Juha T. Hakalan luento Ohjaamisen arkea –tilaisuudessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Kevät on se hankalaa kun jäät sulaa keväällä koemme todellista jääpulaa avantoa ei ole silloin missään minne mennä lämpimissään.
SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
Kasvaako pääni, kun opin?
45 ajatusta elämästä Music: snowdream Nov 2009 He Yan.
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Asianajajan ammatti Päivämäärä Koulun nimi Luennoitsijan nimi.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
EVU:n 40-v. historiakirja Alustava suunnitelma Kari Kallio
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Opinnäytetyöprosessi
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Laadullisen tutkimuksen tutkimussuunnitelma
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
Markku S. Hannula Dosenttiluento
Minkälainen on hyvä gradu?
Tehtävä Suomelle Tehtävä kirjastoille …ja Yleisten kirjastojen neuvoston strategia
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Tentti- ja kurssi-ilmoittautuminen. Käyttäisimmekö WebOodia, miksi?
Tee aikataulu! n Liian moni opinnäyte on jäänyt valmistu-matta aikatauluttomuuden vuoksi n Punakynä käyttöön –kalenteriin merkintä dead linen kohdalle.
haahuilusta opintosuoritukseksi
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto
Opinnäytetyö: haahuilusta opintosuoritukseksi ja
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
YHTEINEN IDEOINTI. Mitä yhteisiä työpäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme? Kirjatkaa keskeisimmät asiat ylös. Voisiko joitain näistä asioista.
Ympäristöaiheisten lehtijuttujen vertailua - Turun Sanomat tammikuussa 1955 ja 2005 Jussi Pukkila Tutkielmasuunnitelma.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Tuula Marila PROSESSIKIRJOITTAMINEN. Tuula Marila Kirjoittaminen on monivaiheinen prosessi 1.Valmistautuminen -muistin virkistäminen ja.
MATIKKALUOKKIEN ARKIPÄIVÄÄ...
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Prosessin pää-/ongelmakohdat  Ilmoittaja – Opettaja, ohjaaja, tentinvalvoja, toinen opiskelija, ulkopuolinen henkilö, epäilty opiskelija itse – Nimetön.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Keskustelu, aiheeseen tutustuminen ennalta auttaa yhteistä hanketta oikeaan suuntaan Taustatietojen hankinta suotavaa, jos ei välttämätöntä -> kuvaJOURNALISMI.
Opinnäytetyön eteneminen ”Karjavaunu vai karuselli?” Case - Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Hypa-seminaari
Turun seutu hyvinvoinnin malliseutu liikunnan keinoin vuonna 2016 Torstaina klo Ravintola Olè, Veritas stadion, 3 krs., Blomberginaukio.
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
Vauhdita valmistumistasi – valmennus Tampereella Aino-Maija Ahola & Katri Saarinen &
RAKENNE TARKOITUKSEN MUKAAN! Asiatekstin tyypillisiä rakennemalleja 1 Sari Toivakka.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Kasvatustieteiden tiedekunta, Oulun yliopisto KT HANNU Heikkinen
JOHDANTO.
Asiatekstin rakennemalleja
Opiskelijan ohjaaminen
Tuukan ja Siskon seikkailut gradumaailmassa
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
Asiatekstin rakennemalleja
Tekstin kokonaisrakenne ja argumentointi
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Toiminnallisen opinnäytetyön prosessi
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
haahuilusta opintosuoritukseksi
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Esityksen transkriptio:

Juha T. Hakalan luento Ohjaamisen arkea –tilaisuudessa 17.2.2003 GRADUJEN HAUTOMINEN Juha T. Hakalan luento Ohjaamisen arkea –tilaisuudessa 17.2.2003

Dear Mr Posket häpeästä punaisena olen jälleen kaivautunut olohuoneen p:n ruskealle sohvalle inhoamaan itseni… Meillä naispuolisilla gradut-tarilla syynä gradun viiväs-tymiseen yleensä on Elämä …Aloitin opintoni vuonna 1983. Opintoni sujuivat nitkun natkun siihen asti, kunnes oli aika vääntä se g. Juha Hakala

