pääteiden kehittämissuunnitelma v.2005 Maantielaki voimaan v.2006, sis. mm. runkotiet -käsite Maakuntakaavaluonnokset Ministerityöryhmän linjaukset v.2004 Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005

Eduskunta on hyväksynyt maantielain 17.5.2005, voimaan 1.1.2006. MAANTIELAKI: Uusi "runkotiet" -ryhmä Otteita uuden maantielain perusteluista: Osa maanteistä määritellään valtakunnallisesti merkittäviksi runkoteiksi. Verkon pituus olisi noin 1/4 valtatieverkon pituudesta. (nimike korkealaatutiet on siis muutettu runkotieksi). Runkoteillä on korkeat laatuvaatimukset sujuvan liikenteen turvalliseksi hoitamiseksi. Uusien liittymien saaminen runkoteille tapahtuu vain tiesuunnitelman perusteella samalla tavoin kuin moottori- ja moottoriliikenneteillä nykyisin. Runkoteillä toimenpiteet voivat vaihdella moottoriteiden rakentamisesta ohitus- ja leveäkaistateiden rakentamiseen tai painottua vain liittymäjärjestelyihin. Runkoteillä on erityistä merkitystä maankäytön suunnittelun kannalta. Runkotiet merkitään maakuntakaavoissa. Eduskunta on hyväksynyt maantielain 17.5.2005, voimaan 1.1.2006. Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005

VERKKOEHDOTUKSET: LVM 38/2003 LVM 48/2005 Korkealaatutiet 2270 km => runkotiet 3060 km Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005

Alustavaa PT-suunnitelmatietoa TIEHALLINTO: Tärkeimpien pääteiden nykytila ja tavoite 2025...2030 Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005

*) Sisältää E18 Muurla-Lohja 335 M€ TIEHALLINTO: Alustavia arvioita tavoitetilan (2025..2030) kustannuksista - muunnettuna LVM:n uuden verkkoehdotuksen pohjalle Päätieverkon osa Pituus Kehittäminen Runkotiet (SOVA 2005) 3 060 km *) 3 800 M€ Muut tärkeät ja vilkkaat päätiet 1 740 km 1 500 M€ Muut päätiet 8 500 km 1 700 M€ PÄÄTIET YHTEENSÄ 13 300 km 7 000 M€ *) Sisältää E18 Muurla-Lohja 335 M€ Vuoden 2003 ehdotukseen lisättyjen runkoteiden (noin 800 km) osuus runkoteiden kehittämiskustannuksista on noin 900 M€ Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005

Valtatie 9 Turku - Kuopio: Suomen tärkeimpiä poikittaisia liikenneyhteyksiä ja yksi selvimpiä poikittaisia runkoteitä, osa TEN-verkkoa ja Eurooppatie E 63 Liikenteessä paljon pitkämatkaista ja rahtiliikennettä. Yhdistää neljä maakuntakeskusta ja yliopistokaupunkia Keski- ja Itä-Suomen kilpailukyvylle ehdoton edellytys on toimiva valtatie 9 ja yhteys länsirannikon satamiin. Uhkana mm. turvallisten ohitusmahdollisuuksien väheneminen. Liikenteen kasvu pääteillä ja kasvukeskusten välillä on suurta. Kaikilla osuuksilla ei ole kilpailevaa rautatieyhteyttä. Suora yhteys myös nelostielle ja pääkaupunkiseudulle. Kehittämismahdollisuudet voidaan turvata yleiskaavoituksella ja yleissuunnittelulla (vrt. valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet). Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005

