5.2.04 - TassuAnimaatio 2004 - luento 21 Tik-111.450 Animaatio ja mallintaminen 2. Avainkuvat ja interpolointi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yleistä Läsnäolovelvollisuus Poissaolojen selvitys Käyttäytyminen
Advertisements

Alustus esteettömyyspaneeliin Laura Turkki World Usability Day 2009.
Matematiikan yo-ohjeita. Yleisohjeita  Laskimet ja taulukot on tuotava tarkastettaviksi vähintään vuorokautta (24h) ennen kirjoituspäivää kansliaan.
MB 3 Lineaarisia polynomifunktioita
Polynomifunktiot MA 02 Läsnäolovelvollisuus Poissaolojen selvitys
Nopeudesta ja kiihtyvyydestä
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
LPC LPCC PLP MFCC LSP/LSF Δ ΔΔ Matemaattinen kikka Levinson-Durbin
Voimista liikeilmiöihin ja Newtonin lakeihin
KESTÄVÄ KEHITYS JYVÄSKYLÄN AMMATTIOPISTOSSA
DVD koosto Multimediatyövälineet 2006 Leo Holsti ja Sirpa Kauppinen.
EXtensible Markup Language
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Derivaatta MA 07 Derivaatta tarkoittaa geometrisesti käyrälle piirretyn tangentin kulmakerrointa.
S Laskennallinen tiede Tentit ja uusinta Arvostelu Kertausta tenttiin Palaute.
Kemian tietolähteet ( ) Kaija Sipilä Maria Kovero Kevät 2002.
Tik Animaatio ja mallintaminen
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  PÄIVÄOPISKELIJAT: – KAKSI LUOKAA (SUOMI) –YKSI LUOKKA (ENGLANTI)
TassuAnimaatio luento 71 Tik Animaatio ja mallintaminen 7.luento: motion capture & editing.
Taylor polynomi usean muuttujan funktiolle
pieni kokoelma mekaniikan suurejärjestelmästä Mikko Rahikka 2001
Matematiikan yo-ohjeita. Yleisohjeita Laskimet ja taulukot on tuotava tarkastettaviksi vähintään vuorokautta (24h) ennen kirjoituspäivää kansliaan. Laskimien.
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
1.2. Tuloperiaate ja permutaatiot
1.1. Itseisarvo * luvun etäisyys nollasta E.2. Poista itseisarvot
FY 9 kurssi Kokeessa saa olla A4 molemmin puolin täytettynä
Pienin ja suurin arvo suljetulla välillä
Ketjusääntö Ketjusääntö z = g (y) y = f (x) x z x+x y y+y z+z
Kinematiikka Newtonin lait: Voima Statiikka Mikko Rahikka 2000
TassuAnimaatio luento 41 Tik Animaatio ja mallintaminen 4. Kinematiikka.
3.2. Ensimmäisen asteen polynomifunktio
TassuAnimaatio luento 61 Tik Animaatio ja mallintaminen 6.luento: particle systems, vector fields, fluid dynamics, flocking behavior.
TassuAnimaatio luento 81 Tik Animaatio ja mallintaminen 8.luento: flexible materials, shape deformations.
1. Usean muuttujan funktiot
Graafiset www-käyttöliittymät Proseminaari | Sami Niemelä Graafiset www-käyttöliittymät kun kokeellisuus kohtaa konventiot.
Tik Animaatio ja mallintaminen
TassuAnimaatio luento 91 Tik Animaatio ja mallintaminen 9.luento: procedural shapes fractals, graftals, etc.
3.1. DERIVAATAN MÄÄRITELMÄ
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Esitelmä 18 – Otto Sormunen Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Tukivektorikoneet.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Esitelmä # - Esitelmöijän nimi Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Lineaarinen.
TassuAnimaatio luento 101 Tik Animaatio ja mallintaminen 10.luento: AI in motion, ALife, sound effects, real-time & interactive.
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Esitelmä 17 – Tuomas Nummelin Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Tukivektorikoneet.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
4.1. Funktion ääriarvot Funktion kasvu ja väheneminen
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Esitelmä 11 – Tuomas Nummelin Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Lokaalit uskottavuusmenetelmät.
5. Fourier’n sarjat T
Paraabelin huippu Paraabelin huippu
3.3. Käyrän tangentti ja normaali
Neperin luku e ja funktio y = ex
Funktion jatkuva kohdassa x = x0 joss
Luonnollisen logaritmifunktion derivaatta
Foreach-toistolausetMyn1 foreach-toistolause foreach-rakenteella on kätevä käydä läpi kaikki taulukon alkiot. Erityisen kätevää se on hajautustaulukon.
Kiihtyvyys Kuvaa nopeuden muutosta.
Muuttuva suoraviivainen liike
Mitä osattava (minimivaatimus)?. Yhtälöiden ja epäyhtälöiden ratkaiseminen –Huom! Määrittelyehdot Peruslaskutoimitukset –polynomien erityisesti binomin.
13. Nopeus kuvaa liikettä Nopeus on suure, joka kertoo kuinka kappaleen paikka muuttuu ajan suhteen. Nopeus on vektorisuure. Vektorisuureen arvoon liittyy.
21. Tasainen etenemisliike on liikettä, jossa kappaleen nopeus ei muutu  
Tiivistelmä 3. Liike Nopeus kuvaa aikayksikössä kuljettua matkaa.
Signaalinkäsittelymenetelmät / Kari Jyrkkä
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
Tasaisen liikeen malli
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
Kappale etenee samassa ajassa aina yhtä pitkän matkan.
5. Lisää sovellettavuutta
Kertausta FUNKTIOISTA MAB5-kurssin jälkeen (Beta 2.0)
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Esityksen transkriptio:

