Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hilmo-tietoa kotihoidon tiedontuottajille Riikka Väyrynen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hilmo-tietoa kotihoidon tiedontuottajille Riikka Väyrynen."— Esityksen transkriptio:

1 Hilmo-tietoa kotihoidon tiedontuottajille Riikka Väyrynen

2 Esityksen sisältö THL tilastoviranomaisena Hilmo-kokonaisuus Kotihoidon laskenta 30.11. Tiedonkeruuprosessi Kehitysnäkymiä 2

3 Tietopalvelut Osasto ohjaa tiedonhallintaa sosiaali- ja terveysalalla tukee THL:n tietovarantoja tiedonkeruussa, raportoinnissa ja analysoinnissa kehittää ja ylläpitää yhtenäisiä tietorakenteita tarjoaa tieto- ja tutkijapalveluita vastaa THL:n lakisääteisistä tilastoista ja rekistereistä vastaa THL:n tuotevalikoimasta. Laki Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta (668/2008) Laki Stakesin tilastotoimesta (409/2001) Laki (556/1989) ja asetus (774/1989) terveydenhuollon valtakunnallisista henkilörekistereistä. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä 159/2007 Sosiaali- ja terveysministeriön asetus potilasasiakirjoista 30.3.2009/298 3

4 Hoitoilmoitusjärjestelmä Hoitoilmoitusjärjestelmä sisältää tietoa –erikoissairaanhoidon avo- ja laitoshoidosta –perusterveydenhuollon laitos- ja avohoidosta –sosiaalihuollon laitos- ja asumispalveluista –kotihoidosta Aineistoissa on tietoa palveluntuottajista, asiakkaista ja heidän saamistaan palveluista. Hoitoilmoitusjärjestelmä antaa mahdollisuuden arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakennetta. 4

5 Pääasiassa pitkäaikais- hoitoa Avohoito Akuuttihoito Akuutti-/ Pitkä- aikainen hoito Erikoissairaanhoidon vuodeosastohoito - somaattinen - psykiatrinen Päivä- ja yöhoito jne. päiväsairaalat Vanhainkodit TERVEYDENHUOLTO SOSIAALIPALVELUT VANHUSTEN HOITO JA PALVELUT Tukipalvelut Omaishoidon tuki Perusterveydenhuollon avohoito Erikoissairaanhoidon avohoito - somaattinen - psykiatrinen Palveluasuminen (tavallinen / tehostettu) Päiväkeskukset Avohoito Perusterveydenhuollon vuodeosastohoito Kotihoito Kotisairaanhoito Kotipalvelu Lähde : mukaellen Noro 1998, 137 5

6 Kotihoidon laskenta Tehdään poikkileikkaustilanteessa 30.11. –Marraskuun tilanne on valittu, jotta tiedot kerätään mahdollisimman neutraalilta kuukaudelta. Tietoja on kerätty vuodesta 1995 lähtien parittomana vuosina Vuodesta 2007 lähtien tiedot on kerätty vuosittain 6

7 Tiedonkeruuprosessi Suunnittelu Tiedonkeruu Tiedon käsittely ja aineiston muokkaaminen Tiedon raportointi 7

8 Suunnittelu Kerättävät tiedot Tietosisällön määrittely Tiedonkeruuprosessin ohjeet  Määritelty Hilmo-oppaassa 8

9 Kotihoito: kotipalvelut ja kotisairaanhoito Kotipalvelun ja kotisairaanhoidon palveluilla tuetaan kotona selviytymistä. Kunta voi yhdistää sosiaalihuoltolakiin perustuvan kotipalvelun ja terveydenhuoltolakiin perustuvan kotisairaanhoidon kotihoidoksi. –Sosiaalihuoltolaki 710/1982 (voimassa osin 31.12.2015 saakka) –Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 (voimassa kokonaan 1.1.2016 alkaen) –Terveydenhuoltolaki 1326/2010 Kotipalveluja voivat saada ikäihmiset, vammaiset ja sairaat tai henkilöt, joiden toimintakyky on muun syyn vuoksi alentunut. Lapsiperheillä on oikeus saada kotipalvelua, kun se on välttämätöntä lapsen hyvinvoinnin turvaamiseksi. (STM) 9

