eri väestöpohjilla Palvelun tuottamisen vastuu?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi lastensuojelulaki ja ehkäisevä lastensuojelu
Advertisements

Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Turvaa ja hyvinvointia lapselle ja perheelle – palveluiden yhteiskehittämistä Koontia Arvokas elämä –hankkeen poluilta tulevaisuuden kehittämistä varten.
 Toiminta, joka tukee perheessä, parisuhteessa ja vanhemmuudessa jaksamista sekä perheessä tapahtuvaa kristillistä kasvatustyötä.  Perhekerho  Perheleirit,
Mika Niemelä Riikka Helin
Sosiaalityö Tornio Saalismaa Seija, Karjalainen Sirpa Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Pintaremontteja, peruskorjausta vai uudisrakentamista? – kaikkea tätä.
Esitys Juha Mieskolainen
Lastensuojelun asiakkaat (kriteeri: lapsen kasvu/kehitys tai terveys vaarassa, välitön ls-tarve) vanhemman/huoltajan päihteiden käyttö (lapsen hoito vaarantuu,
Lasten mielenterveyspalvelujen porrastus – uudet tehtävät 2012 alkaen
Valtakunnallinen vammaispalveluhanke Keski-Suomen Vammais-Kaste
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
Lastensuojelu nuoren tukena
Perhetyöntekijä sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelutarpeen selvityksessä ja arvioinnissa Lastensuojelun avohuollon ja perhetyön kehittämisyksikköhanke.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
NEUVOLAN PERHETYÖ
projektipäällikkö Anna Ollila1 Anna Ollila projektipäällikkö Seminaari : Aikataulu ja resurssit.
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa
Lääninhallitus valvoo ja ohjaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa
Päivi Juurinen, suunnittelija
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa.
Sosiaalityön paikka päihdetyössä
Lapsi- ja perhepalvelukeskus Ruusu Susanna Pirttiaho
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
Itäinen perhekeskus, Lapsiperheiden varhaisen tuen palvelut
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
PALVELURAKENNESELVITYKSEN SEUTUTAPAAMINEN PALVELURAKENTEEN MUUTOKSEN LÄHTÖKOHTIA.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
© Tampereen kaupunki Lainrikkoja-asiakkaat kunnallisen sosiaalityön haasteena Maria Palmgren johtava sosiaalityöntekijä Tampere.
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Tutkijakehittäjät Lastenlääkäri Leena Isotalo , Vantaan tk
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmä
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Hyvinvointipalvelujen (sote) uudistaminen SDP POHDINTAA.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Pohjois-Suomen Lasten Kaste - hankekokonaisuus  Neljä osakokonaisuutta: Lappi, Kainuu, Oulun eteläinen.
”Liikennevalomalli”; Lasten, nuorten ja perheiden segmentointi palvelutarpeen mukaan – soveltaminen toiminnan ja talouden ohjaukseen Arto Willman, Hyvinvointipäällikkö.
Häiriöiden varhaistunnistus, hoidon porrastus ja viranomaisyhteistyö
Varhaisen vaiheen moniammatillinen yhteistyö
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
HYVINVOINTIKESKUS KUNTALAISINFO ma
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
Uudenmaan LAPE 2017 Hanke käynnistyy TYÖPAJA
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillisen toimintamallin kehittämistyöryhmä kokousversio.
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Varhainen tuki ja palvelujen integraatio
Palveluohjaaja on tavoitettavissa arkisin
TOIMINTASUUNNITELMAT 2018
Eksoten kommentit ja kokemukset sekä alustavat tulokset
Ajankohtaista varhaiskasvatus, koulu ja oppilaitokset kehittämisalueelta Osa Maarit Lindman.
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Perhekeskustoiminnan työpaja
Esityksen transkriptio:

