Liikenteen kehitysnäkymiä henkilöliikenteen kasvu v.1970-2001 +98 %, tieliikenteessä +140 % henkilöliikenne-ennuste v.2040 noin +35 % tavaraliikenteen kasvu v.1970-2001 noin 70 %, maanteillä 115 %, rautateillä 60 % tieliikenteen osuus em. ajalla 50 => 68 %, rautateillä noin 25 % EU-komissio: tavaraliikenne v.2000-30 +66 %, tiekuljetukset +90 %, EU-maissa keskimäärin vielä enemmän bkt:n kehitys, demografiset tekijät, yhdyskuntarakenteen kehitys, polttoaineiden hinnat ym. vaikuttavat Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005
Valtatie 9 (Turku - Tampere) - Jyväskylä - Kuopio: Taustaa ja selvityksiä/suunnitelmia: Kehittämisselvitys Turku – Kuopio v.1998 Yhteysväliselvitys laadittu v.2003 koko välille Valtakunnallinen pääteiden kehittämissuunnitelma v.2005 Maantielaki voimaan v.2006, sis. mm. runkotiet -käsite Maakuntakaavaluonnokset Ministerityöryhmän linjaukset v.2004 Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005
Eduskunta on hyväksynyt maantielain 17.5.2005, voimaan 1.1.2006. MAANTIELAKI: Uusi "runkotiet" -ryhmä Otteita uuden maantielain perusteluista: Osa maanteistä määritellään valtakunnallisesti merkittäviksi runkoteiksi. Verkon pituus olisi noin 1/4 valtatieverkon pituudesta. (nimike korkealaatutiet on siis muutettu runkotieksi). Runkoteillä on korkeat laatuvaatimukset sujuvan liikenteen turvalliseksi hoitamiseksi. Uusien liittymien saaminen runkoteille tapahtuu vain tiesuunnitelman perusteella samalla tavoin kuin moottori- ja moottoriliikenneteillä nykyisin. Runkoteillä toimenpiteet voivat vaihdella moottoriteiden rakentamisesta ohitus- ja leveäkaistateiden rakentamiseen tai painottua vain liittymäjärjestelyihin. Runkoteillä on erityistä merkitystä maankäytön suunnittelun kannalta. Runkotiet merkitään maakuntakaavoissa. Eduskunta on hyväksynyt maantielain 17.5.2005, voimaan 1.1.2006. Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005
VERKKOEHDOTUKSET: LVM 38/2003 LVM 48/2005 Korkealaatutiet 2270 km => runkotiet 3060 km Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005
Alustavaa PT-suunnitelmatietoa TIEHALLINTO: Tärkeimpien pääteiden nykytila ja tavoite 2025...2030 Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005
*) Sisältää E18 Muurla-Lohja 335 M€ TIEHALLINTO: Alustavia arvioita tavoitetilan (2025..2030) kustannuksista - muunnettuna LVM:n uuden verkkoehdotuksen pohjalle Päätieverkon osa Pituus Kehittäminen Runkotiet (SOVA 2005) 3 060 km *) 3 800 M€ Muut tärkeät ja vilkkaat päätiet 1 740 km 1 500 M€ Muut päätiet 8 500 km 1 700 M€ PÄÄTIET YHTEENSÄ 13 300 km 7 000 M€ *) Sisältää E18 Muurla-Lohja 335 M€ Vuoden 2003 ehdotukseen lisättyjen runkoteiden (noin 800 km) osuus runkoteiden kehittämiskustannuksista on noin 900 M€ Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005
Valtatie 9 Turku - Kuopio: Suomen tärkeimpiä poikittaisia liikenneyhteyksiä ja yksi selvimpiä poikittaisia runkoteitä, osa TEN-verkkoa ja Eurooppatie E 63 Liikenteessä paljon pitkämatkaista ja rahtiliikennettä. Yhdistää neljä maakuntakeskusta ja yliopistokaupunkia Keski- ja Itä-Suomen kilpailukyvylle ehdoton edellytys on toimiva valtatie 9 ja yhteys länsirannikon satamiin. Uhkana mm. turvallisten ohitusmahdollisuuksien väheneminen. Liikenteen kasvu pääteillä ja kasvukeskusten välillä on suurta. Kaikilla osuuksilla ei ole kilpailevaa rautatieyhteyttä. Suora yhteys myös nelostielle ja pääkaupunkiseudulle. Kehittämismahdollisuudet voidaan turvata yleiskaavoituksella ja yleissuunnittelulla (vrt. valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet). Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005
