TYÖRENKAIDEN TOIMINTA JA TULOKSET Pyöreän pöydän dialogi 7.10.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Copyright VirtuaaliAMK1 Opiskelijaliikkuvuus amk.fi –portaalissa vuonna 2011.
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Hämeen ammattikorkeakoulu AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
RYHTIÄ JA RAAMEJA DIGITAALISEN JA SOSIAALISEN MEDIAN OPETUSKÄYTTÖÖN
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
FUAS Kielet ja viestintä
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
W w w. h a m k. f i Etäopetuksen tuomat hyödyt huippuvalmennuksessa Leena Vainio Tutkimuspäällikkö HAMK eLearning Centre
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Copyright VirtuaaliAMK 1 Kirjastopalvelut osana Virtuaaliammattikorkeakoulua –projekti
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
W w w. h a m k. f i Jatkajakoulun verkkototeutus Jorma Saarinen, HAMK Jukka Ilmonen, LAMK Mauri Kantola, Turkuamk.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Koulutuksen laadun kehittäminen
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio1 Kokemuksia ja realismia tietoverkko-opetuksesta Elsa Kallio Oulun seudun ammattikorkeakoulu Tekniikan.
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
YAMK vahvaksi TKI vaikuttajaksi Työpaketti 1 Työelämää uudistavat ja TKI –toimintaa edistävät oppimisympäristöt.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Suvi-verkoston kuulumiset
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Hanke
Esityksen transkriptio:

TYÖRENKAIDEN TOIMINTA JA TULOKSET Pyöreän pöydän dialogi

Teema 1. YAMKin parhaat käytänteet, opetuksellisesti monimuotoisia, opiskelijalle erilaisia opiskelumahdollisuuksia Selvitys nykytilanteesta - Kysely YAMK toimijoille helmikuussa Kysely sisälsi 68 kysymystä, joista 38 avointa - taustatietoja (3), - verkko-opetuksen ammattikorkeakoulukohtaiset strategiat (12), - kuvaukset, mitä verkko-opetus on ylemmissä ammattikorkeakoulututkinnoissa (3), - verkko-opetukseen suunnattujen resurssien ja tukipalvelujen laatu ja määrä (9), - opetuksen toteutusten kuvaus (15), - verkkomateriaalien tuotanto ja käyttö (5), - ohjauskäytänteet(8), - parhaita verkko-opetuksen käytänteitä (5) sekä - fyysisen verkko-opetuksen puitteet (8). Kysymyksistä 38 oli avoimia kysymyksiä

Miltä verkko-osaaminen näyttää?  Vastauksia 26 ammattikorkeakoulusta (41 vastaajaa)  Yli puolet vastaajista kuvasivat opetuksen toteutusmenetelmiä, jotka huomioivat aikuisopiskelijoiden tarpeet: joustavat opiskelujärjestelyt, työelämälähtöiset opinnäytetyöt ja tiimimuotoinen opetus, yhteistoiminnallisen oppimisen, ongelmalähtöisen oppimisen, joissa opiskelu kytketään oppijoiden työpaikkoihin

Miltä verkko-osaaminen näyttää?  Verkko-opetus oli selkeästi yksi strategioissa mainittu opetuksen toteutustapa  eri tutkinnoissa on paljon vaihtelua toteutusten laadussa ja määrässä  Muutamissa tutkinnoissa ei ole lainkaan verkko- opetusta (11 %), suurimmassa osassa on opintopisteen verran verkko-opintoja (34 %), 4 tutkintoa oli kokonaan verkko-opintoina  Verkko-opetus käsite on nähty hyvin eri tavoin - määriteltiin pääasiassa tietoverkkojen avulla tapahtuvaksi etäopetukseksi.  Puolet vastaajista nosti vuorovaikutuksen yhdeksi tärkeimmäksi elementiksi verkko-opiskelussa  Itsenäisen ja yhdessä opiskelemisen vuorottelua korostettiin  Kontaktijaksoja kaivattiin verkko-opetuksen lisäksi

Miltä verkko-osaaminen näyttää?  Oppimisalustat ja sähköposti osataan käyttää, samoin www-sivut tiedottamisessa  Virtuaaliset online ohjelmistot on vähitellen otettu käyttöön (neljännes)  Vuorovaikutusta edistävät sosiaalisen median menetelmät käytössä vielä harvalla  Oppimateriaaleja ei mielellään jaeta muiden käyttöön ja vertaistuottamisen malleja ei löytynyt paljoakaan

Miltä verkko-osaaminen näyttää?  Kolmannes vastanneista totesi, että verkko-osaamisen kehittäminen on vasta alkuvaiheessa  Verkko-opetus nähtiin merkittävänä kehittämisalueena ja osaamisen lisäämiseksi monissa amkeissa opettajille on lisätty resursseja verkko-opetuksen kehittämiseen, aihealueen ympärille on rakennettu kehittämishankkeita ja toiminnan tuloksellisuuden mittareissa painotetaan verkko-opetuksen tuloksia  Myös opiskelijoiden verkko-osaamista kehitetään

Miltä verkko-osaaminen näyttää?  Ilahduttavan paljon on hyviä esimerkkejä, joiden kautta voimme yhdessä kehittää verkko-osaamista  Yhteenveto tuloksista on julkaistu YAMK julkaisussa: Hanna Maija & Jarmo Levonen (toim.) Ylempi ammattikorkeakoulututkinto - Osaamisen ennakointi ja tulevaisuuden haasteet

Kyselyn pohjalta etenemissuunnitelma Määriteltiin blended learning käsitettä ( Bonk 2006)  yhdistetään jakelujärjestelmiä ja teknologioita (combining delivery mechanisms and technologies)  Yhdistetään opetustekniikoita ja metodeita/pedagogisia ratkaisuja (combining different instructional techniques and methods/pedagogies  Yhdistetään kontaktiopetus ja verkko-opetusta (combining face to face and on-line)

Kyselyn pohjalta etenemissuunnitelma Etsitään kokemuksia ja näkemyksiä seuraavista teemoista: wikien käyttö (Juha Kämäräinen, Laurea, 1.4) blogien käyttö Kokonaiset tutkinnot verkossa (Tiina Seikkula, LAMK, 18.9) opinnäytetöiden ohjaus (Olavi Koponen, TAMK, 21.5) podcasting, videointi eportfolio oppimistehtävät verkkomateriaaleissa (Heli Mattila ja Kirsti Jasu-Kuusisto, SAMK, 21.5) opiskelijoiden kokemukset tekijänoikeuskysymykset yhteiset vapaasti valittavat amkinen välillä - etsitään yhteisiä esimerkkejä ja kehitetään yhdessä sisältöjä - etsitään sopivaa konteksti, aineistojen yhteiskäyttö/-tuottaminen esim. kehittäminen/johtaminen

Teema 2. Esimerkkipankki  Esimerkit sivustolla  Wikissä wiki.hamk.fi/yamkblended

Teema 3. Yhdistelmäopetuskäytänteiden ratkaisujen benchmarking  Esim LAMKin esimerkki, etsitään uusia  Kansainväliset caset vuoden 2009 alusta yhteistyössä VirtuaaliAMK benchmarking projektin kanssa