Elokuvan maagiset attraktiot & elokuvan ekspansio

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy :: © TAK Oy Venäläisten matkailijoina Suomessa maaliskuu 2012 Kapustat Kaakkoon.
Realismi Syntynyt 1800 luvulla Rami, Anniina ja Tomi.
Kotiseutumme luontoa.
Poimintoja Suomen lääketeollisuuden historiasta
Fahrenheit 9/11.  Paljastustarina tapahtumista Yhdysvalloissa syyskuun 2001 tapahtumien jälkeen.  Käsittelee mm. Bushin suhteita Bin Ladenin sukuun.
Ennen kerrontaa: attraktioiden elokuva. Attraktioiden elokuva • Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin luoma käsite (cinema of attractions)
Kulttuuria massoille.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Teollisuustyöläisten elämää
Kevät 2009 •ILMAILUN MAAILMA –tv-sarja Nelosella •Viitenä peräkkäisenä viikonloppuna •Kaksi uusintaa/jakso Nelosella ja kaksi uusintaa/jakso Urheilukanavalla.
Esitelmä YOUTUBE.
Eurooppa 1910-luvulla Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
CHEERLEADING Tiina Määttä.
Länsimaat jakavat maailman
Sanomalehdistön historia Poliittisen lehdistön aikakausi.
Keksijöitä, bisnesmiehiä ja attraktioita
TTL Sosiaalisessa mediassa
Ennen kerrontaa: attraktioelokuva. Attraktioelokuva Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin käsite Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai.
Yritykset ja yhteisöt ostajina ”Kaiken takana on…ihminen”
 Ulkomaankauppa on aina ollut merkityksellistä Suomelle.  Kokonaisvienti nelinkertaistui vuodesta 1990 vuoteen 2008 asti.  Tavaroiden ja palveluiden.
Taidetarjotin -TAPAHTUMA Ajankohta: maaliskuu viikko 12 Missio: Taide kuuluu kaikille Pääkohderyhmä: Potentiaaliset TPO-oppilaat ja heidän vanhempansa.
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Fysiikan keksinnöt Esimerkki tehtävä.
1873 Metallurgian insinööri Julius Buch löysi pienen terästehtaan Völklingenin läheltä. Junarata kanavoidun Saar -joen varrella lupasi kannattavaa bisnestä.
EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm.
Ennen kerrontaa: attraktioelokuva. Attraktioelokuva Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin käsite Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai.
Mainoselokuvalle tyypillistä Korkeat kustannukset pituuteen/kestoon nähden Täysin manipuloitu tilanne esitetään ikään kuin se olisi realismia/totta – erona.
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Kirjallisuuden lajeja
ELOKUVAKERRONNAN VAKIINTUMINEN 1910-luvun elokuva
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Nurmi Hydraulics Oy Vaiheittain kansainvälistynyt.
RUOTSI.
Johdatus elokuvahistoriaan & Elävän kuvan historia
Tervetuloa eksymään symbolimetsän sokkeloihin!
’I had many a good fall and many a good bump, and I think I have broken about twenty barrels of dishes, upset stoves, and also broken up many sets of beautiful.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Väestöräjähdys n Syitä: Lämpimämpi ilmasto
Tango Suomessa aikajana
TANSKA August Blom: Den Hvide slavehandel (1910).
Varhainen amerikkalainen elokuva & Englanti, Italia ja Tanska
”Varmaa lienee, ettei kaupunkimme yleisö malta olla miehissä rientämättä katsomaan tätä kummaa konetta, sillä kuvat ovat luonnosta valokuvattuja ja esitetään.
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
Afrikka vapautuu siirtomaavallasta TAUSTA: Imperialismin aikana Afrikka jaettiin kokonaan suurvaltojen kesken siirtomaihin. Imperialismin aikana.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
NUORISOKULTTURIEN SYNTY
VARHAINEN ELOKUVA Keksijöitä, bisnesmiehiä ja attraktioita.
Modernismin tulo Suomeen
Siirtolaistarinoita suvusta Etunimi Sukunimi Etunimi Sukunimi2 HI1 teema: siirtolaisuus ● Kansainvälinen siirtolaisten päivä ● Ajoitus:
Teollistumisen ajan tärkeitä keksintöjä
Dokumentaarinen kerronta Alkaen camera obscurasta ja ensimmäisistä filmille tallennetuista otoksista ja päätyen nykydokumenttiin.
Miten viestiä medialle partiosta? Laura Aimola Miten viestiä medialle partiosta? / Lippukuntapäivä
Kevätlukukauden avaus
MEDIAKULTTUURIN NOUSU
EMINEM Aino Pennanen.
Modernin kulttuurin synty
Siirtolaisuus Tessa ja Jenna.
Televisiot.
Kultakaudesta uudelle vuosituhannelle
Bmw Bmw on yritys joka valmistaa henkilöautoja ja moottoripyöriä.
Ennen kerrontaa: attraktioiden elokuva
Taidemusiikki ennen Sibeliusta
Pöytätennis.
Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)
Marttojen powerpoint esityspohja 2019
J.P. Chenet Sparkling Rosé Ice Edition
Esityksen transkriptio:

