Tampereen kaupunkiseudun taajamarakenne ja työssäkäyntialue

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tampereen kaupunkiseudun seutustrategia ja kunta- ja palvelurakenteet
Advertisements

Pirkanmaan ennakointipalvelu
TEKNISTEN PALVELUJEN TYÖRYHMÄ SEUTUYHTEISTYÖ JA PARAS-HANKE SEUTUFOORUMI Ilkka Ojala Toimitusjohtaja Tampereen kaupunki, Tilakeskus.
Yhdyskuntasuunnitteluhankkeiden tilannekatsaus
Pirkanmaan E-luukku -hanke
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Paneelikeskustelu: Tampereen kaupunkiseudun tulevaisuus
Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Nokian kaupunginjohtaja Tapani Mattila.
Valtion ja kuntien suhde seudullisen maankäytön kehittämisessä Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä –seminaari Tampere Matti Vatilo, YM.
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Kehitysvammahuollon alueellinen suunnitelma Pirkanmaalla Seutuhallitus Perusturvajohtaja Kari Virta Valmistelutyöryhmän pj.
Kaupunkiseutusuunnitelmien palautetilaisuus Tampere Päivi Nurminen Tampereen kaupunkiseudun yhteistyössuunnitelman sisältö ja toimeenpano.
Lahden kaupunki Tekninen ja ympäristötoimiala Yhdyskuntasuunnittelun teemaryhmä MAL:n yhteensovitus (7 §) Kaavoitus ja maapolitiikka Kiinteistönmuodostus,
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
Kaupunkiseutusuunnitelmien arviointi - terveiset Helsingin, Länsi-Uudenmaan, Porvoon, Hämeenlinnan ja Lahden seuduille Rakennusneuvos Matti Vatilo / Ympäristöministeriö.
Rakennusneuvos Matti Vatilo / Ympäristöministeriö
PARAS ja kaupunkiseudut
Perusopetus- ja lukiokoulutus Paras-uudistuksessa
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Pendelöinti* kaupunkiseuduilla (HE 155/2006) *työssäkäynti, joka tapahtuu vakinaisen asuinkunnan ulkopuolella.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Kaupunkiseutusuunnitelmien palautetilaisuus
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2013
Rakennetukien kesäpäivät Tampere
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Yhteistyön ajankohtaiskatsaus Tampereen kaupunkisedun alue 8 kuntaa asukasta Kasvu 1,2 % (2010) Kasvun kärki kehyksellä Väestö
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen julkistaminen Jaakko Erjo Apulaiskaupunginjohtaja Sastamalan kaupunki.
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Yhdyskuntarakenteen toimivuus Raine Mäntysalo Tutkimuspäällikkö, YTK PARAS-ARTTU alueseminaari Hämeenlinna Teknillinen korkeakoulu, Yhdyskuntasuunnittelun.
KUUMA-seudun eväät kohtuuhintaiseen asumiseen – onko tarvetta tarkistaa suuntaa? KUUMA-seminaari Teija Ojankoski Selvityshenkilö.
1 Hannu Javanainen MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen.
Tampereen kaupunkiseudun seutuyhteistyön arviointi Työsuunnitelman esittely Kauko Aronen Merkinnät kjk Esityspaikka/tapahtuma pp.kk.vvvv.
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
1 Hannu Pirkola, kaupunginjohtaja, Saarijärvi MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Viestintäsuunnitelma
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
Ajankohtaista kaupunkiseudun kuntien maankäyttöyhteistyössä Seutufoorumi Risto Laaksonen maankäyttö- ja rakennetyöryhmän pj.
Kaupunkiseudun yhteistyösuunnitelma Maankäyttö, asuminen ja liikenne Seutuhallituksen nimeämä maankäyttö- ja rakennetyöryhmä, pj. Risto Laaksonen Yhteistyön.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Seutuyhteistyön ajankohtaiskatsaus, kesä 2008
Yhteistyösuunnitelma kehyskuntien näkökulmasta. 1.Seutustrategiaa konkretisoivan seutuyhteistyön toimeenpanosuunnitelma -Keskitytty aivan oikein sen keskeisiin.
ITÄ-SUOMEN ASUMISPÄIVÄ, Kuopio ASUMINEN JA KUNTALIITOKSET Yritysasiamies Mikko Lehto, Kuopio Nilsiän alue.
Seudullisten työryhmien tulokset kaudella Maankäyttötyöryhmä Liikennejärjestelmätyöryhmä Asuntopoliittinen työryhmä Teknisten palvelujen työryhmä.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Ylä-Pirkanmaan Seutupäihdetyö -hanke
Lauri Lamminmäki Uuden Kouvolan terveydenhuolto Asiantuntijaseminaari Uudistuksen lähtökohdat Lauri Lamminmäki kaupunginjohtaja.
Kuntaliitokset ja yhdistymisselvitykset
Tietoja Tampereesta. Kaupunkiseudun väestö 2014 Tampereen kaupunkiseudun muodostavat Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti.
VSKY:n tarkastuslautakunnan pj
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne Kangasalla 2016
Työlliset toimialoittain Kangasalla 2007–2015
Tampereen kaupunkiseudun kuntien välinen pendelöinti 2015
Aloittaneet ja lopettaneet yritykset Kangasalla 2005–2016
Ulkomaalaiset Lapissa
Sote –uudistus miten eteenpäin
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne Kangasalla 2017
Väestönmuutokset Kangasalla 1990–2017
Työlliset toimialoittain Kangasalla 2007–2016
Tampereen kaupunkiseudun kuntien välinen pendelöinti 2016
Aloittaneet ja lopettaneet yritykset Kangasalla 2005–2017
Elinkeinorakenne sukupuolen mukaan Kangasalla 2016
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne Kangasalla 2018
Esityksen transkriptio:

