Mistä hyvä kotihoito syntyy? 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Mistä hyvä kotihoito syntyy? Kirjaamisen kehittäminen kotihoidossa -hanke Henkilöstökoulutuksen aloitusseminaari 23.9.2008 Joensuu Kehittämispäällikkö Reija Heinola, Stakes 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Stakes 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Stakes Stakes on lakiin ja asetukseen perustuva, pääosin budjettirahoitteinen sektoritutkimuslaitos Perustettu vuonna 1992 Ydintoiminnot: tutkimus, kehittäminen ja tietotuotanto (tilastot ja rekisterit, julkaisut) 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Stakesin perustehtävät 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Stakesin perustehtävät Sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan ja kehityksen arviointi Kotimaisen ja kansainvälisen osaamisen jalostaminen ja välittäminen Alan tutkimus- ja kehitystoiminta Alan tilasto- ja rekisteriviranomainen Sosiaali- ja terveyspolitiikkaan vaikuttaminen 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Terveyden ja hyvinvoinnin laitos Aloittaa toimintansa 1.1.2009 Toimii sosiaali- ja terveysministeriön tulosohjauksessa Kansallisesti ja kansainvälisesti vahva hyvinvoinnin ja terveyden tutkimus-, asiantuntija- ja kehittämislaitos Tehtävä on tukea kuntia kehittämään sosiaali- ja terveyspalveluja 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Palvelurakenteen muutos 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Palvelurakenteen muutos haasteena 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Ikäihmisten palveluprofiilin kehitys 1995-2007 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Ikäihmisten palveluprofiilin kehitys 1995-2007 Asiakkaat % 75 vuotta täyttäneistä 31.12. 1995 2001 2003 2005 2006 2007 Omaishoidon tuki 2,7 3,2 3,5 3,7 3,9 Säännöllinen kotihoito 13,8 12,1 11,4 11,5 11,3 Tehostettu palveluasuminen 2,2 2,8 3,4 Vanhainkodit 6,5 5,1 4,7 4,3 4,1 Terveyskeskusten pitkäaikaishoito 3,0 2,6 2,5 2,4 Lähteet: Sosiaali- ja terveydenhuollon hoitoilmoitusrekisterit, Stakes ja Kuntien toimintatilasto, Tilastokeskus. 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
SOTKAnet-Indikaattoripankki www.sotkanet.fi 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut SOTKAnet-Indikaattoripankki www.sotkanet.fi Seurantaindikaattorit (suhteutus 75 vuotta täyttäneisiin) Ikäihmisten palvelujen laatu-suosituksessa esitetyt valtakunnalliset tavoitetasot vuoteen 2012 (suhteutus 75 vuotta täyttäneisiin) Kotona asuvien osuus (pois lukien ympärivuorokautisen palvelun piirissä olevat) 91-92 prosenttia asuu kotona Säännöllistä kotihoitoa saavien osuus 13–14 prosenttia saa säännöllistä kotihoitoa Omaishoidon tukea saavien osuus 5-6 prosenttia saa omaishoidon tukea Tehostetussa palveluasumisessa asuvien osuus 5-6 prosenttia on tehostetussa palveluasumisessa Pitkäaikaisessa laitoshoidossa (vanhainkodit, terveyskeskussairaalat) olevien osuus 3 prosenttia on hoidossa vanhainkodeissa tai pitkäaikaisessa hoidossa terveyskeskusten vuodeosastoilla 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Asiakaslähtöinen laadukas 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Asiakaslähtöinen laadukas kotihoito 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Kotihoidon laatuketju Rakenteelliset edellytykset 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kotihoidon laadun arvioinnin malli mukaellen Øvretveit (1998) Kotihoidon laatuketju Laadun arvioinnin näkökulmat Rakenteelliset edellytykset Prosessi Tulokset Laatu asiakkaan näkökulmasta Ammatillisen toiminnan laatu Johtamisen laatu Sosiaali- ja terveystoimen yhteistyön laatu 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Kotihoito on suunnitelmallista 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kotihoito on suunnitelmallista Vanhuspoliittinen strategia ohjaa Kattavuustavoite on asetettu Laadulliset tavoitteet asetettu Käytössä suunnittelun ja laadunhallinnan järjestelmä Suunnittelun ja toiminnan pohjana riittävä tietoperusta 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Laadukkaan kotihoidon sisältö 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Laadukkaan kotihoidon sisältö ennakoiva toiminta, palveluneuvonta ja -ohjaus kodinhoidolliset tehtävät hoiva- ja hoitotyö, kuntoutus tarvittava lääketieteellinen hoito akuuttitilanteiden sairaanhoito ja saattohoito saatavuus tarvittaessa 24 h /vrk Palvelujen eheyttäminen eri toimijoiden kesken: asiakas, omaiset, kunnallinen kotihoito, laitoshoito, yritykset, 3. sektori, srk, kunnan muut toimialat Lähde: Tepponen M. (2007) 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Kotihoidon prosessien 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kotihoidon prosessien johtaminen 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Kotihoidon prosessien johtaminen 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kotihoidon prosessien johtaminen Ydinprosessien tunnistaminen ja nimeäminen Ydinprosessien kuvaaminen Toiminnan organisointi kuvausten mukaisesti Prosessien arviointi ja kehittäminen 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Miksi prosessien kuvaamista? 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Miksi prosessien kuvaamista? Edellytys kotihoitotoiminnan arvioinnille Auttaa tekemään oikeita asioita asiakkaan hyväksi Auttaa tunnistamaan toimivat ja epätarkoituksenmukaiset käytännöt Auttaa selkiyttämään ammatillisen työn tavoitteita Tehtävät tulevat näkyviksi Auttaa perustelemaan resurssivaateita 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Ydinprosessien tunnistaminen 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Ydinprosessien tunnistaminen Mitä tarkoitusta varten kotihoitoyksikkö on olemassa? Mikä on toiminnan tavoite? Prosessilla on aina asiakas Prosessi alkaa asiakkaan tarpeesta ja päättyy tarpeen tyydyttämiseen Tunnista keskeiset asiakkaat Kaikki, joita prosessi koskettaa, osallistuvat tähän työhön 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Ydinprosessien kuvaaminen 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Ydinprosessien kuvaaminen Prosessin nimi Vastuussa oleva henkilö Ydinasiakkaat Prosessin tavoitteet/tulokset/hyödyt Resurssit ja yhteistyötahot Syntyvät asiakirjat Laadun kannalta kriittiset kohdat Prosessin onnistumisen arviointi 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
