Miten tutkimus ja pk-liiketoimintaosaaminen kohtaavat?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Toimintaohjeet opelle
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Projektit työelämäyhteistyön muotona OVET- ja VALOA –hankkeet Elopäivät, Helsinki,
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
VTT TECHNICAL RESEARCH CENTRE OF FINLAND SYSTEEMINEN NÄKÖKULMA ASIANTUNTIJAYHTEISTYÖHÖN Systeemiälytapaaminen Kristiina Hukki.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
AMK tutkimuksen tulevaisuus Tulevaisuustyöpaja 2/Aluekehitys
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
Lukiolaisen opintopolut
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Kokkolan ammattiopisto
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Toimintaohjeet opelle
CEE:n TEHTÄVÄ ON LUODA INNOVAATIOSTA LIIKETOIMINTAA! Tuomalla yhteen tutkimuspartnerit, yritykset sekä rahoittajat ja nyt myös innovaatioenkeleitä Uusien.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Professional ethics in context – Institutions, images and empathy Tuukka Kivioja.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
TraiNet –tapaaminen Rajat ylittävä yhteistyö TURKU AMK Paneelikeskustelu.
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
Turvallisuusosaaminen, saako sitä koulun penkiltä? Eero Peiponen Kemira Chemicals Oy
ENNAKKOTIETOJA SYYSKUUSSA 2013 JULKAISTAVASTA T-MEDIAN LUOTTAMUS & MAINE -TUTKIMUKSESTA: Julkaisemme yhdessä Talouselämän kanssa listan Suomen hyvä- ja.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
MIKSI LUKIOON???.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Esityksen transkriptio:

Miten tutkimus ja pk-liiketoimintaosaaminen kohtaavat? KTT Erkki Hämäläinen Tutkimusjohtaja KyAMK/ Liiketalous – InnoRail Koulutus ja yhteistyö Kotka 03-12-2004

”Sata vuotta opetusta on iso asia” Täällä Kotkassa on opetettu liikeosaamista jo ennen Suomen itsenäisyyttä joten KyAmk:lla on mahtavat perinteet, ja: Me olemme tänään varsin monialaisia Me toimimme Kymenlaaksossa useilla eri paikkakunnilla Me koulutamme ja valmennamme nuoria ja varttuneita tulevaisuuden yritystoimintaan Erkki Hämäläinen 03-12-2004

Toimintaympäristön kentät ”Miten opin liiketoiminnan osaamista?” Kilpailun muutos Yritysmaailma Opiskelijan osaamis- valmiudet Opetus ja harjoittelu Erkki Hämäläinen 03-12-2004

Millaisia valmiuksia tarvitaan? Opiskelijan haasteita: Miten saan työpaikan? Miten omaksun yrityskäytännön? Riittääkö oppimiseni? Pitääkö miettiä jotain lisää? Millainen kilpailu on tulevaisuudessa? Erkki Hämäläinen 03-12-2004

Mitä opitaan? Tutkija tutkii ja opettaja opettaa; miten opin? Opiskelija: osallistuu, lukee, tutkii ja tenttii Mitä opiskelija oppii nyt (ja myöhemmin)? Ammattikorkeakoulut valmentavat käytännön liike-elämään: perusvalmiudet Kurssit ja opetusmetodit antavat perus- ja erikoistietoja sekä informaatioteknologian hallintaa Erkki Hämäläinen 03-12-2004

Yhteydet liike-elämään ”Korkeakoulu- ja yritysmaailma ovat erilaisia” Korkeakoulu- ja yliopistomaailma: T&K Yritykset: käytännön toiminta Pk-yritysmaailma on erilainen Millaiset yhteydet ja vuorovaikutus liike-elämään: Opiskelun aikana Opiskelun jälkeen Täydennys– ja jatkokoulutuksen rooli Erkki Hämäläinen 03-12-2004

Opetusohjelmat; mitä on ollut ja on nyt? Liitutaulu, kirjat, luento ja tentti = satavuotinen perinne: On vieläkin käytössä, mutta uutta on kehitetty:e-lab Entä soveltavan tutkimuksen lisääminen eri tasoilla: Korkeakoulu ja yliopisto: Professorien johtama perustutkimus: mitkä tekijät muuttavat ja vaikuttavat? Ammattikorkeakoulut: Käytännön toiminta: miten toimitaan erilaisilla ammattialoilla? Johtopäätöksiä: Ammattikorkeakoulun opetus on käytännönläheistä Opetuksen ja yritysmaailman yhteistoiminnan tarve on ensiarvoisen tärkeätä Korkeakouluyhteydet ja k-välistyminen antavat lisäarvoa Erkki Hämäläinen 03-12-2004