Kuvio: Palvelujen toteuttaminen sekä koordinaatio- ja järjestämisvastuu eri väestöpohjilla Palvelun tuottamisen vastuu? Järjestämis- ja koordinointivastuu? Palvelun tarve / mikä olisi optimaalinen väestöpohja ? Mitä palveluja ? Valtakunnallinen taso; valtio? Erityisen vaativat kuntoutuspalv. Hyvin harvoin/vähän tarvittavat erityispalvelut 1 miljoona - 5,5 miljoonan väestöpohja Maakunta/aluetaso;kuntayht./muu toimiel. Suuri kunta jo nyt. Vastuu alueellisesta kokonais- koordinaatiosta? Vaativat kuntoutuspalvelut harvoin tarvittavat palv. Erityispalveluja 300 000 - 1 miljoonan väestöpohja Seututaso; seudullinen kuntayht. /muu toimielin Suuri kunta. Vastuu seudull.kokokonaiskoord. Kuntouttavat palvelut Erityisosaamista edellyttävät palvelut 50 000 -100 00 - 300 000 väestöpohja Ks.lista palveluista, jotka voitaisiin tuottaa kunnan toimesta ja mitkä seudun/alueen toimesta (raportin sivulla 19-20) erilaiset palvelut vaativat erilaisen väestöpohjan (kriisipalvelut, perhetyö, turvakoti, lapsen seks.hyväksikäyttöepäily, lapsen huoltolausunnot jne.) MUISTA, että lapsen lähialue - väestöpohja voi olla eri kuin palvelujen tuottamisen vaatima väestöpohja ! - ”lapsen väestöpohja” erilaisille palveluille (erityispalvelujen saatavuudenkin oslta varmaan maksimissaan 200-300 km) - ”palvelun tuottamisen vaatima vähimmäisväestöpohja” voi olla joidenkin erityispalvelujen osalta ”lapsen väestöpohjaa” huomattavasti suurempi. Tällöin palvelun tuottajan on huolehdittava sen lisäksi, että erityispalvelujenkin saatavuus on kustannustehokasta, laadukasta, mutta myös siitä, että tämän ”palveluntuottamisen väestöpohjan” eli maantieteellisen alueen sisällä palvelut on ”lapselle sopivalta väestöalueelta” saatavissa” Kunta/peruspiiritaso Vastuu palv.kokonaiskoord. Perhekeskus tms. yksiköt Perus- ja lähipalvelut - 20 000 väestöpohja Taajama/kylätaso; kunta Lähiyhteisön taso: varhaisen tuen perus- ja lähipalvelut, lähiaikuisten toiminta alle 5000 asukasta Kotiin viedyt palvelut lähiympäristön tuki Sirkka Rousu 14.12.2005

Valtakunnalliset palvelut TK- palvelut Päihdehuolto 1.12.2005 Kuntaliiton valtuusto Eräät erityisryhmien erityispalvelut ja erityistason sairaalahoito 700.000- 1.800.000 50.000- - 20.000 -560.000 (Helsinki) Erityistason erikoissairaanhoito Tutkimustoiminta Lääkärikoulutus Valmiustoiminnot Perustason erikoissairaanhoito Sosiaalipäivystys Lastensuojelu Kehitysvammaisten palvelut Lähipalvelut TK- palvelut Päihdehuolto Vanhustenhuolto Lastenpäivähoito Sosiaalityö Sirkka Rousu 14.12.2005

Peruskuntamalli Sosiaali- ja terveydenhuolto Järjestämisvastuu Peruskunta vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä ja rahoituksesta nykyisessä laajuudessa Valtion ja kuntien välinen työnjako voidaan kuitenkin tarkistaa Järjestämisvastuu edellyttää kuitenkin vähintään 20.000-30.000 asukkaan väestöpohjan Peruskunta voi siirtää järjestämisvastuun vähintään 20.000-30.000 asukkaan peruspalvelupiirin tehtäväksi Yliopistolliset sairaanhoitopiireillä on järjestämisvastuu eräistä valtakunnallisesti tuotettavista palveluista Sirkka Rousu 14.12.2005

Palvelutuotanto Sosiaali- ja terveydenhuolto Palvelujen tuotanto järjestetään monipuolisen ja joustavan palveluverkoston puitteessa Jolloin hyödytetään: Nykyisiä palvelurakenteita ja verkostoja Järjestöjen ja yksityisten palveluja Kilpailua Vaiheittainen ja joustava prosessi uuteen palvelurakenteeseen Tuotanto organisoidaan palvelujen tarpeen edellyttämiin väestöpohjiin Sirkka Rousu 14.12.2005

Lähipalvelut Järjestetään ja tuotetaan yleensä peruskunnassa (tai peruspalvelupiirissä) Suurin osa seuraavista palveluista: Terveyskeskustoiminta Vanhusten hoiva- ja hoitopalvelut Sosiaalityö (palvelutarpeen arviointi, suunnitelmaan perustuvat perus- ja lähipalvelut) Lasten päivähoito Päihdehuolto Vammaisten palvelut Sirkka Rousu 14.12.2005

Seudulliset tai alueelliset palvelut Väestöpohja yli 50.000 Erikoissairaanhoito Lastensuojelu Sosiaalipäivystys Erityistason päihdehuolto Kehitysvammaisten palvelut Vammaispalvelujen erityspalvelut Ympäristöterveydenhuolto Eläinlääkintähuolto Sirkka Rousu 14.12.2005

