Gal. 3:1 Hyvä Sisärengaslainen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Heijastuksia elämästä
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Viides etappi
Pikkupoika kysyi isältään...
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
RUKOILEMME YHDESSÄ.
Hepr. 9:1 Arvoisa Sisärengaslainen, Yhdeksännessä luvussa kirjeen kirjoittaja edelleen vertaa toisiinsa vanhaa ja uutta liittoa, ja keskittyy erityisesti.
Totuus.
Jumalan kanssa.
Hyvä Sisärengaslainen Galatalaiskirjeen toisessa luvussa perustelee julistamansa vapaan armon oikeutusta. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää.
Suomalaisen Urbaanin unelman vaikutteet tulevat Englannin kirkon piirissä alkaneen uudistuksen parista luvulla kristityt totesivat heidän yrityksensä.
Arkki Varustamo Raamattukoulu
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Hepr. 3:1 Arvoisa Sisärengaslainen, Kirjeen kolmannessa luvussa verrataan Jeesusta Moosekseen ja kristittyjen elämää Israelin kansan erämaavaellukseen.
1. Tim 2: 1-4 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 2. luvussa Paavali antaa käytännön ohjeita oikeaan jumalanpalveluksen viettämisen. Kysymyksiä,
Paavalin kirje Filemonille
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Raamatun tekstien valossa.VKR.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
A ja O Ilm.1:8. "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
2. Piet. 3:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen,
Nainen Koraanissa Islam ei tee kerrassaan mitään eroa naisten ja miesten välillä heidän suhteessaan Allahiin (swt). Molemmille luvataan sama palkkio hyvästä.
Naisen ainoa vika.
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
NAISEN ITSETUNTO.
Tule sellaisena kuin olet 2. Aitous ja epäilys
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Valittu kansa – Israel vai me?
Hyvä Sisärengaslainen Galatalaiskirjeessä Paavali opettaa seurakuntalaisia, jotka ovat ajautuneet lakihenkisyyteen. Paavalin jälkeen seurakuntaan tulleet.
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
Hepr. 2:1 Arvoisa Sisärengaslainen, Kirjeen toisessa luvussa kehotetaan pitämään kiinni evankeliumista ja opetetaan Jeesuksen pelastustekoa. Kysymyksiä,
Hepr. 6:1-3 Arvoisa Sisärengaslainen, Luvussa 6 kirjeen kirjoittaja varoittaa ankarasti luopumasta uskosta ja rohkaisee luottamaan Jumalan lupauksiin.
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Hepr. 5:1-4 Arvoisa Sisärengaslainen, Edellisen luvun lopussa Jeesusta nimitettiin ylipapiksi. Nyt kirjeen kirjoittaja selittää tarkemmin Jeesuksen ylipappeutta.
Pyhiinvaellus Lainkuuliaisesta kansalaisesta Jumalan lapseksi
Hepr. 1:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Heprealaiskirjettä on vanhastaan sanottu Paavalin kirjeeksi heprealaisille. Tässä määrittelyssä lienee kaikki väärin.
Hepr. 8:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Kahdeksannessa luvussa kirjeen kirjoittaja vertaa vanhaa ja uutta liittoa, niiden temppeleitä ja uhripalvelusta toisiinsa,
Hepr. 7:1a Arvoisa Sisärengaslainen, Luku 7 osoittaa, miten Jeesus on ylivertainen ylimmäinen pappi verrattuna vanhan liiton pappeihin. Kysymyksiä, esirukousaiheita.
Viides etappi PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI.
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
2. Tim 1: 1-2 Arvoisa Sisärengaslainen,
Mitä asenne tarkoittaa?
Tule sellaisena kuin olet Katso ja maista!
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
MIKSI JAPANISSA TEHDÄÄN LÄHETYSTYÖTÄ? Kuva: Philippe Gueissaz.
Pikkupoika kysyi isältään...
Tapahtukoon sinun tahtosi
1. Tim 4: 1 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 4. luvussa Paavali varoittaa harhaopeista ja anta ohjeita Timoteukselle viran hoitoa varten. Kysymyksiä,
1. Tim 3: 1 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 3. luvussa Paavali antaa ohjeita pastoreille ja diakoneille. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
Miten meidän tulee toimia?
Hyvä ja paha Muistiinpanot 9. luokan oppikirjan 3. kappaleeseen
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
KRISTUS 9lk/UO2.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Neljästoista etappi
Adoption Adoptio. 1.Kun kuulet sanan adoptio, mitä tulee ensimmäiseksi mieleen 2. Mitä kokemuksia sinulla on ollut adoptiosta, henkilökoht, suvussa,
UUSI TESTAMENTTI UE1 LAJM. Uuden testamentin maailma.
Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala 2 Moos 3:6, 15, Mark 12:26-27 Apt 3:13, Luuk 13:28.
2. Piet 1:1-2 Simon Pietari, Jeesuksen Kristuksen palvelija ja apostoli, tervehtii teitä, joille Jumalamme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus vanhurskaudessaan.
PELASTUS Luku 4 – Ydinsisältö. Kristillinen oppi pelastuksesta Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16) on tiivistettynä kristillinen näkemys pelastuksesta:
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Neljästoista etappi
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
Kirkkoherra Pekka Tuovinen Rautalammin seurakunta
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
Esityksen transkriptio:

Gal. 3:1 Hyvä Sisärengaslainen Galatalaiskirjeen kolmannessa luvussa Paavali opettaa lupauksiin ja uskoon perustuvan vanhurskauden ylivertaisuutta lain rinnalla ja selittää, mikä lain tarkoitus on. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää osoitteeseen pastori@tunri.com. Te mielettömät galatalaiset, kuka teidät on lumonnut? Asetettiinhan teidän silmienne eteen aivan avoimesti Jeesus Kristus ristiinnaulittuna! (Gal. 3:1) Nyt Paavali ei säästele sanojaan. Hän tahtoo saada lukijansa ymmärtämään, etä nyt ovat asiat huodosti. He eivät enää ymmärrä, mitä evankeliumi ristiinnaulitusta on.

Gal. 3:2-9 Vastatkaa vain tähän kysymykseen: saitteko te Hengen tekemällä lain vaatimat teot vai kuulemalla ja uskomalla evankeliumin? Kuinka voitte olla noin mielettömiä! Te aloititte Hengen varassa. Pyrittekö nyt päämäärään omin avuin? Turhaanko tämä kaikki on tullut teidän osaksenne? Tuskinpa vain. Lahjoittaako Jumala teille Hengen ja antaako hän voimatekojen tapahtua teidän keskuudessanne sen tähden, että te noudatatte lain käskyjä, vai sen tähden, että te uskotte kuulemanne evankeliumin? (Gal. 3:2-5) Paavali viittaa galatalaisten kristityksi tulemiseen. He eivät saaneet Pyhää Henkeä omien tekojensa perusteella vaan kuulemalla ja uskomalla evankeliumin ristiinnaulitusta. Usko tulee kuulemisesta (Room. 10:17). Jumala jatkaa työtään kristityissä samalla tavalla kuin hän on sen aloittanutkin – sanansa välityksellä. Jos Jumalan sanan kuulemisen sijasta aletaan luottaa omiin tekoihin, ollaan harhassa. Muistattehan Abrahamin: "Hän uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi." Tietäkää siis, että todellisia Abrahamin jälkeläisiä ovat ne, joilla on usko. Pyhät kirjoitukset tiesivät jo edeltäpäin, että Jumala tekee vanhurskaiksi kansat, kun ne uskovat. Jumala näet ilmoitti edeltäpäin Abrahamille hyvän sanoman: sinun kanssasi saavat kaikki kansat siunauksen. Näin ne, joilla on usko, saavat siunauksen yhdessä Abrahamin kanssa, joka uskoi. (Gal. 3:6-9) Oikean uskon esikuvana on Abraham, ja niinpä Abrahamin oikeita jälkeläisiä, hengellinen Israel, ovat ne, jotka uskovat Jumalan lupauksiin, eivät ne jotka yrittävät noudattaa juutalaista lakia ja siten kelvata Jumalalle. Roomalaiskirjeessä Paavali opettaa aivan samoin Abrahamista uskon esikuvana (Room. 4).

Gal. 3:10-14 Ne taas, jotka luottavat lain noudattamiseen, ovat kirouksen alaisia. Onhan kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka ei tee kaikkea, mitä lain kirja käskee." On selvää, ettei kukaan tule Jumalan silmissä vanhurskaaksi lakia noudattamalla, sillä "uskosta vanhurskas saa elää". Mutta laki ei rakenna mitään uskon varaan, vaan: "Joka tekee mitä laki vaatii, saa siitä elämän." (Gal. 3:10-12) Laki, joka sinänsä on hyvä, kuitenkin tuomitsee ja kiroaa ne, jotka yrittävät kelvata noudattamalla sitä, koska laki vaatii täydellistä lain noudattamista eikä tunne lainkaan armoa. Täydellinen ihminen pelastuisi noudattamalla lakia, mutta yksikin rikkomus riittää kadottamaan. Siksi kukaan ei voi tulla vanhurskaaksi Jumalan edessä noudattamalla lakia. Kristus on lunastanut meidät vapaiksi lain kirouksesta tulemalla itse kirotuksi meidän sijastamme, niin kuin on kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka on ripustettu paaluun." Näin tapahtui, jotta kaikki muutkin kansat Kristuksen Jeesuksen yhteydessä saisivat Abrahamille luvatun siunauksen ja me häneen uskovina saisimme luvatun Hengen. (Gal. 3:13-14) Koska me olemme lain kiroamia, tarvitaan Vapahtaja, joka vapauttaa meidät pois lain vaatimusten ja kirouksen alta. 5. Moos. 21:22-23 sanoo, että jokainen puuhun ripustettu on Jumalan kiroama. Sen tähden Paavali ennen kääntymistään vihasi kristittyjä, koska nämä väittivät puuhun ripustetun – siis Jumalan kiroaman – miehen olevan messias ja Jumalan poika. Jumala kuitenkin kirkasti Paavalille evankeliumin salaisuuden: ”meidän sijastamme”. Jeesus oli Jumalan kiroama – meidän sijastamme, jotta me olisimme vapaat lain kirouksesta ja tuomiosta.

