Laukaa 13.9.2012 Nuorten yhteiskuntatakuu -yhteinen vastuumme Jari Andersson Rehtori Kaupunginhallituksen puheenjohtaja
Sastamalan strategiset päälinjaukset Osaamisen ja elinvoimaisuuden vahvistaminen Dynaamisen kasvun mahdollistava kaupunkirakenteen kehittäminen Hallittua kasvua tukevien kumppanuusverkostojen ylläpitäminen ja kehittäminen Osallistumisen vahvistaminen Kulttuuri Sastamalan imagon ja identiteetin rakentaminen Sastamalan kaupunki: Andersson Jari
Tulevaisuus -visiot -tavoitteet yms. Keskiössä nyt: 1.Oppilaskuntatyön toinen aalto 2.Monialaisen yhteistyön tiivis linkittäminen etsivään työhön ja 3.Pysyvien rakenteiden muuttaminen syrjäytymistä vähentäviksi 4.Viranomaisyhteistyön tiivistäminen Teemat 1.Elämänhallinnan edistäminen 2.Yritystoiminnan kehittyminen 3.Brändin, vetovoiman vahvistaminen 4.Tuottavuuden parantaminen 5.Talouden tasapaino
LASTEN JA NUORTEN KASVATUS JA OHJAUS SOSIAALINEN HYVINVOINTI JA TOIMINTAKYKY ELINVOIMA JA OSAAMINEN PÄIVÄHOITO ELÄMÄNLAATU JA ELÄMYKSET TERVEYDENHUOLTO- PALVELUT A V U S T M I N E AAMU- JA ILTA- PÄIVÄ- TOI- MIN- TA KOTIHOIDONTUKI PÄIVÄKOTI PERHEPÄIVÄHOITO NEUVOLA- PALVELUT LASTEN JA NUORTEN KULTTUURIPALVELUT ESIOPETUS JA ALKUOPETUS E R I T Y S O P U HAMMASHUOLTO- PALVELUT KOULU- TERVEYDEN- HUOLTO- PALVELUT 3. – 4. LK:T LASTEN JA NUORTEN LIIKUNTAPALVELUT 5. – 6. LK:T LASTEN JA NUORTEN KIRJASTOPALVELUT 7. – 9. LK:T PSYKO-SOSIAALISET PALVELUT TAITEEN PERUSOPETUS PERUSOPETUS LAPSIPERHEIDEN SOSIAALITYÖ KERHO- JA NUORISO- TOIMINTA AMMATILLINEN KOULUTUS (järjestäjänä ky) LUKIOKOULUTUS PSYKOLOGI- PALVELUT NUORISOPALVELUT KOULUN SOSIAALITYÖNTEKIJÄT? Nuorisovaltuusto + nuorten osallistuminen Nuorisotoiminta: Kerho-, leiri-, koulutus- ja Kv. toiminta Nuorisotilatoiminta: Nuorisotilat, tilaisuudet ja tapahtumat Erityisnuorisotyö KOULUPSYKOLOG?I
POHJOINEN ALUE LÄNTINEN ALUE ETELÄINEN ALUE SASTAMALAN NUORISOVALTUUSTO 13 EDUSTAJAA ALUENUVASTA 7 EDUSTAJAA SASTAMALAN NUVAAN POHJOISESSA NUORISONEUVOSTOSSA 10 EDUSTAJAA: MOUHIJÄRVELTÄ KUUSI(6),SUODENNIEMELTÄ KAKSI (2) JA KARKUSTA KAKSI (2) EDUSTAJAA KOLME (3) EDUSTAJAA SASTAMALAN NUVAAN LÄNTISESSÄ NUORISONEUVOS- TOSSA YKSITOISTA (11) EDUSTAJAA POHJOINEN ALUE LÄNTINEN ALUE ETELÄINEN ALUE ETELÄISESSÄ NUORISONEUVOSTOS-SA VIISITOISTA (15) EDUSTAJAA Seudullinen osallisuushanke/ Maija Koivu
Ydinprosessi ja osaprosessit Tavoitteena uudenmallisen palvelukokonaisuuden: yhtenäisen kasvun polun kehittäminen ja organisoiminen näkökulmana asiakas ja elämänkaari Lasten ja nuorten kasvatus ja ohjaus Kasvatus- ja opetusltk Prosessin johtaja Terveydenhuolto Psykososiaaliset palvelut Tila- ja ateriapalvelut Talous- ja henkilöstö- hallinnon palvelut Päivähoito Esiopetus Perusopetus Lukiokoulutus Nuorisopalvelut Aamu- ja iltapäivähoito
