Toimitusjohtaja Henri Wibom Varsinais-Suomen Yrittäjät

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammatillinen koulutus elinkeinoelämän näkökulmasta
Advertisements

Kansainvälisten opiskelijoiden maahanmuutto Suomen näkökulmasta
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Jäsenyritykset  Yli jäsenyritystä - elinkeinoelämän suurin järjestö  Yksinyrittäjiä ja työnantajayrityksiä, kotimarkkinayrityksiä.
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
OPH/T.S VALTIONAVUSTUKSET TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄÄN.
Kauppalehti Yrittäjyys Lokakuu Aineiston rakenne Kaikki, n=720 %
Koulutussopimus ammattiin oppimiseksi
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Hyvälaatuinen talousvesi ja tehokkaasti puhdistetut jätevedet ovat hyvinvointimme perusta. Yli 90 % suomalaisista on vesihuoltolaitosten vesijohtoverkostojen.
Perinataalitilasto − synnyttäjät, synnytykset ja vastasyntyneet
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
Lähde: Tilastokeskus, Yritysrekisteri Yritysten määrä 2005 Yhteensä yritystä vuonna 2005.
Yleiskatsaus toimialan näkymistä Ennakointikamari Asiantuntija Hannu Hakala Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
TYÖPAIKALLA OPPIMINEN YRITYKSISSÄ Yrityksessä on ollut viimeisen vuoden aikana työpaikalla oppija tai oppijoita Lähde: PK-yritysbarometri,
Yhteistyö Varsinais-Suomessa Miksi yhteistyötä Koko toiminta perustuu verkostotyöhön Tehokkaampi toiminta Parempaa asiakaspalvelua.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Peruskoulut Lähde: Tilastokeskus 10/2010 js.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
OECD:n terveydenhuollon laatuindikaattorit Suomessa 2011–2012 Päivi Hämäläinen, Jouni Rasilainen & Mika Gissler
SAK:N LUOTTAMUSHENKILÖPANEELI 7/2012 MAAHANMUUTTAJAT SAK:LAISILLA TYÖPAIKOILLA N=1153.
NYT-työryhmä Rauno Vanhanen Ehdotuksia nuorten työelämään saamiseksi.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Yrittäjyydestä ja yhteistyöstä Teollisuusneuvos Heikki Vesa.
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
Sairaaloiden tuottavuus 2012 Pirjo Häkkinen Sairaaloiden tuottavuus 2012 – Tilastoraportti 2/2014.
UUDISTUNUT ALUEHALLINTO JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ -SEMINAARI Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävän merkitys yrityksille.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN TULEVAISUUSSEMINAARI SY:n ja oppisopimuskoulutuksen yhteistyö Seinäjoki Suomen Yrittäjät johtaja Martti Pallari.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Kari Blomberg Kone- ja metallituoteteollisuus toimitusjohtaja
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
Työvoiman saatavuus Uudellamaalla ▪poistuma –työpaikkojen määrä kasvaa –työvoimavaje 6 500/vuosi – vuonna 2015 yhteensä jo yli LÄHTEET:
Innova Länsi-Suomen akk
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN SEMINAARI Oppisopimuskoulutus organisaatioiden kehittämisessä Arktikum, Rovaniemi Suomen Yrittäjät johtaja.
Rauman kauppakamarin Työvoima- ja osaamiskysely  Sähköinen kysely –  Kysely lähetettiin 307 kauppakamarin jäsenelle  Vastanneita 114,
Toteutuuko koulutustakuu Jussi Huttunen.
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Korkeasti koulutettu yrittäjä; mielipiteitä ja asenteita yrittäjyydestä Akavan talouspoliittinen yksikkö
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Ohjaamo-päivät, Helsinki
Milloin oppisopimuskoulutus on hyvä vaihtoehto
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Saimaan ammattiopisto Sampo
HENKILÖSTÖJOHDON ILTAPÄIVÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Ohjaamopäivä Kotka Merja Hilpinen
Ajankohtauskatsaus OPSO ry:n kevätseminaari, Vaasa
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Toimitusjohtaja Henri Wibom Varsinais-Suomen Yrittäjät      Ammatillisen koulutuksen merkitys kunnille ja elinkeinoelämälle - seminaari 11.5.2011

Jäsenyritykset Yli 112 000 jäsenyritystä - elinkeinoelämän suurin järjestö Yksinyrittäjiä ja työnantajayrityksiä, kotimarkkinayrityksiä ja kansainvälistyneitä pk-yrityksiä Suomen 88 000 työnantajayrityksestä Suomen Yrittäjiin kuuluu 52 000 yritystä Jäsenyritykset työllistävät 582 000 henkilöä; heistä palkansaajia 450 000 Suomessa on ollut yrittäjäjärjestötoimintaa vuodesta 1898 lähtien. Suomen Yrittäjät on toiminut vuodesta 1996.

