Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TERVETULOA Työseminaariin !
Advertisements

Ota aivosi narikasta: PELAA BRIDGEÄ!
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
PePPi- hanke Vapaaehtoiset voimavarana sijaisperheiden tukemisessa

Jokaisella lapsella on mahdollisuus…
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
Nuorten Keski-Suomi ry vuotiaiden nuorten ja heidän elämäänsä vaikuttavien tahojen palvelujärjestö. Yhteistyötä tehdään kaikkien tahojen kanssa,
Innostaa, uudistaa ja yhdistää. Annetaan jokaisella lapselle mahdollisuus…
Katso Aitolasta lisää:
10 vinkkiä voimaantumiseen
Unelma hyvästä urheilusta Lasten ja nuorten urheilun eettiset linjaukset Kuva: Suomen Palloliitto.
TERVETULOA Työseminaariin ! Liikunnasta syrjäytyneiden lasten ja nuorten fyysinen aktivointi – kehittämishanke Sari.
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Tuplatiimi -työmenetelmä
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Muista … läpi vuoden, olla kiitollinen siitä, mitä sinulla on…
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
5 Jotos, polku osallisuuteen Tampere Muutama ajatus osattomuudesta a la C. Wright Mills.
Päivähoidon liikunta.
Tuplatiimi -työmenetelmä
TERVETULOA Työseminaariin ! Liikunnasta syrjäytyneiden lasten ja nuorten fyysinen aktivointi – kehittämishanke Kirsi.
TERVETULOA Työseminaariin !
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Nuorisourheilun laatuseura Lähtökohtana jokaisesta mukaan tulevasta lapsesta huolehtiminen Sinetin seuralle myöntää lajiliitto Seura mukana valtakunnallisessa.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Lasten suusta.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Avaimia itsensä valmentamiseen
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Turun seutu hyvinvoinnin malliseutu liikunnan keinoin vuonna 2016 Tiistai , klo Turun Ammattikorkeakoulu, Joukahainen OMALLE HUIPULLE.
Riippuvuus tupakoinnista
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Suositusopas ladattavissa osoitteesta:
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Ystävyytesi on: arvokas aarre....
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
Lasten ja nuorten urheiluharrastus
VALMENNUSRYHMIEN PELISÄÄNNÖT VOIMISTELIJAVALMENTAJAVANHEMMAT Voimistelen koska itse haluan* Olen esimerkkinä tytöille * Muistan, lapseni voimistelee koska.
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Riippuvuus tupakoinnista
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
LÄHILIIKUNTA TUTUKSI – HANKE Kohderyhmä: Lapset ja nuoret, perheet Kohdealue: Kuopion kaupunki, lähiliikunta-alueet Taustakuvaus / Lähtökohdat Taustalla.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Elämän alku ja sen muokkaaminen eettisinä haasteina
P05 ja P06 toimintasuunnitelma
Vanhempien rooli lapsen harrastuksessa
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
Osallisuus voi toteutua monella eri tavalla
Esityksen transkriptio:

Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä Liikunnasta syrjäytyneiden lasten ja nuorten fyysinen aktivointi –kehittämishanke 2009-2010 Sari Rautio Kehityspäällikkö Nuori Suomi www.nuorisuomi.fi/erityinentuki

Mari Kiviniemi: ”Liikunta kuuluu jokaiselle” ” Liikunta on niin hieno asia, että jokaisella tytöllä ja pojalla tulee olla mahdollisuus nauttia siitä. Jokainen ihminen on erilainen ja yksilöllisyyden huomioimiseen tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota. Liikunta kuuluu kaikille vasta sitten, kun otamme jokaisen tytön ja pojan vastaa yksilöinä ja pystymme tarjoamaan hänelle juuri häntä motivoivaa ja innostavaa toimintaa.” Lähde: Nuori Suomi, Vuosikertomus 2009

Haasteena ”Jokaisella lapsella on oikeus liikkua” ajatuksen toteutuminen kaikkien kohdalla www.nuorisuomi.fi

Elämänkulku- elämänkaari- lapsi keskiöön www.nuorisuomi.fi

Keskiössä lapsi ja nuori

Lapsena opittu liikunnallinen elämäntapa kantaa läpi elämän Eri tahot merkityksellisiä eri elämän vaiheissa Vanhempien esimerkki olennaisin- miten tätä voidaan tukea? Pallo äitiyspakkaukseen?

RIITTÄVÄN AKTIIVINEN PÄIVÄ

Osallisuus? ”Ehkä tuo osallisuus on juurikin avainsana. Sen sijaan, että valmentaja tai opettaja kertoo mitä pitää tehdä, pitäisi luoda sellaiset puitteet, jotka tukevat nuorten omaehtoisia liikuntaharrastuksia. Omasta mielestäni koululiikunnan parhautta olivat ne tunnit, jolloin sai valita meneekö uimaan, luistelemaan, hiihtämään, karatetunnille vai kiipeilemään. Mieluummin käytän miljoonan lähiliikuntapaikkojen kehittämiseen kuin uusien hallien rakentamiseen. Lisäksi liikuntaviestinnässä pitäisi välttää pakottamista. Jos joku koko ajan kuiskuttelee korvaan, että liikkukaa, liikkukaa, niin moni menee mieluummin vaikka kiusallaankin snägärille.” nuori mies, Hämeenlinna