Oppimisen ja osaamisen tuottamisen ekosysteemi Kouvolatalo

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä: VerkkoSote Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä ITK-konferenssi.
Advertisements

Y RITTELIÄS JA HYVINVOIVA V ARSINAIS -S UOMI. 2 Kestävää kilpailukykyä ja aktiivista osaamista jokaiselle. Varsinais-Suomen koulutusstrategian visio 2015+
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
Yrittäjyyden olemus Yritystoiminta (2 ov) Inari.
Riihimäen kauppaoppilaitoksen keke- ja laatutyö
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Koulutuskeskus Salpaus Hyvä Yritys /Georges Segura - Outi Salmela Tervetuloa! Hyvä Yritys (ammatillinen oppimisympäristöjen kehittämishanke)
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
ADEI Kultturivienti ja koulutus Teppo Turkki Johtaja Suomen taideyliopistojen koulutus- ja kehittämisinstituutti IADE
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Yrittäjyys HAAGA-HELIASSA -seminaarisarja Asiantuntijasta yrittäjäksi klo Nuori yrittäjyys –ohjelma HAAGA-HELIAssa Arene ry: Tarja Römer-Paakkanen,
VANHUSTYÖN OSAAJAT ry  moniammatillinen yhdistys  valtakunnallisesti toimiva  perustamiskokous Tampereella Vakka Verkostoon –Leonardo da Vinci.
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
STES - kesäkoulu – UKK-instituuttiTampere.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Sähköinen itsepalvelu olemassa oleviin järjestelmiin
Projekti: Paikallisten innovaatioiden jakaminen ja kehittäminen yhteisöjen verkostoissa /Pirkanmaan Kulttuurirahasto.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta
WorkPlace Pirkanmaa Kansainvälisiä osaajia korkeakouluista työelämään TraiNet-verkosto
Kunta- ja palvelurakenneuudistus Päijät-Hämeen aluevaiheen seminaari Vesa Harmaakorpi Vesa Harmaakorpi Professori Innovaatiojärjestelmät Lappeenrannan.
Tulevan ohjelmakauden ( ) suunnittelua Tiedonkulun tehostaminen ja koulutuksen kehittäminen B1.2 Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus,
Yrittäjyys ja kilpailukyky
LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari Seija Paasovaara.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Yrittäjämäisen ’Effectuation’-kehittämisen teoria ja käytäntöä Lähteet: Prof. Saras D. Sarasvathy, Effectuation: Elements of Entrepreneurial.
SYKE projekti. Missä mennään? Partnership agreementit roikkuvat vielä Raportointi loppusuoralla, jotain puuttuu vielä Palkkaukset ja suunnittelu.
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio Sitoutuminen
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
LEARNING AND HEALING THROUGH EXPRESSION Grundtvig learning partnership
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Hunch A Tool of an Intelligent Tester Juha Itkonen & Mika Mäntylä SoberIT TKK.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
EMN työohjelma Esityksen pääkohdat Muutokset työohjelmassa vuodelle 2012 Vuodelle 2012 suunnitellut uudet formaatit Tutkimusaihe-ehdotukset.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Korkeasti koulutettu yrittäjä; mielipiteitä ja asenteita yrittäjyydestä Akavan talouspoliittinen yksikkö
Customer projects integrated within curriculum at Media Engineering programmes Erkki Rämö EVTEK University of Applied sciences R&D Seminar Case:
International pages?. Comments yhteystiedot / contact –information ei resursseja kaiken kääntämiseen – linkit vastuuhenkilöille / no enough resources.
INFRA ry Vastuuhenkilö Eija Ehrukainen Ottaa käsiteltäväkseen myös asfalttialan ympäristöasiat Seurataan, vaikutetaan ja ohjeistetaan: Lainsäädännön muutokset.
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Vakiintuneet kustantajat ja uudet yrittäjät OA-monografiamaailmassa
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Tampereen yliopisto Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus Paula Kyrö.
Major practical purposes Forms of research knowledge
Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa
Reflection in PLE Reflektio PLE:ssä
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
Introduction to decision analysis
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Risk analysis, risk attitudes
Hierarchical models Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Probability models and decision analysis
Introduction to decision analysis
Entrepreneurship in South-West Finland The Federation of Finnish Enterprises, South-West Region Miia Kaerala, event coordinator.
WHO Healthy Cities Network
Taiteilijoiden kanssa työskentely Yhteisöprojekteissa
MAR1LK Anna Hankimaa 5/10/2019.
Iv4j – Innovation in vet for jobs and employment
Esityksen transkriptio:

Oppimisen ja osaamisen tuottamisen ekosysteemi Kouvolatalo 7.4.2011 Yrittäjämäiset oppimisympäristöt Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.

Yrittäjämäiset oppimisympäristöt Miksi yrittäjämäinen oppimisympäristö? Mikä se on? Miten voisimme sen tehdä?

Vuosina 1999-2003 yliopisto- ja ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden toimiminen yrittäjänä. Lähde (Tilastokeskus, sijoittumistilasto, muokattu edelleen Opetusministeriössä / Pihkala).