Millainen liiketoiminnan osaamisen opetus ja mitä sen jälkeen? Metodi: Luento + tentti ja tradenomin paperit vai lisäksi harjoittelu + tiimityöskentely + kansain-välistymistä. ”Kun olen lopulta saanut opinnot päätökseen, niin olen kiinnostunut:” Mistä saan ensimmäisen hyvän työpaikan? Miten joskus johtaisin virtuaalista yritystä? Miten opin toteuttamaan johdon tarpeita? Miten yleensä opin käytännön johtamista? Miten suhteutan työn, kehittymiseni ja perheen? Erkki Hämäläinen 03-12-2004

Minä-opiskelija valintojeni edessä? En vielä tiedä tehdä isona... mutta arvostan sellaista työtä, jossa...., mutta palkan pitää riittää elämiseen, johon kuuluu, että Olen valmis toteuttamaan yrityksen valitsemaa strategiaa Minä osaan monia uusia asioita, joista on hyötyä yritykselle Mitä minä saan osakseni – olenhan vasta urani alussa ja valmis tekemään parhaani yritykselle? Erkki Hämäläinen 03-12-2004

Mitä kohdataan siirryttäessä yritysmaailmaan? Useasti kuultua työuran alussa: opiskelija on vielä liian nuori; ei osaa vielä meidän erikoisongelmat oppii vasta itse työssä olemme kokeilleet jo erilaisia ratkaisuja (NIH) niistä voi todeta: ei silti toimi näitä asioita ei ymmärrä ulkopuolinen osaamme asiamme vuosikymmenien kokemuksella ja jatkamme näin kun se on hyvä Erkki Hämäläinen 03-12-2004

Miten opetus ja pk-yritysmaailman käytäntö kohtaavat Miten opetus ja pk-yritysmaailman käytäntö kohtaavat? Lisää vuorovaikutusta Pk-yrityksessä usein uusia tilanteita, jota ei ollut opiskelussa: ”Voisiko joku neuvoa, mistä ratkaisu löytyy?” ”Tämä oli meillä jo alkeiskurssilla, mutta yritys toimii eri tavalla.” Opiskelijalla on harvoin käsitystä: Miten yritys käytännössä toimii? Mistä meidän menestys (hyvä/huono tulos) johtuu? Mitkä tekijät auttavat selviytymään voittajana? Erkki Hämäläinen 03-12-2004

Miten opettajat kohtaavat haasteen? Harvalla opettajalla (ja professorilla) on kokemusta käytännön yritystoiminnasta Oman aineen tärkeys ja opetusohjelmat Miten omaksua uusia näkökulmia? Opetusohjelmissa on kehittämisen varaa Opetusteknologia mahdollistaa tehokkaan ja yksilöllisen oppimisen: kriittisyyttä lisää Erkki Hämäläinen 03-12-2004

Miten yritysmaailma kokee? Hyvä resurssi, jolta saa mielenkiintoisia selvityksiä (halvemmalla kuin vapailta konsulttimarkkinoilta). Mietimme asiaa........... Voisi antaa uusia kehittämisvaihtoehtoja perinteiseen toimintaan? Hyviä huomioita........ Opiskelija-tutkijasta voisimme saada hyvän tulevaisuuden työntekijän Olisi hyvä lisätä tutkimuksen, opetuksen ja yritysten välistä yhteistoimintaa Pk-yrityksessä oppii kokonaisnäkemystä Erkki Hämäläinen 03-12-2004

Miten tutkimus ja opetus kohtaavat? Tutkimus ja liiketoimintaosaaminen kulkevat usein etäällä toisistaan Amk:n oma tutkimus on vielä nuorta Tutkimus tuo uusia näkökulmia Tutkimus näkyy opetusohjelmissa Tutkimus näkyy opetusmetodeissa tutkimus näkyy omien henkilökohtaisten valmiuksien kehittymisessä-kehitä itseäsi Erkki Hämäläinen 03-12-2004

Kehitysajatuksia...........Paljon vielä edessä Tutkimukseen ja opetukseen olisi hyvä saada: Opiskelijoiden urasuunnittelu (itse+opo) Yritysyhteistyön näkyminen opetuksessa Tutkimusaiheiden poikkitieteellisyys Tutkimusaiheiden käytännönläheisyys Opetukseen ja opettajille yhteys käytännön kokemukseen erilaisissa yritysprojekteissa Vision laadinta, jotta tiedetään oma rooli Kansainvälistä koulutusta ja tutkimusta lisää Yritysharjoittelua kotimaassa ja ulkomailla Erkki Hämäläinen 03-12-2004

Koulutus kuuluu uusien valmiuksien hankintaan ja uran vaihtoihin (=Elinikäinen) Uraportaat? Mikä on parasta`? Erkki Hämäläinen 03-12-2004