IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN AJOTAIDON YLLÄPITO: JATKOKOULUTUSINTERVENTIO JA SEN SEURAUKSET MYÖHEMPÄÄN AJAMISEEN Seurantatutkimuksen jatkovaihe 2.6.2004 Tiina Rämet.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Advertisements

Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Hirvionnettomuuksien kehitys
TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
OMAN ELÄMÄN HALLINTA TÄRKEÄÄ ITSENÄINEN LIIKKUMINEN TÄRKEÄÄ
Talviolosuhteet opettavat LINTU-ohjelman hanke ENSILUMI - Mitä kuljettaja oppii vaikeisiin olosuhteisiin mukautuessaan? Valde Mikkonen Valmixa.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
OTA TÄMÄ VIESTI VAKAVASTI!
NYKYTILAKARTOITUS HANGOSSA - KOTIHOIDON ASIAKKAAN KÄYTÖSSÄ OLEVAT APUVÄLINEET JA TULEVAISUUDEN APUVÄLINETARPEET HENKILÖKUNNAN ARVIOIMANA (TOTEUTUS VIIKOT.
John Rawls REILUPELI.
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
1 ©TNS 2012 Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu vain tilaajan omaan käyttöön. Niitä ei saa lainata, luovuttaa, jälleenmyydä tai julkaista ilman tutkimusyrityksen.
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
4. Liikenneturvallisuuskysely •Katukanavassa •Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Liikenneturvan tutkijaseminaari Sirpa Rajalin.
Nuorten peliohjelmointi 2011
Mielikuvat ja odotukset senioritaloista
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
PALKANSAAJIEN TUTKIMUSLAITOS Lasten vaikutus äidin palkkaan Perhevapaiden palkkavaikutukset -seminaari Jenni Kellokumpu.
Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin.
Eläkeselvitys 2012: Selvitys TEKin jäsenten näkemyksistä eläkeiästä ja eläke- ehdoista
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Perhevapaiden käyttö ja suorat kustannukset yrityksille Sami Napari (Etla) Perhevapaiden kustannukset –seminaari, Helsinki
Psykoterapia ja avohoito on edullista
KYSELY KUNTALIITOKSESTA TUUSNIEMEN KUNNAN ASUKKAILLE Tuusniemen kunta Tuomo Turja.
LAMK Pyöräilysivuston lanseeraustutkimus 2012 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU 34 B 22,
KOULUTUSKULTTUURIN KEHITTYMINEN Kaikki vastaajat (miehistö 6, 9 ja 12 kk, rj, kok) Keskimäärin 9000 vastaajaa/saapumiserä (vertailussa kaikki saapumiserät.
TURUN YLIOPISTO MITÄ VOIMME OPPIA KANSALAISKYSELYSTÄ ? Sirkka-Liisa Kivelä professori, ylilääkäri.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Muutosturvan merkitys Toimihenkilöiden työttömyyskassan jäsenille.
Lähtötilanne LC Vähäkyrön klubi aloite Heinolan vuosikokoukselle 2013 – Vk hyväksyi.
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Omistajien näkökulma sydänlääkitykseen Kyselytutkimus Ranska 2004.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien Tampereen.
Erityisasiantuntija Teija Mikkola Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset vuonna 2008 Espoo, Helsinki, Jyväskylä, Kotka, Kuopio, Lahti, Oulu,
Amiram D. Vinokur & Michelle van Ryn Social Support and Undermining in Close Relationships: Their Independent Effects on the Mental Health of Unemployed.
TUKEA SEKSUAALISUUDEN TOTEUTTAMISEEN
Sosiaalinen luototus2010 – Kuntakyselyn osaraportti Esa Arajärvi.
Sosiaalinen luototus Kuntakyselyn osaraportti Ari Virtanen THL1.
Mitä tilastot kertovat ulkona liikkumisen turvallisuudesta/turvattomuudesta ANTTI IMPINEN / THL.
Yleistä tutkimuksesta
Sosiaalihuollon laitos- ja asumispalvelut 2011 Päivi Tossavainen Raija Kuronen.
Sosiaalihuollon laitos- ja asumispalvelut 2010 Riikka Väyrynen Raija Kuronen.
Valmistuneiden näkökulmia työelämätaitojen kehittymiseen Reeta Eloranta / U&R.
Aikuiskasvatustieteen tutkijatapaaminen Rovaniemi YLIOPISTOKOULUTETTUJEN NUORTEN AIKUISTEN ELÄMÄÄN TYYTYVÄISYYDEN JA ELÄMÄNÄHALLINNAN HAASTEET.
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
Häiriköivät mopoilijat
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Toimintaympäristö Muuttajien taustatiedot Leena Salminen Muuttajien taustatiedot julkaistaan verotuksen valmistumisesta johtuen yli kahden.
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
Huomisen kynnyksellä 2016: vuotiaiden näkemykset tulevaisuudesta
Suuhygienian koulutusryhmittäiset erot Kainuun maakunnassa: Vähintään kuusi puuttuvaa hammasta Risto Kaikkonen TEROKA Kuvalähde:
Osallisuuden jälkiarviointi: case __________________________________
Ulkomaalaiset Lapissa
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenne Asiakastyytyväisyys
Kysely yleisille kirjastoille 2013
Ulkomaalaiset Lapissa
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenne Asiakastyytyväisyys
FinSote-tulokset/Parikka
Elina Sillanpää, Matti Munukka, Taina Rantanen
Esityksen transkriptio:

IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN AJOTAIDON YLLÄPITO: JATKOKOULUTUSINTERVENTIO JA SEN SEURAUKSET MYÖHEMPÄÄN AJAMISEEN Seurantatutkimuksen jatkovaihe Tiina Rämet ja Heikki Summala Psykologian laitos Liikennepsykologia

Tavoite Selvittää vuonna 1997 toteutetun koulutusajon vaikutusta ikääntyneiden ihmisten ajotapoihin, rikkomuksiin ja onnettomuuksiin seuraavien kuuden vuoden aikana Verrata niitä kuljettajia, jotka olivat halukkaita tulemaan koulutukseen ja niitä, jotka eivät olleet halukkaita Tarkastella kuinka hyvin liikenneopettajan antama arvio kuljettajan turvallisuudesta ennustaa erilaisia ongelmia ajamisessa - mukaan lukien onnettomuuksia ja rikkomuksia

Mukana 20 paikkakuntaa Yhteensä vuotiasta ajokortin ja auton omistavaa 4500 kutsuttiin mukaan, 45% ilmoittautui halukkaaksi Lahti Varkaus KotkaVantaa Nurmijärvi Joensuu Kajaani Jämsä Alavus Punkalaidun Anjalankoski Lapua Tampere Jyväskylä Tornio Kokkola Turku Mikkeli Kuopio Laukaa Vuosi 1997

Menetelmät Halukkaista vertaistettiin 300 neljän henkilön ryhmää, joista kaksi arvalla valittua (yht. 600) kutsuttiin ajamaan, toiset kaksi (yht. 600) jäivät kontrolleiksi Koehenkilöistä puolet kutsuttiin ajamaan myös seuraavana vuonna KOE- HENKILÖT 1 AJOKRT KOE- HENKILÖT 2 AJOKRT KONTROL- LIT ’1 AJOKRT’ KONTROL- LIT ’2 AJOKRT’

Koulutusajo ja palaute Koehenkilöt ajoivat noin 1½ tuntia kestäneen koulutusajon omalla autolla tutussa ympäristössä Ajon päätteeksi he saivat palautetta liikenneopettajalta, joka jälkeenpäin myös arvioi jokaisen koehenkilön turvallisuuden neliportaisella asteikolla

Kysely ja ajokorttirekisterihaku vuonna 2003, kuusi vuotta myöhemmin koe- ja kontrollihenkilöt muut osallistumaan halukkaat kuljettajat otos kuljettajista, jotka eivät olleet halukkaita koulutukseen v ajokorttirekisterihaussa mukana kaikki 6111 kuljettajaa

Tulokset Ketkä olivat halukkaita osallistumaan Mikä oli vaikutus Miten liikenneopettajat onnistuivat ennustamaan tulevia ongelmia

Koulutusajosta kiinnostuneet kuljettajat olivat keskimääräistä aktiivisempia autonkäyttäjiä ajoivat monipuolisemmissa olosuhteissa kuin kuljettajat, jotka eivät olleet halukkaita osallistumaan koulutusajoon suhteutettuna ajomäärään ja taustatekijöihin eivät raportoineet useampia kolareita

Koulutusajolla tai ajokertojen määrällä ei ollut tässä tutkimuksessa vaikutusta kuljettajien ajokäyttäytymiseen sen muutoksiin onnettomuuksiin elämään muulla tavoin

Liikenneopettajan arviot n% Turvallinen kaikissa olosuhteissa25747,6 Turvallinen normaaliolosuhteissa21940,6 Turvallinen vain parhaissa olosuhteissa519,4 Vaikeuksia kaikissa olosuhteissa132,4 Yhteensä540100,0

Turvallisimmiksi arvioidut kuljettajat ajoivat enemmän, välttivät vähemmän vaikeita olosuhteita, joutuivat harvemmin onnettomuuksiin ja suoriutuivat paremmin päivittäisistä toiminnoista kuin turvattomimmat kuljettajat Turvallisuusennuste ennustaa (itseraportoituja) onnettomuuksia senkin jälkeen, kun olennaiset tekijät on kontrolloitu.

Kokeneet liikenneopettajat kykenevät hyvin arvioimaan ikääntyviä kuljettajia ja heidän turvallisuuttaan liikenteessä tämä koskee kuitenkin lähinnä (tässä aineistossa enemmistönä olevia) miehiä tulokset viittaavat siihen, että naiset ottavat paremmin opiksi liikenneopettajien palautteen – tämä vaatii kuitenkin lisätutkimusta

Johtopäätökset Tällaisella koulutuksella ei ole pitkäaikaisia vaikutuksia, vaikka se toistettaisiin seuraavana vuonna On todennäköistä, että tällaisen koulutuksen hyödyt eivät vastaa kustannuksia, vaikka se laajennettaisiin kaikkia koskevaksi – ainakaan vuoden iässä

Mutta: On hyvä tarjota tällaista koulutusta vapaaehtoisena Ulottaa tarkastelu vanhempiin ikäluokkiin Tällaisella koulutuksella olisi mahdollista vähentää epävarmuutta, joka usein liittyy 70 vuoden iässä ajokortin uusimiseen ja terveydentilaan