TYÖRENKAIDEN TOIMINTA JA TULOKSET Pyöreän pöydän dialogi
Teema 1. YAMKin parhaat käytänteet, opetuksellisesti monimuotoisia, opiskelijalle erilaisia opiskelumahdollisuuksia Selvitys nykytilanteesta - Kysely YAMK toimijoille helmikuussa Kysely sisälsi 68 kysymystä, joista 38 avointa - taustatietoja (3), - verkko-opetuksen ammattikorkeakoulukohtaiset strategiat (12), - kuvaukset, mitä verkko-opetus on ylemmissä ammattikorkeakoulututkinnoissa (3), - verkko-opetukseen suunnattujen resurssien ja tukipalvelujen laatu ja määrä (9), - opetuksen toteutusten kuvaus (15), - verkkomateriaalien tuotanto ja käyttö (5), - ohjauskäytänteet(8), - parhaita verkko-opetuksen käytänteitä (5) sekä - fyysisen verkko-opetuksen puitteet (8). Kysymyksistä 38 oli avoimia kysymyksiä
Miltä verkko-osaaminen näyttää? Vastauksia 26 ammattikorkeakoulusta (41 vastaajaa) Yli puolet vastaajista kuvasivat opetuksen toteutusmenetelmiä, jotka huomioivat aikuisopiskelijoiden tarpeet: joustavat opiskelujärjestelyt, työelämälähtöiset opinnäytetyöt ja tiimimuotoinen opetus, yhteistoiminnallisen oppimisen, ongelmalähtöisen oppimisen, joissa opiskelu kytketään oppijoiden työpaikkoihin
Miltä verkko-osaaminen näyttää? Verkko-opetus oli selkeästi yksi strategioissa mainittu opetuksen toteutustapa eri tutkinnoissa on paljon vaihtelua toteutusten laadussa ja määrässä Muutamissa tutkinnoissa ei ole lainkaan verkko- opetusta (11 %), suurimmassa osassa on opintopisteen verran verkko-opintoja (34 %), 4 tutkintoa oli kokonaan verkko-opintoina Verkko-opetus käsite on nähty hyvin eri tavoin - määriteltiin pääasiassa tietoverkkojen avulla tapahtuvaksi etäopetukseksi. Puolet vastaajista nosti vuorovaikutuksen yhdeksi tärkeimmäksi elementiksi verkko-opiskelussa Itsenäisen ja yhdessä opiskelemisen vuorottelua korostettiin Kontaktijaksoja kaivattiin verkko-opetuksen lisäksi
Miltä verkko-osaaminen näyttää? Oppimisalustat ja sähköposti osataan käyttää, samoin www-sivut tiedottamisessa Virtuaaliset online ohjelmistot on vähitellen otettu käyttöön (neljännes) Vuorovaikutusta edistävät sosiaalisen median menetelmät käytössä vielä harvalla Oppimateriaaleja ei mielellään jaeta muiden käyttöön ja vertaistuottamisen malleja ei löytynyt paljoakaan
Miltä verkko-osaaminen näyttää? Kolmannes vastanneista totesi, että verkko-osaamisen kehittäminen on vasta alkuvaiheessa Verkko-opetus nähtiin merkittävänä kehittämisalueena ja osaamisen lisäämiseksi monissa amkeissa opettajille on lisätty resursseja verkko-opetuksen kehittämiseen, aihealueen ympärille on rakennettu kehittämishankkeita ja toiminnan tuloksellisuuden mittareissa painotetaan verkko-opetuksen tuloksia Myös opiskelijoiden verkko-osaamista kehitetään
Miltä verkko-osaaminen näyttää? Ilahduttavan paljon on hyviä esimerkkejä, joiden kautta voimme yhdessä kehittää verkko-osaamista Yhteenveto tuloksista on julkaistu YAMK julkaisussa: Hanna Maija & Jarmo Levonen (toim.) Ylempi ammattikorkeakoulututkinto - Osaamisen ennakointi ja tulevaisuuden haasteet
Kyselyn pohjalta etenemissuunnitelma Määriteltiin blended learning käsitettä ( Bonk 2006) yhdistetään jakelujärjestelmiä ja teknologioita (combining delivery mechanisms and technologies) Yhdistetään opetustekniikoita ja metodeita/pedagogisia ratkaisuja (combining different instructional techniques and methods/pedagogies Yhdistetään kontaktiopetus ja verkko-opetusta (combining face to face and on-line)
Kyselyn pohjalta etenemissuunnitelma Etsitään kokemuksia ja näkemyksiä seuraavista teemoista: wikien käyttö (Juha Kämäräinen, Laurea, 1.4) blogien käyttö Kokonaiset tutkinnot verkossa (Tiina Seikkula, LAMK, 18.9) opinnäytetöiden ohjaus (Olavi Koponen, TAMK, 21.5) podcasting, videointi eportfolio oppimistehtävät verkkomateriaaleissa (Heli Mattila ja Kirsti Jasu-Kuusisto, SAMK, 21.5) opiskelijoiden kokemukset tekijänoikeuskysymykset yhteiset vapaasti valittavat amkinen välillä - etsitään yhteisiä esimerkkejä ja kehitetään yhdessä sisältöjä - etsitään sopivaa konteksti, aineistojen yhteiskäyttö/-tuottaminen esim. kehittäminen/johtaminen
Teema 2. Esimerkkipankki Esimerkit sivustolla Wikissä wiki.hamk.fi/yamkblended
Teema 3. Yhdistelmäopetuskäytänteiden ratkaisujen benchmarking Esim LAMKin esimerkki, etsitään uusia Kansainväliset caset vuoden 2009 alusta yhteistyössä VirtuaaliAMK benchmarking projektin kanssa