Lasten ja nuorten kasvatus ja ohjaus -> Nuorisotyö ASIAKAS Alle 29 -vuotiaat OSATOIMINNOT Nuorten osallisuus: nuorisovaltuusto, oppilaskunnat, alueneuvostot Nuorisojärjestöt Kerhotoiminta Nuorisotalotoiminta Leiritoiminta, tapahtumat, matkat, kv. toiminta Tieto- ja neuvontapalvelut Erityisnuorisotyö TULOS Itsenäinen ja sosiaalinen nuori Nuorten kasvun ja itsenäistymisen tukeminen
Yhteistyön perusedellytyksiä Poliittiset päätökset Lasten ja nuorten osallisuus (osallisuushanke 2003-2007, seudullinen osallisuushanke 2008-2009) Nuorisovaltuusto linkki oppilaskuntatoimintaan Ohjaavat asiakirjat (hallintosääntö, OPS, Lapsi- ja nuorisopoliittinen ohjelma, ym.) Rakenteet ja mallit Sastamalan osallisuusmalli Koordinointi Tarvitaan vastuuhenkilöt Vastuuhenkilöiden koulutus Ilman koordinaatiota toiminta hiipuu kokonaan! Juurrutus ja jatkuva toiminnan arviointi Johdon tuki, toimijoiden sitoutuminen (toimintakulttuuri) Kehittäminen perustuu jatkuvaan arviointiin
Yhteistyön perusedellytyksiä Koulutus eri tasoilla Perusopetustiimi/rehtorit Nuorisopalveluiden työntekijät Yhteistyöopettajat Oppilaat Resurssit (taloudelliset + muut) Taloudelliset (vuonna 2012 28.000 euroa) Huippukokous pidetty maaliskuussa (oppilaskuntien hankkeet10 000 euroa 5000 tilakeskus, 2500 kasvatus ja ohjaus, 2500 nuorisovaltuusto) Yhteistyöv
Menestystekijät Prosessiorganisaatio Rajapintojen tunnistaminen Tiivistyvä yhteistyö Myötämielinen poliittinen päätöksentekoilmapiiri ja johdon tuki PROSESSIEN KUVAAMINEN osoittautunut todella tärkeäksi toimeksi! Lähtökohtana strateginen ajattelu alueella Laajentuva seudullinen yhteistyö Pysyvä henkilöstö Säännöllinen toimijoiden kouluttaminen lapset ja nuoret Luottamushenkilöt, vuosittain (nuorisovaltuuston 10 käskyä puheenjohtajille) virkahenkilöstö
Haasteet Alueen maantieteellinen laajuus huomioitava Mahdollinen vastuun pakoilu Väestörakenteen kehitys Mahdollinen työvoimapula (mm. eläköityminen) Tiedonkulku Erilaiset toimintakulttuurit törmäyksessä Muutosvastarintaa on aina
Sastamala – lasten ja nuorten kunta käytännössä
NUORISOPALVELUIDEN TEHTÄVÄ PERUSTEHTÄVÄ Nuorisotyön tehtävänä on luoda edellytyksiä nuorisotoiminnalle Sastamalan kaupungissa ja mahdollistaa laadukkaita nuorisopalveluja yhteistyössä nuorisotyötä tekevien järjestöjen, viranomaistahojen, seurakunnan ja prosessin rajapintojen kanssa. Perustehtävän tarkoituksena on tukea nuorten kasvua ja itsenäistymistä, edistää nuorten aktiivista kansalaisuutta ja nuorten sosiaalista vahvistamista sekä parantaa nuorten kasvu- ja elinoloja. TULOS Itsenäinen ja sosiaalinen nuori. Nuoret viihtyvät Sastamalassa ja ovat tyytyväisiä, kun he voivat vaikuttaa asioihin ja heidän mielipiteitään kuunnellaan.
