Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Mission Gallup 08 nettikyselyn yhteenveto. Jeesus tunnetuksi kautta maailman Taustatietoja • 446 vastaajasta 38% (m) ja 62% (n) • Vapaakirkollisia 84%
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Kaupunkikuvatoimikunta
AUTOMATIC DELIVERY REWARDS (ADR) (New Programme – 01 September) LifePak ® (Example) PSV 5% Discount= €51.71 (68.97 PSV) Shipping= €4.5.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Pelaajakysely Tampereen piirin pelaajille 2013 TKT.
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
3.45 3.40.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
X:t ja Y:t toimituksissa
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Kuvien lähde:. Kuinka pitkä on pitkä? Subprime kriisi alkoi Yhdysvalloista elokuussa Se muuttui finanssikriisiksi lokakuussa Kreikkakriisi.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Koulutuksesta työhön –ryhmien vaikutuksia ja seutukunnallisuus
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Väestö Vantaan osa-alueilla
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
1 STM ja Stakes Rintanen H., toukok Hoitotakuun toteutuminen suun terveydenhuollossa terveyskeskuksissa Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Jakaumista. Frekvenssijakauma Mainostaja kysyy 200 asiakkaalta, kuinka monta kertaa viikossa he lukevat sanomalehteä. Päivät, jolloin luet lehden Frekvenssi.
POHJOIS-SUOMEN ALUEJOHTORYHMÄ WEBROPOL –KYSELYJEN TULOKSET Margit Päätalo, alueellinen suunnittelija puh
Jumala tuntee minut; Jeesus – Sana tuli ihmiseksi
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Liikevaihto55,353,63,1 Liikevoitto5,04,219,2 Prosenttia liikevaihdosta9,17,9 Voitto ennen satunnaisia eriä4,94,314,4 Prosenttia liikevaihdosta8,87,9 Katsauskauden.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Työpaikat toimialoittain Lähde: Tilastokeskus
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
EVTEK–Institute of Technology Liikkuvuuden lisääminen ongelma-aloilla: case tekniikka Liisa Vehkaoja.
Paras-arviointitutkimusohjelma (ARTTU) ARTTU-VILU Päättäjätutkimus Luottamushenkilö- ja viranhaltijakysely 2010 Kohdejoukkona ARTTU-tutkimuskuntien keskeiset.
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Kaijamaija Parviainen Pätevyysluotsi työpaikalla Työpaikalla tapahtuvan ohjauksen mahdollisuudet, edut, esteet ja haitat Kaijamaija Parviainen.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Esityksen transkriptio:

Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia

Kyselyn taustaa Sosiaali- ja terveysalan perustutkintokoulutuksen työpaikkaohjaajia on koulutettu vuodesta 2009 lähtien osana laajennetun työssäoppimisen hanketta Koulutus on toteutettu ongelmaperustaisen oppimisen periaatteella ja sisältö on vastannut Opetushallituksen 2 ov:n Työpaikkaohjaajakoulutuksen perusteita pidetyn koulutusiltapäivän yhteydessä 79 työpaikkaohjaajaa vastasi saamaansa koulutusta ja työssäoppimista koskevaan webropol-kyselyyn

1. Työpaikkasi

54321Yhteensäka. Tiedän ongelmaperustaisen oppimisen perusasiat. 39,24%46,84%12,66%1,27%0%794,24 Koulutus selkeytti työpaikkaohjaajan roolia.34,18%50,63%11,39%3,8%0%794,15 Sain oleellista tietoa ja tukea työssäoppimisen ohjaukseen. 29,11%55,7%15,19%0% 794,14 Sain oleellista tietoa ja tukea opiskelijan arviointiin. 26,58%50,63%20,25%2,53%0%794,01 Uusi opetussuunnitelma on laadittu työelämälähtöisesti. 7,59%41,77%44,3%6,33%0%793,51 Koulutus selkeytti opiskelijoiden opetussuunnitelman toteutusta. 10,13%45,57%36,71%7,59%0%793,58 Koulutuksen sisältö vastasi ennakko-odotuksiani.8,86%41,77%39,24%10,13%0%793,49 2. Koulutuksen sisältö

54321Yhteensäka. Omat kokemukset tutoriaaleista ovat tärkeitä työssäoppimisen ohjauksen näkökulmasta. 43,04%39,24%13,92%2,53%1,27%794,2 Tutoriaalit käynnistäneet ongelmat olivat aitoja työelämän tilanteita. 43,04%41,77%10,13%5,06%0%794,23 Tutoriaaleissa käydyt keskustelut vahvistivat minua työssäoppimisen ohjaajana. 37,97%43,04%16,46%1,27% 794,15 Tutoriaaleissa käydyt keskustelut vahvistivat minua opiskelijan arvioinnissa. 27,85%43,04%26,58%1,27% 793,95 Koulutus edisti työelämän ja oppilaitoksen välistä yhteistyötä. 24,36%52,56%17,95%5,13%0%783,96 Koulutuksesta on hyötyä organisaatiollemme.26,58%44,3%22,78%6,33%0%793,91 Koulutukseen oli varattu riittävästi aikaa.39,24%36,71%15,19%8,86%0%794,06 Koulutus onnistui kokonaisuutena hyvin.27,85%48,1%20,25%3,8%0%794 Vastaavanlaista koulutusta olisi hyvä järjestää työpaikallamme. 37,66%31,17%29,87%1,3%0%774,05 3. Koulutuksen toteutustapa

