Oppimisen ja osaamisen tuottamisen ekosysteemi Kouvolatalo 7.4.2011 Yrittäjämäiset oppimisympäristöt Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Yrittäjämäiset oppimisympäristöt Miksi yrittäjämäinen oppimisympäristö? Mikä se on? Miten voisimme sen tehdä?
Vuosina 1999-2003 yliopisto- ja ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden toimiminen yrittäjänä. Lähde (Tilastokeskus, sijoittumistilasto, muokattu edelleen Opetusministeriössä / Pihkala).
Yrittäjyyden opetuksen Uravaikutus (Charney & Libecap 2000) Opiskelijat, joilla oli yrittäjyysopintoja muita todennäköisemmin: Suurempi varallisuus (62% korkeampi kuin niillä joilla ei yrittäjyysopetusta) Korkeammat palkat (27%) Työskentelivät enemmän uusien tuotteiden ja palvelujen kehittämisessä 4
Pienyrityksen omistajat ja johtajat Sampo Pankin yrittäjätutkimus 2010, vertailu 2007 2009: Joitakin tuloksia: Ovat elämäänsä tyytyväisiä ja onnellisia Arvostavat terveyttä, perhettä ja työn sisältöä 5
Yrittäjyyskasvatuksen vaiheet Vaihe 1 1990-luvun alku – haaste piirreteorioille – onko yrittäjyys synnynnäistä vai voiko yrittäjyyteen kasvattaa Vaihe 2: Mitä on yrittäjyyteen ja yrittäjämäinen oppiminen 1990-luvun lop. ja 2000- luvun alku Vaihe 3: Miten yrittäjyyttä opetetaan- 2005- Vaihe 4:Millainen on yrittäjämäinen opettaja ja oppimisympäristö
Rajojen rikkominen
Mahdollisuuksien prosessi?
Entrepreneurship domain Brush & al. 2003
Opportunity process Kyrö, Kurczewska and Osei-Bonsu 2011
Three approaches to opportunity identification Kyrö P., Kurczewska A. and Osei-Bonsu N. (2011 Forthcoming) View Search approach Discovery approach Action approach Roots Cantillon Kirzner Mises Opportunity Opportunity is a solution to the problem or need an individual spot Opportunity is a response of individual to changes in environment Opportunity is a result of iterative actions of an individual Assumption about opportunity nature Opportunities exist, dependent of entrepreneurial actions Opportunities exist, independent of entrepreneurial actions Opportunities do not exist until entrepreneurs engage in opportunity process Opportunity process Opportunity process is rational, purposeful and systematic , aimed at achieving given ends Searched through deductive process Process moderators: past knowledge and experience Nature of process: linear Opportunity identification takes place through cognitive patterns, Discovered through inductive process Process moderators: possession of ex-ante information, past knowledge and relevant skills Nature of process: non-linear Opportunity identification and exploitation are interactive Created through abductive process Process moderators: past behavior patterns Nature of process: cyclical, serendipitous or opportunistic, bricolage Nature of human involvement Searching is a human action of evaluating alternatives and making choices Discovery is a use of individual cognitive abilities to ‘connect the dots’ Action means ability and cognitive skills to take decisions
Persoonallisuuden ja älykkyyden kaikki elementit
Opetuksen sisällön painopiste Painopiste ja orientaatio Yrittäjyyskasvatuksen tavoite Oppimisen painopiste Tieto liiketoimintasuunnitelma ja pienyrityksen eri toiminnot Kognitiivinen orientaatio Oppiminen yrittäjyydestä (about entrepreneurship ) Rationaalinen ajattelu ja päättely Yrityksen perustaminen ja toimiminen omistaja-johtajana Kognitiivinen ja konatiivinen orientaatio Oppiminen yrittäjyyttä varten (for entrepreneurship) Tahto ja valmiudet perustaa yritys Yrittäjämäinen käyttäytyminen Affektiivinen ja konatiivinen orientaatio Oppiminen yrittäjämäisesti (through entrepreneurship) Valmiuksien kehittäminen omaehtoiseen tiedonhankintaan, uuden tiedon ja toiminnan luomiseen Yrittäjämäisen kehittämisen/kehittymisen tukeminen Kognitiivinen, konatiivinen ja affektiivinen orientaatio yksilötasolla ja kollektiivisena organisaatiokulttuurin ilmentyminä Oppiminen yrittäjämäisessä oppimisympäristössä Valmiudet 1) nauttia vapaudesta ja epävarmuudesta ja niiden suomista mahdollisuuksista, 2) valmiuksien kehittyminen mahdollisuuksien havaitsemiseen, luomiseen ja hyödyntämiseen
Ympäristö, joka tukee vaikuttamisen logiikkaa Sarasvathy 2006 Voimavarojen laajeneva sykli Käytettävissä olevat keinot Uudet keinot Kuka olen? Mitä tiedän? Ketä tunnen? Mitä voin tehdä Vuorovaikutus muiden kanssa Sidosryhmiensitoutuminen Uudet Tavoitteet UUDET MAHDOLLISUUDET JA UUDET TOIMINTATAVAT
Approach Disruptive innovation ecology (Dvir 2009) Different from a “normal innovation ecology” Much more fragile, easy to kill and difficult to create and promote – internally and externally Approach Working in new interventions with pioneers and early adopters
Eli Keskittyy mahdollisuuksien prosessiin Luo ekosysteemin, jossa herkkä ja haavoittuvat innovaatioprosessit voivat menestyä Perustuu vaikuttamisen logiikkaan
Yrittäjyyskasvatuksen Tutkimusseura RY Yrittäjyyskasvatuksen Tutkimusseuran tarkoituksena on edistää yrittäjyyskasvatuksen monitieteistä tutkimusta ja sen käytäntöön soveltamista. Yhdistys tukee yrittäjyyskasvatuksen tutkimusta, tutkijoiden ja toimijoiden keskinäistä kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä, järjestää konferensseja sekä edistää ja harjoittaa alan julkaisutoimintaa. Yrittäjyyskasvatuksen tutkimusseura voi myös antaa lausuntoja ja edistää tavoitteidensa toteuttamista erilaisissa kansallisissa ja kansainvälisissä yhteisöissä ja yhteistyöelimissä. Seuraan kuuluu yrittäjyyskasvatuksen tutkijoita, opettajia, yrittäjiä ja vaikuttajia ympäri Suomen. Tervetuloa mukaan!