KOUVOLAN TERVEYSPALVELUHANKE

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turun Psykiatria Aikuisten avohoito
Advertisements

Kuntamarkkinat Helsinki
Henkilöstöä koskevat kirjaukset muissa yhdistymissopimuksissa, Salo ja Kouvola UusiKunta- henkilöstöryhmä.
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
Mika Niemelä Riikka Helin
Henkilöstöinfo KoTePa –hankkeen eteneminen Kalevi Karjalainen Aluesairaalan vastuualueen johtaja.
Uuden Kouvolan terveydenhuolto – integroitu, potilaslähtöinen palvelu Kati Myllymäki Johtava ylilääkäri KoTePa-hankkeen projektipäällikkö.
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Taina Hätönen LT, psykiatrian erikoislääkäri
Perusterveydenhuolto
Terveydenhuollon megatrendit
KAINUUN MAAKUNTA –KUNTAYHTYMÄN ORGANISAATIO
Huolen herääminen ja yhteydenotto Jatkohoito
Uudistuva sosiaalihuoltolaki ja työelämäosallisuus
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelut
Syömishäiriöiden hoito OYS:n Psykiatrian klinikassa
TAUSTA Siuntion perusturvapalvelut on tuotettu Lohjan, Siuntion, Inkoon ja Karjalohjan yhteistyönä sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueella.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Syömishäiriöiden hoito OYS:n Lasten ja Nuorten klinikassa
Psykiatrian päivystys KYMSHP:ssa
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
Etelä-Karjalan hyvinvointistrategia 2010 Terveyden ja sairaanhoidon kehittämisalue.
POHJOIS-POHJANMAAN SAIRAANHOITOPIIRI SAIRAANHOIDOLLINEN TOIMINTA VALTUUSTON ILTAKOULU Aino-Liisa Oukka johtajaylilääkäri.
Esitys Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalveluiden toimintamalliksi
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Eija Peltonen, TtM, suunnittelija
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa.
Psykiatrian toimintasuunnitelmasta johtuvien henkilöstövaikutusten ratkaiseminen Henkilöstötoimikunta
KoTePa-hanke Henkilöstön asema muutoksessa Henkilöstöinfo
Neuvola Neuvola Koulu- ja opiskelu-terveydenhuolto Liikkuvat neuvolat
1 Psykiatrian lautakunta Kellokoskella HUS hallitus päätti § 133, että Hyks:n ja HUS:n liikelaitosten organisaatiota muutetaan
Keskusvaalilautakunta
Kati Myllymäki Uuden Kouvolan terveydenhuolto – integroitu, potilaslähtöinen palvelu Kati Myllymäki Johtava ylilääkäri KoTePa-hankkeen projektipäällikkö.
Etelä-Pohjanmaan peruspalveluohjelman toimeenpano -hanke Projektipäällikkö Mervi Lehtola , 050 –
Valtakunnallisen alkoholiohjelman rahoituksen saanut kehittämishanke
INTEGRAATIO SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLOSSA Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio Keski-Suomessa -seminaari Sairaanhoitopiirin johtaja Jouko.
Kuntapäättäjien seminaari
0 Yhteiset palvelut: perusperiaatteet  Ihminen ja hänen omat voimavaransa keskiöön (”Ratkaisun avaimet ovat asiakkaan taskussa”)  Palveluohjaus on avainasemassa.
PÄIVYSTYKSEN UUDELLEEN JÄRJESTELY Arto Honkala Forssan seudun terveydenhuollon kuntayhtymä.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
NUORISOPSYKIATRIA KESKI- SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRISSÄ -psykiatrian toimialueella 5 vastuualuetta -vs. toimialueen johtaja yl Tarja Seuri - nuorisopsykiatrian.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Geriatria Lapissa Pohtimolampi Riitta Matero Geriatrian erikoislääkäri.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Yhteistyö ensihoidossa Lapin ja Länsi-Pohjan sote-seminaari, pohtimolampi Vesa Kauppinen, vastaava sh, operatiiviset toiminnot.
Asiakaslähtöisyys, dialogisuus ja monialaisuus Kouvolan yhteispäivystysmallissa?? Kimmo Salmio Akuuttilääketieteen ja yleislääketieteen el Ylilääkäri,
KAINUUN MAAKUNTA –KUNTAYHTYMÄN ORGANISAATIO ( /AK) MAAKUNTAVALTUUSTO TARKASTUSLTK MAAKUNTAHALLITUS Maakuntajohtaja Maakuntajohtaja JOHTORYHMÄ SUUNNITTELU.
+ Psykiatrian klinikan toiminnan muutos Sanna Blanco SequeirosErja Ojanaho Ylilääkäri, tulosaluejohtajaYlihoitaja.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
1.Kunnallinen sektori  Mm. terveyskeskus, keskussairaala, poliklinikat, ensiapu, vanhainkoti, työterveys, päiväkoti / perhepäivähoito, vanhainkoti, sairaankuljetus,
Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilu Tilannekatsaus 03/2017
Pohjois-Savon kuntapäivä- valinnanvapaus sote-palveluissa
Esiselvitys.
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
Lastenpsykiatrian yksikkö
Kuntayhtymän valtuusto Kuntayhtymän hallitus
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Palvelutuotannon jakautuminen eri malleihin
Eksoten kommentit ja kokemukset sekä alustavat tulokset
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Organisaatiokaavio 2018.
TERVEYDENHUOLTOLAKI HUS-SAIRAANHOITOPIIRIN NÄKÖKULMASTA 27. 9
Esityksen transkriptio:

KOUVOLAN TERVEYSPALVELUHANKE   VÄLIRAPORTTI 11.1.2010 Valtuustoseminaari 11.1.2010

Mitä Kouvolan terveyspalveluille tehdään? Vaihtoehtoiset skenaariot Annetaan Kym sairaanhoitopiirin päättää ja ohjata Annetaan ohjakset HUS erityisvastuualueelle Annetaan markkinoiden ohjata = ulkoistetaan loputkin Tehdään itse hyvä terveydenhuolto tulevan terveydenhuoltolain malliin = yhdistetään terveyskeskus ja aluesairaala

Lääkärikeskus Sairaala Neuvola Tuohikotti Vuohijärvi Jaala Voikkaa Valkeala Kuusankoski Utti Kouvola Koria Anjalankoski Elimäki Inkeroinen Lääkärikeskus Sairaala Neuvola

Lääkärikeskus Sairaala Neuvola Vastaanotto Neuvola Keskitetty Kuntoutus kotona Sairaala Työterveys-huolto (ei sairaus-vastaanottoa) Kotiutus-yksikkö Kotisairaan-hoidon lääkäripalvelu Operatiiviset osastot Suuhygienistit Neuvola Hammaslääk. ja -hoitajan vastaanotto Oikomis-hammaslääkäri Kuntoutus-osasto Lääkinnällinen kuntoutus ryhmä- ja yksilö-kuntoutus Vanhusten asumispalv. lääkärit Konserva-tiiviset osastot Apuväline- varasto, huolto ja arviointi Liikkuvat neuvolat Vastaanotto Omalääkärin ja omahoitajan vastaanotto myös kiireelliset potilaat päivisin Hoitotarvike-jakelu Apuväline-jakelu Koulu- ja opiskelu-terveydenhuolto Tehostettu valvonta Diagnostiikkayksikkö Kuvantamispalvelut ja -toimenpiteet Tähystykset Rasituskokeet Kl. fysiologian tutkimukset Päivystys lab.kokeiden analytiikka Sytostaattihoidot, Dialyysihoidot Laboratorio-näytteiden otto Sosiaali-hoitaja Äitiys Leikkaus-osasto ml. päiväki-rurginen yksikkö Erityisterapeutit Puhe Toiminta Ravitsemus Heräämö Neuvola Erikoislääkärien vastaanotot (ml. sydämen UÄ-tutk.) Erikoishoitajien vastaanotto (ml. kiertävät raskauden-seuranta UÄ-tutkimukset) Ensihoito ja sairaankuljetus Lasten Perhesuunnittelu Tarkkailu-osasto Äitiyspoliklinikka Neuvolalääkärit tarpeen mukaan Yksi päivystys yleislääkäri + hoitaja Erikoislääkäri- konsultit sosiaalipäivystys Neuvola Puhelin-neuvonta Mielenterveys- ja päihdevastaanotto Psykiatrian vastaanotto psykiatri psykologi psy.sairaan-hoitaja sos.hoitaja Päihde-työntekijä Päivätoiminta-keskus Vanhukset Vammaiset mt- ja päihde-potilaat Terveydenhoitajan (akuutti)vastaanotto Hoitotarvikejakelu Liikkuva depressio- ja mielenterveys-hoitaja (kotiin) Depressio- ja mt-hoitajat Keskitetty Hallinto Rekrytointi Kehitys ja tutkimus Koulutus ja perehdytys Terveyden edistäminen Oma KaapoEffica Ensihoito ja sairaankuljetus