10 Kotipalveluja ja kotihoito uudessa sosiaalihuoltolaissa 19 § Kotipalvelu Kotipalvelulla tarkoitetaan asumiseen, hoitoon ja huolenpitoon, toimintakyvyn ylläpitoon, lasten hoitoon ja kasvatukseen, asiointiin sekä muihin jokapäiväiseen elämään kuuluvien tehtävien ja toimintojen suorittamista tai niissä avustamista. Kotipalvelua annetaan sairauden, synnytyksen, vamman tai muun vastaavanlaisen toimintakykyä alentavan syyn tai erityisen perhe- tai elämäntilanteen perusteella niille henkilöille, jotka tarvitsevat apua selviytyäkseen 1 momentissa tarkoitetuista tehtävistä ja toiminnoista. Kotipalveluun sisältyvinä tukipalveluina annetaan ateria-, vaatehuolto- ja siivouspalveluja sekä sosiaalista kanssakäymistä edistäviä palveluja. Lapsiperheellä on oikeus saada perheen huolenpitotehtävän turvaamiseksi välttämätön kotipalvelu, jos lapsen hyvinvoinnin turvaaminen ei ole mahdollista 2 momentissa mainittujen syiden vuoksi. 20 § Kotihoito Kotihoidolla tarkoitetaan kotipalvelun ja terveydenhuoltolain 25 §:ään sisältyvien kotisairaanhoidon tehtävien muodostamaa kokonaisuutta. 10

11 Tiedonkeruuprosessi Suunnittelu Tiedonkeruu Tiedon käsittely ja aineiston muokkaaminen Tiedon raportointi 11

12 Tiedonkeruu Palveluntuottaja toimittaa tiedot; mukana julkiset ja yksityiset. Kerättävää tietoa kirjataan ja toimitetaan eri tavoilla –Tietojen kirjaaminen asiakastietojärjestelmiin  siirtotiedosto –Tietojen tallentaminen Hilmo-ohjelmalla  siirtotiedosto Sähköinen tietojen toimittaminen  siirtotiedosto lähetetään Toimita-palvelua käyttäen THL:ään (salattu yhteys). Paperilomakkeita ei tulisi enää käyttää. 12

13 Tiedonkeruu: kattavuus ja tietojen laatu Pääosin tiedot toimitetaan kattavasti ja luotettavasti. Kadolta ei vältytä täysin vaikka kyseessä on lakisääteinen tiedonkeruu. Mahdollisia ongelmia tietojen puuttumisessa –Palvelutuottaja ei ilmoita tietoja lainkaan. –Palveluntuottaja ilmoittaa tiedot puutteellisesti. Tietoja ei voida raportoida, jos ne eivät ole luotettavia. Esimerkiksi tällä hetkellä käytetään Kuntien toimintatilaston lukuja omaishoidontuen saajista. 13

14 Tietojen kirjaaminen: esimerkiksi tukipalvelut Vuoden 2014 marraskuussa säännöllisen kotihoidon 72 531 asiakkaasta 63 prosenttia sai tukipalveluja. Tukipalveluja saaneista 81 prosentille oli eritelty asiakkaan marraskuun aikana saamat tukipalvelut.  tarkempi erittely tukipalveluista puuttuu 8 634 asiakkaalta 14

15 Tiedonkeruuprosessi SuunnitteluTiedonkeruu Tiedon käsittely ja aineiston muokkaaminen Tiedon raportointi 15

16 Tiedon käsittely ja aineiston muokkaaminen Nykyisin: –Tunnistetaan puuttuvia, virheellisiä tai epäloogisia havaintoja aineistossa. –Palaute tietoja toimittaneelle palveluntuottajalle: Pikaraportti Tulevina vuosina: –Tiedon vastaanottoa ja käsittelyä automatisoidaan. –Terveydenhuollon hoitoilmoitustietojen osalta siirrytään vuonna 2016 (vuoden 2015 tiedot) automaattiseen vastaanotto- ja tarkistusprosessiin. –Jatkossa koskee myös sosiaalihuollon ja kotihoidon aineistoa. 16