Elokuvan maagiset attraktiot & elokuvan ekspansio Jaakko Seppälä jaakko.i.seppala@helsinki.fi Elokuvan maagiset attraktiot & elokuvan ekspansio

Thomas Alva Edison ja W.K.L. Dickson Edisonin (1847-1931) varhaisempia keksintöjä olivat muun muassa fonografi ja hehkulamppu Dickson (1860-1935) oli hänen apulaisensa, joka teki suuren työn elävien kuvien tuottamiseen ja esittämiseen liittyvien keksintöjen parissa Edison ja Dickson suunnittelivat laitteen, joka tekee silmälle saman minkä fonografi tekee korvalle Vuosien 1889 ja 1990 taitteessa Edison Company valmisti ensimmäiset testielokuvansa Vuonna 1891 yhtiö patentoi kinetografin ja kinetoskoopin Kinetografi on Edisonin elokuvakamera Kinetoskooppi puolestaan tirkistyskaappia muistuttava katselulaite, jolla elokuvia esitetään yhdelle katsojalle

Kinetoskooppi

Black Maria -elokuvastudio

Edison Manufacturing Company Elokuvat aluksi kestoltaan noin 20 sekuntia pitkiä Kinetoskooppi rajoitti esitettävien filmien pituutta, sillä esitettävän filmin oli mahduttava laitteen sisälle Elokuvien aiheet ja esiintyjät vaudevillestä ja muista suosituista viihdemuodoista Jo varhaistuotannossa tarinaelokuvien esimuotoja Ensimmäinen kinetoskooppisali avattiin New Yorkissa huhtikuun 14. päivä vuonna 1894 Laitetta oli esitelty julkisesti jo edeltävänä vuonna Edison pyrki alusta alkaen yhdistämään fonografin ja kinetoskoopin Kinetofoni valmistui vuonna 1895 Kuvan ja äänen synkronoinnissa vaikeuksia Vitaskooppilla elokuvat saatettiin heijastaa valokankaalle Käytössä vuodesta 1896

Kinetoskooppisali

Kinetofoni

Louis ja Auguste Lumière Louis (1864-1948) ja Auguste (1862-1954) kehittivät kinematografiksi nimeämänsä laitteen, jolla voi kuvata, printata ja projisoida elokuvia Keksintö patentoitiin helmikuun 13. päivä 1895 Veljekset kehittivät kinematografin Edisonin kinetoskoopin pohjalta sen ”vikoja” korjaten Työläiset lähtevät tehtaasta (Sortie d’usine) kuvattiin oletettavasti maaliskuussa 1895 Myös tarinaelokuvia Maksullinen elokuvanäytös Pariisin Grand Cafessa joulukuun 28. päivä vuonna 1895 Nähty usein elokuvan syntyhetkenä Lumière-elokuvien aiheet keskiluokkaisempia kuin Edison Companylla Kinematografista kansainvälinen kaupallinen menestys

Cinématographe Lumière -mainosjuliste

Kinematografi

Kinematografi

Robert William Paul Englantilainen sähköinsinööri R.W. Paul (1869-1943) valmisti kinetoskooppikopioita vuoden 1894 jälkeen Edisonin patentti ei kattanut kuin Yhdysvallat Paul’s Kinetoscope Paul ja valokuvaaja Brit Acres kehittivät vuonna 1895 elokuvakameran Mareyn kameran pohjalta Lumière Companyn ja Edison Companyn toimintaperiaatteista poiketen Paul myi laitteita niiden vuokraamisen sijaan Nopeutti elokuvien leviämistä Muun muassa Georges Méliès sai elokuvakameran Paulin avulla