TassuAnimaatio luento 21 Tik Animaatio ja mallintaminen 2. Avainkuvat ja interpolointi

TassuAnimaatio luento 22

TassuAnimaatio luento 23 Sisältö avainkuvatekniikka yleisesti lineaarinen interpolaatio esimerkkinä, ongelmana derivaatan epäjatkuvuus interpolaatio yleisesti: parametrisillä funktioilla painotettu summa ohjeuspisteistä esimerkkeinä Bezier ja B-splini: eivät kulje ohjauspisteiden kautta interpoloiva splini: käyriä välipisteiden kautta jatkuvuusehdot: C0 - C1 - C2 - C  Hermiten käyrä: ekvivalenssi Bezierin kanssa kardinaalisplini: tangentiaalinen jatkuvuus –Catmull & Rom: automaattinen tangentin asettaminen –Kochanek & Bartels: tension, continuity, bias parametrinen vs. geometrinen jatkuvuus parametrointi käyränpituuden suhteen, käyrän pituuden laskenta liikkeen ajoituksen määrittely erillisellä funktiolla pisteiden laskeminen käyrällä –suora sijoitus summakaavaan; optimointi: monta käyrää peräkkäin vs. rinnakkain –Inkrementaalinen laskenta differenssimenetelmällä –de Casteljaun menetelmä käyrän uudellen parametrointi ja binäärinen ositus

TassuAnimaatio luento 24 Liikkeen määrittely Käsin asettelemalla (perinteinen tapa) Interpoloimalla avainasentoja (keyframing) Erikoistuneilla ohjelmilla (procedural) Rakennekuvauksilla (representational) Satunnaisprosesseilla (stochastic) Käyttäytymissäännöillä (behavioral)

TassuAnimaatio luento 25 Liikkeen määrittely (jatkuu) Vaikka proseduraalista animaatiota varten on kehitetty skriptikieliä, on avainkuvatekniikka suosituin: –välikuvien laskenta vähentää käsityötä –helppo käyttöliittymä (ei ohjelmointia) –voi ohjatusti poiketa säännönmukaisuudesta (juuri halutunlaisen liikkeen ohjelmointi on vaikeaa) –sekä liikkeen että muodonmuutoksen määrittely samalla kertaa 3D animaatiossa 4 ulottuvuutta (paikka + aika)

TassuAnimaatio luento 26 Esimerkki: pomppiva pallo Parabolinen lentorata, muuttuva nopeus Äkillinen suunnanvaihto törmäyksessä Litistyminen ja venyminen “squash & stretch”

TassuAnimaatio luento 27 Parametrinen määrittely (1) Lähtökohta –jokainen animoitava ominaisuus on numeerinen muuttuja –jokaisessa kuvassa samat toisiaan vastaavat parametrit –käyttäjälle parametrit esitetään mieluiten graafisina (pisteen sijainti, viivan suunta, väri, jne.) Mitä hyvänsä voidaan parametroida ja siten animoida –olion paikka/nopeus, asento, koko ja muoto –osien suhde kokonaisuuteen (esim. silmät päässä) –esineiden värit ja tekstuurit (mm. heijastusominaisuudet) –valolähteet (paikka, väri, suunta, rajaus, jne.) –kameran paikka, asento, kuvakulma, syvyystarkkuus, jne. –ääni (rakenne, kaiku, Doppler-efekti, jne.) –proseduraalisen määrittelyn parametrit hierarkkinen oliokeskeinen ajattelutapa

