USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen 4.12.2007 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Advertisements

Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
ja aluetutkielmakysymykseen vastaaminen yo-kokeessa
Tutkielman kirjoittaminen
Opinnäytetyöprosessi
Eeva-Leena Aittoniemi
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 1 Kevät Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kommentti ÄI1.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Minkälainen on hyvä gradu?
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tutkimusviestintä: tiivistelmä
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Arto Hietapelto Tutkimussuunnitelma
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Seminaarityön rakenteesta
Maa Maankäytön suunnittelu ja yhdyskuntatalous Ohjelma Harjoitustöiden rakenne Lähdekirjallisuuden hyödyntäminen Vertailua ja keskustelua työmenetelmistä.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Tiivistelmä ja kypsyysnäyte
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Tekstien moniäänisyys
/M. Mäkelä OPINNÄYTE Keuda Tuusula TUTKINNON PERUSTEET Opiskelija suunnittelee ja tekee omaa osaamistaan kokoavan opinnäytteen,
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
RAKENNE TARKOITUKSEN MUKAAN! Asiatekstin tyypillisiä rakennemalleja 1 Sari Toivakka.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
OPINNÄYTETYÖN RAKENNE
JOHDANTO.
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Tutkimuksen objektiivisuus
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Opinnäytetyön otsikko
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Opetusvinkki 1: Ryhmätyö – uskontotieteilijät
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikko kuvien asettelun kanssa
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Tekstipaja II Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017
Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017 Kaisa Ranta
Pro gradu -tutkimuksen ohjausseminaarit
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opponointi
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Esityksen transkriptio:

USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA

Tutkielman rakenne KANSISIVU TUTKIMUKSEN NIMI Ohjaa lukijaa – sitouttaa kirjoittajaa Näyttää kontekstin tai tulkinnallisen viitekehyksen -Vrt. ” Martti Luther” Yleensä otsikon käsitteet määritellään/käsitellään teoriassa Tekijä, opiskelijanumero, seminaari, pvm. ohjaaja TOINEN SIVU Sisällysluettelo

Tutkielman rakenne JOHDANTO Motiivi Taustaa Raportin suuntaaminen: ”Tutkimuksen tarkoituksena…” Pro gradu: Aiheenkäsittelyn eteneminen ja perustelu Kirjoitetaan lopuksi pohdinnan kanssa TUTKIMUSTEHTÄVÄ Konkreetit tutkimuskysymykset -Yleensä 2-3 kpl tai ryhmiteltynä kahden pääkysymyksen alle (erityisesti kvantitatiiviset tutkimukset) Tutkimuskysymykset voivat sijoittua myös johdannon loppuun ja/tai tutkimusmenetelmä-osioon Tutkimuskysymyksiin palataan yleensä pohdinnassa

Tutkielman rakenne TUTKIMUKSEN TEORIA Nimetään aiheiden mukaan Keskeisten käsitteiden määrittely Omat luvut esim.: -Konteksti (fyysinen/mentaalinen) -Missä tapahtuu? Mihin sijoittuu? -Ilmiö -Mitä tutkitaan? Mitä tapahtuu? -Sisältö -Pedagogisessa tuotteessa opetettava asia Ei erillistä ”Aiempia tutkimuksia” vaan sisältyvät muihin lukuihin

Tutkielman rakenne TUTKIMUKSEN TOTEUTTAMINEN Osallistujat (N, sukup., ikä) Aineistonkeruu: Miten ja mitä kerättiin? -Menetelmän esittely suhteessa aineistoon Aineiston analyysi: Miten aineisto käsiteltiin? -Aineiston kuvaus -Analyysin esittely suhteessa aineistoon: ei menetelmän yleisesittely! -Muista: Arvioiva, perusteleva ote

Tutkielman rakenne TUTKIMUSTULOKSET Yleiset tulokset -Taulukko, kuvio (frekvenssit tms.) -Laadulliset luokat -Huom: Tutkijan avattava eli selitettävä aina taulukot! Luokkien tms. sisällön tarkempi kuvaus -”Mitä kukin luokka tms. on tässä aineistossa” -Tutkijan teksti varsinaista ”tulosta” -Suorat lainaukset (tai taulukot, numeeriset arvot) vain tukevat/todistavat/kommentoivat

Tutkielman rakenne POHDINTA Eri tapoja jäsentää, esim. A. TUTKIMUKSEN MERKITTÄVYYS Päätulokset ryhmiteltynä tutkimuskysymyksittäin Tutkimuksen merkittävyys kasvatukselle -Koulutuspolitiikka? Opettajankoulutus? Käytännön opettajantyö? Jatkotutkimusaiheita B. TUTKIMUKSEN ARVIOINTI -Ns. validiteetin arviointi -Mutta latistaa: -Lopeta esimerkiksi menetelmän haasteista johdettuihin lisäselvitys/-tutkimusaiheisiin

Tutkielman rakenne LÄHTEET Kaikki samassa –ei eroteltu kuten historian tutkimuksessa Huom: tutkimuksen aineisto: esitellään jo aineisto- osiossa! (Esim. artikkelit tms.) Hirsjärvi et al. ”Tutki ja kirjoita”. -Ks. Moniste

Töiden palauttaminen? KEVÄT 2007 Seuraavalla esittelykerralla 1. luku valmis: teoria- tai tulosluku Mukaan: -Kansisivu: Työn otsikko, Tekijä, opiskelijanumero, ohjaaja, opponentti, esitelmän pvm., SOKLA/AO -Sisällysluettelo -Tutkimuskysymykset/tuotteen aihe -Vähintään 1. luku -Lähdeluettelo Lopullisen työn palauttaminen mennessä

TEHTÄVÄ: Seminaarityöhön tutustuminen Selvittäkää: 1. Tutkimuksen tarkoitus/tuotteen tehtävä -Onko ilmoitettu selkeästi 2. Seminaarityön rakenteesta: -Konteksti (Missä tapahtuu? Mihin sijoittuu? -Ilmiö (Mitä tutkitaan? Mitä tapahtuu?) -Sisältö (Pedagogisessa tuotteessa opetettava asia)? 3. Mikä tutkimusmenetelmä ja analyysi? 4. Tärkeimmät tulokset / Pedagogisen tuotteen lopputulos tai arviointi Mitkä aihealueet painottuvat ja mitä puutteita kokonaisuudessa?