54321Yhteensäka. Minulla on mahdollisuus osallistua työpaikallani opiskelevien opiskelijoiden työssäoppimisen suunnitteluun. 20,25%36,71%25,32%15,19%2,53%793,57 Tiedän omat työssäoppimiseen sisältyvät vastuuni, oikeuteni ja velvollisuuteni. 54,43%29,11%13,92%2,53%0%794,35 Työssäoppimisen suunnittelussa on otettu huomioon työpaikkani edellytykset ja mahdollisuudet toimia työssäoppimispaikkana. 27,85%37,97%25,32%8,86%0%793,85 Työpaikallani on laadittu kirjallinen suunnitelma (esim. perehdytysohjelma) opiskelijoiden ohjaamista varten. 37,18%26,92%20,51%7,69% 783,78 4. Työssäoppimisen suunnittelu

54321Yhteensäka. Minulla on riittävät valmiudet toimia opiskelijoiden työssäoppimisen ohjaajana. 36,36%49,35%14,29%0% 774,22 Käytän monipuolisesti eri menetelmiä opiskelijoiden ohjauksessa. 22,37%48,68%27,63%1,32%0%763,92 Saan esimieheltä tukea toimimiseen työssäoppimisen ohjaajana. 16,88%32,47%35,06%14,29%1,3%773,49 Saan työtovereiltani tukea toimimiseen työssäoppimisen ohjaajana. 30,26%43,42%22,37%3,95%0%764 Saan opettajilta tukea toimimiseen työssäoppimisen ohjaajana. 22,37%39,47%25%11,84%1,32%763,7 Yhteistyö ohjaavien opettajien kanssa toimii hyvin. 27,63%35,53%32,89%3,95%0%763,87 5. Työssäoppimisen toteuttaminen

54321Yhteensäka. Annan oppilaitoksen edustajille säännöllisesti palautetta työssäoppimiseen liittyvistä asioista. 6,49%24,68%44,16%22,08%2,6%773,1 Annettua palautetta on hyödynnetty työssäoppimisen järjestelyissä. 5,26%27,63%47,37%17,11%2,63%763,16 6. Työssäoppimisen kehittäminen

Työpaikkaohjaajakoulutuksen vahvuudet; esimerkkejä tutustui perusteellisesti ongelmalähtöiseen oppimiseen ja hyvä materiaali Kaikista suurin etu oli oppia ymmärtämään pbl:n mukaisen opiskelun toimintatapoja. Tutoriaalikoulutukset ovat hyviä, koska käytäntö oli niin lähellä siinä opettamisessa sai kokea opiskelijana olemista. tieto siitä, miten minun pitää ohjata opiskelijaa uudella tavalla, ohjaaja varmuus ja tieto. koulutuksen jälkeen ymmärtää paremmin opiskelijan oppimisen tavoitteita ja osaa nuorta ohjata ongelmaperusteisessa oppimisessa.

Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittämisen kohteet ; esimerkkejä arviointikriteerien aukaisua ja tietoa miten opiskelijan täytyy tehdä näyttösuunnitelma, kuinka tarkasti kaikille työntekijöille järjestää vastaavanlaista koulutusta. Ryhmäkoko tärkeä. (Ei liian suurta porukkaa.) Aikataulu sopiva, eli riittävästi aikaa välillä pohtia asioita. Hienoa, että koulutus tuli työpaikalle. Se mahdollisti useamman osallistumisen koulutukseen. Voisiko lainsäädännön käydä myös pienryhmässä samalla? Arviontiin enemmän koulutusta. Kriteerien avaamista yms.

Kehittämisehdotuksia työssäoppimisen suunnitteluun kaikkien työpaikalla hyvä olla tietoisia opiskelusta ETUKÄTEEN KOULULTA SAATAVA MATERIAALIA OHJAUKSEN TUEKSI.OPISKELIJAT VOISIVAT KÄYDÄ TUTUSTUMASSA OSASTOON/TYÖPAIKKAANSA,MIHIN TULEVAT OPPILAIKSI Ennen työssäoppimisjakson alkamista oli mukava tavata työssäoppija ennen jakson alkua. tiiviimpi yhteistyö koulun/ohjaavan opettajan kanssa erityisesti alkuvaiheessa yhtäjaksoiseti opiskelija esim. viiden päivän jaksoissa

Kehittämisehdotuksia työssäoppimisen toteuttamiseen Aikaa täytyisi olla enemmin. Koko henkilökunta tulisi kouluttaa ENEMMÄN OPETTAJA KÄYTÄNNÖN KENTÄLLE,EI OHJAAMAAN,VAAN KESKUSTELEMAAN JA TUKEMAAN NUORTA OPISKELIJAA. työvuorosuunnittelu hankalaa toisinaan kun 3-vuorotyö ja oppimisjakson sisällä myös opiskelijalla koulupäiviä, viikonloppuisin ovat yleensä vapaalla ja ohjaaja töissä useasti viikonloppuisinkin.