5.4.2002Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Eero Tourunen 2003 Projektin johtaminen -opintojakso Yliopiston ja yritysten projektiyhteistyö.
ISOverstaan kouskuttamispäivä
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Open Source Courseware OSCu
Dafnord – saksa vieraana kielenä CETKA, Turku, © Verkkokoulu.fi Ilpo Halonen, Dafnord koordinaattori.
ITU-kahvit klo 9.15 – Suomen virtuaaliyliopiston verkkopalveluja opettajille: kurssin tuottajan työkalupakki Suomen virtuaaliyliopiston.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö – Tietotekniikan Majava-kilpailu Timo Poranen, Tampereen yliopisto, Tietotekniikan.
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
TVT ja verkko-opetus ENORSSI-SEMINAARI JOENSUU
Virtuaaliyliopiston portilla Matti Sinko SVY:n kehittämisyksikkö Tampereella
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Opetuksen kehittäminen ja TVT - laitoksen näkökulma asiaan Tukiyksiköt kierroksella (OTK, OK, Kirjasto, Virtuaaliyliopisto, Tiedekunnat)
Pirjo Rauhala, Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa? 1 Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa?
Pirjo Rauhala, Tampereen e-oppimisen talkoot 1 Yliopisto eOppimisen toimijana Tampereen eOppimisen talkoot Seminaari
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tervetuloa Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistoon Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen.
(NIMI) Kestävää aluesuunnittelua tukevat työkalut –portaali.
Terveys- ja luonnontieteiden ryhmä, Itä-Suomen yliopiston Avoin yliopisto Terveystieteiden tutkintorakenne ja avoin yliopisto-opetus
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkko-opetuksen tuki
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
Miten laatutyö käynnistettiin? Helsingin yliopisto Sosiaalipsykologian laitos Jaana-Piia Mäkiniemi Mia Teräsaho Vopla-hankkeen työpaja
Tampereen kaupunki Tietotuotanto ja laadunarviointi Tampere Tilaus- ja yhteistyögradut Tampereen kaupungin näkökulmasta Tampere Riitta Juusenaho.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Virtuaaliammattikorkeakoulu Yhteyshenkilöpäivät Outi Vahtila
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
Virtuaaliopetus Hämeen ammattikorkeakoulu Mustialassa Kohderyhmän näkökulmasta hyvät perusedellytykset tietoverkkojen hyödyntämiseen opetuksessa Opettajilla.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Moodlen opetus, projekti- ja intrakäyttö samassa organisaatiossa Pauliina Veräväinen, TaY.
Alueellinen yhteistyö e-oppimisen tutkimuksessa ja käytännön verkko-opetuksessa Seppo Pohjolainen & Tuuli Haapala ITK’02 Areena
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen.
Oikeustieteet Oikeustieteiden laitos  Sijoittuu yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekuntaan  n. 600 tutkinto-opiskelijaa, yli 1000.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Lapin yliopiston oikeustieteiden tiedekunnan työryhmä
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa?
Esityksen transkriptio:

Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen yhteyshenkilötapaamisessa Tampereen yliopistossa Pirjo Rauhala, suunnittelija Opinto- ja kansainväliset asiat Tampereen yliopisto

Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 2 Virtuaaliyliopisto Mistä valtakunnassa keskustellaan? Mitä suunnitellaan? Mitä on tehty ja mistä päätetty? Mitä Tampereen yliopistossa on tehty?

Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 3 Suomen virtuaaliyliopisto verkostoyhteistyön vaikutukset alkavat näkyä moniprojektisuus yhteisiä tavoitteita, mutta erilaisia näkemyksiä toteuttamistavoista työnjaossa vielä sovittavaa: mitä yliopistojen pitäisi tehdä, entä verkostojen?

Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 4 Julkaistu ehdotus SVY:n toiminnan ytimestä SVY:n tausta, tavoitteet ja keinot päästä tavoitteisiin; olemassaolon perusteet saatiin yliopistoihin tammikuussa julkaistu myös avoimessa verkossa SVY:n portaalissa ehdotus palautettiin valmisteluun, saataneen yliopistoihin tänä keväänä

Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 5 Miten tehdä päätöksiä verkostossa? SVY:n päätöksenteko- ja hallintomalliksi ehdotettu osakeyhtiötä samaan aikaan päätöksiä tehdään yliopistoissa - virallinen organisaatio? miten VALMISTELLAAN ehdotuksia verkostossa?

Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 6 Mitä Tampereen yliopistossa on tehty yksittäiset opettajat ovat kehittäneet opetustaan tietoverkkoja hyödyntäväksi opettajia on koulutettu käyttämään tieto- ja viestintätekniikkaa laadittu verkkokursseja (ei välttämättä opintojaksoja) osoitettu rahoitusta hankkeille, kirjattu muistiin jakamisen kriteereitä

Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 7 Toimintaa kuvaavia lukuja lähes 300 opettajaa osallistui v OPE.FI1- koulutuksiin, saman verran OPE.FI2-koulutuksiin vuoden 2001 lopussa n. 50 tuotantokäytössä olevaa kurssia WebCT-alustalla tunnuksia palvelimella vuoden lopussa n vy-hankerahoituksella järjestetty 13 kurssia, kaikki yhteiskuntatieteelliseltä koulutusalalta

Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 8 Hanketyypit yliopiston hankkeet: tukijärjestelmät, tutkimus ja koordinointi, verkko-opetus ja oppimateriaalit yhteistyöhankkeet: alueelliset, valtakunnalliset lisätietoa www-sivuilla

Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 9 Periaatteita rahoitusta jaettaessa omien virtuaaliyliopistohankkeiden rahoitus kolmelle osa-alueelle 1. opetusteknologiset tukipalvelut: opettajien koulutus ja ohjaus sekä opetusteknologian käyttöönottoa edistävien palvelujen järjestäminen 2. verkko-opetuksen sisällöntuotanto 3. koordinointi, tutkimus, selvitykset

Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista Painotetaan näitä sisältötuotanto opettajien tieto- ja viestintäteknisen valmiudet osa perustoimintaa, eroa vain näkökulmassa ja yhteistyötavoissa (verkostomainen työskentelytapa) ei unohdeta vaikutuksia kaikkeen yliopistotyöhön (muutoksen kohteena ei ole vain opetustyö)

Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista Tarkennettuja periaatteita henkilöstön pysyvän osaamisen ja tietämyksen saavuttaminen tieto- ja viestintätekniikan (opetus)käytössä monihyötyisyys: tulosten hyödynnettävyys useissa yliopiston oppiaineissa, laitoksilla ja tiedekunnissa yhteisvaikuttavuus ja yhteistyö: ylitetään laitosrajat, yliopiston ja valtakunnan rajat

Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista Tavoitteita tvt:n opetuskäytön laajeneminen kaikkiin tiedekuntiin, useimpiin opetusta antaviin laitoksiin (verkko)pedagogisen näkemyksen syntyminen tutkintovaatimusten mukaiseen opetukseen kokemuksia ja toimintamalleja ohjaukselle, opetustekniselle ja pedagogiselle tuelle aiheita ja tilanteita verkkopedagogiselle tutkimukselle

Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto Mitä se on? kasvava määrä hankkeita, toimenpiteitä, suunnittelua ja päätöksiä, joiden tuloksena syntyy mm. monimuoto-opetusta toimintatapoja muuttava hanke muutosten kohteena varsinkin opetus ja oppiminen Tampereen yliopistossa

Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista Virtuaaliopetus/verkko-opetus Mikä se on? Verkko-opetuksen järjestäminen tai tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa ei ole itseisarvo, vaan ne ovat keinoja kehittää yliopisto- opetusta ja tutkimusta. Verkkokurssien laatiminen on opetusta järjestävien yksikköjen ja opettajien harkitun valinnan tulosta.

Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista Yhteystiedot Pirjo Rauhala Suunnittelija Opinto- ja kansainvälisten asiain osasto TAMPEREEN YLIOPISTO -