Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)"— Esityksen transkriptio:

1 Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)
Eurooppa 1910-luvulla Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)

2 Louis Feuillade: Fantomas 1915
RANSKA Louis Feuillade: Fantomas 1915

3 RANSKA Ensimmäiseen maailmansotaan asti Ranskan elokuvateollisuus oli maailman suurin ja sen tuottamat elokuvat olivat niitä, joita maailmalla eniten katsottiin. Merkittävimmät tuotantoyhtiöt jo 1900-luvun alusta toiminet Pathé ja Gaumont toiminut Film d'Art -yhtiö pyrki tekemään “taiteellista” elokuvaa

4 Pathé : laaja-alainen yhtiö
Pyrki vertikaaliseen integraatioon (levittäytyminen alan kaikille osa-alueille) 1905 lähtien elokuvalaitteiston ja filmimateriaalien valmistus tuotanto levitys esitystoiminta Myös horisontaalista integraatiota levittäytyminen eri maihin (Italia, Venäjä, USA) Pathén Moskovan studio tuotti jo noin puolet Venäjällä tehdyistä elokuvista

5 Pathén suosikki: Max Linder
Max Linder – suosittu koomikkohahmo jonka ympärille rakennettiin elokuvasarja keskiluokkainen ympäristö noloja sosiaalisia tilanteita (liian tiukat kengät hienoilla päivällisisllä); epäonnistuneet rakkaudet; yritys tehdä itsemurha (siinä epäonnistuen) tavaramerkki: silinteri, hienot vaatteet, ylöskäännetyt viikset aikutti muihin koomikoihin (Chaplin) Vaikutti ensin Ranskassa ja myöhemmin USAssa

6 Gaumont Pathén pahin kilpailija
1907 asti tuotanto-osaston päällikkö ja tärkein ohjaaja Alice Guy ensimmäinen naisohjaaja kehitti kerronnallista elokuvaa (ensimmäinen kertova elokuva jo 1896) väri- ja äänielokuvakokeiluja jo ennen v. 1905 “pitkä” elokuva La Naissance, la vie et la mort de Notre Seigneur Jésus Christ 1906 siirtyi myöhemmin USAan

7 Louis Feuillade ( ) Gaumontille 1905; johtajaksi Guyn jälkeen1908 keskeisimpiä mykän kauden elokuvantekijöitä ja Gaumontin menestyksen kulmakiviä aina 1920-l asti teki komedioita, historiallisia elokuvia, trillereitä melodraamoja; n. 80 elokuvaa v Tunnetuin sarjaelokuvien tekijänä Fantomas-sarja – käännekohta uralla Fantomas: mestaririkollinen, naamioitumisen taitaja, jota hänen vastustajansa etsivä Juve ei koskaan saa kiinni kuvattiin sekä studioissa että kaduilla Muita sarjoja: Les Vampires (1915) ja Judex (1916)

8 Fantomas

9 Les Vampires

10 Film d'Art- yhtiö (1908-1911) teatterinäyttelijät
suuntautui eliitille, kultivoituneelle yleisölle: elokuvasta oli tehtävä taidetta (prestiisielokuva) elokuvan tekeminen taiteeksi: arvostettujen taiteiden keinojen ja aiheiden tuominen elokuvaan (teatteri, kirjallisuus, historia) 1908: L'Assassinat du Duc de Guise (Guisen herttuan murha) teatterinäyttelijät säestysmusiikki: Camille Saint-Saëns aiheena tunnettu tapaus Ranskan historiasta lavasteet teatterista; sujuvat siirtymät otoksesta toiseen laaja suosio, mm. USA tämä ja muut määrittivät kuvaa siitä, millaisia "taide-elokuvien" tulisi olla Film d'Artin tuotanto pääasiassa tappiollista --> toiminta loppui 1911

11 Guisen herttuan murha (1908)

12 ITALIA

13 Italia Italiassa elokuvatuotanto alkoi suhteellisen myöhään, mutta vuodesta 1905 alkaen tuotanto laajeni nopeasti muutamassa vuodessa elokuvatuotanto muistutti Ranskan tilannetta "taide-elokuvia" samoihin aikoihin kuin Film d'Art Ranskassa 1908 "Pompeijin viimeiset päivät" suosittu italialainen elokuva alettiin yhdistää historialliseen elokuvaan

14 Italia: pitkän elokuvan synty
Italiassa elokuvateatterit alusta alkaen kiinteitä; tämä mahdollisti pidempien elokuvien esitykset 1910: Giovanni Pastrone: Il Caduta de Troija (Troijan tuho) kolme kelaa (n. 45 min) Suosittu suosio rohkaisi tekemään pidempiä ja näyttävämpiä elokuvia pitkien elokuvien tuotanto huipussaan 1910-luvun puolivälissä

15 Italialaisen elokuvan genret 1910-luvulla
Tärkeimpiä genrejä olivat 1) Historiallinen elokuva 2) Voimamies-elokuvat 3) Diiva-elokuvat

16 Historiallinen elokuva
Tärkein ohjaaja Giovanni Pastrone 1913: Quo Vadis 1914: Cabiria Rooman valtakunta 300-l eKr Ihmisryöstöjä, ihmisuhreja megakohtauksia: palatsi tuhoutuu tulivuorenpurkauksessa; temppeli, jossa lapsia heitetään Moolok-jumalan tuliseen kitaan Kesto yli 3 tuntia hitaat kamera-ajot – ns. ”cabiria-movement” vaikutti D.W.Griffithin Suvaitsemattomuuteen

17 Quo Vadis (1913)

18 Cabiria (1914)

19 Voimamies-elokuvat (Maciste)
Historiallisissa elokuvissa tärkeinä sivurooleina sankarin apuna toimivat voimamieshahmot Quo Vadis: Ursus; Cabiria: Maciste Cabirian Macistea esitti Bartolomeo Pagano, lihaksikas satamatyöläinen hahmo niin suosittu, että tehtiin sarja Paganon tähdittämiä Maciste -elokuvia, joiden suosio jatkui 20-luvulle asti toisin kuin Cabiria, sijoittuivat nykyaikaan (kuten muutkin voimamieselokuvat)

20 Diva-elokuvat ”Diva” = jumalatar; suosittu naistähti
Diva-elokuvissa pääosissa naistähdet ja aiheena intohimot ja juonittelut lähinnä yläluokan piirissä epärealistisia ja traagisia; eroottisuutta ja kuolemaa korostavia ylelliset lavasteet, muodikkaat vaatteet, dramaattinen näytteleminen innoittajana tanskalais-saksalaisen Asta Nielsenin elokuvat

21 Diva-elokuvat Perustava elokuva: Ma l'amor mio non muore! (1913, Mario Caserini; "Rakkauteni ei kuole") tähtenä Lyda Borelli Toinen keskeinen diiva: Francesca Bertini (Assunta spina, 1915, Gustavo Serena) Diva-elokuvat suosiossa 1910-luvun jälkipuoliskolla; kuihtuivat pian 20-luvulle tultaessa

22 Francesca Bertini

23 Lyda Borelli


Lataa ppt "Giovanni Pastrone: Cabiria (Italia 1914)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google