Kielellisesti inspiroiva arki päivähoidossa Varhaiskasvatusmessut, 5

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Marionetit, Keppi- ja Kurkistusnuket
VKK-Metro Katse lapseen –hankkeen tutkimusyksiköiden omat kehittämiskohteet Hankekausi
HALSUAN VASU -avain kasvuun
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Jumalan kanssa.
Vinkkejä sanojen muistamiseen •Visuaalisen muistin tukeminen ▫Sanan liittäminen kuvaan  pohdi, mitä oman kielen sanaa opeteltava sana muistuttaa  luo.
Katso Aitolasta lisää:
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Lapselle hyvä päivä tänään
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
Lähiluonnossa toimien, liikkuen ja ihmetellen, kaikkina vuodenaikoina − säällä kuin säällä.
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lapsi nauttii yhteisistä lukuhetkistä Lukuhetkien aikana lapsi oppii tärkeitä.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
TVT (vaka) Projektitehtävä
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Jyväskylän kristillinen opisto
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
Tietoa välittävä puheenvuoro
Kielen kehityksen avainkohdat
Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Kielitietoisuus.
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Kielitietoisuus.
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
Digitaalinen kasvun kansio kasvatuskumppanuuden edistämisessä
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Sisältöalueet esiopetuksessa
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Kielellinen erityisvaikeus
Esityksen transkriptio:

Kielellisesti inspiroiva arki päivähoidossa Varhaiskasvatusmessut, 5 Kielellisesti inspiroiva arki päivähoidossa Varhaiskasvatusmessut, 5.10.2012 Johanna Sallinen

Lähtökohta Kyky omaksua kieltä on lapsella syntyessään mutta sen kehittyminen riippuu ympäristöstä. Kielen kehitys on yhdistelmä kykyä ja ympäristön antamaa stimulaatiota.

… … siksi on tärkeää että lapsi saa jo varhain olla kielellisesti rikkaassa ympäristössä.

Lapsen kielellinen tukeminen päivähoidossa on kokonaisuus Ohjattu toiminta täydentää kielellisesti virikkeellisen arjen.

Kieli on läsnä arjessa ja kaikessa toiminnassa päiväkodissa tietoinen tiedostamaton Kielenkäyttömme ja kommunikointimme välittävät lapselle suhtautumistamme ja arvojamme ja vaikuttavat arkeen ja toimintaan päiväkodissa. Kiusaamisen ehkäisy, tasa-arvo, lapsilähtöisyys, demokratia Esim. leikki, teemat, liikunta, taide-elämykset, ulkoilu … 23.1.2012 Folkhälsans Förbund rf./ Johanna Sallinen

Arki: aikuinen lapsen kielellisenä esikuvana ja mallina aikaa keskustelulle – huomioiminen arjen eri tilanteissa leikki ja arjen askareet – aikuisen mukanaolo ja tietoinen kielenkäyttö ympäristön hyödyntäminen – sisällä ja ulkona dokumentointi ja arviointi kasvatuskumppanuus – kielen näkyväksi tekeminen

Aikuinen kielellisenä esikuvana ja mallina ”Lapsen kanssa puhuminen ei riitä, merkityksellistä on se, miten me sen teemme.” ”Tehtävämme on edistää lapsen kielen ja ajattelun kehittymistä pukemalla sanoiksi se, mitä lapsen ympärillä tapahtuu ja se mikä häntä kiinnostaa.” (Caroline Liberg)

Lapsen sanavarastosta ”Jokainen sana on tieto.” valkoinen: aktiivinen, punainen: passiivinen sanavarasto

Miten toimia? Ole johdonmukainen, käytä omaa kieltäsi. Mieti sanavalintojasi ja ole kielellisesti vivahteikas. Kohdenna kielesi yksittäiselle lapselle. Käytä kokonaisia lauseita. Täydennä lapsen lauseet ja toista se mitä lapsi sanoi niin kuin hän olisi osatessaan sanonut – älä korjaa. Nimeä ja selitä. Vahvista myös tunteita. Mieti kielenkäyttöäsi myös keskustellessasi muiden aikuisten kanssa. Puhu kaikkien lasten kanssa joka päivä.

Lapsen puheaika om det som ni gjort, lekt och läst om i många och olika sammanhang.

”Lapsen tarve kommunikoida on kielen kehityksen toimeenpaneva voima.” (Gunilla Ladberg) Ainoastaan kielen ”pörrääminen” lapsen ympärillä ei riitä. – Lapsi vahvistaa ja vakiinnuttaa oppimaansa kieltä käyttämällä sitä itse. Lapsi kehittää kielensä vuorovaikutuksessa ympäröivän maailmansa kanssa. Keskustelu on vuoropuhelua: Kysymyksiä, vastauksia – molemminpuolista vuorottelua ja ajatustenvaihtoa.