Valtatien 9 merkitys osana päätieverkkoa osa E- ja TEN-teiden verkkoa sekä kansainvälistä liikenneverkkoa osa valtakunnallista runkotieverkkoa yhdistää maakuntakeskuksia viidesosa Suomen väestöstä asuu ysitien vaikutusalueella palvelee pitkämatkaista elinkeinoelämän liikennettä merkittävä matkailutie (matkailukohteita, kongressipaikkoja, jne.) suorin yhteys länsirannikon satamiin ja yhteys myös pääkaupunkiseudulle tärkeä reitti esim. metsäklusterin kuljetuksille (Äänekoski, Jämsä) tien turvallisuus ja sujuvuus eivät ole riittäviä tienvarsipalvelujen taso ja saatavuus? kuljetusmääriä (v.1995-99) vt 9 n.13-18 miljoonaa tonnia/v. Jkl - Kuopio välin (vt 4 - vt 5) KVL 2500 - 23000, raskasta 330 - 1500 ajon/vrk Jkl - Tampere välin KVL 4500 - 32000, raskasta 600 - 1000 ajon/vrk Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005

Valtatie 9 Keski-Suomen tiepiirissä: Orivesi - Jämsä parannettu äskettäin; ohituskaistaosuuksia, rinnakkaistiejärjestelyjä ei täytä vielä kaikkia tavoitetilan vaatimuksia, mm. Jämsän kohdalla tarvitaan eritasoliittymiä ja tieverkollisia järjestelyjä Jämsä - Jyväskylä erillisiä vanhoja ohituskaistoja, jotka olisi keskikaiteellistettava Jämsässä, Muuramessa ja Korpilahdella eritasoliittymien tarve tavoitetilassa nelikaistainen tie, osin moottoritie Jyväskylän kohdalla nelikaistatietä, osin moottoritietä liittymäjärjestelyjä (nyt kaksi liikennevaloristeystä) tavoitteena moottoritien jatkaminen Vaajakoskelta Kanavuoreen Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005

Valtatie 9 Keski-Suomen tiepiirissä, jatkoa: Jyväskylä - Hankasalmi tavoitetilassa ohituskaistatie (Lievestuoreelle asti jatkuva 2+1) eritasoliittymät vilkkaimpiin liittymiin Valtatie 9 Savo-Karjalan tiepiirissä (osin Kaakkois-Suomen tiepiiriä): Hankasalmi - Suonenjoki - Vehmasmäki tavoitetilassa ohituskaistatie liittymä- ja tiejärjestelyjä, suuntauksen parantamista, tien leventämistä ympäristöhaittojen torjuntaa (melu, pohjavedet) Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005

Keskisuurten investointien teemapaketteja pääteiden turvallisuusteema Perustienpidon rahoitustason lisääminen pienempien parannusten tarpeisiin tasolle 710 milj.€ koko maassa Pitkäjänteinen suunnittelu yleiskaavoituksella ja yleissuunnittelulla (maantielaki ja runkoverkkoluokka voimassa rajoituksineen v. 2006, isot investoinnit pitkällä aikavälillä, tienvarren asumisen ja tuotannon mahdollisuudet turvattava maankäytön suunnittelulla) Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005

Vt 9 tavoitetila ja kehittämisvaiheet Jyväskylä - Kuopio tavoitteena ohituskaistoilla varustettu tie, vilkkaimmilla osuuksilla jatkuva ohituskaistatie (vrt. pääteiden tavoitetila ja yhteysväliselvitys) toteutus vaiheittain vaarallisten liittymien parantaminen, eritasoliittymiä tien reunaympäristön pehmentäminen keskikaiteellisia ohituskaistoja ja yksityistiejärjestelyjä tien suuntauksen ja tasauksen parantamista tien leventäminen meluntorjuntaa, pohjavesisuojauksia automaattinen nopeusvalvonta arvioidut kustannukset noin 73 M€ Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005

Välimatkoja (Genimap) vt 9 Kuopio - Turku 451 km ; 5 h 31 min Kuopio - Helsinki lyhin Suonenjoki, Pieksämäki, Kangasniemi, Joutsa, vt 4 -reittiä 377 km ; 4 h 43 min nopein Lievestuore, Toivakka, vt 4 -reittiä 381 km ; 4 h 31 min Mikkelin kautta (vt 5) 391 km ; 4 h 36 min Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005