Luonto-Liitto, Maan ystävät, Dodo ja Nuorten Akatemia Ilmari-hankkeen koordinaattori Riitta Savikko Pandapalkinnon luovutustilaisuus Ilmari- ilmastotiedotushanke
29 Toteuttajat
Tehdään ilmastonmuutos tutuksi yläkoululaisille, lukiolaisille ja ammatillisten oppilaitosten opiskelijoille ja opettajille Tarjotaan välineitä keskusteluun ja oman toiminnan miettimiseen ja muuttamiseen Herätetään nuorten oma kiinnostus projektitoiminnan avulla Tavoitteet luonnontieteelliset perusteet oman toiminnan muutos yhteiskunnallinen vaikuttaminen 440 vierailua oppilasta 100 lähettilästä 4 koulutusta 2 jatkokoulutusta Tulokset
Materiaalit Kouluvierailut Kalvosarja suomeksi ja ruotsiksi Polttopallo – opas Ilmastopeli ( Projekti-ideat Pelimateriaali, leikki-ideat Paikallistoiminta Lähettiläskoulutusten materiaalit Arviointiraportti materiaalit löytyvät -> ilmastotietoa kouluille
Ilmakehän kaasut toimivat samaan tapaan kuin lasi kasvihuoneessa eli pidättävät osan Auringon lämpöenergiasta. Kasvihuoneilmiö on luonnollinen – ilman sitä maapallolla olisi 33°C kylmempää. Vesihöyry on vaikutuksiltaan merkittävin luonnon oma kasvihuonekaasu. Kasvihuoneilmiö tekee elämän maapallolla mahdolliseksi 1 Materiaaliesimerkkejä
Jokaisella ihmisellä yhtäläinen oikeus tuottaa päästöjä? 9 tonnia hiilidioksidia / asukas Maailman keskiarvo Lähde: Tilastokeskus 2004
Hiilidioksidipäästöt 10 km matkalla Mopolla vai pyörällä? 24 Lähde: Liikennevälineiden yksikköpäästöt
Oppilaiden kokemukset Sinikka Kunttu 2005 kouluvierailu herätti 38 % lukiolaisista ja 18 % yläkoululaisista huolestumaan ilmastonmuutoksesta puolet oppilaista kertoi saaneensa vähintään aika paljon neuvoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi omakohtaisuuden kokemus parasta antia: ”Että jokainen yksilö voi vaikuttaa ilmastonmuutokseen” (poika yläkoulusta) ”Asioihin voi vaikuttaa ”(tyttö lukiosta)
Ilmastoviestin matka Jyväskylä Eduskuntatalo Montreal
Kiitos! Riitta Savikko