Suomen ensimmäinen elokuvaesitys Suomessa ensimmäinen julkinen elokuvaesitys Helsingin Seurahuoneella kesäkuun 28. päivä vuonna 1896 Kallis esitys houkutteli varakkaampaa väkeä Lumière Companyn edustaja Arthur Günewald suuntasi Suomeen Venäjältä Maailman metropoleihin verrattuna 70 000 hengen Helsinki oli marginaalinen esityspaikka uudelle keksinnölle Elokuvaseurueen oli tarkoitus viipyä Helsingissä vain pari päivää, mutta se poistui suuren suosion takia vasta heinäkuun 5. päivä Seuraavan kerran Suomessa nähtiin elokuvia vasta vuonna 1898 Vuosisadan taitteessa elokuvia esiteltiin kiertue-näytäntöinä, mutta esimerkiksi yhdysvalloissa erityisesti osana vaudevillea ja muuta viihdeohjelmistoa

Elokuvan synnystä Elokuvakeksinnön lähtökohdat eivät palaudu vain pariin selittävään tekijään Elokuva-apparaatin ja sen käyttötarkoituksien synnyssä on kyse monimuotoisista merkityssuhteiden verkoista, jotka juontavat kaukaa menneisyydestä Elokuvan synnyssä oli ennen kaikkea kyse näön fysiologiaa koskevan tiedon sekä varhaisempien keksintöjen yhteen saattamisesta sekä kaupallisesta hyödyntämisestä Tarkan syntyajankohdan määritteleminen ei ole järin mielekästä Viimekädessä kyse on siitä mitä haluamme elokuvalla tarkoittaa

Attraktioiden elokuva Tom Gunning ja André Gaudreault lanseerasivat käsitteen attraktioiden elokuva vuonna 1986 Attraktioiden elokuva on enemmän spektaakkelia, yllätyksiä ja shokkeja kuin tarinankerrontaa Alkuun elokuva-apparaatti itsessään oli attraktio Yleisöt olivat kiinnostuneita koneen toiminnasta 1900-luvun taitteessa attraktiivisuus siirtyi laitteesta valkokankaille yleisön kiinnostuksen ylläpitämiseksi Amerikkalaisessa elokuvassa narratiivisuus ohitti attrkatiivisuuden vuosien 1906 ja 1907 vaihteessa Eri tutkijat ajoittavat siirtymän eri vuosiin Tämän jälkeen attraktiivisuus on ollut narratiivisuudelle alisteista

Aktualiteetit (actualities) Ennen vuosien 1903 ja 1904 taitetta useimmat elokuvat olivat aktualiteetteja: ajankohtais-, paikallis- ja maisemaelokuvia Elokuva oli ”visuaalinen sanomalehti” Ohjelmistojen merkittävänä osana 1910-luvun taitteeseen Elokuvantekijät kuvasivat tapahtumia, joiden olettivat kiinnostavan aikalaisia: kruunajaisia, vesillelaskuja, kilpailuja, kaupunkinäkymiä jne. jne. Uutistapahtumia saatettiin lavastaa studioissa Aikalaisia kiinnosti suurissa määrin myös tuttujen asioiden sekä itsen näkeminen elokuvallisena representaationa Monet kiinnittivät elokuvissa huomiota seikkoihin, jotka tuntuvat monista nykykatsojista yhdentekeviltä kuten lehtien värinään tuulessa

Varhaiset tarinaelokuvat Tarinaelokuvia valmistettiin jo elokuvahistorian varhaisvuosina L’Arroseur arrosé (Lumière, 1895) Tällaiset pilaelokuvat olivat suosittuja vuosisadan taitteen molemmin puolin Tarinat olivat attraktiivisuudelle alisteisia Yksi otos on yksi elokuva Varhaisissa tarinaelokuvissa ei juuri syvyysulottuvuutta Taustakulissien käyttö Tasainen ylhäältä tuleva valaistus Kameran pysyminen paikoillaan Horisontaalinen eteenpäin suuntautunut näyttämöllepano Näyttelijöiden asemointi kauas kamerasta Tarinaelokuvien suosio kasvoi rajusti 1900-luvun ensimmäisinä vuosina