Valtatien 9 merkitys osana päätieverkkoa osa E- ja TEN-teiden verkkoa sekä kansainvälistä liikenneverkkoa osa valtakunnallista runkotieverkkoa yhdistää maakuntakeskuksia viidesosa Suomen väestöstä asuu ysitien vaikutusalueella palvelee pitkämatkaista elinkeinoelämän liikennettä merkittävä matkailutie (matkailukohteita, kongressipaikkoja, jne.) suorin yhteys länsirannikon satamiin ja yhteys myös pääkaupunkiseudulle tärkeä reitti esim. metsäklusterin kuljetuksille (Äänekoski, Jämsä) tien turvallisuus ja sujuvuus eivät ole riittäviä tienvarsipalvelujen taso ja saatavuus? kuljetusmääriä (v.1995-99) vt 9 n.13-18 miljoonaa tonnia/v. Jkl - Kuopio välin (vt 4 - vt 5) KVL 2500 - 23000, raskasta 330 - 1500 ajon/vrk Jkl - Tampere välin KVL 4500 - 32000, raskasta 600 - 1000 ajon/vrk Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005
Valtatie 9 Keski-Suomen tiepiirissä: Orivesi - Jämsä parannettu äskettäin; ohituskaistaosuuksia, rinnakkaistiejärjestelyjä ei täytä vielä kaikkia tavoitetilan vaatimuksia, mm. Jämsän kohdalla tarvitaan eritasoliittymiä ja tieverkollisia järjestelyjä Jämsä - Jyväskylä erillisiä vanhoja ohituskaistoja, jotka olisi keskikaiteellistettava Jämsässä, Muuramessa ja Korpilahdella eritasoliittymien tarve tavoitetilassa nelikaistainen tie, osin moottoritie Jyväskylän kohdalla nelikaistatietä, osin moottoritietä liittymäjärjestelyjä (nyt kaksi liikennevaloristeystä) tavoitteena moottoritien jatkaminen Vaajakoskelta Kanavuoreen Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005
Valtatie 9 Keski-Suomen tiepiirissä, jatkoa: Jyväskylä - Hankasalmi tavoitetilassa ohituskaistatie (Lievestuoreelle asti jatkuva 2+1) eritasoliittymät vilkkaimpiin liittymiin Valtatie 9 Savo-Karjalan tiepiirissä (osin Kaakkois-Suomen tiepiiriä): Hankasalmi - Suonenjoki - Vehmasmäki tavoitetilassa ohituskaistatie liittymä- ja tiejärjestelyjä, suuntauksen parantamista, tien leventämistä ympäristöhaittojen torjuntaa (melu, pohjavedet) Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005
Keskisuurten investointien teemapaketteja pääteiden turvallisuusteema Perustienpidon rahoitustason lisääminen pienempien parannusten tarpeisiin tasolle 710 milj.€ koko maassa Pitkäjänteinen suunnittelu yleiskaavoituksella ja yleissuunnittelulla (maantielaki ja runkoverkkoluokka voimassa rajoituksineen v. 2006, isot investoinnit pitkällä aikavälillä, tienvarren asumisen ja tuotannon mahdollisuudet turvattava maankäytön suunnittelulla) Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005
Vt 9 tavoitetila ja kehittämisvaiheet Jyväskylä - Kuopio tavoitteena ohituskaistoilla varustettu tie, vilkkaimmilla osuuksilla jatkuva ohituskaistatie (vrt. pääteiden tavoitetila ja yhteysväliselvitys) toteutus vaiheittain vaarallisten liittymien parantaminen, eritasoliittymiä tien reunaympäristön pehmentäminen keskikaiteellisia ohituskaistoja ja yksityistiejärjestelyjä tien suuntauksen ja tasauksen parantamista tien leventäminen meluntorjuntaa, pohjavesisuojauksia automaattinen nopeusvalvonta arvioidut kustannukset noin 73 M€ Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005
Välimatkoja (Genimap) vt 9 Kuopio - Turku 451 km ; 5 h 31 min Kuopio - Helsinki lyhin Suonenjoki, Pieksämäki, Kangasniemi, Joutsa, vt 4 -reittiä 377 km ; 4 h 43 min nopein Lievestuore, Toivakka, vt 4 -reittiä 381 km ; 4 h 31 min Mikkelin kautta (vt 5) 391 km ; 4 h 36 min Vt 9 Jyväskylä - Kuopio 28.10.2005