Tampereen kaupunkiseudun taajamarakenne ja työssäkäyntialue 11.4.2008 Olli Maijala / ympäristöministeriö

Olli Maijala / ympäristöministeriö 11.4.2008 Olli Maijala / ympäristöministeriö

Olli Maijala / ympäristöministeriö Tampereen seudun kaupunkiseutusuunnitelma suunnitelman ja arvioinnin lähtökohtia Seudulla on useamman vuoden perinne seutuyhteistyöstä, seutustrategia 2005 ja kaupunkiseudun kuntayhtymä. Kaupunkiseutusuunnitelmassa yhteistyö näkyy – arvio on kokonaisuutena hyvin myönteinen Seudun erityisinä haasteina yhdyskuntarakenteen hallinta sekä kulkemistarpeen vähentäminen ja joukkoliikenteen käytön lisääminen tilanteessa, jossa seudun väestö kasvaa voimakkaasti etenkin kehyskunnissa ja sen seurauksena myös liikenne kasvaa nopeasti. Haasteisiin vastaamiseen esitetty suunnitelmassa hyvät keinot. Arvioinnissa on painotettu erityisesti maankäytön, asumisen, liikenteen ja palveluiden järjestämisen yhteensovittamista ja yhteisvastuullisuutta asuntopolitiikassa. Näillä on erityistä merkitystä seudun toiminnallisen kokonaisuuden ja kuntien välisen kilpailun hallinnassa. 11.4.2008 Olli Maijala / ympäristöministeriö

MALP yhteensovittaminen (1) Suunnitelmassa esitetään erittäin laaja-alaista ja kokonaisvaltaista seudullista yhteistyötä. Seudulle aiotaan laatia samanaikaisesti - seudullinen rakennemalli - asunto-ohjelma - liikennejärjestelmäsuunnitelma - palveluverkkoselvitys - ilmastostrategia - elinkeinostrategia Vahvuutena on, että eri suunnitelmien ja ohjelmien laadinta kytketään toisiinsa. Kokoavana tekijänä toimii rakennemallityö. Keskinäisvaikutussuhteet ja tältä kannalta keskeiset työvaiheet on myös aikataulullisesti mietitty; esim: - rakennemallivaihtoehtojen vaihtoehtoiset liikennejärjestelmät - rakennemallivaihtoehtojen ilmastovaikutukset - palveluverkkoselvityksen esitysten vaikutusten arviointi rakennemallivaihtoehdoissa 11.4.2008 Olli Maijala / ympäristöministeriö

MALP yhteensovittaminen (2) kehittämistarpeita Rakennemallin heikkoutena on, että yhteisiin suunnitelmiin edetään kuntakohtaisten kehityskuvien laadinnan kautta. Yhteisen näkemyksen saavuttaminen voi tällöin olla vaikeaa. Kriittinen kohta haasteisiin vastaamisessa on rakennemallityön vaikutusten arviointivaiheen onnistuminen: - tässä viimeistään kaikkia eri suunnitelmia ja ohjelmia tarkastellaan kootusti - tehdään keskeiset linjaukset yhdyskuntarakenteen, asumisen, liikennejärjestelmän ja kaupan sijoituksen sekä osittain myös palveluyhteistyön osalta. Seudun joukkoliikenteen järjestämisen kannalta seudullisen joukkoliikenneorganisaation muodostaminen on tärkeää. Hajarakentamisen hallintaa ei ole suunnitelmassa erikseen käsitelty. Yhteisiä maapoliittisia linjauksia ei ole esitetty tavoitteeksi. 11.4.2008 Olli Maijala / ympäristöministeriö

Olli Maijala / ympäristöministeriö Haja-asutusalueille vuosina 2001-2005 valmistuneiden asuntojen määrä ja osuus kaikista 5 vuoden aikana valmistuneista asunnoista 11.4.2008 Olli Maijala / ympäristöministeriö