The Gay Shoe Clerk (1903)

Tinttaus

Toonaus

Sininen toonaus & vaaleanpunainen tinttaus

Kaavaimella väritetty

Varhaisen elokuvan esityskäytännöt Varhaisilta elokuvilta puuttui teosluonne Esittäjät ostivat haluamansa filmit ja koostivat niistä mieleisensä esityskokonaisuuden 1900-luvun puoliväliin saakka elokuvia esitettiin ennen kaikkea kiertuenäytäntöinä, vaudevilleissa sekä huvipuistoissa Elokuvien taustalla saatettiin soittaa musiikkia, laulaa tai luennoida Esityksen suosio saattoi riippua muusikon suosiosta Elokuvan ei ollut tarkoitus tulla toimeen omillaan Varhaisia elokuvia on tutkittava valkokankaiden konteksteissa

Ranskalainen elokuva Lumière-veljekset eivät olleet elokuvantekijöinä yhtä innovatiivisia kuin keksijöinä Muiden yhtiöiden elokuvat alkoivat kiehtoa aikalaisia Lumière-yhtiö lopetti elokuvatuotannon 1905 Georges Méliès’n perustama Star Film Company Charles Pathén perustama Pathé Frères Perustettiin 1894 fonografiyrityksenä Elokuvaprojektoreiden myyntiä 1896 Systemaattista elokuvatuotantoa vuodesta 1901 Lèon Gaumontin perustama Gaumont-yhtiö Perustettiin 1895 Elokuvatuotantoa vuodesta 1897

Georges Méliès (1861-1938) Taikuri Georges Méliès tutustui kinematografiin vuonna 1895 ja halusi ostaa vastaavan laitteen Robert-Houdini -teatterissa käytti taikalyhtyjä esitystensä osana Ymmärsi elokuvan avaavan uusia mahdollisuuksia Méliès’n perustama Star Film aloitti tuotannon 1896 Méliès osti kinetoskoopin R.W. Paulilta ja rakensi kameran tämän pohjalta Yhtiö valmisti satoja elokuvia vuosien 1896 ja 1912 välillä Menestyvällä yhtiöllä oli useita levitystoimistoja ulkomailla Méliès tunnetaan trikkielokuvistaan (vrt. aktualiteetit & tarinaelokuvat) Elokuvallisia taikatemppuja Star Film Company sulki ovensa 1913 ja Méliès unohdettiin vuosikausiksi Méliès’n elokuvien suosio oli alkanut hiipua vuoden 1908 paikkeilla yleisön kiinnostuttua tarinaelokuvista

Georges Méliès (1861-1938)

Ranskalaisen elokuvan kukoistus 1900-luvun alussa Ranskasta kasvoi nopeasti maailman suurin elokuvien tuottaja Elokuvatuotanto monipuolista Pathé Frères maailman ensimmäisiä vertikaalisesti integroituneita elokuvayhtiöitä Tuotanto-, levitys- ja esitystoimintaa Yhtiöllä kuusi elokuvantekijää, joista kukin valmisti elokuvan viikossa Erityisesti tarinaelokuvatuotantoa Yhtiön suosituimman elokuvat Max Linderin komedioita Yläluokkaiseen miljööseen sijoitettua fyysistä komediaa (slapstick) Film d’Art -tuotantoyhtiö 1908 Taide-elokuvia ylempiluokkaisille katsojille Huomattava vaikutus myös ulkomaiseen tuotantoon L’ Assasinat du duc de Guise (1908) Yhtiö lopetti toimintansa kannattamattomana 1911

Ranskalaisen elokuvan genret ja syklit Ulkoilmanäkymät Koomiset sketsit Trikkielokuvat Urheilu ja akrobatia Historialliset kohtaukset, uutiset, sotilaalliset kohtaukset "Scènes grivoises d'un caractère piquant" (pehmoporno) Tanssit ja baletit Dramaattiset ja realistiset kohtaukset Sadut ja Féeries:t (satumainen melodraama) Uskonnolliset ja raamatulliset aiheet Kinefotograafiset kohtaukset (yritys yhdistää ääni kuvaan)