KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kysely vertaistuen kehittämisen tarpeista. 1. Millainen rooli vertaistoiminnalla ja vertaistuella on yhdistyksenne missiossa ja visiossa?
Advertisements

Kelan palvelu Suomen monikulttuurisimmassa lähiössä Varissuolla
11 VAKUUTUSTUTKIMUS 2012 Esitys Tutkimuksen tavoitteena on selvittää suomalaisten: yleiskuvaa vakuutusyhtiöistä ja vakuutustuotteista riskintuntemusta.
YHTEISHAKUINFO AIKATAULU: kevään yhteishaku
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
Kaustarin Pienten lasten koulu
ISOverstaan kouskuttamispäivä
TERVETULOA TAMPEREEN LYSEON LUKION EUROOPPA-LINJALLE!
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
Tietoturvallisuuden huonetaulu
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Maahanmuuttajien kotoutumiskoulutus
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Viikko 15 (8. – 12.4.) Maanantai: (8.4.) -9E: Pankkivierailu (lähtö klo 11.05) Tiistai: (9.4.) -9A: Pankkivierailu (lähtö klo 9.00) Keskiviikko: (10.4.)
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Oulun aikuislukio 2014.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Tiistaina klo 18 6B-luokassa
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Hevoset ja kunta - rajapintoja. Hevoset ja yhteiskunta -hanke Hevosala Suomessa Hevosia (14 hevosta/1000 asukasta) Ratsastuksen harrastajia.
MUUTOKSESSA MUKANA Monikulttuurisuushanke 9/2008 – 1/2011 Maaseudun Sivistysliitto Pohjois-Suomen aluekeskus.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Toinen suomalais-venäläinen kulttuurifoorumi Novgorodissa 15. – Foorumi-päivän avausluento Ylijohtaja Kalevi Kivistö Suomen opetus-
KAAKKOIS-SUOMEN TYÖMARKKINOIDEN KATSAUS 2012  Ilmestyy piakkoin sähköisessä muodossa  Teemoina:  Väestö, työikäinen väestö, tuotanto, työllisyys, työttömyys.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Väestönmuutos , maakunnittain
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Mitä kieli on?.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Kamut-projektin päättöseminaari Marja Sierilä
FUAS Kielet ja viestintä
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
1 SSTL Puhtausala ry – TOIMIALAN KEHITTÄJÄ. SSTL Puhtausala ry Vuonna 1970 perustettu puhtausalan neuvonta- ja koulutusjärjestö. Yleishyödyllinen ja puolueeton.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
VERSOLAn etusivu Työnhakukeskus 2.4. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt?/ Suomalainen pomo 2.5. Hiki laiskan syödessä?/ Tauolla työkavereiden.
MONIKULTTUURISUUS SUOMESSA 6 op
Visual Basic -ohjelmointi
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
¡Español, por favor!.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
AKATEEMISEN ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN TERVEYSTIETEIDEN MAISTERIKOULUTUKSEN AIKANA Peltokallio, Liisa, Juntunen Kristiina, Kokko Sami, Parkatti Terttu,
Ready Study Go Around Europe! RSGAE Projektin esittely.
Kotoutumiskoulutus verkossa
Suvaitsevuus ja monikulttuurisuus
Kulttuurienvälinen viestintä
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
PoLut – Pohjoinen luonto maahanmuuttajien kotoutumisessa
Lukutaito ja syrjäytyminen
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Esityksen transkriptio:

KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen Päivi Partanen

Iisalmi, noin 22000 asukasta, maahanmuuttajia 1,1,% väestöstä

Tilavan pohjan käyttö Tilavaa pohjaa käytetään, kun halutaan tilaa tekstille ja linkeille Pohjan löytää Uusi dia-painikkeesta

Sosionomiopiskelijoiden oppimistavoitteita Opiskelija ymmärtää kulttuurin merkityksen ihmisen ja yhteisöjen toiminnassa. Opiskelija tuntee kulttuurien kohtaamiseen liittyviä sosiaalisia ilmiöitä ja ymmärtää niiden merkityksen ihmisen toimintakyvyn kannalta. Opiskelija tunnistaa oman ajattelunsa kulttuurisidonnaisuuden sekä osaa työskennellä monikulttuurisessa toimintaympäristössä.

Kotoutumiskoulutus Kohderyhmä: Suomeen pysyväisluonteisesti muuttaneet työttömät ja työttömyysuhanalaiset luku- ja kirjoitustaitoiset henkilöt Tavoite: saavuttaa kielitaitotaso B1.1 (YKI 3) suomen kielessä edistää kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan ja saavuttaa tarvittavat valmiudet jatko-opintoihin ja työelämässä toimimiseen

Kotoutumiskoulutuksen tavoitteet tässä projektissa Saada kontakteja suomalaisiin Oppia suomen kieltä Tuoda esille maahanmuuttajien omia kulttuuriperinteitä

Yhteistyö Yhdessä Savonian sosionomiopiskelijat ja Ylä-Savon ammattiopiston koto-koulutuksessa olevat

Monikulttuurisuus 8 vastuuryhmää Työskentelykielenä suomi Ryhmäytyminen Opiskelijoita kymmenestä maasta

Mikään ei kokoa ihmisiä niin hyvin yhteen kuin ruoka….

Esivalmisteluja

Juhlapäivä Tanssia, laulua, ruokaa Kulttuurien esittelyä Lapsille oma peuhupaikka 300 kävijää Vastatulleet afgaanipakolaiset tutustumassa Ihmiset viihtyivät pitkään Kävijöitä vauvasta vaariin

Mitä sosionomi- opiskelijat oppivat? Tietoa eri kulttuureista Yhteistyötä Erilaisuuden hyväksymistä Kulttuurisidonnaisuutta Kommunikointitaitoja Organisointia Asiakaspalvelua Vastuuta Ryhmätyöskentelyä

Mitä koto-koulutuksessa olleet oppivat? Puhumaan ja ymmärtämään suomea enemmän Tuntemaan suomalaista kulttuuria Yhteistyötä Projektikokemusta

Missä onnistuimme Yhteishengen luomisessa Tasa-arvossa Mielipiteiden huomioimisessa Tiedotuksessa Monipuolisuudessa Tapahtuma huokui Iloa

Mitä tekisimme toisin Aikataulutus Tiedonkulku joustavammaksi Projektiorganisaatio selvemmäksi