17 Tiedonkeruuprosessi SuunnitteluTiedonkeruu Tiedon käsittely ja aineiston muokkaaminen Tiedon raportointi 17

18 Tietojen raportointi ja käyttö Tuottaa tietoa yhteiskunnallisen päätöksenteon, tieteellisen tutkimuksen tai kansainvälisten vertailujen tarpeisiin –Tilastokatsaus: Kotihoidon asiakkaat marraskuussa –SVT-tilastoraportti: Sosiaalihuollon laitos- ja asumispalvelut –Tilasto- ja indikaattoripankki Sotkanet (www.sotkanet.fi) –Tilastolliset vuosi- ja kokoomajulkaisut –Kansainvälinen tilastointi (NOSOSCO, OECD/WHO) –Tieteelliset tutkimukset –Tietopyynnöt (esim. ministeriöt, tiedotusvälineet) Raportointia kehitetään vastaamaan paremmin käyttäjien tarpeita. 18

19 Tilastokatsaus: Kotihoidon asiakkaat marraskuussa Säännöllisen kotihoidon asiakkaita oli vuoden 2014 marraskuussa kaikkiaan 72 531. Asiakasmäärä nousi edellisestä vuodesta 0,5 prosenttia. Asiakkaista 66 prosenttia oli naisia. Säännöllisen kotihoidon asiakkaista 56 066 oli 75 vuotta täyttäneitä. Tämä oli 11,8 prosenttia koko maan 75 vuotta täyttäneestä väestöstä. Yli 60 käyntiä saaneiden asiakkaiden osuus on kasvanut vuosien 1995–2014 aikana. Kotihoidon kuntakohtaisia tilastotietoja voi poimia Tilasto- ja indikaattoripankki Sotkanetistä. Tilaston tietokanta-aineisto Sotkanetissä 19

20 Ikäihmisten laatusuositusten seuranta Vuonna 2013 julkaistu uudistettu laatusuositus korvaa aiemman ikäihmisten palvelujen kehittämistä koskevan laatusuosituksen vuodelta 2008. Uudistetun laatusuosituksen tavoitteet palvelurakenteelle ulottuvat vuoteen 2017. 20 2005200620072008200920102011201220132014 Tavoite 2017 Kotona asuvat 75 vuotta täyttäneet, % vastaavanikäisestä väestöstä89,689,489,3 89,489,5 90,090,391-92 Säännöllisen kotihoidon piirissä 30.11. olleet 75 vuotta täyttäneet asiakkaat, % vastaavanikäisestä väestöstä11,2 11,011,311,812,211,9 11,813-14 Omaishoidon tuen 75 vuotta täyttäneet asiakkaat vuoden aikana, % vastaavanikäisestä väestöstä3,7 3,94,1 4,24,44,54,64,56-7 Ikääntyneiden tehostetun palveluasumisen 75 vuotta täyttäneet asiakkaat 31.12., % vastaavanikäisestä väestöstä3,43,94,24,65,15,65,96,16,56,76-7 Vanhainkodeissa tai pitkäaikaisessa laitoshoidossa terveyskeskuksissa olevat 75 vuotta täyttäneet 31.12., % vastaavanikäisestä väestöstä6,86,56,35,95,44,74,43,83,12,62-3 Lähde: THL, Tilasto- ja indikaattoripankki Sotkanet www.sotkanet.fi

21 21

22 Kehitysnäkymiä Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön ja palvelurakenteen muutokset Asiakas- ja potilastiedon toissijaista käyttöä koskeva lainsäädäntö Sähköisten asiakas- ja potilastietojärjestelmien rakenteistaminen ja asiakirjojen kansallinen sähköinen arkistoiminen Hoitoilmoitusrekisterin asiantuntijaryhmä:  Hilmo-kokonaisuuden kehittäminen (TerveysHilmo, SosiaaliHilmo ja AvoHilmo)  Hilmo-tiedonkeruun kehittäminen  Hilmo-luokitusten uudistaminen  AvoHilmo ja kotihoidon laskenta 22


Lataa ppt "Hilmo-tietoa kotihoidon tiedontuottajille Riikka Väyrynen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google