Tervetuloa opiskelemaan hygieniaa ja suomen kieltä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ELINTARVIKKEIDEN ULKOMYYNTI JA SUURET YLEISÖTILAISUUDET
Advertisements

VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
SMART Board Interaktiivinen esitystaulu -> yhdistää perinteisen liitu- ja tussitaulun sekä tietokonekuvan Sormesi on hiiri! Laura Viljamaa 2011.
Länsi-Uudenmaan ammattikoulutuskuntayhtymä Kulttuuriala Ammatillinen valinnainen Yritystoiminta ja valmistus Vanhan opetussuunnitelman mukainen
LOUNAFOOD PIENEN ELINTARVIKEYRITTÄJÄN TUKENA
Tekijät: Jani Kalliomäki Nina Högdahl Essi Lauttamus
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Simuloitu työasun pukeminen, jos mahdollinen toteuttaa
HOITO JA HUOLENPITO Palaa takaisin Versolaan! SISÄLLYS
Tervetuloa Versolan kaupunkiin oppimaan ammattisuomea!
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
MITÄ ON TURVALLINEN RUOKA?
Tervetuloa opiskelemaan hygieniaa ja suomen kieltä.
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen
Omalla dialla: käsikirjoitusta Rönnbergin ohjeen mukaan violetilla värillä Muistiinpanosivulla: Ohjeet käsikirjoittajalle nuolien sisällä Opiskelijalle.
Mohammed Kertoo itsestään:
Pupa-versot rakennekaavio / päätaso
Kokeva 2013 – 16. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille Vaasa-opistossa ORIENTAATIO. Tekstinkäsittely. M.Tuomivirta
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
Pupa-versot rakennekaavio / päätaso
HOITO JA HUOLENPITO pääsivulle Palaa takaisin Versolaan! SISÄLLYS
Hyödynnä nettiä historiassa ja yhteiskuntaopissa.
HIRVIPALAVERI Ala-Keiteleen rhy
Digitaalisen aineiston pitkäaikaissäilytyshanke
Kokonaisarkkitehtuuri
Ihmisiin kohdistuvat vaikutukset osana ennakkoarviointeja
RUUAN TURVALLISUUS SUOMALAISESSA RUOKAKETJUSSA
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
PEREHDYTYS JA TYÖHÖN OHJAUS
Ville Käytetään autenttisia tilanteita; keskusteluja Jivkan ja muiden toimijoiden välillä; haastattelut, dialogit Koulunkäyntiavustajan ammattitutkinnon.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
OMAVALVONTASUUNNITELMA
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Osio 6.3 Ravi ntol akou lu Fatima kertoo… Video + monivalinta Fatima ja Leena keskustelevat..., Ääni, dialogipartikkelit aamu-
Tervetuloa Versolan kaupunkiin oppimaan ammattisuomea!
Fatima kertoo… Video + monivalinta Fatima ja Leena keskustelevat..., Ääni, dialogipartikk elit aamu- palaveri, video
Omavalvontasuunnitelma
Tervetuloa opiskelemaan hygieniaa ja suomen kieltä.
Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja
HENKILÖHYGIENIA 4/9/2017
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
7. MIKROBIT JA ELIMISTÖN PUOLUSTUSMENETELMÄT
Käsihygienia.
IHMISEN FYYSINEN KASVU, KEHITYS JA HYVINVOINTI Materiaali: Minna Sipponen Opettaja: Mari Tero
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Turvallinen hoitotyö 1,5ov
6.1 TOIMINTAMALLIT SISÄILMASTO- ONGELMIEN RATKAISEMISESSA 1,5 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ SUOSITUS 22 DIAA.
ASEPTIIKKA Marianne Niinimäki.
Elintarvikkeiden hygieeninen käsittely. Säilyvyyden parantaminen Kuivaaminen Suolaaminen Sokeri Pakastaminen Happamuuden säätäminen Pakkaaminen Säilöntäaineet.
Sivuston luominen oppilasryhmän käyttöön Matti Lähtevänoja.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Näin voit estää tartunnan Hygieniahoitajat
Yleistä: Testi tiistaina 7.2 auditoriossa Ota mukaan:
1. Hygieniapassikoulutus
Tietoturva.
Ruokaa hygieenisesti.
5.2 HOMEKORJAUKSEN TYÖSUOJELUNÄKÖKOHDAT
Omavalvontasuunnitelma
2. Elintarvikkeiden hygieniaa uhkaavat tekijät
Mikrobiologia.
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Ruokamyrkytykset.
Ruokaa hygieenisesti (2)
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Esityksen transkriptio:

Tervetuloa opiskelemaan hygieniaa ja suomen kieltä. MENE RAVINTOLA-KOULUUN / RAVINTOLAAN Hygieniamateriaaliin pääsee… MENE KOULUUN SIIVOUSTYÖHÖN Tästä pääset harjoittelemaan hygieniapassitestin tekemistä TULE OPISKELEMAAN HYGIENIAA 6.1 Tervetuloa opiskelemaan hygieniaa –tervehdysteksti + video, opastyöntekijä kertoo tarinansa Miksi hygienia on tärkeää? Yleistietoa hygieniasta , hygieniapassista kuva Sanasto - tuleeko sanasto näkyviin joka aihealueeseen, esim. halutessaan, voiko hakea tietoa yksittäisestä sanasta Tervetuloa opiskelemaan hygieniaa ja suomen kieltä. Kun opiskelet kaikki osiot ja teet tehtävät, opit perustietoa hygieniasta ja ammatillinen suomen kielen taitosi kehittyy. Sanavarastosi kasvaa, opit työelämässä käytettäviä. Teksti hygienian historiasta 3.3.2010 Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen

1.1Orientointi mikrobiologian perusteihin 8. ELINTARVIKEKONTAMINAATIO 1. Mikrobiologian perusteet 2.Ruokamyrkytykset 3. Hygieeniset työtavat 4.Henkilökohtain-en hygienia 5. Puhtaanapito 6. Omavalvonta 1.1Orientointi mikrobiologian perusteihin Mikrobien pääryhmät 2.  Lämpötila 3. Happamuus a) alatehtävä a) alatehtävä b) alatehtävä b) alatehtävä a) alatehtävä b) alatehtävä 4. Happi 5. Kosteus 6. Haitat ja hyödyt 7. Kasvun hallinta a) alatehtävä a) alatehtävä a) alatehtävä b) alatehtävä b) alatehtävä a) alatehtävä b) alatehtävä b) alatehtävä 8. ELINTARVIKEKONTAMINAATIO Jokaisesta 1.-7. kohdasta hiirellä napsauttamalla pääsee aihealueen sisälle, josta löytyy opetusmateriaalia sekä tehtäviä. Pääkohdassa tulisi olla käden kuva, tms. jotta opiskelija ymmärtää hiirellä klikata aihealueen auki. 1.2 Tehtävä 1.3 Tehtävä 3.3.2010 Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen

Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen 1. Mikrobiologian perusteet 2.Ruokamyrkytykset 3. Hygieeniset työtavat 4.Henkilökohtainen hygienia 5. Puhtaanapito 6. Omavalvonta 3. RUOKAMYRKYTYKSIÄ AIHEUTTAVIA BAKTEEREJA 2. RUOKAMYRKYTYKSIÄ AIHEUTTAVIA VIRUKSIA 1. RUOKAMYRKYTYKSEN SYYT 2.1Orientointi ruokamyrkytykset a) alatehtävä a) alatehtävä b) alatehtävä a) alatehtävä b) alatehtävä b) alatehtävä 5. TOIMINTA RUOKAMYRKYTYKSEN SATTUESSA 4. RUOKAMYRKYTYKSIÄ AIHEUTTAVIA LOISIA JA ALKUELÄIMIÄ 6. YDINSANASTOA a) alatehtävä a) alatehtävä a) alatehtävä b) alatehtävä Ruokamyrkytykset alaotsikot 1-6. Orientointi laatikosta pääsee suoraan kokonaisuuden lopussa oleviin tehtäviin tai suoraan seuraavaan alaotsikkoon. Olisiko aihetta tehdä tehtäviä jokaiseen alaotsikkoon (palvelee oppijaa paremmin, alaotsikoiden tehtävien tarkoitus on kerrata aiheen ydinasiat) ja lopuksi olisi kokonaisuuden tehtävät eli miten oppija on oppinut kaikki kohdat 1-7. Viimeiset kaksi tehtävää ovat osa hygieniapassiakoko materiaalin lopullinen tarkoitus on valmistaa oppijaa suoriutumaan hygieniapassista ja koko opiskelumateriaalin jälkeen olisi mahdollisuus tehdä hygieniapassi testi, testaten omaa osaamistaan. Viimeisen kokonaisuustehtävän jälkeen siirrytään seuraavaan pääotsikkoon b) alatehtävä b) alatehtävä 3.3 Tehtävä ruokamyrkytykset kokonaisuudesta (osa hygieniapassitestiä) 3.2Tehtävä ruokamyrkytykset kokonaisuudesta (osa hygieniapassitestiä) 3.3.2010 Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen

Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen 1. Mikrobiologian perusteet 2.Ruokamyrkytykset 5.Henkilökohtainen hygienia 4.Henkilökohtainen hygienia 5. Puhtaanapito 6. Omavalvonta 3. Hygieeniset työtavat 3.1Orientointi hygieeniset työtavat Mitä tarkoittaa hygieeniset työtavat: Elintarvikkeiden hygieeninen käsitteleminen jokaisessa elintarvikeketjun vaiheessa on paras tapa varmistaa tuotteiden turvallisuus ja nautittavuus. Hyvä elintarvikehygieeninen osaaminen lisää myös sekä asiakkaiden että työntekijöiden viihtyvyyttä. kuvat ja puhuttu 2. ELINTARVIKKEIDEN SÄILYTTÄMINEN JA SÄILYTYSTILAT 3. ELINTARVIKKEIDEN KYPSENTÄMINEN 1. RUOAN JÄÄHDYTTÄMINEN a) alatehtävä a) alatehtävä a) alatehtävä b) alatehtävä b) alatehtävä b) alatehtävä 4. ELINTARVIKKEIDEN UUDELLEEN KUUMENTAMINEN 5. KOHTA 6. KOHTA a) alatehtävä a) alatehtävä b) alatehtävä b) alatehtävä a) alatehtävä Hygieeniset työtavat alaotsikot 1-6. Orientointi laatikosta pääsee suoraan kokonaisuuden lopussa oleviin tehtäviin tai suoraan seuraavaan alaotsikkoon. Olisiko aihetta tehdä tehtäviä jokaiseen alaotsikkoon (palvelee oppijaa paremmin, alaotsikoiden tehtävien tarkoitus on kerrata aiheen ydinasiat) ja lopuksi olisi kokonaisuuden tehtävät eli miten oppija on oppinut kaikki kohdat 1-7. Viimeiset kaksi tehtävää ovat osa hygieniapassiakoko materiaalin lopullinen tarkoitus on valmistaa oppijaa suoriutumaan hygieniapassista ja koko opiskelumateriaalin jälkeen olisi mahdollisuus tehdä hygieniapassi testi, testaten omaa osaamistaan. Viimeisen kokonaisuustehtävän jälkeen siirrytään seuraavaan pääotiskkoon b) alatehtävä 4.3 Tehtävä hygieeniset työtavat kokonaisuudesta (osa hygieniapassitestiä) 4.2Tehtävä hygieeniset työtavat kokonaisuudesta (osa hygieniapassitestiä) 3.3.2010 Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen

2. PUKEUTUMINEN / SIISTI ULKOINEN OLEMUS 1. Mikrobiologian perusteet 2.Ruokamyrkytykset 3. Hygieeniset työtavat 5. Puhtaanapito 6. Omavalvonta 4.Henkilökohtainen hygienia 4.1Orientointi ruokamyrkytykset - Mitä tarkoittaa henkilökohtainen hygienia: teksti, kuvat ja puhuttu 2. PUKEUTUMINEN / SIISTI ULKOINEN OLEMUS 3. KÄSIHYGIENIA  TYÖNTEKIJÄN TERVEYS a) alatehtävä a) alatehtävä a) alatehtävä b) alatehtävä b) alatehtävä b) alatehtävä 4. SUOJAKÄSINEET a) alatehtävä Henkilökohtainen hygienia alaotsikot 1-6. Orientointi laatikosta pääsee suoraan kokonaisuuden lopussa oleviin tehtäviin tai suoraan seuraavaan alaotsikkoon. Olisiko aihetta tehdä tehtäviä jokaiseen alaotsikkoon (palvelee oppijaa paremmin, alaotsikoiden tehtävien tarkoitus on kerrata aiheen ydinasiat) ja lopuksi olisi kokonaisuuden tehtävät eli miten oppija on oppinut kaikki kohdat 1-7. Viimeiset kaksi tehtävää ovat osa hygieniapassiakoko materiaalin lopullinen tarkoitus on valmistaa oppijaa suoriutumaan hygieniapassista ja koko opiskelumateriaalin jälkeen olisi mahdollisuus tehdä hygieniapassi testi, testaten omaa osaamistaan. Viimeisen kokonaisuustehtävän jälkeen siirrytään seuraavaan pääotsikkoon b) alatehtävä 5.3 Tehtävä henkilökohtainen hygienia kokonaisuudesta (osa hygieniapassitestiä) 5.2 Tehtävä henkilökohtainen hygienia kokonaisuudesta (osa hygieniapassitestiä) 3.3.2010 Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen

5.6. Linkki puhdistuspalvelualan materiaaliin 1. Mikrobiologian perusteet 2.Ruokamyrkytykset 4. Hygieeniset työtavat 3. Hygieeniset työtavat 4.Henkilökohtainen hygienia 5.Henkilökohtainen hygienia 6. Omavalvonta 5. Puhtaanapito 5.1Orientointi puhtaanapito 5.3. Puhtaustarkkailu 5.2.   Astioiden pesu 5.4. Jätehuolto a) alatehtävä a) alatehtävä b) alatehtävä a) alatehtävä b) alatehtävä b) alatehtävä 5.5. Tuholaisten torjunta 5.6. Linkki puhdistuspalvelualan materiaaliin a) alatehtävä a) alatehtävä Puhtaanapito alaotsikot 1-6. Orientointi laatikosta pääsee suoraan kokonaisuuden lopussa oleviin tehtäviin tai suoraan seuraavaan alaotsikkoon. Olisiko aihetta tehdä tehtäviä jokaiseen alaotsikkoon (palvelee oppijaa paremmin, alaotsikoiden tehtävien tarkoitus on kerrata aiheen ydinasiat) ja lopuksi olisi kokonaisuuden tehtävät eli miten oppija on oppinut kaikki kohdat 1-7. Viimeiset kaksi tehtävää ovat osa hygieniapassia koko materiaalin lopullinen tarkoitus on valmistaa oppijaa suoriutumaan hygieniapassista ja koko opiskelumateriaalin jälkeen olisi mahdollisuus tehdä hygieniapassi testi, testaten omaa osaamistaan. Viimeisen kokonaisuustehtävän jälkeen siirrytään seuraavaan pääotsikkoon Tästä sivustosta suora linkki puhdistuspalvelualan osioon Tarkistettava ettei ole liiaksi samaa asiaa / toistoa puhdistuspalvelualan materiaaliin Tähän osioon keittiösiivouksen materiaali (ei ole pupassa), Riitan osuudessa vain työpöydän puhdistus(heidän materiaalissa maininta, että muu ryhmä tekee)  ei riitä. Nähtävä myös lattian ja lattiakaivon pesu. - Jätteidenlajittelu, työvaatteet…tarkista pupa ja hygieniaosaamisen työelämän matsku. b) alatehtävä b) alatehtävä 6.3 Tehtävä puhtaanapito kokonaisuudesta (osa hygieniapassitestiä) 6.2Tehtävä puhtaanapito kokonaisuudesta (osa hygieniapassitestiä) 3.3.2010 Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen

3.3.2010 Katila, Suominen 5. Puhtaanapito 1. Mikrobiologian perusteet 2.Ruokamyrkytykset 3. Hygieeniset työtavat 4.Henkilökohtainen hygienia 6. Omavalvonta 6.1Orientointi omavalvonta 6.3.ESIKÄSITTELY, VALMISTUS, JÄÄHDYTYS 6.2. VASTAANOTTOTARKISTUS ja VARASTOINTI 6.4. KUUMENNUS/ESILLELAITTO a) alatehtävä a) alatehtävä a) alatehtävä b) alatehtävä b) alatehtävä b) alatehtävä 6.5. OMAVALVONNAN HUONEENTAULU Omavalvonnan alaotsikot 1-6. Orientointi laatikosta pääsee suoraan kokonaisuuden lopussa oleviin tehtäviin tai suoraan seuraavaan alaotsikkoon. Olisiko aihetta tehdä tehtäviä jokaiseen alaotsikkoon (palvelee oppijaa paremmin, alaotsikoiden tehtävien tarkoitus on kerrata aiheen ydinasiat) ja lopuksi olisi kokonaisuuden tehtävät eli miten oppija on oppinut kaikki kohdat 1-7. Viimeiset kaksi tehtävää ovat osa hygieniapassia koko materiaalin lopullinen tarkoitus on valmistaa oppijaa suoriutumaan hygieniapassista ja koko opiskelumateriaalin jälkeen olisi mahdollisuus tehdä hygieniapassi testi, testaten omaa osaamistaan. Viimeisen kokonaisuustehtävän jälkeen siirrytään seuraavaan pääotsikkoon Viimeisen tehtävän jälkeen…mihin? Millainen palaute opiskelijalle annetaan hygieniapassitestin jälkeen? a) alatehtävä b) alatehtävä 7.3 Tehtävä omavalvonta kokonaisuudesta (osa hygieniapassitestiä) 7.2Tehtävä omavalvonta kokonaisuudesta (osa hygieniapassitestiä) 7.4 HYGIENIAPASSITESTI 3.3.2010 Katila, Suominen

HYGIENIAOPETUKSEN KOKONAISUUDET RAVITSEMISALAlla Puhdistuspalvelualla VERSOT RAVITSEMIS-ALA SOTE-ALA INFO OMA SIVULLE OPEN OPAS HYGIENIAOPETUKSEN KOKONAISUUDET RAVITSEMISALAlla Puhdistuspalvelualla Miksi hygienia on tärkeää? Yleistietoa hygieniasta <1> Yksi yhteinen pääotsikko vihreällä pohjalla, jonka alapuolella alaotsikko lila pohjalla. Alaotsikosta linkki opetusmateriaaliin. <1> video:hygieniapassi ja missä sitä tarvitaan. Näytetään oikeaa hygieniapassia. Kuka määrää Suomessa hygieniasta. Eviran esittely. (linkki EVIRAn pääsivulle polku hygieniamateriaaliin.) Videon puhe: Tämä on hygieniapassi. Hygieniapassia tarvitset … Haastattelija kysyy? (haastattelija on mamu) Miten voin saada hygieniapassin? -Sinun täytyy suorittaa hygieniatesti. Millainen se on? -40 oikein/väärin väittämää (näyttää mallilomaketta), joista 34 pitää olla Oikein. Kuka tekee hygieniatestin kysymykset? -Testin organisoija saa tehtävät Evirasta (nykyinen koko nimi). Ne ovat joka kerta erilaiset. Hygieniapassin osa-alueet voit katsoa tästä (linkki sivulle kolme ja linkki Purtavaa puhtaasti sivuille). Missä voin suorittaa hygieniatestin? Hygieniatestin voi ottaa vastaan EVIRAN hyväksymä hygieniaosaamistestaaja. Yleensä testin voi tehdä…(missä). Yleensä oppilaitokset järjestävät hygieniaopetuspäiviä (6 tuntia). Joskus maahanmuuttajille voidaan järjestää pidempi koulutus, jossa puhutaan selkosuomea. Erityistilannetestissä voi olla yksi tai useampi opiskelija. Jos et ole yksin, et saa kysyä testin aikana mitään. - Onko testissä muita samaan aikaan? Kuinka kauan testi kestää? -Minimiaika on 20 minuuttia ja se aika pitää istua paikalla. Maksimiaika on 45 minuuttia. Testin jälkeen oikeat vastaukset käydään läpi. Testin aikana et voi puhua tai kysyä mitään. Et voi käyttää mitään materiaaleja tai apuvälineitä testin aikana. Mitä, jos en osaa tarpeeksi suomea? Voit suorittaa erityistestin. Mikä se on? Erityistestissä voit saada kysymykset ruotsiksi tai englanniksi tai Voit käyttää testissä mukana tulkkia. Tai voit käyttää testissä sanakirjaa. Jos osaat jo melko hyvin suomea, yksi mahdollisuus on, että testaaja tai suomen kielen opettaja puhuu selkosuomea, mahdollisimman helppoa suomea. Mitä tulkki tekee? Kääntää kysymykset omalle kielellesi. Hän ei saa sanoa mitään muuta, eikä keskustella sinun kanssa muista asioista. Tulkki ei voi olla sinun ystävä. Katso video ja täydennä sen jälkeen tämä tehtävä. (linkki tehtävään/ täydennä puuttuvat sanat.) Miksi hygienia on tärkeää? Mitä hygienia on? Hyvää hygieniaa tarvitaan, kun halutaan puhdasta ruokaa, työskennellä tehokkaasti ja ekonomisesti. Hyvä hygienia on osa turvallisuutta, viihtyisyyttä ja hyvää asiakaspalvelua. Hyvän hygienian elementtejä ovat: siisti pukeutuminen hyvä henkilökohtainen hygienia ja hygieeniset työtavat, puhtaat ja siistit tilat, hygieeniset pinnat ja astiat, laadukkaat raaka-aineet Sanaristikko: avainsanaksi hygienia Kerätään hygieniaan liittyvää materiaalia. Tekstinymmärtämiset ajankohtaisista lehtiteksteistä hygienia-aiheisia. Noro-virus. Suomen kieltä: täytyä –lause oikein/väärin -kysymykset 3.3.2010 Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen

HYGIENIAOPETUKSEN KOKONAISUUDET VERSOT RAVITSEMIS-ALA SOTE-ALA INFO OMA SIVULLE OPEN OPAS HYGIENIAOPETUKSEN KOKONAISUUDET 4. Hygieeniset työtavat 1. Mikrobiologian perusteet 5. Henkilökohtainen hygienia 2.  Elintarvikkeiden kontaminaatiot 6. Puhtaanapito Jokaisesta 1.-7. kohdasta hiirellä napsauttamalla pääsee aihealueen sisälle, josta löytyy opetusmateriaalia sekä tehtäviä. Pääkohdassa tulisi olla käden kuva, tms. jotta opiskelija ymmärtää hiirellä klikata aihealueen auki. 3. Ruokamyrkytykset 7. Omavalvonta 3.3.2010 Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen

1/7 MIKROBIOLOGIAN PERUSTEET VERSOT RAVITSEMIS-ALA SOTE-ALA INFO OMA SIVULLE 1/7 MIKROBIOLOGIAN PERUSTEET OPEN OPAS 1. Perustiedot 4. Happi 2.  Lämpötila 5. Kosteus 3. Happamuus 6. Haitat ja hyödyt 7. Kasvun hallinta Jokaisesta pääotsikosta avautuu opetusmateriaalia sekä tehtäviä hiirtä napauttamalla. Pääotsikossa kuva, jotta opiskelija tietää mistä kohtaa otsikkoa aihealue avautuu. 1. 3.3.2010 Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen

2/7 ELINTARVIKKEIDEN KONTAMINAATIOT 1.Mitä ovat kontaminaatiot ? VERSOT RAVITSEMIS-ALA PUHDISTUSPAL-VELUALA SOTE-ALA INFO OMA SIVULLE 2/7 ELINTARVIKKEIDEN KONTAMINAATIOT OPEN OPAS 4. KOHTA 1.Mitä ovat kontaminaatiot ? 2.  KOHTA 5. KOHTA 3. KOHTA 6. KOHTA 7. KOHTA 3.3.2010 Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen

1.Mitä ovat ruokamyrkytykset ? VERSOT RAVITSEMIS-ALA SOTE-ALA INFO OMA SIVULLE 3/7 RUOKAMYRKYTYKSET OPEN OPAS 4. KOHTA 4. KOHTA 1.Mitä ovat ruokamyrkytykset ? 2.  KOHTA 2.  KOHTA 5. KOHTA 3. KOHTA 3. KOHTA 6. KOHTA 7. KOHTA 3.3.2010 Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen

4/7 HYGIEENISET TYÖTAVAT VERSOT RAVITSEMIS-ALA SOTE-ALA INFO OMA SIVULLE OPEN OPAS 4/7 HYGIEENISET TYÖTAVAT 1.Mitä ovat hygieeniset työtavat ? 4. KOHTA 5. KOHTA 2.  epähygieeniset työtavat?? 6. KOHTA 3. KOHTA 7. KOHTA 2. Tilataan kuvia SKTO:lta. Poika, joka kaivaa korvaa ja nenää. (malli hygieniaopas s.26) 3.3.2010 Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen

5/7 HENKILÖKOHTAINEN HYGIENIA 1. Työntekijöiden terveys VERSOT RAVITSEMIS-ALA SOTE-ALA INFO OMA SIVULLE 5/7 HENKILÖKOHTAINEN HYGIENIA OPEN OPAS 1. Työntekijöiden terveys 3. Kädet (käsi) 2.  Pukeutuminen / siistiulkoinen olemus: meikki , hiukset, kynnet, korut, hajusteet, työkengät 4. suojakäsineet Yhdenmukaistettava diat 9 ja 10. Jokaisesta pääotsikosta hiirtä napauttamalla avautuu opetusmateriaali sekä oppimistehtävät. Henkilökohtainen hygienia 5/7, lueteltu neljä pääkohtaa henkilökohtaisesta hygieniasta. Dian 9 luetellut 8 pääkohtaa poistetaan. KTS. DIAN 9 muistiinpano osio, siellä lisää tekstiä ja lisätään tähän kohtaan. Työntekijöiden terveys: Työhöntulotarkastus: Henkilökohtainen haastattelu (kuva, haastatteludialogi mallina) Pituus, paino, Näkö, kuulo Verenpaine liitteenä lomake terveysasemalta) salmonellanäyte, sairastuminen Kun sairastut, älä tule töihin. Pyydä sairaslomatodistus terveydenhoitajalta tai lääkäriltä ja vie/lähetä työpaikalle. Tilataan kuva sairaasta ”räkänokka” Työhöntulotarkastuksessa arvioidaan uuden työntekijän terveyden soveltuvuutta työhön. Työhöntulotarkastuksen tekee lääkäri tai terveydenhoitaja. Henkilökohtainen haastattelu Salmonella-näyte –selitys Dia 1: työntekijöiden terveys Dia 2: työhöntulotarkastus Dia 3: sairastuminen Salmonella  sanaselitys/ linkki ruokamyrkytyksissä. Salmonellatodistus tulee työpaikalle laboratoriosta. Jos todistus tulee kotiin, vie se työpaikalle. Salmonellanäyte otetaan aina. Työpaikalla opastetaan oikeaan henkilökohtaiseen hygieniaan, pukeutumiseen ja hygieeniseen työskentelyyn. Säännöllinen suihkussakäynti, puhtaat hiukset, säännöllinen käsienpesu, puhtaat työvaatteet. 4. Video käsienpesusta Kuva käden mikrobimäärästä. 5. Kestokäyttöiset ja kertakäyttöiset (vinyyli). Suojakäsineiden puhdistaminen ja huoltaminen Suomen kieli: Hot potatoes-lauseet/järjestä lauseet Työhöntulohaastattelun puhumisen tehtävä YKI-tapaan. Lomakkeen täyttämisen harjoitus, tehtävä-tarkastus. 3.3.2010 Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen

HENKILÖKOHTAINEN HYGIENIA OPEN OPAS VERSOT RAVITSEMIS-ALA SOTE-ALA INFO OMA SIVULLE HENKILÖKOHTAINEN HYGIENIA OPEN OPAS 1. Siisti ulkoinen olemus Muu suojautuminen Työvaatteet Käden kuva mikrobien määrästä   Hiukset, kynnet, meikki, hajusteet Korut Käsienpesu, Käsien desinfiointi Siisti ulkoinen olemus - Dia 10, sisältää tehtävän Video, mitä työtekijä tekee siisteyttä varten? Video:1. Käy suihkussa ja pesee hiukset 2. Pesee hampaat 3. Kampaa hiukset ja laittaa pitkät hiukset kiinni, tarkistaa parran siisteyden. 4. Ottaa puhtaat siistit työvaatteet ja jättää päällistakin, villapaidan ja housut pukukaappiin. 5. Pukee työtakin ja housut. Työtakki on siisti ja mielellään vaalea, housut ovat myös osa työasua. Niitä pidetään vain töissä. Lahkeet ovat sopivan mittaiset, ei liian pitkät, eivät mene kengän alle. 6. Vaihtaa sukat. Työssä sukat tai sukkahousut ovat aina jalassa. Polvisukkia kannattaa välttää, jos ne painavat jalkoja. 7. Laittaa työkengät jalkaan. Työkenkiä pidetään vain töissä ja niitten kanssa ei kuljeta keittiön ulkopuolella. Ovat matalakantaiset, pitäväpohjaiset ja ne pysyvät jalassa hyvin, esim. remmi takana. 8. Laittaa lakin päähän ja nostaa hiukset sen alle sykerölle. Lakki peittää hiukset. Se voi olla myssy, lipallinen lakki jne. Suikka peittää huonommin pitkät hiukset. 9. Pesee kädet ja laittaa kertakäyttökäsineet käteen. Animaatio: Henkilökohtainen hygienia Työntekijän terveys sairastuminen työhöntulotarkastus Pukeutuminen kuva kokista pukeutumistehtävä (Epähygieeniset työtavat) Kädet Suojakäsineet Kertakäyttökäsineet  esimerkkejä kertakäyttökäsineistä / linkki valmistajien sivuille, kuvat käsineistä Kestokäyttökäsineet  esimerkkejä kertakäyttökäsineistä / linkki valmistajien sivuille. Kuvat käsineistä: tiskauksessa käytettävät käsineet ja siivouksessa käytettävät käsineet Piirrettävät / tilattavat kuvat: epähygieeniset työtavat, Eviran hygieniaopas s.26 Ravitsemistyöntekijän kuva napsauttamalla, esim. päätä -> pitkät hiukset nutturalle natural -> kevyt meikki viive + päähine + teksti korvikset korvista ja lävistykset poistuvat kuvasta kun hiukset menevät kiinni + korut lähtevät pois käsistä näpäytä hiirellä vartaloon (merkki) -> puhdas ja valkoinen työtakki + teksti Lisätietoa ja harjoituksia –linkki: www.edu.fi/oppimateriaalit hyvät tehtävät puhtaanapidosta henkilökohtainen hygienia kädet www.lupakokata.fi Aihe 2: Siisti ulkoinen olemus, pukeutuminen, meikki, hiukset, kynnet, korut, hajusteet, työkengät Oma toimintasi vaikuttaa merkittävästi keittiöhygieniaan. Edistät hyvää hygieniaa, kun Video (suihku) Animaatio tehtävä Työkengät Kertakäyttö- ja kestokäyttökäsineet 10.3.2010 Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen

Siisti ulkoinen olemus* Piirrettävät / tilattavat kuvat SKTO:sta: epähygieeniset työtavat, Eviran hygieniaopas s.26 Ravitsemistyöntekijän kuva napsauttamalla, esim. päätä -> pitkät hiukset nutturalle natural -> kevyt meikki viive + päähine + teksti korvikset korvista ja lävistykset poistuvat kuvasta kun hiukset menevät kiinni + korut lähtevät pois käsistä näpäytä hiirellä vartaloon (merkki) -> puhdas ja valkoinen työtakki + teksti näpäytä hiirellä jalkaan -> sopivan pituiset housut + teksti näpäytä hiirellä jalkaterää -> työkengät + teksti: kuva hyvät ja turvalliset kengät Mahdollisesti linkki esim. laitosjalkine.fi 3.3.2010 Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen

Käsienpesu ja desinfiointi VERSOT RAVITSEMIS-ALA SOTE-ALA INFO OMA SIVULLE Käsienpesu ja desinfiointi OPEN OPAS Kädet Pese kädet: aina tauolta palatessa WC-käynnin jälkeen tupakoinnin jälkeen vaihdettaessa työtehtävästä toiseen likaisen työvaiheen jälkeen niistämisen/aivastamisen jälkeen aina, kun kädet ovat likaantuneet Kuva kädestä, jossa kuvattuna käden alueet joihin mikrobit helposti jäävät, nuoli osoittaa alueita Selitys: huonosti pestyt kädet aiheuttavat ruokamyrkytysvaaran Kuva kädestä (kuva liitettävä, löytyy Tiikeristä)-> punaisella merkityt alueet, joista ilmenee mikrobimäärät kun osoittaa hiirellä kyseistä kohtaa. Suomen väkiluku noin 5,3 miljoonaa Euroopan väkiluku noin 500 miljoonaa Maailman väkiluku noin 6,8 miljardia Käsienpesu video löytyy sivustolta: http://www.evira.fi/portal/fi/evira/pressihuone/videot/+ teksti käsienpesusta kuvasarja + teksti käsien desinfioinnista, löytyy linkistä: http://www.pesekadetoikein.fi/ Kertakäyttökäsineiden käyttö: Valmistaa täytettyä sämpylää kertakäyttökäsineet kädessä. Kertakäyttökäsineitä käytetään, jos käsissä on esim. haavoja, ihottumaa, laastari. Kuva tai video terveistä käsistä sekä kädestä, jossa on laastari ja ihottumaa. - ottaa kertakäyttökäsineet pois kädestä. 2. Rahastaa asiakasta - Pesee kädet, kuivaa kädet, desinfioi kädet, jos kädet eivät ole terveet. Laittaa uudet kertakäyttökäsineet käteen. 3. Palaa valmistamaan täytettyä sämpylää. kuva 2 sek.yksinään teksti 5 sek. Tekstin saa puhuttuna, kun painaa kaiuttimen kuvaa. Aihe 3/ Dia 1. kädet Dia 2. Käden mikrobit, aukeaa kuva kädestä, ilmestyy pienellä viiveellä tekstit sormuksen ja kynnen alta sekä tulehtuneesta kynsinauhasta. -käden kuva -käsien pesu video 3.3.2010 9.12.2009 Jari Ruuhilahti, Winnova 1.1.2010 lähtien 17 17

Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen VERSOT RAVITSEMIS-ALA SOTE-ALA INFO OMA SIVULLE 6/7 PUHTAANAPITO OPEN OPAS 1.Mitä on puhtaanapito ? 4. Jätehuolto 2.  Astioiden pesu 5. Tuholaisten torjunta 3. Puhtaustarkkailu Voisiko hyödyntää Farmoksen sivustoilta mallia keittiöstä ja sen eri toiminnan osien puhdistuksesta: http://www.farmos.fi/images/farmos_690x460.swf Kun napsautat hiirellä kohtaa 2. Astioiden pesu, alkaa video: Video astioiden pesusta, jossa näkyvät esim. alla olevat tekstit + näytetään myös astianpesukoneen päivittäinen puhdistus + viikkopuhdistus: -> pese astianpesukoneella aina kun mahdollista ! (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna, taustalla on kuva astianpesukoneesta) -> mikrobiologisesti puhtaampi tulos (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) -> vahvat pesuaineet, korkea lämpötila (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) -> käytä suojakäsineitä (linkki suojakäsineisiin) (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) -> poista ruoantähteet, (video astianpesijästä, joka poistaa ruoantähteet astioista) + (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) -> huuhtele haalealla vedellä (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) -> pese lämpimällä pesuaineliuoksella (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) + kuvataan astianpesukoneen lämpötilaa ! -> huuhtele mahdollisimman kuumalla (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) +kuvataan astianpesukoneen huuhtelulämpötilaa ! -> ota puhtaat astiat pois koneesta puhtailla käsillä tai puhtailla suojakäsineillä (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) -> vie puhtaat ja kuivat astiat niille tarkoitetuille paikoille (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) + video astioiden viemisestä Kun napsautat hiirellä kohtaa 3. Puhtaustarkkailu, alkaa video: Video puhtaustarkkailusta, jossa näkyvät esim. alla olevat tekstit : -> pelkät aistihavainnot eivät anna riittävää kuvaa hygienian tasosta (kuvassa näkyy esim. keittiön työpöytä, joka ”näyttää” puhtaalta, otetaan pöydästä näyte hygicultilla ja näytetään bakteeriviljelmä esim. neljän päivän kuluttua, tarkistetaan bakteerimäärät) Kun napsautat hiirellä kohtaa 4. Jätehuolto, alkaa video: Video, jossa näkyvät esim. alla olevat tekstit : -> jätteiden lajittelu keittiöllä: (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) kuvataan esim. biojäte (mitä on biojäte), (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) sekajäte (mitä on sekajäte), (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) energiajäte (mitä on energiajäte), (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) lasi- ja metallijäte (mitä ne ovat), (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) paperi- ja pahvijäte (mitä ne ovat) (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) -> biojäteastian puhdistus (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) 3.3.2010 Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen

2. Vastaanottotarkastus VERSOT RAVITSEMIS-ALA SOTE-ALA INFO OMA SIVULLE 7/7. a. OMAVALVONTA OPEN OPAS 1.Mitä on omavalvonta ? 2.  Vastaanottotarkastus 3. Varastointi Tilataan kuva (hygieniaopas s.8) kylmä kylmänä, kuuma kuumana. Kun napsautat hiirellä kohtaa 2. Vastaanottotarkastus, alkaa video: Video raaka-aineiden vastaanotosta, jossa näkyvät esim. alla olevat tekstit : -> aistinvarainen raaka-aineiden tarkistus (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) Kun napsautat hiirellä kohtaa 3. Varastointi, alkaa video: Video raaka-aineiden varastoinnista, jossa näkyvät esim. alla olevat tekstit : lämpötilat eri kylmiöissä: (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) maitokylmiö, (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) + kuva maitokylmiön lämpömittarista ja tuotteiden säilytyksestä kylmiössä (suljetut astiat, käyttöjärjestys: vanhat edessä ja uudet takana) lihakylmiö, (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) + kuva lihakylmiön lämpömittarista kalakylmiö, (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) + kuva kalakylmiön lämpömittarista juureskylmiö (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) + kuva juureskylmiön lämpömittarista pakastimet (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) + kuva pakastimen lämpömittarista kuiva-ainevarastot (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) 3.3.2010 Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen

Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen VERSOT RAVITSEMIS-ALA SOTE-ALA INFO OMA SIVULLE 7/7.b OMAVALVONTA OPEN OPAS 4. Valmistus 6. Esille laitto 7. Jäähdytys 5. Kypsennys 8. Omavalvonnan työohje Kun napsautat hiirellä kohtaa 4. Valmistus, alkaa video: Video risti- ja jälkikontaminaatiotilanteista tai kuvat risti- ja jälkikontaminaatiotilanteista, jossa näkyvät esim. alla olevat tekstit (tulee myöhemmin): ensin video raaka-aineiden epähygieenisestä käsittelystä (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) ja sitten video raaka-aineiden hygieenisestä käsittelystä (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) Kun napsautat hiirellä kohtaa 5. Kypsennys, alkaa video: Video , jossa kypsennyksen jälkeen mitataan lämpötila: esim. laatikkoruoka, lämpötila + 70 astetta (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) Broileriruoka, lämpötila väh. + 75 astetta (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) Kun napsautat hiirellä kohtaa 6. Esille laitto, alkaa video (tulee myöhemmin): Kun napsautat hiirellä kohtaa 7. Jäähdytys, alkaa video (tulee myöhemmin): Kun napsautat hiirellä kohtaa 8. Omavalvonnan työohje, aukeaa uusi tyhjä sivu, johon tulee teksti: Mitä valvotaan ? (ehkä joku esimerkki) (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) Millä tavoin ? (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) Miten usein ? (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) Mitkä ovat raja-arvot ? (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) Mitä tehdään, jos raja-arvo ylittyy eli ohjeet korvaaville toimille ? (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) Miten havainnot kirjataan ? (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) Missä kirjattuja havaintotietoja säilytetään ja kuinka kauan ? (ensin teksti ja sitten sama puhuttuna) 3.3.2010 Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen

Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen Oppiminen / tavoite Opiskelija oppii ymmärtämään hygienian merkityksen työskennellessään RAVITSEMISALAlla Opetusmateriaali: tekstinä, kuvina, kerrottuna, videona Tehtävät: tunnistamistehtävät, luetun ja kuullun ymmärtämistehtävät, abstraktin asiatekstin ymmärtämistä tukevat tehtävät, sanastotehtävät, tuottamis- ja reagointitehtävät, testitehtävät Hienoa! Olet opiskellut nyt koko hygieniamateriaalin. Valitse seuraavaksi yksi aihe ja kirjoita teksti. Palauta teksti opettajalle tai palautuskansioon. Mielipideteksti: hygienia Suomessa on/ei ole hyvää. Hygienia Suomessa ja minun vanhassa kotimaassani. Hygienia laitoshuoltajan/ravitsemistyöntekijän työssä. 3.3.2010 Katila, Lehtonen, Ruuhilahti, Suominen