Kuntien ja kuntayhtymien ja valtakunnalliset tuottavuustavoitteet neuvotteleva virkamies Hannele Savioja Kuntamarkkinat
Kuntaosasto Valtakunnallisten tuottavuustavoitteiden asettaminen Peruspalveluohjelman ministeriryhmän päätös: Valmistella ehdotus kunnille, kuntayhtymille ja muille palvelujen järjestäjille tarkoitetuista tuottavuuden parantamista koskevista valtakunnallista tavoitteista. Peruspalveluohjelman ministeriryhmä hyväksyi Seuranta ja arviointi.
Kuntaosasto Tuottavuustavoitteet organisointi Valtiovarainministeriö on asettanut tuottavuusohjelman koordinaatio- ja seurantatyöryhmän, jonka tehtävänä on seurata ja koordinoida 20 suurimman kaupungin tuottavuusohjelmatyötä, valmistella kunnille ja kuntayhtymille ja muille palvelujen järjestäjille valtakunnallisia tuottavuustavoitteita sekä seurata ja koordinoida kuntien ja kuntayhtymien tuottavuuden parantamista koskevien toimenpiteiden valmistelua ja suunnittelua. Jäseninä kuntien, ministeriöiden, tilastokeskuksen, Suomen Kuntaliiton, VATT:n, THL:n ja kuntayhtymien edustajia. Asetettu alatyöryhmä valmistelemaan ehdotusta tuottavuuden parantamista koskeviksi valtakunnallisiksi tavoitteiksi hyödyntäen Tilastokeskuksen tuottamaan aineistoa sekä palvelujen laatua, saatavuutta, vaikuttavuutta ja taloudellisuutta koskevaa aineistoa.
Kuntaosasto Raportin sisältörakenne
Kuntaosasto Johtopäätöksiä Tilastokeskuksen kuntien ja kuntayhtymien tuottavuustilaston katvealueet Laatu, saatavuus, vaikuttavuus ja taloudellisuus Panostukset laatuun ja vaikuttavuuteen lisäävät kustannuksia (ainakin lyhyellä aikavälillä) Tarkastelu useasta näkökulmasta, kehäajattelu Tavoitteiden seuranta ja ohjausvaikutukset
Kuntaosasto Tuottavuustavoitteita 1.Kuntasektorin toimintamenotavoite 2.Kuntapalveluja koskevat tuottavuustavoitteet – kehäajattelu syventää ja monipuolistaa 3.Tuottavuutta parantavat toimenpiteet (henkilöstö, osaaminen ja työhyvinvointi, palvelujärjestelmät, prosessit ja sähköiset palvelut, palveluverkko ja toimitilat, organisaatio ja rakenteet, hankinnat, johtamisjärjestelmä, tuottavuusmittarit)
Kuntaosasto Toimintamenoja koskeva tavoite
Kuntaosasto Toimintamenotavoite – peruspalvelujen tarve kasvussa
Kuntaosasto Tarpeesta johdettu työvoiman kysyntä Työllisten määrän kasvu em. olettamuksilla yht. n henk., jossa lisäystä n. 9,6 prosenttia.
Kuntaosasto Toimintamenojen kehitys vuoteen 2020 Taustalla olevat taustaoletukset toimintamenoerien kehityksestä
Kuntaosasto Toimintamenoja koskeva tavoite Kuntien, kuntayhtymien ja muiden palvelujen järjestäjien toimintamenot kasvavat reaalisesti vuositasolla enintään keskimäärin 0,4 % eli kumulatiivisesti yhteensä 4 % vuoteen 2020 mennessä. Deflaattoreina Tilastokeskuksen kuntatalouden hintaindeksit osatekijöittäin (henkilöstömenot, ostot ja muut menot)
Kuntaosasto Koulutuspalvelujen, terveyspalvelujen ja sosiaalipalvelujen tavoitteet
Kuntaosasto Palveluja koskevat tavoitteet - Kokonaisuus hahmotetaan ns. kehätarkastelulla 1. Kehä: TK:n tuottavuustilasto (koulutus-, terveys- ja sosiaalipalvelut) 2. Kehä: Käyttökustannukset, €/suorite esim. €/oppilas, €/asukas 3. Kehä 3: Kehysindikaattorit mm. laatu ja vaikuttavuus
Kuntaosasto Koulutuspalvelujen tuottavuustavoitteet Kokonaistarkastelu, joka muodostuu - koulutuspalvelujen kokonaistuottavuudesta - käyttökustannuksista oppilasta kohti - koulutuspalvelujen kehysindikaattoreista (ryhmäkoko, opettajien pätevyys, jatko-opintoihin siirtyneet, koulutuksen läpäisy, tutkinnon suorittaneiden työllistyminen) Tavoitteena on, että koulutuspalvelujen tuottavuus paranee laatua ja tuloksellisuutta vaarantamatta
Kuntaosasto Sosiaalipalvelujen tuottavuustavoitteet Sosiaalipalvelujen kokonaistuottavuuskehitys paranee. Käyttökustannukset suhteessa palveluja käyttävään ikäluokkaan eivät kasva reaalisesti. Sosiaalipalvelujen kehysindikaattorit kehittyvät positiivisesti (asiakas- ja asukastyytyväisyys, palvelun ja hoidon suunnitelmallisuus, palvelurakenne avo- ja laitoshuollon asiakkaiden osuus).
