Yhteiskuntatieteiden filosofia (Kf270) IV2010

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
Advertisements

1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Metodologian ja menetelmien valinta
Euroopan oikeushistoriaa Jukka Kekkonen
Kalle Videnoja Frank Martela Henrik Forsgård
Tutkimussuunnitelma…
Filosofian aloja ja suuntauksia
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet.
YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet.
Unrealistic assumptions in rational choice theory.
Luonnontieteet vs. yhteiskuntatieteet Yhteiskuntatieteiden filosofia (Kf270) 2. Luento.
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Yhdyskunta- ja kaupunkisuunnittelun tiedeperustat A
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Tutkimusotteista Innovaatioluennot
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Tieteiden erot ja ihmistieteiden luonne
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Sosiaalinen todellisuus
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Oikeussosiologia 2: Oikeussosiologia ja sen suhde oikeustieteeseen
Tiede & tieteellinen menetelmä
Intentionaalisen toiminnan selittäminen
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Filosofian kurssi, luento 3 Yhteiskuntafilosofia
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Johdatus yhteiskuntatieteiden filosofiaan (Kf 140)
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Metodologinen individualismi ja holismi
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
LASTENKULTTUURI -luento
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Laadullinen asennetutkimus
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Metodologinen individualismi ja holismi
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Organisational justice and health of employees: prospective cohort study M Kivimäki, M Elovainio, J Vahtera, J E Ferrie (2002)
Instituutioiden suunnittelu Mitä se tarkoittaa ja miten tehdä se hyvin?
Laadullinen asennetutkimus
Yhteiskuntatieteiden filosofia Kf 270 Aki Lehtinen
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
Robustius Yleinen idea: jokin pysyy muuttumattomana vaikka jotakin muutetaan.
Teoria ja metodi luennot ryhmätyöt. käytännön tiedot luennoista ja ryhmätöistä ti Unioninkatu 40 sali 4 pe Unioninkatu 40 sali
Yhteiskuntatieteiden filosofia (Kf270) IV 2011
Tieteenfilosofia 4/4 Heikki J. Koskinen, FT, Dos. Helsingin yliopisto / Suomen Akatemia 1.
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto syksy 2010 osa 3 John Pajunen.
FI3 TIEDON JA TODELLISUUDEN FILOSOFIA. 1. Mihin teoreettista filosofiaa tarvitaan? Teoreettinen filosofia: ontologia, tietoteoria, tieteenfilosofia Tietoyhteiskunnan.
Tiedon ja todellisuuden filosofia Fi3 Karhulan lukio 2016 (ANP)
Selittäminen ja tieteenalojen erot
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
Fenomenologia.
ERÄITÄ TIETEENFILOSOFISIA JAKOLINJOJA
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Metafysiikka kysymys substanssista eli perusolemuksesta
3 Minuudessa on kaksi puolta
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Filosofian osa-alueet
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Esityksen transkriptio:

Yhteiskuntatieteiden filosofia (Kf270) IV2010 Jaakko Kuorikoski (jaakko.kuorikoski@helsinki.fi) Aki Lehtinen aki.lehtinen@helsinki.fi A521 Luennot 15.3.-3.5. ma ja to 16-18, U40 Sali 18 1. Tentti 6.5. 16-18, U40 Sali 18, 2. tentti ? Materiaali: http://wiki.helsinki.fi/display/yhtietfil/Home

Kurssin suorittaminen ja kurssimateriaali opintokohdan koko 5+ op luennot + oheislukemista (TBA)= 3 op Harold Kincaid (1996): Philosophical Foundations of the Social Sciences (joko kurssin loppukuulustelussa tai kirjatentissä) = 2 op Daniel Steel (2007): Across the boundaries; extrapolation in biology and social science = 2op Petri Ylikoski ja Tomi Kokkonen (2009): Evoluutio ja ihmisluonto = 2op Luentomateriaali: wiki.helsinki.fi => yhtietfil luentojen Power point -esitykset, sanastoa, kirjallisuutta

