Mihin vie Sote-uudistus sosiaalipalvelut? Helsinki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Onko pakko leikata, mistä rahat kuntien palveluihin? Yrjö Hakanen Suomen sosiaalifoorumi
Advertisements

Kuntamarkkinat Helsinki
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso
Esitys Juha Mieskolainen
Valtakunnallinen vammaispalveluhanke Keski-Suomen Vammais-Kaste
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Kuntalain uudistus ja osallistuva demokratia Yrjö Hakanen SKP:n paikallispolitiikan seminaari Kirjan talo.
Järjestämisrakenteiden vaikutus sosiaalisten oikeuksien toteutumiseen Eeva Nykänen1.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Tilannekatsaus 5 kunnan henkilöstötyöryhmä Mikko Pukkinen, Cay Sevón, Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjät.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
Perusturvalautakunta liite nro 5
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Rahoitus- ja tuotantojärjestelmien uudistaminen Suomessa
Matinkylä 2040 ? Metropoliselvitys Sevón.
ESPOON KESKUS METROPOLISSA Espoon kuntalaiskuuleminen Cay Sevón Kuntajakoselvittäjä.
VALTUUSTON SEMINAARI Sari Sarkomaa (Kok.) Merja Kuusisto (SDP) Juha Väätäinen (PS) Timo Laaninen (Kesk.) NN (Vas.) Outi Alanko-Kahiluoto.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
1 Hannu Javanainen MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen.
Sote-uudistus päihdetyön talentia
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Hyvinvointipalvelut – tilaajalautakunnat Vaihtoehtoisia malleja Tiina Kirmanen Kirjoita tähän päivämäärä ja muuta tarpeellista tietoa.
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Sote –uudistus järjestöjen näkökulmasta , Järjestöjohdon foorumi, Siuntio Johtaja Riitta Särkelä.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Kunta palvelujen ostajana
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
TERVEYSPOLITIIKKASEMINAARI Terveydenhuollon rahoituksen uudistaminen Ylijohtaja Marina Erhola.
1.Keskusta haluaa turvata kuntalaisille lähipalvelut kaikkialla Suomessa, niin että ne ovat saavutettavissa kohtuullisen matkan päässä ja kohtuullisessa.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Hyvinvointipalvelujen (sote) uudistaminen SDP POHDINTAA.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
SOSTE (POTKA) katsaus terveyspolitiikkaan Tuula Haatainen Varatoimitusjohtaja
Tuleva sote -rakenne - missä mennään? Kirsi Varhila ylijohtaja, STM.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Sote-uudistus – missä mennään
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
1. Järjestöjen työ näkyväksi tietoa kunnille, Siun sotelle
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Asiakkaan valinnanvapaus
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Maakuntakierros -ETELÄ-SAVO UUDISTUKSENMYLLERRYKSESSÄ?
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uusissa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteissa - haasteita ja mahdollisuuksia.
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
Sote sähköinen tiedonhallintastrategia ja muuttuva toimintaympäristö
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen uudistuvissa rakenteissa
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Sote uudistus ja sen toimeenpano
Sote-uudistuksen toimeenpano
Valinnanvapauslaki kriittisiä lainkohtia 1/6
Siun sote tehdään NYT Siun sotessa tehdään uusi malli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisesta ja organisoinnista Pohjois-Karjalan ja Heinäveden.
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Esityksen transkriptio:

Mihin vie Sote-uudistus sosiaalipalvelut? Helsinki 28.9.2014 Jari Heinonen Mihin vie Sote-uudistus sosiaalipalvelut? Helsinki 28.9.2014

SOTE- alueet Viisi sote-aluetta (yliopistollisten sairaaloiden sairaanhoitopiirit) Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvastuu Noin miljoonan asukkaan alueet Puolet kuntien rahoista (kokonaispotti n. 25 miljardia euroa) Peruskysymykset: Mitä on järjestämisvastuu ja miten demokratia toimii?

Keinot uudistuksen tavoitteiden saavuttamiseksi Mahdollisimman laaja sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio (palvelukokonaisuus saman johdon alle) Vahva kansallinen ohjaus (STM) ”Asiakkaiden ja henkilöstön osallistuminen.” Mutta miten?

