SOSIAALINEN MEDIA YHDISTYSTOIMINNASSA - Keinoja viestinnän tehostamiseksi Anni Lantto (Projektipäällikkö), Maija Laatikainen & Jannika Sammalkangas JOHDANTO.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
OHJAAMINEN.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
SOSIAALINEN MEDIA YHDISTYSTOIMINNASSA - Keinoja viestinnän tehostamiseksi Anni Lantto (Projektipäällikkö), Maija Laatikainen & Jannika Sammalkangas JOHDANTO.
Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Mika Väyrynen tuottaja
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä
Työpaikkakouluttajan ABC
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Varmuutta ja vahvistusta vanhustyön lääkehoidon osaamiseen Tilaisuus, Paikka päiväys.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Sosiaalisen median mahdollisuudet yhdistystoiminnassa, 2 op
Ops 2016 ja arviointi.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Sosiaalisen median eri kanavat osana Viherympäristöliiton viestintää ja markkinointia Opinnäytetyön suunnitteluseminaari Ville Miettinen & Jussi Front.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Opettajan nimi | kurssin numero
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Hanke
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
DIGIVAPAAEHTOISEKSI PUNAISELLE RISTILLE?
Esityksen transkriptio:

SOSIAALINEN MEDIA YHDISTYSTOIMINNASSA - Keinoja viestinnän tehostamiseksi Anni Lantto (Projektipäällikkö), Maija Laatikainen & Jannika Sammalkangas JOHDANTO Projektimme aiheena oli Sosiaalisen median mahdollisuudet yhdistystoiminnassa. Tehtävänämme oli suunnitella ja toteuttaa kahden opintopisteen laajuinen kurssi kyseisestä aiheesta yhteistyössä OK – opintokeskuksen kanssa, joka on valtakunnallinen koulutuksia suunnitteleva ja toteuttava aikuisoppilaitos. Tarve kurssin järjestämiselle oli syntynyt OK - opintokeskuksen kanssa yhteistyössä toimivien yhdistysten toiveista, jotka kokivat aiheen ajankohtaiseksi. Tämän pohjalta haluttiin kouluttaa yhdistysten toimijoita, sekä kehittää viestintää sosiaalisen median saralla. Toteuttamamme kurssin tavoitteena oli olla käytännönläheinen ja siten auttaa yhdistystoimijoita omaksumaan sosiaalisen median sovelluksia osana toimintaansa sekä aktiivista viestintää. Kurssi toteutettiin nyt ensimmäistä kertaa Oulun seudulla. TAVOITTEET Kurssin tavoitteena oli tehostaa yhdistysten viestintää sosiaalista mediaa hyödyntäen. Esittelimme kurssilla neljä valitsemaamme sosiaalisen median sovellusta. Pyrkimyksenä oli saada kurssilaiset hyödyntämään sosiaalista mediaa omien yhdistystensä viestinnässä ja kehittää yhdistysten vuorovaikutusta etenkin jäseniin sekä mahdollisiin uusiin toimijoihin. TOTEUTUS Kurssimme pedagogisena mallina oli tutkiva oppiminen. Tämä malli korostaa yhteisöllisyyttä oppimisprosessin aikana ja on laajalti käytetty tieto - ja viestintätekniikan tukemassa opetuksessa. Aikataulu Kurssi koostui kahdesta lähiopetuspäivästä (15.2. ja ), sekä näiden päivien välille sijoittuvasta verkkotyöskentelyvaiheesta. Lähiopetuspäivät järjestettiin Taitonetiltä vuokratuissa tiloissa. Kurssilla oli kymmenen osallistujaa. Sisältö Kurssilla perehdyttiin sosiaalisen median käsitteeseen, sekä seuraaviin sovelluksiin: Yhteisöpalvelu Facebook