”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

10 RUUSUA SINULLE!.
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
45 ajatusta elämästä Music: snowdream Nov 2009 He Yan.
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Kaikki lapsen parhaaksi. Lahden ensi- ja turvakoti ry / Turvallisten perheiden Päijät-Häme –projekti OIKEUS TURVALLISEEN PERHE-ELÄMÄÄN! •”Turvallinen.
Jumalan kanssa.
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
Elettiin vuotta 2002, eräässä pienessä kaupungissa, missä turvallisuudesta ei kaikilla ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu jätetty.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Isi tuli! Vastuullista isyyttä tukeva vertaistukiryhmä
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
Salassapito – Mitä saan kertoa kenelle ja miksi
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Timo Luukkonen Janne Enberg
ARVOT Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee Suuntaa toimintaa (Tiedetään mihin pyritään) Yhteinen käsitys suunnasta (Pelisääntöjä) Selkeä rakenne,
Samran Khezri Tampereen yliopisto Kasvatustieteen syventävät opinnot Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
Lasten suusta.
Kaikille kaveri -vanhempainilta
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Musiikki: Ernesto Cortazar Emmanuelle Made by Ahokas.
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
Aggressiontunne Luento nro 1..
Vihreä Väylä Havainnoista konsepti-ideaan
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
Työpaikat kuntoon - pilotti Luottamusmieskonferenssi Aki Rouhiainen
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
FC Kontu Iltapäiväkerhotoiminta. FC Kontu -Olemme olleet EasySport toiminnassa mukana alusta saakka -Helsingin kaupungin liikuntavirasto kartoitti yhteistyöhön.
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
AIKUISPOTILAIDEN LÄHEISTEN KOKEMUKSIA HOITOTYÖNTEKIJÖILTÄ SAADUSTA TUESTA TtM Minna Aura Pro gradu -tutkielma
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
Jouni Vironen Perheterapeutti
Kannabis koulutyön näkökulmasta Anne Ahlefelt, Vanhempi kouluttaja, EHYT ry Kannabisakatemia
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
Valmentajana kehittyminen
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Haastatteluun valmistautuminen
Satu Lehto Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut.
  Tule toki Kiimingin lukioon; meillä on hyvä meininki, hyvät maikat, kurssitarjontaa on mukavasti, välitön ilmapiiri (eli lukiossamme viihdytään toisin.
Tupakoinnin aloittaminen ja käyttö
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Anja Saloheimo, sosiaalipsykologi, pari- ja seksuaaliterapeutti
Lasten väkivaltakokemukset perheessä Mikko Oranen XI Lähisuhde- ja perheväkivaltaa työssään kohtaavien valtakunnallinen verkostofoorumi Oranen.
Ops seminaari Askola.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Maailmassa joka kuudes lapsi asuu keskellä sotaa tai konfliktia
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Opiskeluhuollon palvelut
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Esityksen transkriptio:

”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu” Vanhempainkoulu Puolankajärven koulussa kevät 2008 Satu Kemppainen

Lähtötilanne vanhempainkoulussa vuosien tauko vanhemmat haluaisivat jakaa kokemuksia toisten kanssa motivaationa halu tehdä jotain uutta omat ajatusmallit alkoivat ahdistaa pienessä kunnassa on vähän työntekijöitä, pakko tehdä kaikki itse

SUUNNITTELUVAIHE pohjalla myönteisyys ja voimavarat oppilashuoltoryhmä suunnitteli aihepiirit vetovastuussa yksi oppilashuoltoryhmän jäsen vuorotellen ja rehtori henkilökohtaiset kutsut puhelimitse muutamalle vanhemmalle lyhyt alustus, avointa keskustelua tai ohjatusti esim. pyramidityöskentelynä asiantuntijat omalta paikkakunnalta

ME RAKASTAMME SINUA JA OLEMME YLPEITÄ SINUSTA! Keskusteluillat 5. – 9. luokkalaisten oppilaiden vanhemmille

25.2. ”Pari tatskaa ja muutama läväri” – murrosiän vaikutukset. Keskustellaan murrosiän mukanaan tuomista muutoksista ja niiden vaikutuksista koulunkäyntiin. 11.3. Aikaa lapselle, aikaa vanhemmille – vanhemmuuden onnenhetkiä ja haasteita. Keskustellaan kaikesta, mitä vanhemmat kantavat harteillaan, kaikesta siitä, mikä nyt puhututtaa. 1.4. Ensimmäinen pieni kipinä - tunteet sekaisin. Keskustellaan seksuaalisesta kehityksestä ja nuorten seurustelusta.

10.4. Kiitos, kannustus, onnistumisen elämykset – itsetunnon juuret. Jutellaan itsetunnon tärkeydestä koko elämän onnellisuuden rakentajana. 23.4. ”Saanko mennä kylälle?” – ystävät ja vapaa-aika. Jutellaan kavereiden tärkeydestä, harrastuksista ja turvallisesta itsenäistymisestä.

KOKEMUKSIA vaatimattomasti liikkeelle ei suuria odotuksia eikä pettymyksiä olipa perheen rakenne mikä tahansa, kaikilla samoja kokemuksia ei syyllistämistä, ei neuvomista vaan jakamista luottamuksen ilmapiiri työtavat sovittiin alussa opettajien mukanaolosta keskusteltiin pienessä kunnassa kaikki tuntevat toisensa KAIKISTA TÄRKEIN VOIMAVARA

EI MENETELMÄ VAAN ASENNE! kasvatuskumppanuus – asiantuntijuutta kaikilla, vertaiskeskustelut antoisia kunnioitus ja arvostus – miksi meidän työntekijöiden pitäisi neuvoa ja opettaa epävarmuus – yhteistä meille kaikille kohtaaminen – opetellaan yhdessä elämää, kohtaaminen on voimavara

”Voitaisiinko kokoontua jonkun ajan päästä uudelleen, että kuullaan, tuliko ne tytöt raskaaksi…”