Kuvio 1. Lapsen asiakasprosessi, arviointi ja vastuutyöntekijä seudullisessa / alueellisessa palvelujärjestelmässä Lapsi ei ole lsl- asiakas I Lapsi on lastensuojelun tuen ja palvelujen tarpeessa; asiakkaana II III IV V Huolen tunnistaminen Alkutilanteen monipuolinen arviointi Sijoituksen päättyminen ja jälkihuolto Hoito-ja palvelu suunnitelma, avoh. tukitoimet, arviointi Sijoitustarve, suunnitelma, toteutus, arviointi Työparin arviointi tai SAS-moniamm.tiimi: lapsi tarvitsee ls.palveluja perheen sos.tt.vastaa Työparin arviointi tai moniammatillinen SASarviointi SAS-moniamm.tiimi, perheen sos.tt. vastaa Lapsikoht moniamm.tiimi, lapsen sos.tt vastaa lapsikoht moniamm.tiimi, lapsen sos.tt vastaa Lapsikohtainen konsultaatio, työyhteisökohtainen konsultaatio, SAS-tiimin konsultaatio I vaiheen moniamm.tiimi: kuka tahansa väestöalueen ammattilainen voi ottaa huolen esille II alkutilanteen moniamm.tiimi: väestöalueen sos.tt vastaa alkutilanteen monip.arvioinnista III lapsen tarvitsemien avoh.tukitoimien suunnit.,toteuttamisesta ja arvioinnista samoin IV-V viimeistään sijoitusvaiheessa; lapsikohtainen moniamm.tiimi, lapsen sostt.vastaa Lisäykset raportin s. 23 ja tähän kuvioon Kun lapsi ei ole ls.asiakas, huolen arviointi - Luonnollisesti kun on tarkoituksenmukaista, voidaan lapsen tilanteen herättämää huolta ja varhaisen tuen järjestämistä, käsitellä myös esimerkiksi vain työparin kanssa ilman moniammatillista arviointia – kaikki tilanteet eivät aina vaadi välttämättä moniammatillista käsittelyä Kun lapsen tilanne herättää nimenomaan lastensuojelullista huolta - sosiaalityöntekijä harkitsee työparin kanssa milloin lapsen tilanteen alkuarviointi vaatii moniammatillista arviointia ja milloin ei (useimmiten kyllä), sosiaalityöntekijä arvioi myös aina tarvitseeko lapsi tukea välittömästi. Jos lapsi ei ole välittömien tukitoimien tarpeessa, toteutetaan lapsen alkutilanteen arviointi sovitulla ajanjaksolla ja tavalla. Tehostettua varhaista tukea lapselle, kotiin, vanhemmille lapsen luonnollisissa elin- oloissa - informaatio, neuvontaa - perhepalveluja, perhetyö - vertaistukea - yhteisön tukea - oppilashuoltoa - tehostettu tuki: pv.hoito, neuvola jne.. Alkutilanteen arviointiin liittyvät tutkimukset ja selvitykset, - lapsen ja perheen neuvonta - lähipalvelut - tehostetut peruspalvelut - välittömät kriisipalvelut (jos lapsi vaarassa tai kiireellisen hoidon tarpeessa, heti) Kuntouttava tuki ja palvelut lapselle ja häntä hoitaville (perhehoitaja, sukulaishoitaja, lastenkoti …) - lapsen jälkihuoltoon liitt.tuki ja lähi-ihmisten tuki Kuntouttava tuki ja palvelut lapselle ja perheelle - tehostettu tuki biol. perheelle jos lapsi päädytään sijoittamaan Sirkka Rousu 14.12.2005

Mistä lapset, nuoret ja perheet näyttävät hyötyvän? varhaisesta tuesta (esimerkiksi neuvolan kotikäynneistä, päivähoidon kotikäynneistä, vauvaperhetyöstä, erilaisesta toiminnallisesta perhetyöstä, ryhmässä erilaisten taitojen, tunteiden ja aistien harjaannuttamisesta, vertaistoiminnasta) > normaalisuus, osallisuus, toiminnallisuus - työtavoissa tehokkaasta tuesta oppimis- ja koulunkäynti vaikeuksissa, oppilashuollon toimivuudesta, eheytetystä koulupäivästä (Rintanen 2001, Pulkkinen&Launonen 2005) tehokkaasta avohuollon lastensuojelusta, lasten- ja nuorisopsykiatriasta sekä päihdepalveluista silloin kun lapsen ja nuoren ongelmat eivät vielä ole ehtineet monimutkaistua, kasaantua, kroonistua Sirkka Rousu 14.12.2005

… hyötyvän? lapset huomioivista tehokkaista aikuisten päihde- ja mielenterveyspalveluista lapsen pysyvästä kiinnittymisen mahdollisuudesta häntä hoitaviin, mieluiten perheeseen (ei seilausta kodin ja eri paikkojen välillä, adoption mahdollisuudesta, perhehoidosta) lapsen ja perheen tarpeiden mukaan räätälöidystä palveluohjauksesta Lapsi ja vanhemmat odottavat kuulluksi tulemista, osallisuutta, ”että juuri minä olen arvokas”. Edellä oleva tiivistys ei liene tuottanut juuri kenellekään yllätyksiä? Kun siis on jo tietoa tehokkaista menetelmistä, siis siitä mistä lapsi ja perhe erityisesti hyötyvät ja mikä myös kustannusten näkökulmasta olisi erityisen perusteltua toimintaa - niin miksi tämä tieto ei ohjaa toimintaamme? Sirkka Rousu 14.12.2005