Outi Cavén LTY / TBRC Dosentti, tutkimusjohtaja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Advertisements

Toimintaohjeet opelle
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
Tutkimussuunnitelma Teränkäyttöharjoitusten vaikutus luistelumotoriikan kehittymiseen kielihäiriöisillä lapsilla Mika Hakasaari.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
7 Terveyden tutkiminen.
YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Artikkelisuosittelija bX Väinö Ala-Härkönen Kansalliskirjasto / kirjastoverkkopalvelut.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Tutkimusotteista Innovaatioluennot
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tiede & tieteellinen menetelmä
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Kulttuurisidonnainen maalaus lapsen silmin Tutkimus kuvallisesta kuva-analyysistä meksikolaisten ja suomalaisten peruskoulun 1:llä ja 6:lla luokalla.
Anneli Niikon tulkinta fenomenografisen analyysin vaiheista kirjassa Fenomenografia kasvatustieteellisessä tutkimuksessa (Joensuun yliopisto 2003)
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Validiteetti ja reliabiliteetti
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
LAADULLISET TUTKIMUSMENETELMÄT
Toimintaohjeet opelle
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Tutkimusmetodiikan suuntauksia 2 ov Outi Cavén Dosentti, tutkimusjohtaja Telecom Business Research Center.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teemaseminaari  Tutkimusaiheen valinta –keskustellaan seminaarin osallistujien pohtimista aihepiireistä –rajataan aihetta.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
Monimuuttinimuuttuja-analyyseista
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Tutkimuksen abc.
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
R6: IKÄNÄKÖKULMA - TUTKIMUSSUUNNITELMA
3. Terveystottumusten tutkiminen
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
Psykologia on tiede.
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
Arvioinnista arkipäivää
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
TESTAUSKANVAS RAJAUS Mitä ratkaisua tai konseptia testataan?
Esityksen transkriptio:

Outi Cavén LTY / TBRC Dosentti, tutkimusjohtaja Laadullinen tutkimusmetodiikka: Grounded theory sekä Atlas-ti:n käyttömahdollisuuksia Outi Cavén LTY / TBRC Dosentti, tutkimusjohtaja

esityksen rakenne Tiedonintressit ja laadullisen tutkimuksen perusteet Tutkimusprosessin vaiheista ja työskentelyn ammatillisista kriteereistä Gounded theory ja sijoittuminen eri tutkimusperinteisiin Atlas-ti

tiedonintressit

tiedonintressit, Jürgen Habermans (vrt tiedonintressit, Jürgen Habermans (vrt. Thomas Kuhn / tieteen paradigmojen synty) tekninen (positivistinen tutkimusperinne) hermeneuttinen (ymmärtävä tutkimusperinne) emansipatorinen (vapauttava tutkimusperinne)

tieteellinen päättely

Arstoteleen käsitys tieteellisen päättelyn rakenteesta Ilkka Niiniluoto 1983: Tieteellinen päättely ja selittäminen induktivismi deduktio ensimmäiset premissit (aksiomat) teoreemat (tieteelliset syllogismit*) induktio aistihavainto (*syllogistiikka= teoriansa loogisesti pätevä deduktiivinen päättely)

rationalistinen tieteenkäsitys deduktio tieteen aprioriset peruslauseet teoreemat intuitio järjen ideat

hypoteettis-deduktiivinen menetelmä hypoteesi deduktio seuraukset - hylkääminen ratkaisu keksiminen testi + konfirmaatio ongelma havainto

kvalitatiivisen tutkimuksen tiedonintressi ymmärtävä päämääränä hahmottaa merkityksiä, joita toimijat itse toiminnalleen antavat ja joiden avulla he jäsentävät toimintaansa ja elämäänsä kvalitatiivinen tutkimus on voimakkaasti riippuvainen teoriasta (mikrotason teoriat ja teoreettiset käsitteet) teorian korjaaminen vs. teorian rakentaminen

tutkimustehtävä: laadullinen tutkimus kieliopin etsimisenä Pertti Alasuutari 1995: Laadullisen tutkimuksen risteysasemalla …äidinkielenään kieltä puhuva ei tee virheitä, vaikka ei tunnekaan kielioppia tai syitä siihen, miksi kieltä käytetään tietyllä tavalla. Tutkija pyrkii löytämään ja määrittelemään nämä säännöt… ”laadullisen tutkimuksen tarkasteleminen pyrkimyksenä määritellä kulttuurinen kielioppi”

