Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

W w w. h a m k. f i 115.5.2007 Etäopetuksen tuomat hyödyt huippuvalmennuksessa Leena Vainio Tutkimuspäällikkö HAMK eLearning Centre 8.4.2010.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "W w w. h a m k. f i 115.5.2007 Etäopetuksen tuomat hyödyt huippuvalmennuksessa Leena Vainio Tutkimuspäällikkö HAMK eLearning Centre 8.4.2010."— Esityksen transkriptio:

1 w w w. h a m k. f i 115.5.2007 Etäopetuksen tuomat hyödyt huippuvalmennuksessa Leena Vainio Tutkimuspäällikkö HAMK eLearning Centre 8.4.2010

2 w w w. h a m k. f i Etäopetus 215.5.2007

3 w w w. h a m k. f i Etäopetus Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä opiskelussa, opetuksessa ja oppimissa – ei sido tiettyyn aikaan eikä paikkaan 1.Itseopiskelumateriaalia 2.Verkkoympäristössä järjestettävää opetusta 3.Luokka-opetusta, jossa hyödynnetään digitaalisia aineistoja 4.Luokkaopetusta, jossa osa opiskelijoista osallistuu etänä 5.Sosiaalisen median hyödyntämistä – opiskelijalla tuottava rooli 6.Blended learning - yhdistelmiä edellisistä 315.8.2009

4 w w w. h a m k. f i Blended Learning ( Bonk 2006 ) yhdistetään jakelujärjestelmiä ja teknologioita (combining delivery mechanisms and technologies) Yhdistetään opetus tekniikoita ja metodeita/pedagogisia ratkaisuja (combining different instructional techniques and methods/pedagogies Yhdistetään kontaktiopetus ja verkko-opetusta (combining face to face and on-line)

5 w w w. h a m k. f i Sulautuva opetus (Levonen ym. 2005) Monimuotoinen opetus liittyy erityisesti opetusmuotojen monimuotoisuuteen (luento-, ryhmä-, projekti- jne. opetus) ja opetuksen toteuttamisen väyliin (lähi- ja etä- opetus). Sulautuva opetus kuvaa opetuksen ympäristöjen integroitumista ja ’sulautumista’ uudeksi kokonaisuudeksi. Laajempi määritelmä kuvaa sulautuvaa opetusta eri aktiviteettien (lähijaksot, online e-oppiminen, itseopiskelu) näkökulmasta, joissa yhdistyy opettajajohtoisia, itseorganisoituja ja verkkoperustaisia vuorovaikutustilanteita. Näiden lisäksi opetuksessa voi sulautua oppilaitoksissa toteutuva opetus ja opiskelu, työssäharjoittelu sekä vanhemman mentorointi.

6 w w w. h a m k. f i Huippuvalmennus 615.5.2007

7 w w w. h a m k. f i Moniammatillinen verkosto 715.5.2007

8 w w w. h a m k. f i Miten kädentaidot opitaan? Tekeminen – autenttiset oppimistilanteet Asian tutkiminen, teorian testaaminen Havainnointi Motivaatio Tunteet – miten herätetään? Virheiden kautta oppiminen 815.8.2009

9 w w w. h a m k. f i Kahdenkeskistä tai monenkeskistä 915.5.2007

10 w w w. h a m k. f i Mitä etäopetus tarjoaa? edistää oppimisyhteisöjen rakentamista, laajentaa opittujen asioiden soveltamismahdollisuuksia, tuottaa tilanteita, joissa omaa oppimista voi seurata ja arvioida, tarjoaa asiantuntijakohtaamisille paikka, tarjoaa oikea-aikaista mentorointia ja valmennusta, tarjoaa simulaatioita ja harjoittelu- laboratorioita tarjoaa oppimateriaalia eri tilanteisiin

11 w w w. h a m k. f i Käyttäjä Satunnainen käyttäjä Jatkuva käyttäjä Käytettävyys Opittavuus Tehokkuus Tarkoitus Tiedon löytäminen Ongelmien ratkominen ja Oppiminen Motivointi Liiketoiminta Esimerkkejä Toiminta malleja eKirjasto E-mail WWW-sivut Oppimisalustat Wiki, Google.doc Online konferenssit Mobiilit Second Life Innovaatioympäristöt Webblogs SMS, twitter Wikis Ning, ELGG ”Learning By doing Tiedon jakamista Portaalit Jaettua asiantuntijuutta OPPIMISYHTEISÖ Facebook Ning ELGG

12 w w w. h a m k. f i Miten? Mobiilit sulautetun oppimisen menetelmät Entistä vahvempi visualisointi, yksilöityminen ja käytännössä oppiminen Yksilölähtöistä oppimista Lisääntyvä yhteisöllisyyttä ja yhteistyötä Lisääntyvä oppimisympäristön autenttisuus ja tilannesidonnaisuus Työn ja opiskelun linkittäminen Ajoittamisen muuttaminen Opiskelun paikka muuttuu Opettajan rooli muuttuu Tarvitaan uudenlaisia osaajia opettajien lisäksi