Työllisyyden kehitys koon mukaan Lähde: Tilastokeskus, Yritys- ja toimipaikkarekisteri

Ammatillinen koulutus ja työvoiman saatavuus pienyrityksissä Työvoimatarve Suurin osa pk-sektorin työvoimatarpeesta kohdistuu ammatillisen koulutuksen suorittaneisiin osaajiin. Uusista työpaikoista ¾ syntyy pk-yrityksiin. Kuitenkin suhteessa yritysten määrään esimerkiksi työssäoppimisesta pieni osa tapahtuu pienyrityksissä. Monilla pienyrityksillä kuitenkin vaikeuksia työvoiman saannissa. Ei ole resursseja eikä osaamista rekrytointiin. Tulisikin löytää yhteisiä keinoja työssäoppimisen laajempaan toteuttamiseen pienyrityksissä. Tulisi myös löytää joustavia ratkaisuja rekrytointikynnyksen madaltamiseksi.

Ammattitaitoisen työvoiman saatavuusongelman taustalla mm. Suhdannetilanteet Vetovoimakysymykset Alueiden vetovoimassa eroja Eri ammatit suosituimpia kuin toiset Yritysten imago Palkkaus vaikuttaa vetovoimaan Työnvälitysjärjestelmän jäykkyydet Korkea sosiaaliturvan taso Työehtosopimusjärjestelmän jäykkyydet Koulutustarjonta ei kohtaa kysyntää Pääkaupunkiseudun hintataso Pitkät koulutusajat Korkea opintojen keskeyttämisaste Kannusteiden puute opintotukijärjestelmässä Jne.

Mielestäsi parhaat keinot työvoiman saatavuuden parantamiseksi?

Nuoret ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen suosio kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Tehty yhdessä voimakkaasti työtä vetovoiman lisääntymiseksi Mahdollisimman moni nuori tulisi saada työelämään valmistumisen jälkeen. Nyt työttömyysprosentti aivan liian suuri (yli 10 %) Edelleen kuitenkin lähes 6 % ikäluokasta ei hae toisen asteen koulutukseen peruskoulun jälkeen. Opinto-ohjaukseen lisäresursseja. Moniammatillista yhteistyötä tiivistettävä (esim. nuorisotyö, sosiaalitoimi, koulutoimi Ammatillinen perustutkinto suoritetaan keskimäärin 21 -vuotiaina (saman ikäisinä kuin korkea-aste vasta aloitetaan) Työelämään siirtymisen näkökulmasta ammatillinen koulutus on ylivoimaista

Aloituspaikat ja 1. sijaiset hakijat ammatilliseen koulutukseen kevään yhteishaussa v. 2005-2011

Ammatillisen koulutuksen läpäisyaste on aivan liian pieni ja myös keskeyttämisaste on liian korkea (vaikka lukuja on viime vuosina pystytty pienentämään). Esimerkiksi vuonna 2000 opintonsa aloittaneista vain 73,2 % oli suorittanut tutkinnon vuoden 2007 loppuun mennessä. Lukuvuoden 2006-2007 aikana yli 10 % nuorista keskeytti opintonsa. Kun huomioidaan, että osa ikäluokasta ei hae koulutukseen. Kymmenes keskeyttää vuosittain opintonsa ja neljännes ei valmistu edes seitsemän vuoden aikana, niin voi vain todeta, että ammatillisella koulutuksella on erittäin suuri haaste nuorten ammattiin kouluttamisessa ja ammattitaitoisen työvoiman tuottamisessa yhä pienenevään työvoimaan.