Tiede, filosofia ja tieteenfilosofia Miksi filosofi olisi kiinnostunut tieteestä? Tiede on ylin tiedollinen auktoriteetti mikä on tieteellisen tiedon oikeutus yhteiskuntafilosofinen kiinnostus tieteeseen instituutiona Tieteen ja filosofian välillä on jatkumo tiede ei ole vain havaintojen tekemistä, vaan siihen liittyy aina myös teoreettista pohdintaa, käsitteellistä analyysiä ja ontologisia oletuksia filosofisen tutkimuksen relevanssi aina sidoksissa empiiriseen tietoon

Filosofian ja tieteen eron historiasta Tieteen ja filosofian erottaminen uusi keksintö Immanuel Kant (1724–1804) yliopistojärjestelmän disiplinisoituminen 1800-luvulla psykologian ja filosofian eroaminen 1900-luvun alussa 1900-luku täynnä yrityksiä palauttaa yhteys Yhteiskuntatieteiden ja filosofian suhde yhteiskuntatieteiden juuret 1700-luvun valistusfilosofiassa vielä 1800-luvulla selvä kytkös yhteiskuntafilosofian ja -tieteiden välillä filosofiaa ”paikkaa” yhteiskuntateoria yhteiskuntafilosofia ilman tietoa yhteiskunnasta?

Yhteiskuntatieteiden filosofian tehtävä Tieteenfilosofia yleensä: kaksi suuntaa kiinnostukselle: tieteeseen liittyvät filosofiset ongelmat ja tieteellisen tiedon filosofinen merkitys yleinen tieteenfilosofia vs. erityistieteiden filosofiat Yhteiskuntatieteiden filosofia: yhteiskuntatieteiden ja niiden kohteiden herättämät filosofiset kysymykset: käsitteelliset, metodologiset, ontologiset, metateoreettiset ja normatiiviset kysymykset yhteiskuntatieteellisen tiedon arviointi filosofisiin tarpeisiin: mitä on yhteisöllisyys, valta, identiteetti jne.

Yhteiskuntatieteen tekemiseen liittyvät tieteenfilosofiset kysymykset “Metodologia” Yhteiskuntatieteellinen käsitteen- ja teorian muodostus Käsitteiden heuristiset ja selittävät tehtävät (valta, identiteetti, normi, habitus…) Onko “teoria” joukko peittäviä lakeja vai mallinrakennusohje? Pitääkö teorian koskea yksilöiden käyttäytymistä? Ovatko tutkimuskohteen käsitteet ensisijaisia?

Yhteiskuntatieteen tekemiseen liittyvät tieteenfilosofiset kysymykset Havaintojen ja ilmiöiden suhde Haastattelututkimukset ja validiteetti “Triangulaatio” Kuinka riippumattomia yhteiskunnalliset ilmiöt ovat havaintojen tekemisestä? Kuinka atomistisia? Kausaalinen päättely tilastollisesta aineistosta Miten päätellä otoksen ulkopuolelle? Realismi Ovatko yhteiskuntatieteiden teoreettiset oliot pelkkiä konstruktioita? Mitä ihmettä tarkoittaa olla konstruktio?

Yhteiskuntatieteen tekemiseen liittyvät tieteenfilosofiset kysymykset Selittäminen Miten yhteiskuntatieteelliset selitykset toimivat? Inhimillisen toiminnan intentionaalisuus ja merkityksellisyys sekä kulttuuriset, jaetut merkitykset. Onko tulkittavan näkökulma ensisijainen yritettäessä ymmärtää yksilöä? Entäpä yhteisöä? Miten rakenteelliset selitykset toimivat?