Aineiston on vastattava kysymykseen: aineisto(t) Aineiston on vastattava kysymykseen: mistä löydän empirian, jossa tutkimustehtäväni ratkaiseminen onnistuisi parhaalla mahdollisella (kohdennus, optimaalinen työ, todellinen jne.) tavalla

kvalitatiivisen aineiston luonne tutkimusaiheen kannalta kiinnostavaksi arvioitu siivu ”edustavuus” siivussa oletetaan tiivistyvän tutkimusaiheen kannalta kiinnostavia piirteitä

kvalitatiivisen tutkimuksen aineistotyyppejä, esimerkkejä luonnollinen aineisto – tutkimusta varten kerätty aineisto puhe, kirjallinen, visuaalinen, havainto yksilöaineisto - ryhmäaineisto yksittäisaineisto – vertailuaineisto – kasautuva aineisto

laadullisen tutkimuksen validiteetista

validiteetti kohderyhmän paikantamisen onnistuneisuus validiteetti eli pätevyys on teoreettinen ja monivaiheinen kohderyhmän paikantamisen onnistuneisuus tutkijan kyky rakentaa toimiva tutkimusasetelma tutkimuksessa syntyvän tulkinnan paikkansapitävyys tulosten yleistettävyyden laajuus validiteettikysymys kulkee koko tutkimuksen ajan mukana

sisäinen validiteetti jatkuvan vertailun menetelmä:tutkija tarkastelee koko ajan kriittisesti ristiin eri tavoin aineistoansa (aika, tapaukset, yksilöt jne.) poikkeavien tapausten analyysi: periaatteessa samanlaisia kuin valtaosa, mutta pieniä poikkeamia poikkeamia, jotka selittävät sen, että kaikki tapaukset eivät tue suoraan tuloksia poikkeamia, jotka pakottavat arvioimaan hypoteesin uudelleen ja mahdollisesti käsitteellistämään hypoteesin tarkemmin

ulkoisen validiteetin vahvistamisesta trianguaatio eri metodien eri lähteiden usean analyysitavan eri teoreettisten perspektiivien palaaminen takaisin informanttien luo ja palautteen saaminen

laadullisen tutkimuksen reliabiliteetista

reliabiliteetti reliabiliteetti eli luotettavuus – aineiston käsittelyn ja analyysin luotettavuus voi koetella esim. rinnakkaiskoodauksella aineiston puolittaminen yleisimmin koetellaan tutkimusryhmän keskusteluilla ja vertailuilla aikaisempiin tuloksiin

yleistettävyys

tulosten yleistettävyys representational generalisation: yleistettävissä siihen yhteyteen, josta aineisto koottu inferential generalisation: yleistettävissä laajemminkin eri yhteyksiin theoretical generalisation: tuottaa teoreettisia lauseita, periaatteita, väittämiä Ritchie & Lewis 2003: Qualitative research practice, SAGE

raportointi

raportointi IMRD Dekkarikertomus introduction method results discussion Dekkarikertomus Pertti Alasuutari1996: Erinomaista rakas Watson, Hanki ja Jää

Grounded Theory

gounded theory -lähestymistapa Glaser & Strauss jatkuvan vertailun tekniikka induktiivinen teorian tuottaminen

grounded theory ”discovery of theory from data” fits empirical situations understandable (even to layman) most important: it works (provides us with relevant predictions, explanations, interpretations and applications modifiable: based on ever-emerging notions from more data

sopia teorian kategorioiden tulee sopia dataan dataa ei tule käsitellä niin, että se pakotetaan tai rajataan ulos epäsopivana jos se ei näytä tukevan teoriaa jos data ei ”sovi” niin kategoriaa on korjattava (..datassa ei ole vikaa)

toimia teorian tulisi kyetä selittämään mitä tapahtui, ennakoimaan mitä tulee tapahtumaan ja tulkitsemaan mitä tapahtuu tutkittavalla alueella parhaillaan

relevanssi (merkitys) relevanssia ei saavuteta automaattisesti sen sijaan relevanssi unohdetaan valitettavan usein grounded theory sallii keskeisten ongelmien ja prosessien nousta näkyviksi tutkijan ei tarvitse käyttää aikaa tekemisensä fokuksen perustelemiseen muille tutkija viettää suurimman osan ajastaan nöyrästi ja herkkänä aineistolleen etsien/löytäen datansa relevanssit (merkitykselliset) piirteet

muunneltavissa teoria ei voi olla koskaan ”enemmän totta” kuin mikä on se kyky selittää todellisuutta datan tuottaessa uusia ja ennen kokemattomia havaintoja, kategorioita ja samalla teoriaa on koko ajan mahdollista generoida tarkemmaksi ja paremmin todellisuutta kuvaavaksi

esimerkkinä aineistosta: strukturoimaton haastattelu tutkijan esiymmärrys millainen haastattelukysymys? käytännön toteutus: nauhoittaminen, kirjoittaminen kuunteleminen, materiaalin purkaminen ohjelmistot vs. keltaiset tarralaput työskentelyn suunnittelu: aikataulu ja eri vaiheet

esiymmärrys Jokaisella meillä on tietoisuudessamme tai tiedostamattamme ajatuksia ja käsityksiä siitä, mitä tulemme tutkimaan. Tutkijan tulee prosessin alusta alkaen hallita ja analysoida omaa esiymmärrystään, sillä muussa tapauksessa hän on erilaisten tiedostamattomien ajatusprosessien ohjailema.