Yrittäjyyden opetuksen Uravaikutus (Charney & Libecap 2000) Opiskelijat, joilla oli yrittäjyysopintoja muita todennäköisemmin: Suurempi varallisuus (62% korkeampi kuin niillä joilla ei yrittäjyysopetusta) Korkeammat palkat (27%) Työskentelivät enemmän uusien tuotteiden ja palvelujen kehittämisessä 4

Pienyrityksen omistajat ja johtajat Sampo Pankin yrittäjätutkimus 2010, vertailu 2007 2009: Joitakin tuloksia: Ovat elämäänsä tyytyväisiä ja onnellisia Arvostavat terveyttä, perhettä ja työn sisältöä 5

Yrittäjyyskasvatuksen vaiheet Vaihe 1 1990-luvun alku – haaste piirreteorioille – onko yrittäjyys synnynnäistä vai voiko yrittäjyyteen kasvattaa Vaihe 2: Mitä on yrittäjyyteen ja yrittäjämäinen oppiminen 1990-luvun lop. ja 2000- luvun alku Vaihe 3: Miten yrittäjyyttä opetetaan- 2005- Vaihe 4:Millainen on yrittäjämäinen opettaja ja oppimisympäristö

Rajojen rikkominen

Mahdollisuuksien prosessi?

Entrepreneurship domain Brush & al. 2003

Opportunity process Kyrö, Kurczewska and Osei-Bonsu 2011

Three approaches to opportunity identification Kyrö P., Kurczewska A. and Osei-Bonsu N. (2011 Forthcoming) View Search approach Discovery approach Action approach Roots Cantillon Kirzner Mises Opportunity Opportunity is a solution to the problem or need an individual spot Opportunity is a response of individual to changes in environment Opportunity is a result of iterative actions of an individual Assumption about opportunity nature Opportunities exist, dependent of entrepreneurial actions Opportunities exist, independent of entrepreneurial actions Opportunities do not exist until entrepreneurs engage in opportunity process Opportunity process Opportunity process is rational, purposeful and systematic , aimed at achieving given ends Searched through deductive process Process moderators: past knowledge and experience Nature of process: linear Opportunity identification takes place through cognitive patterns, Discovered through inductive process Process moderators: possession of ex-ante information, past knowledge and relevant skills Nature of process: non-linear Opportunity identification and exploitation are interactive Created through abductive process Process moderators: past behavior patterns Nature of process: cyclical, serendipitous or opportunistic, bricolage Nature of human involvement Searching is a human action of evaluating alternatives and making choices Discovery is a use of individual cognitive abilities to ‘connect the dots’ Action means ability and cognitive skills to take decisions

Persoonallisuuden ja älykkyyden kaikki elementit

Opetuksen sisällön painopiste Painopiste ja orientaatio Yrittäjyyskasvatuksen tavoite Oppimisen painopiste Tieto liiketoimintasuunnitelma ja pienyrityksen eri toiminnot Kognitiivinen orientaatio Oppiminen yrittäjyydestä (about entrepreneurship ) Rationaalinen ajattelu ja päättely Yrityksen perustaminen ja toimiminen omistaja-johtajana Kognitiivinen ja konatiivinen orientaatio Oppiminen yrittäjyyttä varten (for entrepreneurship) Tahto ja valmiudet perustaa yritys Yrittäjämäinen käyttäytyminen Affektiivinen ja konatiivinen orientaatio Oppiminen yrittäjämäisesti (through entrepreneurship) Valmiuksien kehittäminen omaehtoiseen tiedonhankintaan, uuden tiedon ja toiminnan luomiseen Yrittäjämäisen kehittämisen/kehittymisen tukeminen Kognitiivinen, konatiivinen ja affektiivinen orientaatio yksilötasolla ja kollektiivisena organisaatiokulttuurin ilmentyminä Oppiminen yrittäjämäisessä oppimisympäristössä Valmiudet 1) nauttia vapaudesta ja epävarmuudesta ja niiden suomista mahdollisuuksista, 2) valmiuksien kehittyminen mahdollisuuksien havaitsemiseen, luomiseen ja hyödyntämiseen

Ympäristö, joka tukee vaikuttamisen logiikkaa Sarasvathy 2006 Voimavarojen laajeneva sykli Käytettävissä olevat keinot Uudet keinot Kuka olen? Mitä tiedän? Ketä tunnen? Mitä voin tehdä Vuorovaikutus muiden kanssa Sidosryhmiensitoutuminen Uudet Tavoitteet UUDET MAHDOLLISUUDET JA UUDET TOIMINTATAVAT

Approach Disruptive innovation ecology (Dvir 2009) Different from a “normal innovation ecology” Much more fragile, easy to kill and difficult to create and promote – internally and externally Approach Working in new interventions with pioneers and early adopters  

Eli Keskittyy mahdollisuuksien prosessiin Luo ekosysteemin, jossa herkkä ja haavoittuvat innovaatioprosessit voivat menestyä Perustuu vaikuttamisen logiikkaan

Yrittäjyyskasvatuksen Tutkimusseura RY Yrittäjyyskasvatuksen Tutkimusseuran tarkoituksena on edistää yrittäjyyskasvatuksen monitieteistä tutkimusta ja sen käytäntöön soveltamista. Yhdistys tukee yrittäjyyskasvatuksen tutkimusta, tutkijoiden ja toimijoiden keskinäistä kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä, järjestää konferensseja sekä edistää ja harjoittaa alan julkaisutoimintaa. Yrittäjyyskasvatuksen tutkimusseura voi myös antaa lausuntoja ja edistää tavoitteidensa toteuttamista erilaisissa kansallisissa ja kansainvälisissä yhteisöissä ja yhteistyöelimissä. Seuraan kuuluu yrittäjyyskasvatuksen tutkijoita, opettajia, yrittäjiä ja vaikuttajia ympäri Suomen. Tervetuloa mukaan!