Yhteiskuntatieteiden kohteisiin liittyvät filosofiset kysymykset Mitä on inhimillinen toiminta? intentionaalisuus, teon merkityksellisyys, vapaa tahto Mitä on sosiaalinen toiminta? miten käsitteellistää intentionaalista kollektiivista toimintaa? Mitä on sosiaalinen todellisuus? mistä se koostuu, miten se rakentuu? Mitä ovat kulttuuriset merkitykset? Mitä ovat normit? Mikä on yhteisön ja kulttuurin suhde yksilöön? identiteetin muodostuminen, toiminnan syyt, vastuu

Yhteiskuntatieteiden suhde arvoihin Tieteellisen tiedon tuottamisen ja arvioimisen arvovapaus? Yhteiskuntatieteellisen tiedon yhteiskunnallinen merkitys Yhteiskuntatieteellinen tieto voi tulla osaksi uskomusjärjestelmiä, jotka konstituoivat yhteiskunnallisia ilmiöitä Yhteiskuntatieteilijän tutkimusetiikka

Yhteiskuntatieteiden filosofiat Yhteiskuntatieteiden sisällä joukko metodologisia keskusteluja: Määrällinen vs. laadullinen tutkimus ja “positivismin” peikko. Yhteismitattomat tutkimusparadigmat Kriittinen realismi

Yhteiskuntatieteiden filosofiat Yhteiskuntateoria Käsitteellistetään ja “mallinnetaan” yksilöä ja yhteiskuntaa kokonaisvaltaisesti. Yhteiskunnan ontologia. Merton: “Grand theory” ja paikalliset työhypoteesit Teoretisointi yhteiskunnallis-kulttuurisista makrotrendeistä (“kysymys moderniteetista”) Normatiivisten kysymysten reflektointia Rakentuu empiiriselle tiedolle, tutkijoiden filosofiselle reflektiolle ja eklektisille filosofisille vaikutteille.

Filosofin ja yhteiskuntateoreetikon asenne-ero Teorioiden ja käsitteiden rooli tieteessä: välineitä, joiden hyödyn ratkaisee käyttökelpoisuus empiirinen tutkimus: havaintojen jäsentäminen ja riippuvuussuhteiden paikantaminen (empiirinen täsmällisyys tärkeää) yhteiskuntateoria: artikulaatio tutkijan omasta kokonaiskäsityksestä yhteiskunnasta abstraktilla tasolla (ei tarvetta suurelle täsmällisyydelle tai kytköksellä empiriaan)

Filosofin ja yhteiskuntateoreetikon asenne-ero Vaikka filosofinen tutkimus koskee abstrakteja asioita, tavoitteena selvittää miten asiat ovat, ei vain artikuloida omaa näkemystä teorioiden ja käsitteiden on oltava täsmällisiä näkemykset tulee perustella Teesi: pätevä yhteiskuntateoria tarvitsee yhteiskuntatieteilijän itseymmärrystä (relevanssi) selkeän yhteyden empiirisiin ja selittäviin teorioihin filosofista analyysiä, ontologiaa, yhteiskuntafilosofiaa Sama pätee yhteiskuntatieteiden filosofiaan yhteiskuntateorian potentiaali hybridialueena

Yhteiskuntatieteet ja muu käytännöllinen filosofia Yhteiskuntafilosofia yhteiskuntatieteellisen tiedon analyysi yhteiskuntafilosofian tarpeisiin (esim. valta, sukupuoli, yhteiskuntarakenteet) yhteiskunnallisten ilmiöiden yleisempi filosofinen analyysi pohjana normatiivisille pohdinnoille (esim. yksilön ja yhteisön suhde puhuttaessa identiteetistä, yhteisöllisestä vastuusta jne.) Metaetiikka analogisia argumentteja moraalipsykologia on erityistapaus inhimillisen toiminnan filosofisesta käsitteellistämisestä