kotihoidon prosesseissa 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kirjaaminen kotihoidon prosesseissa 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Kirjaaminen asiakasprosessissa 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kirjaaminen asiakasprosessissa Kotihoidon perusteena olevat päätökset Asiakkaan avuntarpeiden määrittäminen Palvelun ja hoidon suunnittelu Palvelun ja hoidon toteutus Palvelun laadun ja asiakkaaseen kohdistuvien vaikutusten arviointi 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Kirjaaminen avuntarpeen arvioinnissa 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kirjaaminen avuntarpeen arvioinnissa Ikäihmisen itsensä esittämä avun/palveluntarve Ammattilaisen toteuttama toimintakyky- ja voimavara-arvio (fyysiset, psyykkiset, kognitiiviset, sosiaaliset, taloudelliset, ympäristötekijät) 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Kirjaaminen hoito- ja palvelusuunnitelmaan 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kirjaaminen hoito- ja palvelusuunnitelmaan Konkreettiset yksilölliset tavoitteet sairauksien hoidolle ja toimintakyvylle/ elämänlaadulle Keinot tavoitteiden saavuttamiseksi Suunnitelma tavoitteiden saavuttamisen arvioimiseksi Suunnitelman seurannan ja arvioinnin vastuuhenkilöt 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Kotihoidon toteutuksen kirjaaminen 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kotihoidon toteutuksen kirjaaminen Kirjaaminen vastaa asiakkaan saamia palveluja ja hoitoa Aikaperusteinen Välittömän asiakastyön osuus kokonaistyöajasta Palveluhakemukset, hylätyt palvelupyynnöt kirjataan 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Kotihoitotoiminnan vaikutukset kirjataan 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kotihoitotoiminnan vaikutukset kirjataan Asiakastasolla Organisaatiotasolla Henkilöstötasolla 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Arvioidaan onko asetetut tavoitteet saavutettu 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Arvioidaan onko asetetut tavoitteet saavutettu 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Vaikutukset asiakastasolla 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Vaikutukset asiakastasolla Esimerkiksi: Asunnonmuutostyöt tehty, apuvälineet niitä tarvitsevilla Turvallisuudentunne Kotona asuminen mahdollistuu Toimintakyky paranee tai säilyy ennallaan Kotihoidon hyvän laadun toteutuminen jne. Asiakkaan itsensä ja ammattilaisen arvioimana 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Asiakaspalautekanavia 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Asiakaspalautekanavia Suullinen palaute päivittäisen työn ohessa Puhelimitse Asiakkaiden, omaisten ja työntekijöiden keskustelufoorumi Asiakaskysely tai -haastattelu Valituskanavat 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Ammattilaisen arvio kotihoidon vaikutuksista asiakkaaseen 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Ammattilaisen arvio kotihoidon vaikutuksista asiakkaaseen Muutokset toimintakyvyssä fyysinen kognitiivinen psyykkinen sosiaalinen 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Vaikutukset organisaatiotasolla 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Vaikutukset organisaatiotasolla Kotihoidon kattavuustavoite saavutettu Laadulliset tavoitteet saavutettu Asiakkaat tyytyväisiä yleisesti palveluun palvelutarjontaan ja palvelujen saatavuuteen tiedonsaantiin 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Vaikutukset henkilöstötasolla 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Vaikutukset henkilöstötasolla Työtyytyväisyys on korkea Sairauspoissaoloja on vähän Työkyvyttömyyseläkkeitä on vähän Vaihtuvuus on vähäinen Ammatillinen osaaminen on hyvä 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Kotihoidon laatuketju Rakenteelliset edellytykset 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kotihoidon laadun arvioinnin malli mukaellen Øvretveit (1998) Kotihoidon laatuketju Laadun arvioinnin näkökulmat Rakenteelliset edellytykset Prosessi Tulokset Laatu asiakkaan näkökulmasta Ammatillisen toiminnan laatu Johtamisen laatu Sosiaali- ja terveystoimen yhteistyön laatu 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Kotihoidon laadun arvioinnin kriteerit 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut Kotihoidon laadun arvioinnin kriteerit Toimivat kotihoitoyksikön itsearvioinnin välineenä Reija Heinola (toim.) Asiakaslähtöinen kotihoito Opas ikääntyneiden kotihoidon laatuun. Oppaita 70. Stakes. Helsinki 2007. http://www.stakes.fi/FI/Julkaisut/Kirjakauppa/KKOppaitaSarja/Op70.htm 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut
Kiitokset! 10.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut 23.9.2008 Reija Heinola/Ikääntyminen ja palvelut