Koululaisten iltapäivätoiminta TEHDÄÄN HYVÄ PÄIVÄ YHDESSÄ
Iltapäivätoiminnan arvopohja Seurakuntayhtymän toiminnan perustana on kristillinen ihmiskäsitys ja arvopohja Jokaisen lapsen kunnioittaminen Tasa-arvoinen kohtelu Lapsilähtöisyys Turvallinen ilmapiiri Lapsuuden ilon kokemukset Lapsuus on tärkeä elämänvaihe, jota iltapäivätoiminnassa arvostetaan. Lapsuus on tärkeä elämänvaihe, jota iltapäivätoiminnassa arvostetaan. Toimintaa tarjoamalla me olemme kasvattamassa, opettamassa ja huolehtimassa nuorimmista seurakuntalaisista.
Hauskaa ja virkistävää toimintaa Leikki, liikunta, musiikki, kuvataide, kädentaidot, ympäristökasvatus, kirjallisuus, ilmaisu ja päivittäinen ulkoilu Lepohetket, mahdollisuus rentoutumiseen ja oleiluun, läksyjen tekoon tai omaehtoiseen toimintaan
Hiljaisuutta ja hartautta Lapselle on tärkeää rauhoittua ja levätä Hiljentymisen hetket ja hartaudet ovat lapselle mahdollisuuksia pysähtyä, kokea pyhyyttä ja viettää juhlahetkiä arjen keskellä Seuraamme kirkkovuotta ja kristillistä tapakulttuuria 2009-2010 painopisteenä, YK:n lapsen oikeudet - ”lapsen oikeus pyhään” Pienet koululaiset ovat vielä lapsia, joille koulupäivä on välillä vaativa suoritus. Tapahtumarikkaan päivän keskellä tarjoamme lapselle rauhoittumisen ja levon hetkiä. Kirkon toiminnassa hiljentymisen hetket
Turvapaikka Mahdollisuus lapsen kysymyksille Ilon ja surun ilmaisemiselle Toisista ihmisistä välittämiselle Vuorovaikutustaitojen kehittymiselle Iltapäivätoiminnassa halutaan turvata lapselle lapsuus ja luoda kasvurauha 2009-2010 ”Osallisuus”
Yhteys Kirkon kasvatustyön perustana on perhelähtöinen työote ja kasvatuskumppanuus Yhteistyö perheiden kanssa Yhteys kouluihin ja opettajiin Yhteistyö kunnan kanssa Yhteys toisiin palveluntuottajiin Yhteistyöryhmät jne
Laatu ja kehittämistyö Jatkuva toiminnan kehittäminen - arvolähtökohtien tiedostaminen - toimintatavat ja puitetekijät - toiminnan tavoitteet Palaute lapsilta ja huoltajilta Lapsiryhmien koko / ohjaajamäärä Toimintapaikan turvallisuuskysymykset Toiminnassa panostetaan työntekijöiden ammattitaitoon ja jatkuvaan toiminnan kehittämiseen. Lapsi- ja perhetyönperustutkinto 120 ov. Kehittämistyö vastaa muutoksiin ja antaa iloa ja tyytyväisyyttä sekä lastenohjaajille että toimintaan osallistuville lapsille. Toimintaa kehitetään lasten ja heidän huoltajiensa palautteen perusteella sekä arvioimalla toiminnan sisältöjä. Kehittämistyö on liittynyt arvolähtökohtien tiedostamiseen , toiminnan tavoitteisiin, toimintatapoihin ja puitetekijöihin. Esim. lapsiryhmien koko alan koulutuksen saaneiden työntekijöiden määrä ja turvallisuuskysymykset
Iltapäivätoiminta Iltapäivätoiminta alkoi 70-luvulla, 1986 laajeni 5-päiväiseksi 2004 mukaan valtionavun piiriin Ohjaajia 2009-2010 28 + työssäoppimisjaksoilla olevat lapsi- ja perhetyön tutkinnon suorittajat Omaa rahaa n. 240 000 €
Toimintapaikat seurakunnittain Joutjärvi, esimies Suvi Hytti ja 7 lastenohjaajaa Tonttilan kerhohuone Ahtialan seurakuntakeskus Kunnaksen seurakuntakoti
Toimintapaikat seurakunnittain Salpausselkä, esimies Pirjo Kuikka ja 7 lastenohjaajaa Salpausselän kirkko Jalkarannan seurakuntakoti Kasakkamäen koulu
Toimintapaikat seurakunnittain Keski-Lahti, esimies Kirsi Ristkari ja 6 lastenohjaajaa Mukkulan kirkko Metsäpellon seurakuntakoti
Toimintapaikat seurakunnittain Laune, esimies Lilja Sténholm ja 9 lastenohjaajaa Renkomäen seurakuntakoti Launeen koulu Anttilanmäen koulu