Johtamisjärjestelmä: NUORISOTYÖ Nuorisotyön päällikkö, jolla 1 aluevastuu Aluevastaava, nuorisotyöntekijä, jolla 1 aluevastuu Kehittämistiimi Asiakas alle 29 v, painopiste 7-18 v Tulos Itsenäinen, sosiaalinen nuori Johtamisjärjestelmä: 3 aluetta: Pohjoinen, Eteläinen ja Läntinen, joilla aluevastuulliset nuorisotyön- tekijät sekä muut nuoriso- työntekijät (5) 15
laajennetussa työryhm. varhainen puuttuminen NUORISOPALVELUIDEN TOIMINTAKENTTÄ ERITYISNUORI- SOTYÖ etsivä työ verkostyö OHR-työskentely laajennetussa työryhm. varhainen puuttuminen vertaitukitoiminta ehdonalaisvalvonta ehkäisevä työ katupartio NUORISOTOIMINTA kulttuurinen/monikulttuurinen Liikunnallinen ja muu kerhotoiminta leiritoiminta tapahtumat, retket, matkat kurssit, koulutukset NUORISOPALVELUT OSALLISUUS -Sastamalan nuorisovaltuusto -(alueneuvostot) oppilaskunnat talotoimikunnat nuorisoparlamentti nuorisofoorumit Huippukokoukset toimintaan kouluttaminen TILATOIMINTA talotoiminta kerhot, kurssit tilaisuudet nuorisotiedotus talotoimikunnat JÄRJESTÖTOIMINTA verkostoyhteistyö moniammatilliset työryhmät Alueneuvostot Poistuvat 2013 vuonna
Koulu, avoin ympäristö? Esimerkkitapaus Sylvään koulu
Koulun ja nuorisotyön yhteistoiminta Oppilaskuntatoiminta nuorisopalveluilla päävastuu oppilaskuntatoiminnan koordinoinnista yhteistyössä koulun kanssa. 7. luokan ryhmäyttämiset Yhteishenkeä parantava yhteinen päivä luokan ja aikuisten kesken yhteistyössä sosiaalisen kehityksen ydinprosessin, koulujen ja nuorisopalveluiden ja Sastamalan seurakunnan kanssa elokuun lopulla. Lasten ja nuorten foorumit Säännöllisiä yhteistilaisuuksia lasten, nuorten ja päättäjien kanssa SUUNNITTELUSSA: Ehkäisevän työn alueellinen malli syrjäytymisen ehkäisyyn pyrkivä malli, jossa kartoitetaan sosiaalista tukea tarvitsevat oppilaat perusopetuksen 1.-7.luokilta ja ohjataan heidät tukitoimiin. Ehkäisevä päihdetyö Päihdevalistus kouluihin yhteistyössä päihdeklinikan kanssa. Innostu innosta –työ kouluissa (nuoret valistavat nuoria) Nettiosallisuus kuntakohtaiset toimintamuodot valtakunnalliset toimintamuodot
YLÄKOULU JA TOINEN ASTE OPPILASKUNNAT Kattaa koko perusopetuksen. Läsnäolo-oikeus (pj.) nuorisovaltuuston kokouksissa YHTEISRYHMÄ Oppilaskuntien edustajien ja ohjaavien opettajien kokous/koulutus, jossa käsitellään oppilaskunta-asioita. Koollekutsujana nuorisopalvelut ja /tai perusopetus HUIPPUKOKOUS Koulutoimen ja tilakeskuksen budjetista lohkaistu määräraha oppilaskuntien ideoimiin kouluviihtyvyyden parantamishankkeisiin. NUORISOFOORUMI Kyselytunnit, jossa vastaamassa ovat lautakuntien jäsenet ja virkamiehet Oppilaskuntien edustajien ja ohjaavien opettajien kokous, jossa käsitellään oppilaskunta-asioita. Koollekutsujana nuorisopalvelut ja perusopetus NUORISOVALTUUSTO Nuorisovaltuutetut valitaan vaaleilla alueparlamentin edustajista. Läsnäolo- ja puhe-oikeus