Yhteisvastuullisuus asuntopolitiikassa Asunto-ohjelmassa myönteistä, että siinä tullaan paitsi määrittelemään - asuntojen kunnittaiset ja asuntotyypittäiset tuotantotavoitteet sekä tonttitarjonta, myös - huomioimaan erityisryhmien asumispalvelujen järjestäminen Vuokrataloyhteistyötä ei kuitenkaan esitetä. Se voisi auttaa yhteisten asuntopoliittisten tavoitteiden saavuttamisessa. Myös asunto-ohjelman heikkoutena on, että yhteisiin suunnitelmiin edetään kuntien omien tavoitteiden kautta. Yhteisen näkemyksen saavuttaminen voi olla vaikeaa. 11.4.2008 Olli Maijala / ympäristöministeriö

Palvelujen rajat ylittävän käytön lisääminen Tällä hetkellä seudulla on yksittäisiä sopimuksia päivähoito- ja koulupalvelujen rajat ylittävästä käytöstä. Käyttömahdollisuuksien lisäämistä jatkossa selvitetään kattavasti keskeisimpien peruspalvelujen osalta. Palveluverkkoselvityksessä määritellään toimenpide-esitykset tätä koskien perusopetuksen, päivähoidon ja perusterveydenhuollon osalta. Koska vasta suunnitellaan, ei päätöksiä käytön mahdollistamisesta ole vielä olemassa. Asiaa hankaloittaa se, että suunnitelmakunnat tulevat ilmeisesti kuulumaan kolmeen eri yhteistoiminta-alueeseen, kaksi kuntaa aikoo järjestää palvelunsa itse ja yhden osalta tilanne on vielä avoin. Nykymuodossaan ratkaisut eivät tue puitelain tavoitetta palvelujen paremmasta kuntarajat ylittävästä käytöstä. 11.4.2008 Olli Maijala / ympäristöministeriö

Sitoutuneisuus yhteistyöhön Suunnitelmien toteutumista edistää se, että niihin liitetään seudulliset toteuttamisohjelmat ja/tai aiesopimukset, joissa toimenpiteet (myös palvelut ja infrastruktuuri) aikataulutetaan ja vastuutetaan. Kaikkien suunnitelmien toteuttaminen on jo käynnistynyt (ilmastostrategiatyökin?) ja aikataulu on ripeä, määrä valmistua kevääseen 2009 mennessä. Toteuttamista tukee resurssointi (ns. hanke-/seuturaha) ja yhteistyön organisointi seutuhallinnon kautta. Yhteistyön kehittäminen suunnitelma-alueen ulkopuolelle jääneiden seudun kuntien kanssa on perusteltua. 11.4.2008 Olli Maijala / ympäristöministeriö

Olli Maijala / ympäristöministeriö Pirkanmaa Virrat Kihniö Kaupunkiseutusuunnitelman tekoon osallistuneet kunnat Parkano Yhdistyminen 2009, kv tai VN päätös Vilppula Mänttä Yhdistyminen 2009 ja 2007 Ruovesi Kuru Yhdistyminen 2007 Ikaalinen Juupajoki Yhdistyminen 2005 Ylöjärvi Orivesi Hämeenkyrö Tampere Ylöjärvi ja Kuru yhdistyvät 1.1.2009, mutta liitos ei ole yhdyskuntarakenteen kannalta merkittävä. Mouhijärvi Kuhmalahti Nokia Kangasala Pirkkala Vammala Äetsä Lempäälä Pälkäne Vesilahti Valkeakoski Akaa Punkalaidun Kylmäkoski Urjala 11.4.2008 Olli Maijala / ympäristöministeriö

Kaupunkiseutusuunnitelmien ranking-lista KPS-pisteet ja kuntaliitospisteet Väestö yli 500 000 KPS-pisteet Kuntaliitospisteet yhteensä Helsingin seutu 36 0 36 Väestö 200 000–500 000 Tampereen seutu 36 0 36 Lahden seutu 34 0 34 Oulun seutu 30 1 31 Turun seutu 28 1 29 Väestö alle 200 000 Joensuun seutu 35 3 38 Jyväskylän seutu 30 3 33 Kouvolan seutu 25 4 29 Kuopion seutu 22 0 22 Hämeenlinnan seutu 19 3 22 Lappeenrannan seutu 17 3 20 Länsi-Uusimaa 17 2 19 Kokkolan seutu 15 4 19 Seinäjoen seutu 15 3 18 Kotkan seutu 16 0 16 Mikkelin seutu 14 2 16 Porvoon seutu 11 1 12 Vaasan seutu 5 0 5 11.4.2008 Olli Maijala / ympäristöministeriö

Olli Maijala / ympäristöministeriö Tampereen seutu Maankäytön, asumisen, liikenteen ja palveluiden järjestämisen yhteensovittaminen 8 Yhteisvastuullisuus asuntopolitiikassa 10 Palveluiden rajat ylittävän käytön lisääminen 4 Kaupunkiseutusuunnitelmien toteuttaminen ja sitoutuneisuus yhteistyöhön Ohjausvälineet Kuntaliitokset PISTEET YHTEENSÄ 36 11.4.2008 Olli Maijala / ympäristöministeriö