Ohjaus on ongelma Vuorovaikutuksen ongelmia kielelliset maailmat eivät kohtaa ohjaaja paljon kokenut opiskelija ainutkertaisen polun päässä Kokonaisuuden hahmottamisen ongelmia toisiaan seuraavat osaprosessit Mielelliset ongelmat opinnäytteen peikko, aloittamisen kynnys Juha Hakala

Ongelma on sekin, että prosessia ja produktia ei voida esitellä prosessin suunta on ennustamaton valmis tuote (opinnäyte) on ”esine” opiskelija ajattelee myös prosessin näin kaikkea ei kyetä yksilöimään nobelisteillakin osa ”ahaan” varassa opiskelijalla on muutakin kuin gradu turha rakentaa ohjaussuhdetta sen varaan, että gradu olisi elämän tärkein juttu Juha Hakala

Opiskelija tarvitsee Lujan päätöksen tehdä se! Suhteellisuudentajua ”Olennaisinta oli, että PÄÄTIN valmistua ja vielä heti alkusyksystä…Luulen, että se oli enemmän kiinni vankasta päätöksestä kuin käytettävissä olevasta ajasta.” Suhteellisuudentajua kaikkiin ongelmiin ei voi löytää ”maailman parasta ratkaisua” on siis tyydyttävä 3. parhaaseen ja PERUSTELTAVA! opinnäyte on argumentaatiota! Juha Hakala

Opinnäyte on ongelmanratkaisua Juha Hakala Valmistaudu perustelemaan kaikki valintasi! jne. Valitse tarkoituk- seesi soveltuva ratkaisu ja valmis- taudu perustelemaan ratkaisusi uskottavalla tavalla

Opinnäyte on prosessi Monia hämmentää todellisuus, joka ei ole suoraviivaista etenemistä aihevalinta aineiston keruu tulokset lukeminen menetelmät johtopäätökset rajaus tutkimustehtävä opiskelu pohdinta lukeminen muistiinpanot kirjoittaminen arviointi Alku Loppu Juha Hakala

Valitse hyvä aihe! Aiheen myötä työsi nousee Arvioi aiheesi tai ryskyen kaatuu Arvioi aiheesi ajankohtaisuutta (mm. mediat!) tarpeellisuutta (kuka hyötyy?) tutkittavuutta Tätä kautta syntyy motivaatio innostus on elintärkeä elementti! Juha Hakala

Synnytä sisällysluettelo Tajunnan koko avaruus käyttöön tajunta, mutta ennen kaikkea alitajunta Liiallinen ”järkevyys” alussa pahasta Alustava sisällys, vaikka huonokin rauhoittaa antaa kuvan, että homma on hallittavissa Juha Hakala

Käsitekartta rajauksen apuna Juha Hakala 1. Aihe 2. Ideointi tähän juttua kaikenlaista höpinää Tähtiharras- tuksen suosio lisää tähän taas lisää jne. Tähtiharras- tuksen suosio juttua tähän juttua kaikenlaista höpinää 3. Rajaus 4. Sisällyksen 1. versio tähän juttua kaikenlaista höpinää 1. LUKU 2. LUKU 3. LUKU 4. LUKU Tähtiharras- tuksen suosio lisää tähän taas lisää jne. juttua tähän juttua kaikenlaista höpinää

Tähtiharrastuksen suosio Juha Hakala 1. JOHDANTO - miksi aihe valittiin - tähtiharrastus globaalina ilmiönä - keskeisimmät käsitteet 2. TÄHTIETEELLISEN MAAILMANKUVAN KEHITYS - kaksoisvirtojen maan tähtitiede - muinaisen Egyptin tähtitiede - Kreikan tähtitiede - tähtitiede keskiajalla - tähtitiede uudella ajalla 3. URSA, SEN HISTORIA JA TOIMINTA - Ursa pähkinänkuoressa - tähtiharrastustavat 4. KYSELYAINEISTON HANKINTA - aineiston käsittelymenetelmät 5. TULOKSET - ursalaisten muotokuva kyselyn perusteella 6. POHDINTA ESIMERKKI