TassuAnimaatio luento 28 Parametrinen määrittely (2) Avainkuva (keyframe) määrittelee –yhdessä animoitavan parametrijoukon tietyssä animaation vaiheessa –koko kuva voi muodostua eri tahtiin animoitavista ”kerroksista” –täsmällinen aika/kuvanumero voidaan määritellä erikseen Välivaiheet (inbetweens) muodostetaan interpoloimalla –lineaarisesti, jatkuvilla polynomeilla  ongelmia –paloittain splinifunktioilla  Parametrikäyrät: (x,y,z) = ƒ(P1,P2,..., t)

TassuAnimaatio luento 29 Parametrikäyrät Vektoriarvoinen yhden muuttujan funktio P(t) = (x,y,z)(t) = ƒ(t) = ( f x (t), f y (t), f z (t) ) Yleensä rajatulla välillä, esim. t  [ 0,1 ] Derivaatta on myös vektori Dƒ(t) = dƒ(t)/dt = ( df x /dt, df y /dt, df z /dt )(t) Geometrinen tulkinta on eri asia – x = f(y) ei ole yleeensä funktio MILLOIN – dx/dy ei aina edes määritelty MILLOIN ? – vektorin arvona voi olla muutakin kuin geometriaa, esim. värejä (R,G,B,A) tai nivelkulmia 

TassuAnimaatio luento 210 Realistinen interpolointi Jatkuva liike –sijainnin jatkuvuus (ei äkillisiä siirtymiä) –nopeuden jatkuvuus (1. derivaatta) –kiihtyvyyden jatkuvuus (2. derivaatta) Kinetiikka –liikkeen aloitukset ja lopetukset, kiihdytykset, jarrutukset Jatkuvuus muutoksissa -vaihdokset interpoloinnista toiseen Avainkuvan paikallinen vaikutus –vaikutusta vain seuraavaan/edelliseen avainkuvaan asti

TassuAnimaatio luento 211 Interpoloinnin aspekteja Interpolointi vs. approksimointi Jatkuvuus C 0 (ei derivoituva) – jatkuva käyrä C 1 (1. aste) – tangentit samansuuntaisia C 2 (2. aste) – kaarevuus sama C  (rajattomasti derivoituva) – määrittely ei paloittainen Mallinnuksessa voidaan tarvita 2. asteen jatkuvuutta, yleensä animaatiossa 1. aste riittää MIKSI –vastaesimerkki: ajoradan kaarteet MIKSI ? Paikallinen vs. globaali kontrolli

TassuAnimaatio luento 212 G-G- G0G0 G1G1 G2G2 Geometrinen jatkuvuus ei jatkuva jatkuva tangentiaalisesti jatkuva kaarevuusjatkuva

TassuAnimaatio luento 213 Palapolynomit eli splinit Matala-asteiset polynomit käteviä parametrifunktioina –laskennallisesti helppoja –derivoituvia (C  ) Yhden polynomin käyttö koko käyrällä hankalaa asteluku = vapausasteiden määrä –approksimoiva käyrä ei sivua ohjauspisteitä –interpoloiva käyrä (Lagrange) käyttäytyy villisti pisteiden välillä Ratkaisu: splini eli “palapolynomi” –matala-asteisia polynomikäyriä solmuparien välillä “knot” = käyrällä sijaitseva ohjauspiste –käytännössä yleensä 3  polynomi riittävä –jatkuvuusehdot solmukohdissa järjestettävissä

TassuAnimaatio luento 214 Bezier-käyrä ja B-splini Yksi polynomifunktio koko käyrälle ohjauspisteiden määrä = asteluku+1 Globaali ohjaus –jokainen ohjauspiste vaikuttaa koko käyrään Approksimoiva –interpoloi päätepisteitä Palapolynomi –asteluku valittavissa Lokaali ohjaus –ohjauksen vaikutusalue asteluvun mukaan Approksimoiva –voidaan määritellä päätepisteitä interpoloivaksi –solmupisteet käyrällä mutta eivät ohjattavissa