15-29-vuotiaiden opinnoissa olevien osuus työvoimasta Pohjoismaissa vuosina 2005 ja 2008 (%) 2008 Muutos Norja 15,7 12,6 -3,1 Ruotsi 23,6 21,7 -1,9 Tanska 27,0 25,5 -1,5 Islanti 30,9 30,6 -0,3 Suomi 25,7 29,2 +3,5 OECD ka 14,0 14,4 +0,4 EU 19 ka 13,4 14,1 +0,7 Lähde: OECD 2010

Oppisopimuskoulutus yrittäjien näkökulmasta Oppisopimuskoulutus on edelleen työelämälähtöinen, taloudellinen ja tehokas ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto. Pienyrittäjille se tarjoaa todellisen rekrytointiväylän. Oppisopimuskoulutus on vetovoimaisuuden parantamiseksi tarvitaan jatkuvaa yhteistyötä. Viime vuosina oppisopimuskoulutus on painottunut erityisesti työssä olevan henkilöstön lisäkoulutusmuodoksi. Uusien työpaikkojen syntyminen on jäänyt vähäiseksi. Oppisopimuksen työsuhdeluonteesta johtuen työnantajariskit koetaan usein liian korkeiksi. Oppisopimuskoulutukseen liittyvän viranomaisyhteistyön tulisi olla mahdollisimman tehokasta (opso viranomaiset keskenään sekä työhallinto). Yhteistyö Suomen Yrittäjien, Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry:n ja OKM:n kanssa on erinomaista. Emme saa kuitenkaan pysähtyä tähän – tarvitsemme edelleen kohdennettuja kampanjoita.

Kehittämis- ja palvelutehtävä yrittäjien näkökulmasta (TYKE) Miten kohdentuu pienyrityksiin ? Lain 1 §: laissa mainitulla kehittämis- ja palvelutehtävällä ”tarkoitetaan yrityksille ja julkisyhteisöille, erityisesti pienyrityksille, tarjottavia osaamis- ja kehittämispalveluja”. Miten hankkeiden toteutuksen myötä syntyneet uudet toimintamallit ja parhaat käytännöt saadaan tehokkaasti käytäntöön ja miten kohdistetaan jatkossakin pienyrityksiin Koulutuspalvelujen hyödyntäminen pienyrityksissä on usein sattumanvaraista. Onko tarvetta viestinnän lisäämiseen ja yrittäjien ja oppilaitoksien yhteistyösopimukseen ? Pienyritysten yrittäjillä ja avainhenkilöillä on vaikeuksia irtaantua yrityksestään edes koulutuksensa ajaksi. Tästä syystä oppiminen on vietävä enemmän työpaikoille. Pienyritysten palvelutarpeet (myös koulutuspalvelut) ovat usein pieniä ja kestoltaan lyhyitä. Tästä huolimatta palvelutarjonta on erittäin vahvasti tutkintotavoitteista ja hankelähtöistä.

Jos saisi valita yrittäjä- ja palkansaajauran välillä… - kehitys, Suomi Lähde: Flash Eurobarometer 283, 2010.

Nuoret ja yrittäjyys Suomalaiset nuoret ja alle 35-vuotiaat suhtautuvat yrittäjyyteen myönteisesti. Lähes puolet nuorista pitää yrittäjyyttä houkuttelevana ura- ja ammattivaihtoehtona. Kolme neljästä pärjäisi mielestään yrittäjänä. Joka kolmas nuori on harkinnut yrittäjäksi ryhtymistä. Nykyisellään noin joka kymmenes työelämässä mukana oleva ryhtyy yrittäjäksi. Nyky-yhteiskunnassa on runsaasti mahdollisuuksia yrittämiseen. Yrittäminen on varteenotettava ammatti- ja uravaihtoehto. Mitä pitäisi tehdä, että yhä useampi nuori ryhtyisi yrittäjäksi?

Yrittäjien näkökulmia ammatillisen koulutuksen kehittämiseen Koulutuksen vastattava nopeasti muuttuviin olosuhteisiin Työelämän palvelutehtävän kehityttävä yrityslähtöisesti Osaamisen oltava riittävää – tutkinto mahdollistaa työn aloittamisen Oppiminen työelämän kaltaista; opiskelu- ja harjoittelujaksojen tasapaino Nuorten perus/kansalaistaitojen alkukartoitus tarpeen Erikoistumisjaksojen sisältöihin enemmän yrittäjyyttä ja yritysten tarpeita Yritysten, oppilaitosten ja työvoimaviranomaisten välinen yhteistyö Opettajien TET, ym. työelämäjaksot Työpaikoilla tapahtuvaan oppimiseen tarvitaan pk-yrityksille soveltuvia malleja Lisää oppisopimuspaikkoja, näyttötutkintoja ja pk-yritysten yhteisiä kehittämisen ja koulutuksen toteutustapoja Koulutustarjonnasta yhtenäinen alueellinen kuva ja palvelumalli Alueen koulutustarjonnan kokonaisuutta hahmottava ennakointi- ja ohjausjärjestelmä tarpeen

Kohdistuuko yrityksesi työvoimatarpeet ensisijassa henkilöihin, jotka ovat?