Miten toimia? Anna lapselle AIKAA – rauhallisessa ja turvallisessa ilmapiirissä lapsi oppii luottamaan itseensä ja saa rauhaa ilmaista ajatuksiaan. KUUNTELE mitä lapsella on sanottavanaan. Näytä aidosti kiinnostuksesi. Anna lapselle monta erilaista tilaisuutta ilmaista itseään.  Keskustele tekemisistänne monessa eri yhteydessä. Mieti miten esität kysymyksesi. (Vältä kysymyksiä joihin lapsi voi vastata vain joko ”kyllä” tai ”ei”.)

Ohjattu toiminta: teematyöskentely kieltä rikastuttavat leikit sadut, kertomukset, ääneen lukeminen kulttuuritarjonta, kirjasto retket

Teematyöskentely Teematyöskentelyn tarkoituksena on yhdistää eri aihesisältöjä muodostamalla lapsen kannalta mielekäs ja innostava kokonaisuus. Kasvattaja ottaa vastuun opetussuunnitelman tavoitteiden toteutumisesta samalla kun hän antaa tilaa lapsen kokemusmaailmalle ja kiinnostuksen kohteille.

Leikin ja oppimisen vuoropuhelu teematyöskentelyssä Kasvattaja huomioi lasten leikkien sisältöjä, joita hän hyödyn-tää ja kehittää teeman aikana. Teema antaa lapsille kokemuksia, jotka heijastuvat heidän leikkeihinsä.

Teematyöskentelyn kielellinen näkökohta Teema tarjoaa kielellistä vahtelua: tuo toimintaan sellaista kielenkäyttöä jota ei ”luonnostaan” esiinny päiväkotiympäristössä. Kaksi ulottuvuutta: tiedollinen - kielellinen  Lapset oppivat sisältöjä ja kieltä rinnakkain.  Lapsen kannalta sisältö on merkityksellinen – kasvattajan kannalta kieli on toiminnan väline ja hän asettaa lasten kielen kehitykselle tavoitteet. Kasvattajan tehtävänä on tehdä lapsen ajatukset ja oppiminen näkyväksi lapselle itselleen ja toisille lapsille.  Keskustelut teeman sisällöstä tärkeitä.

Miten toimia? Luo ”teemasanastoja”. Leikkipistetyöskentely Teemalaatikoita, teemakuvia, tekstitettyjä kuvia Hyödynnä arjen eri tilanteita teeman liittyvään keskusteluun. Luo mahdollisuuksia teemaan liittyvään vapaaseen leikkiin, myös muokkaamalla fyysistä ympäristöä – Miten voisit itse osallistua leikkiin? Suunnittele monipuolista toimintaa teeman luonteen ja lasten kiinnostuksen mukaan. Tiedota teeman sisällöistä perheille  Miten kotona voitaisiin tukea teeman sisältöjä? Anna teeman näkyä päiväkodissa koko lukuvuoden ajan.

Kuvien käyttö

Kuvien käyttö Käytä kuvia arjessa: ymmärtämisen tukemiseksi lasten sanavaraston kartuttamiseksi arjen eri tilanteissa keskustelun tueksi ja herättämiseksi aiheista, jotka eivät muuten ”näkysisi” päiväkodissa lorujen ja laulujen ”kuvittamiseen”

Käytä kuvia ohjatun toiminnan yhteydessä: sadun kertomisen tueksi ja satuun liittyvien leikkien yhteydessä houkutellaksesi lapsia kuvailemaan ja keskustelemaan leikeissä, jotka kartuttavat sanavarastoa ja kehittävät muistia leikeissä, jotka tukevat kielellistä tietoisuutta, esim. riimittelyleikeissä Leikeissä, jotka harjoittavat lajittelua ja erottelua loru - ja laulupusseissa sanojen merkitysten selventämiseksi teemaan liittyvissä leikeissä ja toiminnoissa

Vihjeitä ja ideoita Yhdistä kuva ja teksti. Tulisiko käyttää pieniä vai isoja kirjaimia? Yhdistä esine ja sitä kuvaava kuva. Kun näytät kuvia: nimeä ensin kuvassa oleva esine tai hahmo – odota hetki – esitä vasta sitten kuva. Näin lapsi ehtii ”maistaa” sanaa mielessään. Luokaa päiväkodissa yhteinen ”kuva-arkisto”. Hakekaa kuvia verkosta, esim. www.folkhalsan.fi/spraklekar

Kiitos! Johanna Sallinen johanna.sallinen@folkhalsan.fi Puh. 044 788 1053