Järjestämisvastuu/tuottamisvastuu Järjestämisvastuu on viidellä sote-alueella; kukin laatii joka neljäs vuosi palvelujen tuottamisesta järjestämispäätöksen Sote-alue päättää tuottamisvastuussa olevat kunnat ja kuntayhtymät (tuottamisvastuualueet) ; STM hyväksyy Tuottaminen omana toimintana, ostopalveluina, palveluseteleinä tai yhteistoiminnassa

Uhkakuvia (1) Demokratia kaventuu: sotejärjestämislaki kaventaa perustuslain mukaista itsehallintoa, oikeutta verotuloihin ja ylipäätään kansanvaltaisuutta; samalla se lisää valtakunnallista ohjausta (STM) Eriytyminen: sote-palvelut ovat kiinteä osa kuntien tuottamaa perustason paikallista hyvinvoinnin kokonaisuutta (hyvinvointipalvelut: elinympäristö, kulttuuri- ja vapaa-aika ja sivistyspalvelut) - entä tulevaisuudessa? Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osalta työnjako on epäselvä (järjestäminen/tuotantovastuu)

Uhkakuvia (2) Reuna-alueiden kuihtuminen; Miten käy lähipalveluiden? Tuottamisvastuualueet ovat tässä tärkeitä Esimerkkinä Pirkanmaa: maakunnallinen ratkaisu (1), aluerakenteeseen pohjautuva ratkaisu (4), liikkumissuunnat (6), Tampereen kaupunki ja muu maakunta (2)

Uhkakuvia (3) Leikkaukset, kilpailutus, ulkoistaminen: Sote-alueet ovat itse asiassa suuria tiltu-alueita (isot volyymit kiinnostavat yksityisiä palvelujen tuottajia) Kuntien omaisuus (moniko sosiaaliasema ja terveyskeskus suljetaan?) Pohjoismaisen hyvinvointimallin oheneminen, uusliberalismin vahvistuminen, palveluyritysten valta

Esimerkki lähipalveluista ”Olennaista ei ole fyysinen toimipisteen sijainti. Lähipalvelut ovat saavutettavissa esimerkiksi … sähköisinä palveluina ja liikkuvina palveluina”.

Tärkeää! Sote-alueen järjestämispäätös (joka neljäs vuosi) Päätetään tuottamisvastuussa olevat kunnat ja kuntayhtymät: tuottamisvastuualueet Jos suunniteltu sote-malli toteutuu, nämä kaksi päätöstä ovat tärkeimmät sote-palveluiden näkökulmasta (kuka tuottaa, miten tuotetaan?)

Syytä hylätä, koska… Lähipalvelut heikkenevät ja eriarvoisuus kasvaa Demokratia kaventuu (yhtymäkokous-hallitus-toimiva johto: valta keskittyy muutamille virkamieslääkäreille!) Sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatio ei toimi (mennään terveyspalvelut edellä): sosiaalipalvelut lähipalveluja ja edellyttävät vahvaa paikallistuntemusta ja paikallisia sovellutuksia Johtaa kilpailuttamisen, ulkoistamisen ja yksityistämisen lisääntymiseen: uusliberalismi Kuntatyöntekijöiden asema heikkenee Rahoitus epäselvää – Kunnat joutuvat maksamaan laskut, joista muut tekevät päätökset

Mitä tilalle - kaksi porrasta? Aluekunta: ”suurempi”: maakuntavaltuusto (erikoissairaanhoito, jotkut erityispalvelut, pelastustoimi, seutuliikenne jne.) Peruskunta (kuntatasoinen palvelupolitiikka) Demokraattisuus, selkeä työnjako ja reuna-alueiden sekä lähipalveluiden huomioiminen

Vai kolme porrasta? Eurooppalainen kolmiportainen paikallishallinnon malli (aluekunta, peruskunta, aluelautakunnat/kaupunginosavaltuustot) Osallistuva budjetointi/suora demokratia (kansanäänestykset, kuntalaisaloitteet jne…) Kuntien avoin data ja tuki vaihtoehtojen tekoon (kuntalaisdemokratia)

Osallistuva budjetointi Avain kuntalaisten päätösvallan lisäämiseen Alkoi Porto Alegresta (käytössä yli 1500 kaupungissa) Osa kunnan budjetista päätetään alueellisesti ja teemakohtaisesti Kuntalaiset tekevät esityksiä ja panevat asiat tärkeysjärjestykseen (budjettiesitys, yleiskokous sovittaa esitykset yhteen, kunnanvaltuusto hyväksyy lopullisen esityksen)

On aika vaikuttaa Sote-uudistuksessa kysymys on pohjoismaisesta hyvinvointimallista (julkiset palvelut, kuntademokratia) Kuntatyöpaikat Voimien kokoaminen Kunta on pohjoismaisen hyvinvointimallin ydin! Sitä on syytä kehittää ja puolustaa!

Lopuksi! Kiitos hyvät kuulijat!