13 w w w. h a m k. f i AUTENTTISEN OPPIMISEN ELEMENTIT (Herrington & Oliver 2000) 1) Autenttinen konteksti, todellisen työelämän ongelmat (Authentic context), 2) Autenttinen toiminta ja tehtävät (Authentic activity), 3) Asiantuntijaosaamisen mallintaminen ja yhteys asiantuntijakulttuuriin (Expert performances), 4) Monipuoliset ja moniammatilliset näkökulmat (Multiple perspectives), 5) Kollaboratiivinen tiedonrakentelu (Collaboration), 6) Reflektio (Reflection), 7) Artikulaatio, tietämyksen sanoittaminen/jakaminen eri menetelmin (Articulation), 8) Ohjaus, valmennus ja mentorointi (Coaching and scaffolding) 9) Autenttinen arviointi (Authentic assessment). Seuraavat slidet: pariarvio sinisellä, itsearviointi punaisella viivalla (N=5)

14 w w w. h a m k. f i - Työelämälähtöinen konteksti melko vahva (ka 4), työelämä caseja - Osittain lineaarinen etenemistapa

15 w w w. h a m k. f i Materiaali osittain opettajan valitsemaa ja tuottamaa, mutta myös muuta materiaalia esim. asiantuntijahaastatteluja ja www-sivustoja. Tekstipohjaista, jonkin verran videoklippejä. Tehtävien muoto ja kesto vaihtelee, usein (liian) monia pieniä tehtäviä, jotka opettaja strukturoinut valmiiksi.  Haastavampia, paneutumista vaativia tehtäväkokonaisuuksia. Suuremmat tehtäväkokonaisuudet edellyttävät projektimaista opetusta ja opetussuunnitelma- ajattelun muutosta. - keskustelufoorumit, tehtävätyökalut, on-line foorumit, konferenssikirja

16 w w w. h a m k. f i Verkkomateriaalien kautta. Ulkopuolisia asiantuntijoita käytössä muutamilla opintojaksoilla, eri tasoilla olevien opiskelijoiden asiantuntijuutta käytetään muutamissa esimerkeissä, erityisesti aikuisopetuksen caseissa. Yhteisölliset työskentelytavat: pariopettajuus, tutoropettajat, eri tasoilla olevien oppijoiden yhteistyö, henkilökohtaiset suhteet työelämään - keskustelufoorumit, wiki, posterit, toisten tehtävien jatkaminen

17 w w w. h a m k. f i Tehtävien rakentamisella mahdollisuus tarkastella asioita /ongelmia eri rooleista, opiskelijoiden omat taustat hyödynnettävissä, moniammatillisuus; esim. opiskelijaryhmien yhdistely, moniammatilliset tiimit. -keskustelufoorumit, wikit, esitykset -ongelmana aikataulutukset Ongelmallisinta on rakentaa tehtävät keskustelufoorumeilla niin, että aitoa toisten oppimista tukevaa vuorovaikutusta syntyy – teemat ja harvemmat keskustelufoorumit, vertaistyöskentely tuntuvat tukevan vuorovaikutuksen rakentumista – opettajan kiinnitettävä huomiota tiedonrakentamiseen ryhmänä ei yksilönä. - keskustelufoorumit, wikit, on-line konferenssit, esitykset

18 w w w. h a m k. f i Vaatii harjoittelua, ohjeistusta, aikaa, tilaa ja rakennetta, jossa reflektointi on mahdollista, paluu aikaisempaan, vaiheistus, itse- ja vertaisarviointi, opettajan prosessinaikainen palaute. Vertailu toisten tuotoksiin, vertailu mallivastauksiin. Usein opiskelijat ”suorittavat” tehtävät ja yhteisöllistä reflektiota ei synny. Reflektio ei saisi kaventua vain kirjoittamiseen – monipuolisuus! - keskustelufoorumit, oppimispäiväkirja, konferenssitiivistelmä, ääni, kuva

19 w w w. h a m k. f i Tekstimuotoisena paljon oman osaamisen esilletuomista – opettajat useimmissa tapauksissa paneutuvat tuotokseen. Vertaisoppimista, kommentointia, argumentointia, ja monimuotoista osaamisen sanoittamista vasta harjoitellaan. Kun reflektointi ja vuorovaikutuksellinen keskustelu useissa opintojaksoissa oli vähäistä, myös omien ajatusten ilmaisu ja oman tietämyksen kasvattaminen keskustelun kautta jäi puutteelliseksi - esitykset, posterit, tehtävien jättö tehtäväalueelle, wikit, on-line ympäristöt

20 w w w. h a m k. f i Ohjausta on saatavilla pääasiassa opettajilta, joissakin tapauksissa ohjaus- resurssissa mukana myös työelämän edustajia, vanhempia opiskelijoita tai oman opiskeluryhmän vertaistuki (esim. tiimit, ryhmät). Ohjauksen jäntevämpi sitominen oppimisprosessiin niin, että esim. tehtävien loppuunsaattaminen edellyttää sen hakemista eri tahoilta - keskustelufoorumit, wikit, on-line ympäristöt Arviointi useimmin opettajan tehtävänä, vertaisarviointia ja ryhmäarviointia vielä vähän. Miten rakennetaan aito prosessiarviointi. Miten hyödynnetään muitakin mahdollisuuksia kuin kirjallinen esitys. - Tehtävän arviointi palautekanavan kautta, esseet, tentit, keskustelut


Lataa ppt "W w w. h a m k. f i 115.5.2007 Etäopetuksen tuomat hyödyt huippuvalmennuksessa Leena Vainio Tutkimuspäällikkö HAMK eLearning Centre 8.4.2010."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google