Ensiluokkainen terveydenhuolto – koko kaupungin elinvoimaisuuden avaintekijät Hyvinvointi, terveys ja toimintakyky osana koko kaupungin strategiaa Innovatiivinen terveydenhuolto-organisaatio, joka tarjoaa hyvät työskentelyolosuhteet, kannustavan työilmapiirin, korkean tutkimus- ja hoitoteknologia tason ja yhteistyömahdollisuuden muiden alojen osaajien kanssa. Terveyspalvelut tukevat kaupungin muuta hyvinvointi- ja elinkeinopolitiikkaa. ”Yhden oven” toimintamallia integroidussa organisaatiossa, jossa raja-aidat on kaadettu perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä. Palveluille on ominaista joustavuus, kattavuus ja hyvä saatavuus. Innovatiivisilla uusilla palveluprosesseihin pohjautuvilla toimintamalleilla saadaan tehokkaampaa toimintaa ja hillittyä kustannusten nousuvauhtia. Uusi, moderni rakennusajattelu – erikoissairaanhoito ja perusterveydenhuolto saman katon alle.

Terveydenhuoltotyöryhmä Kouvolan kaupungin perusterveydenhuolto ja Kuusankosken aluesairaalan toiminta yhdistetään Sairaalakeskuksesta osaamiskeskus, johon keskitetään diagnostiikkakeskus, vaativat toimenpiteet ja kaupunkikeskustan terveyspalvelut  Vuodeosastoina yhteisosastot Päivystystoiminnan kehittäminen >> yhteispäivystys Sairaalakeskukseen lääkinnällisen kuntoutuksen osaamiskeskus, johon kuuluu apuvälinekeskus Terveydenedistäminen ja ennaltaehkäisy ovat olennainen osa toimintaa

Henkilöstönäkökulma Henkilöstön siirrossa liikkeen luovutus- periaate Henkilöstö siirtyy automaattisesti kunnallisen viranhaltijalain ja työsopimuslain perusteella Virkasuhde/työsuhde Palvelussuhteen ehdot säilyvät entisinä Paikalliset sopimukset Uudella työnantajalla on sama oikeus muuttaa palvelussuhteen ehtoja kuin edeltäjällä olisi ollut. Työsopimuksessa sovitut työsuhteen ehdot säilyvät. Vanhan työnantajan tulee pidättäytyä kaikista toimenpiteistä, jotka vaikeuttavat henkilöstön siirtoa ja palvelussuhteen ehtojen yhdenmukaistamista!

Mielenterveyspalvelut Vahvistetaan matalan kynnyksen palveluja Kaikki psykiatrinen laitoshoito ostetaan sairaanhoitopiiriltä Lasten – ja nuorten nuorisopsykiatrian poliklinikkatoiminta ostetaan sairaanhoitopiiriltä Yleissairaalapsykiatrian poliklinikan toiminta siirretään Kouvolan kaupungin omaksi toiminnaksi Psykiatrisen sairaalan tulee jatkossakin sijaita ensisijaisesti somaattisen sairaalan yhteydessä – tämä huomioitava kiinteistöratkaisussa

Tietojärjestelmäryhmä Tietojärjestelmien yhteensovittamiseksi ja käyttöönottoihin on varattava riittävästi resursseja Nimetään tietojärjestelmäkokonaisuudesta vastaava projektipäällikkö Projektiin osallistuvien työntekijöiden vapauttaminen omasta toimesta Toimittajien resurssit varattava Organisaatio, tiliorganisaatio, kustannuspaikat kevään 2010 aikana valmiina Tuoteryhmät, tuotteet, palvelut ja toimintamallit kuvataan ja mallinnetaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa Perusturvan projektien priorisointi (resurssien riittävyys) Varsinaiset toimenpiteet esitetään projektin seuraavassa vaiheessa

Tukipalvelut 1/2 Lääkehuolto ostetaan edelleen Kymenlaakson sairaala-apteekilta Laboratorio ja patologian palvelut SAPA – liikelaitokselta Kuvantamispalvelut ostetaan edelleen keskitetysti Kymenlaakson sairaalapalvelut - liikelaitokselta, myös päivystystoiminnassa. Joukkoseulontatutkimukset ostetaan kilpailutuksen perusteella. Välinehuoltopalvelut (paitsi suun th välinehuolto) ostetaan edelleen keskitetysti Kymenlaakson sairaalapalveluilta. Apuvälinelainaus omana toimintana keskitetään yhteen toimintayksikköön (kts. Kuntoutustyöryhmä) Vaativaa erikoissairaanhoidon tasoa vastaava apuvälinelainaus-palvelu ostetaan Kymenlaakson sairaalapalveluilta