Blogisovellus Blogger Mikroblogi Twitter Verkkopuheluohjelma Skype KURSSIN SAAVUTUKSET Kurssilaisilta kerätyn palautteen pohjalta saatiin selville ne sisällöt, joita kurssilaiset pitivät hyödyllisimpinä ja kuinka he aikovat hyödyntää näitä tietoja ja taitoja myöhemmin. Tärkeimmiksi opituiksi tiedoiksi ja taidoiksi koettiin: Tekniset taidot Blogin luominen Skypen käyttö Teknologian käyttö vaatii perustelut Sosiaalisen median merkitys Kurssilla saatujen tietojen ja taitojen kautta kurssilaiset aikovat hyödyntää osaamistaan jatkossa seuraavin keinoin: Facebookin monipuolisempi käyttö Blogin ja Skypen käyttöönotto Työhön liittyvän viestinnän tehostaminen Tiedottaminen POHDINTA Sosiaalinen media on ajankohtainen aihe ja vastaavanlaisille kursseille tuntuu olevan kysyntää, jotta kaikki mahdollisuudet yhdistystoiminnan viestinnän tehostamiseksi saataisiin hyödynnettyä. Sosiaalisen median keinoin yhdistysten viestintä sekä uudistuu että monipuolistuu ja tavoittaa yhä laajempia ryhmiä. Kurssin suunnittelijoina ja toteuttajina arvioimme kurssin saavuttaneen tavoitteensa: palautekyselyn perusteella voidaan todeta kurssille osallistuneiden saaneen tarvittavan tietopohjan valittujen sovellusten käyttöönottoa varten. Teknisen osaamisen myötä mahdollistuu sosiaalisen median yhdistyskohtainen hyödyntäminen heidän omien linjaustensa mukaisesti. Saamastamme palautteesta ilmeni, että aiheeseen liittyville syventäville kursseille olisi kysyntää. Koemme saaneemme projektin myötä konkreettista kosketuspintaa ammattikäytäntöön, jonka myötä pääsimme kehittämään itseämme tulevina koulutusalan toimijoina. LÄHTEET Hakkarainen, K., Bollström-Huttunen, M., Pyysalo, R. & Lonka, K. (2005). Tutkiva oppiminen käytännössä – Matkaopas opettajille. Järvelä, Häkkinen & Lehtinen (toim.). (2006). Oppimisen teoria ja teknologian opetuskäyttö. Kalliala & Toikkanen. (2009). Sosiaalinen media opetuksessa (myös Internetissä KIITOKSET Haluamme kiittää ohjausryhmäämme, eli Minna Pesosta (OK-opintokeskus) ja Essi Vuopalaa (Oulun yliopisto) asiantuntevasta ja kannustavasta ohjauksesta, sekä kaikkia kurssille osallistuneita! TYÖSKENTELYMENETELMÄT Kurssin työskentelyalustaksi luotiin blogi, jossa kurssilaisille jaettiin tarvittava materiaali ja informaatio. Lisäksi kurssin tehtäviä ja yleistä keskustelua varten luotiin Facebook – ryhmä. Ennen ensimmäistä lähiopetuspäivää kurssilaiset vastasivat sähköpostin kautta kyselyyn, jonka perusteella muodostettiin käsitys osallistujien osaamisesta, sekä heidän toiveistaan kurssiin liittyen. Ensimmäisenä lähiopetuspäivänä kurssilaiset johdateltiin aiheeseen ja perehdytettiin lähemmin Facebookiin, sekä Bloggeriin. Päivän aikana kurssilaiset loivat oman blogin ja facebook – profiilin verkkotyöskentelyä varten, sekä suorittivat aiheeseen liittyviä tehtäviä. Verkkotyöskentelyvaiheen aikana kurssilaiset mm. loivat Facebook - ryhmän omalle yhdistykselleen, pohtivat sosiaalisen median mahdollisuuksia yhdistystoiminnassa, reflektoivat oppimistaan blogeissa ja kävivät keskustelua näiden pohjalta. Toisena lähiopetuspäivänä koottiin verkkotyöskentelyn antia keskustellen, sekä tutustuttiin vielä Skypeen ja Twitteriin. Kurssin viimeisenä tehtävänä opiskelijoilla oli vastata sähköiseen palautekyselyyn.