haastattelukysymys Avoimessa haastattelussa ajatuksena on, että jo pelkkä tutkimuskysymys voi olla maksimaalisen avoin ts. sen tulee antaa tilaa vastaajalle itselleen tuottaa tämän haluama vastaus ilman, että tutkija johdattelee vastaajan omaan käsitemaailmaansa ja oletuksiinsa.

työskentelyn suunnittelu ja käytännön toteutus on hyvä työskennellä kurinalaisesti aikatauluta tee huolellinen perustyö kerää itse aineistosi ja kirjoita esim. nauhoitteet itse puhtaaksi – saat suurimman osan aineiston eksploratiivista tarkastelua samalla tehtyä

analyysi aineiston keruun kanssa samanaikaisena prosessina Aineiston keruu ja analyysi eivät ole toisistaan selvästi erotettavia vaiheita Aineiston täydentäminen toisella, kolmannella aineistolla

theoretical sampling

theoretical and statistical sampling teoreettinen otanta: tavoitteena löytää kategorioita ja niiden ominaisuuksia tavoitteena löytää kategorioiden keskinäisiä suhteita, jotta voitaisiin muodostaa teoriaa tilastollinen (satunnais-) otanta: tavoitteena on todentaa ilmiön esiintyminen ja jakaantuminen otos / populaatio teorian ja hypoteesien verifiointi

theoretical sampling = prosessi, jossa tutkija samaan aikaan suorittaa datan keruuta teorian generoituminen analyysin kanssa samanaikaisesti koodausta kysyy, millaista aineistoa koota seuraavaksi mistä löytää aineistoa kehittää teoriaa koko ajan tarkentuen ja empiriaan nojaten

kategoriat

perusdatasta käsitteellistäminen koodauksen kehittäminen konkretiasta kohti käsittellisiä rakenteita keskustelu kirjallisuuden kanssa vasta kun rakennelma alkaa hahmottua kirjoittaminen samaan aikaan kuin analyysi seurustelu datan kanssa pääosin yksin

saturaatio

aineiston ”kyltääntyminen” kuinka paljon aineistoa on ”riittävästi”? teoreettinen saturaatio – ei löydy enää uutta aineistoa, joka kehittäisi kategorian (käsiteluokan) ominaisuuksia kun samankaltaiset ominaisuudet alkavat toistua kerta kerran jälkeen uudessakin aineistossa, tutkija voi todeta, että kategoria ei enää kehity ominaisuuksiltaan tutkija hakee vielä mahdollisimman laajasti erilaisia ”tapauksia” ja varmistaa, tuottavatko ne uusia ominaisuuksia kategoriaan – jos näin ei tapahdu – on kyseessä saturaatio

substantiiviset ja formaalit teoriat

teorian muodostaminen on mahdollista muodostaa suoraan formaalia teoriaa, mutta suositellaan substantiivisen teorian muodostamista ensimmäisenä vaiheena substantiivinen teoria liittyy johonkin tiettyyn tutkittuun alueeseen ja siksi kannustus pyrkimykseen muodostaa ko. teoriaa ensin on ymmärrettävä

käytännön työskentelystä

käytännön työskentelymalli analyysikokoukset pääteemat selitysmallit, spekulaatiot, hypoteesit vaihtoehtoiset selitysmallit seuraava tiedonkeruun kerros koodauksen muutosehdotukset aineistoyhteenvedot validiteetti koodaajakollega, vertailut palauttaminen takaisin tutkimuskohteille, keskustelut

kysymyksiä ja ajatuksia oma rooli raportointi haasteet ja riskit millaisiin asetelmiin sopivia keruu- ja analyysityökaluja

kirjallisuutta Glaser & Strauss Miles & Huberman Lincoln & Cuba Theoretical Sensitivity, 1978 The Discovery of Grounded theory, 1967 ***** Miles & Huberman Qualitative data analysis, 1984 Lincoln & Cuba Naturalistic Inquiry, 1985