lautakunnissa, hallituksessa ja valtuustossa. ALUENEUVOSTOT Vaikutuskanava, jossa nuoret voivat vaikuttaa kaupungin päätöksentekoon. Maantieteellinen jako. Alueneuvostott: Pohjoinen, eteläinen ja läntinen. Alueneuvoston edustajat valitaan vaaleilla. LAUTAKUNNAT KAUPUNGINVALTUUSTO KAUPUNGINHALLITUS PÄIVÄKOTI- OSALLISUUS Lapsilla oikeus osallistua heitä koskevien asioiden käsittelyyn. Muotoina osallistavatoiminta PÄIVÄKOTI ALAKOULU YLÄKOULU JA TOINEN ASTE LASTEN-FOORUMI TALOTOIMI-KUNNAT Nuorisotaloilla tapahtuvaa osallisuustoimintaa NUORISO-PARMAMENTTI Nuorisojärjestöjen toimielin, joka järjestää tapahtumia ym. SASTAMALAN OSALLISUUS Alueneuvostot Poistunevat 2013 Seudullinen osallisuushanke/ Maija Koivu
Osallisuus ja yhteiskuntatakuu arjessa Nuorilla on läsnäolo- ja puheoikeus kaikissa luottamuselimissä valtuustosta lautakuntiin Kasvatuslautakunnassa kaksi edustajaa Nuorten edustajat aina mukana kaikissa virallisissa toimielimissä Opettajakunnan kokouksissa oppilaskunnan läsnäolo- ja puheoikeus heitä koskevissa. Ts. oikeus esittää suoraan asioita opettajakunnalle Opettajien/rehtoreiden virkahaastatteluissa nuorten edustaja mukana Rehtori-kahvit alkavat yleistyä yläkouluissa Kaikissa kouluun liittyvissä hankkeissa nuoret mukana Oppilaskuntatoiminta muuttunut erittäin aktiiviseksi ja omaehtoiseksi Nuorisovaltuustolla oma budjetti vapaasti käytettävissä
Osallisuus ja yhteiskuntatakuu arjessa Tavoitteena jokaisen peruskoulun päättävälle jatko-opintopaikka Vuonna 2012 tavoite saavutettiin Valtakunnallisesti noin 2,2% ei jatka toiselle asteelle Haasteena toisen asteen keskeyttäjät Sitoutuminen informaation välittämiseen keskeyttämistilanteissa ja joidenkin nuorten löytäminen
Osallisuus ja yhteiskuntatakuu arjessa Moniammatillinen yhteistyö keskittyy rakenteellisiin muutoksiin, jotta yhteiskuntatakuu voidaan toteuttaa ja kolmen kuukauden aikavelvoite täyttää Toisen asteen, työvoimahallinnon, yrittäjien, työvoiman yhteispalvelupisteen, kaupungin yhteistyö on tärkeätä. Jokaiselle on oltava valmius luoda oma polku. Vastuu on jokaisella, mutta erityisesti sillä, jonka palvelujen piirissä nuori on
Osallisuus ja yhteiskuntatakuu arjessa Yhteinen sopiminen ja sopimuksista kiinni pitäminen tärkeätä Prosessikuvausten avulla on muodostettu ns. kokonaiskäsitys eri palveluketjuista ja myös havaittu ongelmapisteet Tarkemmilla prosessikuvaksilla päästään kiinni varsinaiseen toiminnanohjaukseen Tällöin ymmärrys eri toimintojen keskinäisistä suhteista ja merkityksistä tulee näkyväksi toimijoille sekä nuorelle itselleen
Yhteistyön perusedellytykset yhteinen tavoitteiden asettaminen organisointi motivointi jatkuva kehittäminen avoin kommunikointi seuranta ja analyysi
Yhteydenotot Rehtori Jari Andersson Sylvään koulu Ojansuunkatu 8 38200 SASTAMALA 050 338 1609, 03 –5213 4440 jari.andersson@sastamala.fi http://www.sylvaa.fi