Gal. 3:15-18 Veljet, otan esimerkin tavallisesta elämästä. Ihmisenkään laatimaa vahvistettua testamenttia ei kukaan voi tehdä mitättömäksi, eikä siihen voi lisätä mitään. Nyt on lupaukset annettu Abrahamille ja hänen jälkeläiselleen. – Tässä kohdassa ei sanota "jälkeläisille", mikä tarkoittaisi monia, vaan siinä puhutaan yhdestä: "sinun jälkeläisellesi", ja tämä on Kristus. – Tarkoitan sitä, että neljäsataakolmekymmentä vuotta myöhempi laki ei voi kumota Jumalan aikoinaan vahvistamaa testamenttia ja tehdä hänen lupaustaan tyhjäksi. Jos perinnön saaminen perustuisi lakiin, se ei enää perustuisikaan lupaukseen. Jumala on kuitenkin juuri lupauksellaan lahjoittanut perinnön Abrahamille. (Gal. 3:15-18) Lupaukseen ja siihen uskomiseen perustuva vanhurskaus on silläkin perusteella ylivertainen lain noudattamiseen perustuvaan vanhurskauteen nähden, että se on annettu paljon ennen lakia. Uskon vanhurskauden testamentti eli liitto annettiin Abrahamille, lain testamentti satoja vuosia myöhemmin Mooseksen kautta Israelin kansalle. Paavali kiinnittää vielä huomion siihen, että Abrahamille annettu lupaus koski hänen jälkeläistään – sana on yksikössä – ja niinpä hän voi tulkita lupauksen koskevan Abrahamin jälkeläistä Jeesusta.

Gal. 3:19-25 Mikä sitten on lain tarkoitus? Se säädettiin perästäpäin osoittamaan rikkomukset, kunnes tulisi se jälkeläinen, jota lupaus koski. Lain luovuttivat enkelit välittäjää käyttäen. Mutta välittäjää ei tarvita vain yhtä varten. Jumala on yksi. (Gal. 3:19-20) Lakikin on kuitenkin Jumalan antama, ja siksi sinänsä hyvä, ja sillä on oma tarkoituksensa Jumalan suunnitelmassa. Lain tarkoitus on osoittaa meidät syntisiksi, jotta tajuaisimme tarvitsevamme Jeesusta ja anteeksiantoa.) Onko laki siis ristiriidassa Jumalan lupausten kanssa? Ei toki! Jos olisi annettu laki, joka pystyy tekemään eläväksi, silloin vanhurskaus todella perustuisi lain noudattamiseen. Pyhä kirjoitus on kaiken sulkenut synnin vankilaan sitä varten, että se, mitä on luvattu, annettaisiin niille, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen. Mutta ennen kuin uskon aika tuli, me jouduimme olemaan lain vartioimina ja sen vankeina, kunnes usko ilmestyisi. Näin laki oli meidän valvojamme Kristuksen tuloon asti, jotta me sitten tulisimme vanhurskaiksi uskosta. Nyt uskon ilmestyttyä emme enää ole valvojan alaisia. (Gal. 3:21-25) Lailla ja siihen perustuvalla vanhalla liitolla oli oma aikansa ja tehtävänsä. Paavali kuvaa lakia valvojaksi, jonka tarkoitus on pitää alaikäiset kurissa, mutta nyt Kristuksen tultua emme enää tarvitse valvojaa vaan olemme uskosta vanhurskaita.

Gal. 3:26-29 Opetus:Ville Auvinen Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen. Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne. Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi. Ja jos te kerran olette Kristuksen omia, te olette Abrahamin jälkeläisiä ja saatte periä sen, mikä hänelle oli luvattu. (Gal. 3:26-29) Jumalan lapset eivät enää tarvitse laki-valvojaa, ja Jumalan lapsia ovat kaikki ne, jotka uskovat Jeesukseen. Tässä yhteydessä Paavali viittaa myös kasteeseen, jossa meidät liitetään Jeesukseen. Tässä Paavali kuvaa kastetta Kristuksen päälle pukemisena, Room. 6:ssa hän opettaa, että meidät on liitetty kasteessa Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen (Room. 6:3-5). Kaste ja usko Jeesukseen tekevät kaikki ihmiset tasavertaisiksi Jumalan edessä, toisin kuin laki, joka saa aikaan eriarvoisuutta. Pähkäiltävää: Miten uskoa hoidetaan ja uskossa kasvetaan