TassuAnimaatio luento 215 Rationaalisplinit Tavanomainen polynomikäyrä (x,y,z)(t) =  P i B i (t) P i = ohjauspiste –kullekin koordinaatille polynomi samasta kannasta B(t) –vektorifunktio on painotettu summa ohjauspisteistä Rationaalikäyrä (x,y,z,w)(t) =  P i B i (t) –kullekin koordinaatille rationaalifunktio x(t)/w(t) –ohjauspisteille “painokertoimet” w(t)  vapauksia mm. tarkka esitys 2  käyrille (ellipsi/parabeli/hyperbeli) NURBS: “non-uniform rational B-spline” –polynomikantana B-splinit rationaalimuodossa –solmupisteet eivät tasavälisesti parametriasteikolla

TassuAnimaatio luento 216 Matematiikkaa Bezier-käyrän määrittely ja laskenta, ekvivalenssi de Casteljaun kanssa: –

TassuAnimaatio luento 217 Hermiten käyrä Hermiten kantafunktiot (ranskalainen matemaatikko Charles Hermite) Interpoloi ohjauspisteitä ja niissä määriteltyjä tangentteja –johdannainen Lagrangen polynomeista (interpoloi annettuja pisteitä polynomilla) –polynomin aste = 2 x ohj.pisteiden määrä - 1 Käytännöllinen splinikäyrän yhden solmuvälin esittämisessä (2 pistettä  3  käyrä) –kussakin solmussa määriteltävä myös tangentti

TassuAnimaatio luento 218 Hermite (jatkuu) Interpolointi –yleensä 3. asteen polynomit tarjoavat riittävästi vapausasteita (4 kpl): kuljetaan alkupisteen kautta kuljetaan loppupisteen kautta tangentti alussa tangentti lopussa Ekvivalenssi Bezier-käyrän kanssa –Bezier-käyrän päätepisteessä tangentti = 3 x (ohjauspisteiden erotusvektori)

TassuAnimaatio luento 219 Kardinaalisplinit Perustuu Hermiten käyriin –kullakin solmuvälillä polynomikäyrä –lokaali ohjaus: piste + tangentit Tangentiaalinen jatkuvuus (C 1 ) haluttaessa –tangenttivektorit voidaan automaattisesti laskea viereisten ohjauspisteiden avulla Catmull-Rom-splini erikoistapauksena –tangentti = naapuripisteiden erotusvektori / 2 –päätepisteessä tangentti määriteltävä erikseen

TassuAnimaatio luento 220 TCB splini Lue artikkeli: Kochanek & Bartels Kardinaalisplinien laajennus –tangenttivektorit solmupisteissä määrittyvät painotettuna summana naapuripisteistä –kolme parametria (Tension, Continuity, Bias) kullekin ohjauspisteelle

TassuAnimaatio luento 221 Luonnollinen splini Ohjauspisteiden interpolointi fysikaalisesti –taipuisa viivotin pakotetaan menemään pisteiden kautta, tangentteja ei sidota –taivutusenergia minimoidaan –tuloksena 3  splinikäyrä Globaali ohjaus  hankalahko laskea

TassuAnimaatio luento 222 Spliniyhteenveto Splinit ApproksimoivatInterpoloivat Bezier B-splinit Beta-splinit Hermiten splinit Kardinaalisplinit Catmull-Rom TCB ”Luonnolliset” splinit

TassuAnimaatio luento 223 Vielä muuta? Harjoitustehtävä – Aiheeseen liittyvää muuta materiaalia –

TassuAnimaatio luento 224 Nopeuden hallinta Edelliset keskittyivät paikan jatkuvuuteen Aikaulottuvuus tekee interpoloinnin haasteellisemmaksi Toteutetaan interpolointiparametrin muutosta säätelemällä ( s(t) ) –funktion oltava monotoninen –funktion oltava jatkuva Kirjassa paljon tekstiä kaaren pituuden laskennasta

TassuAnimaatio luento 225 Nopeuden hallinta (2) Tyypillinen tavoite Ease-in/Ease-out (vain päätepisteille, ei väliohjauspisteille) Voidaan toteuttaa sin-funktiolla Laskennallisesti helpommalla päästään määrittelemällä kiihtyvyys –nopeus saadaan integroimalla kiihtyvyys –paikka saadaan integroimalla nopeus Voidaan luonnollisesti tehdä myös splineillä, vaikkapa TCB:llä K&B:n T/C-esimerkin tapaan.

TassuAnimaatio luento 226 Videot Pixar shorts: –Adventures of André and Wally B. (1984) –Luxo Jr. (1986) –Red’s Dream (1987) –Tin Toy (1988) Klassisen animaation periaatteita, joita näissä videoissa on käytetty (Lasseter 1987) – – mation/principles/prin_trad_anim.htmhttp:// mation/principles/prin_trad_anim.htm