Yhteiskuntatieteet ja luonnontieteet Luonnontieteiden tutkimuskohde on ontologisesti riippumaton ihmisestä ja ihmisen toiminnasta oliot, ominaisuudet, riippuvuussuhteet konkreettinen tutkimuskohde voi olla tuotettu, käsitelty jne. kuva kohteesta riippuu myös tavasta käsitteellistää se Tutkimuskohteen atomismi kohteet, niiden ominaisuuksia, toimintaa ja vuorovaikutuksia voidaan periaatteessa eristää

Yhteiskuntatieteet ja luonnontieteet Yhteiskuntatieteiden ei ontologisesti ihmisestä riippumaton sosiaaliset rakenteet, kulttuuriset merkitykset ja sosiaaliset instituutiot ihmisen tuottamia tai toiminnan seurausta olemassaolo ja ominaisuudet voivat silti olla objektiivisia tutkimuskohde voi osittain olla ontologisesti riippumaton (psykologia, biologia) Inhimillinen toiminta: intentionaalisuus ja merkityksellisyys Erilaiset holismit: merkitykset, toiminta, sosiaaliset rakenteet

Yhteiskuntatieteet ja luonnontieteet Seurauksia yhteiskuntatieteiden kohteen erilaisuudesta: Uusi väylä tietoon? ymmärtäminen ”sisältä päin”: merkityksellisyys, toiminnan perusteet ja päämäärät jne. Tiedon suora vaikutus kohteeseensa? Poliittinen merkitys: mitä voimme muuttaa ja miten

Yhteiskuntatieteet ja luonnontieteet Havainnot yhteiskuntatieteessä Tilastollinen tieto periaatteessa samanlaista havainnointia kuin luonnontieteessä kausaalisten mekanismien löytäminen vaikeampaa: kohdetta ei voida eristää (holismi, kokeiden käytännöllinen vaikeus) Laadullinen tutkimus merkitysten ja tarkoitusten selvittäminen tietoa ilmiöiden oikeaa kategorisointia varten? kausaalisten mekanismien jäljittämistä? Kokeellinen sosiaalipsykologinen tutkimus

Yhteiskuntatieteet ja luonnontieteet Selittäminen yhteiskuntatieteessä Intentionaalinen toiminta mikä on rationaalisuuden suhde kausaliteettiin? koetun merkityksellisyyden rooli toiminnan selittämisessä? mikä muu vaikuttaa toimintaan? vapaa tahto ja selitettävyys? kollektiivinen sosiaalinen toiminta ja sosiaaliset instituutiot? Rakenteet, merkitykset, arvot, normit mikä rooli selityksissä? yksilön ja yhteisön suhde? (metodologinen individualismi vs. holismi; toimija vs. rakenne)

Yhteiskuntatieteet ja luonnontieteet Yhteiskuntatieteiden arvorelevanttius Yhteiskuntatieteellisen tiedon yhteiskunnallinen (ja yhteiskuntafilosofinen) merkitys tieto rakenteista, epäkohdista, riippuvuussuhteista asioiden välillä jne. tieto siitä, miten asioihin voi vaikuttaa tutkimuskohteen valinta voi itsessään olla arvovalinta tutkijan vastuu tavasta raportoida tutkimuksesta Onko yhteiskuntatieteiden tehtävä vain arvovapaa tiedonhankinta? epäkohtien ja sortavien rakenteiden paljastaminen? Habermas: emansipatorinen tiedonintressi

Kurssin rakenne 1. Johdanto 2. Teoriat, havainnot ja testaaminen. Näkymätön käsi. 3. Mallit ja idealisaatiot 4. Lait ja kausaliteetti 5. Selittäminen 6. Inhimillinen toiminta ja sen ymmärtäminen 7. Normit, instituutiot ja merkitykset 8. Individualismi ja holismi 9. Funktionaalinen selittäminen 10. Rationaalisen valinnan teoria (Lehtinen & Kuorikoski 2007) 11. Kokeet ja simulaatiot 12. Peliteorian filosofiset perusteet 13. Instituutioiden suunnittelu (Pettit 2006)