Tukipalvelut 2/2 Ydinprosesseihin (osastonsihteerit, tekstinkäsittelijät) liittyvät henkilöryhmät siirtyvät Kouvolan kaupungin palvelukseen Lisäselvityksiä tarvitsevat tukipalvelut: tekstiilihuoltopalvelut tekniset huoltopalvelut, puhtauspalvelut ja tilojen hallinta ravintopalvelut talouspalvelut osa konsernipalveluista Elimäen röntgentoiminta

Tulevaisuuden palvelutuotanto

KoTePa-hanke II-vaihe Projektiorganisaatioksi vuonna 2010 ehdotetaan ensimmäisen vaiheen organisaatiota. Tarkennettu projektisuunnitelma tuodaan hankkeen koordinaatioryhmään hyväksyttäväksi. Hankerahoitusta on anottu STM:n Kaste-hankkeesta. Kymenlaakson sairaanhoitopiirin kuntayhtymän ja sen liikelaitosten kanssa käynnistetään neuvottelut aluesairaalan toiminnan siirtämisestä Kouvolan kaupungille. Lisäksi neuvottelut sairaanhoitopiirin kuntayhtymän perussopimuksesta ja kuntalaskutuksesta jatkuvat. Ylimääräinen yhtymäkokous Henkilöstön kanssa käynnistetään yhteistoimintamenettelyn mukaiset neuvottelut henkilöstön aseman turvaamisesta siirrossa.

KoTePa-hankkeen jatko (2) Uuden yhdistetyn organisaation suunnittelu käynnistetään Ratkaistaan kysymys aluesairaalan korjaamisen/laajentamisen ja mahdollisen uudisrakentamisen (sairaalakeskus) välillä Selvitetään vanhojen kiinteistöjen vaihtoehtonen käyttö Suunnitellaan uudistetun toimintamallin mukaisesti tulevaisuuden palveluverkko koko Kouvolaan Laaditaan sairaalakeskuksen tilaohjelma mahdollista peruskorjausta/laajentamista/uudisrakentamista varten Kiinteistöratkaisuja koskevat neuvottelut käynnistetään sairaanhoitopiirin ja Kastek-Kiinteistöt Oy:n kanssa. Yhteistyötä tehdään sairaanhoitopiirin PARETO-hankkeen kanssa. Myös psykiatrisen sairaalan toiminnan turvaaminen on varmistettava

KoTePa-hankkeen jatko (3) Kiinteistöratkaisujen rahoitusvaihtoehdot selvitetään, erityisesti ulkopuolisen rahoituksen mahdollisuudet. Tietohallinnon projekti käynnistetään ripeästi. Asiakastietojärjestelmien lisäksi on lukuisia muita tietojärjestelmiä (talous, henkilöstöhallinto, tukipalvelut), joissa organisaation muutos edellyttää merkittävää muutosta. Hankkeen arviointi käynnistetään, näkökulmina palveluiden saatavuus, asiakastyytyväisyys ja kustannukset. Kymenlaakson ammattikorkeakoululle kehittämishanke: KyAMK:n hallitus on 16.12.2009 perustanut työryhmän selvittämään asiaa.

KoTePa-hankkeen jatko (4) Terveyspalveluiden prosessien uudistaminen jatkuu työryhmissä. Hallinnollinen uudistus ei riitä, vaan tavoitteena on aito integraatio ja potilaslähtöinen työskentelytapa. Samoin tarvitaan voimakasta rekrytointityötä avaintehtävien ja palvelutuotannon varmistamiseksi. Päivystyksen uudelleenjärjestely toteutetaan ripeästi Uusi organisaatio aloittaa 1.1.2011

Hankkeen riskit Avainhenkilöriski Poliittinen riski: kunnassa, maakunnassa, valtakunnallisesti Kustannusriski Vanhojen kiinteistöjen käyttö Imagoriski Henkilöstön uupuminen muutokseen Sosiaalipalveluiden jääminen irralliseksi Henkilöstön saatavuus Tietojärjestelmäongelmat Psykiatrisen sairaalan tulevaisuus Terveyden edistämisen ja ehkäisevän työn syrjäytyminen

Suurin riski on jäädä passiivisesti odottelemaan asioiden järjestymistä itsekseen Epävarman – epäselvän tilanteen pitkittyminen haittaa rekrytointia