Kuntaosasto Terveyspalvelujen tuottavuustavoitteet Terveyspalvelujen kokonaistuottavuuskehitys paranee vuosittain. Sairaaloiden tuottavuus paranee vuosittain. Käyttökustannukset asukasta kohti eivät kasva reaalisesti. Terveyspalvelujen kehysindikaattorit kehittyvät positiivisesti (perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon saatavuus, asiakas- ja asukastyytyväisyys, erikoissairaanhoidon vaikuttavuus).
Kuntaosasto Muut tavoitteet
Kuntaosasto Tuottavuutta parantavia toimenpiteitä Suosituksia kunnille, kuntayhtymille ja muille palvelujen järjestäjille 20 suurimman kaupungin tuottavuusohjelman kärkihanketyön pohjalta koottu suositukset
Kuntaosasto Esimerkkejä muista tavoitteista Tuottavuusohjelma, joka sisältää tavoitteet, toimenpiteet ja mittarit Henkilöstösuunnitelma, työaikojen järjestelyt ja etätyö, henkilöstörakenne ja –mitoitus, työhyvinvointiohjelma Asiakkuusstrategia, asiakaslähtöiset palvelujärjestelmät ja sähköiset palvelut Palveluverkkosuunnitelma ja johtopäätöksineen Laajaa väestöpohjaa edellyttävien palvelujen kokoaminen ja kuntarakenteen kehittäminen osana tuottavuustoimenpiteitä Kustannuslaskennan, kustannusseurannan ja tuotteistamisen kehittäminen Tuottavuusmittareiden käyttö Hankintatoimen kehittäminen ja yhteistyön lisääminen Kunnat, kuntayhtymät ja muut palvelujen järjestäjät asettavat kehysmenettelyssä henkilöstömäärää, toimintamenoja ja ostopalveluja koskevat tavoitteet. Kuntayhtymille ja muille yhteistoimintaorganisaatioille rahoituskehykset kuntien maksuosuuksille
Kuntaosasto muita tavoitteita jatkuu J äsenkunnat asettavat kuntayhtymille ja muille yhteistoimintaorganisaatioille toimintamenojen enintään 0,4 % vuotuisen reaalikasvutavoitteen vuoteen 2020 saakka. Koulutuspalvelujen järjestäjille toimintamenojen enintään 0,4 % vuotuinen reaalikasvutavoite vuoteen 2020 saakka.
Kuntaosasto Hallitusohjelman linjauksia Käynnistetään yhdessä valtion eri toimijoiden, kuntien ja työmarkkinajärjestöjen kanssa yhteinen kuntatuottavuuden ja tuloksellisuuden kehittämiskampanja, jonka yhteydessä luodaan kuntapalvelujen laadun ja vaikuttavuuden arvioimiseksi kestävän kuntatuottavuuden mittaristo. Kehitetään kuntien kustannuslaskentaa todellisten yksikkökustannusten arvioimiseksi ja avaamiseksi asiakkaille, palvelujen kehittämiseksi ja kustannustietoisuuden lisäämiseksi. Palvelujen kustannusten ja laadun vertailua sekä läpinäkyvyyttä kehitetään mm. selvittämällä ja edistämällä sitä tukevia käytäntöjä ja kokeiluja.