Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen www.helsinki.fi/vopla VVYOP’05 23.3.2005 Aiheena LERU yhteistyö Palaveri, seminaariin pohjaa ja ohjelmaa. Sekä muihin yliopistojen yhteistyö
Teemat Hankkeen vaiheistus Esiselvityksen kehittämisehdotukset Kevään 2005 työskentely – laatukäsikirja Syksyn työskentely
Vopla-hankkeen vaiheistus Ohjausryhmä, seuranta ja arviointi Laatupalvelun kehittyminen Laatutietoisuuden kasvattaminen Vuosi 2004 Vuosi 2005 Vuosi 2006 Vuosi 2007 Selvitystyö Laadun- hallinnan työkalujen kehittäminen ja määrittely Pilotit Tavoite-neuvottelut Verkkokyselyt Haastattelut Työpajat Raportti Seminaarit Portaalityö Testaus Raportointi Tiedottaminen Tedottaminen Koulutus
Kehittämisehdotukset esiselvityksen pohjalta Verkko-opetuksen laatua tulee tarkastella osana opetuksen ja oppimisen laatua Verkko-opetuksen laadunhallinnassa keskeistä on laatutietoisuuden kehittäminen Asiakas- ja prosessinäkökulmat on nostettava esiin laatutyössä Verkko-opetuksen laadunvarmistaminen on kytkettävä osaksi strategista ohjaus- ja johtamisjärjestelmää Laadunhallinnan kehittämistä ja kokemusten vaihtoa varten tulee perustaa kansallinen verkko-opetuksen laatuverkosto
Kevään työskentely - laatukäsikirja Lähtökohtana eri laatustandardien läpikäynti http://www.helsinki.fi/vopla/malleja.html Parhaat ideat hyödynnetään verkko-opetuksen laadun tarkasteluun yliopistokontekstissa Laadunhallintamallin rakentaminen eri toimijoiden näkökulmasta (esim. opettaja, esimies)
Laatukäsikirjan pääsisällöt 1. JOHTAMINEN 2. OSAAMINEN 3. RESURSSIT 4. PROSESSIT 5. SEURANTA JA ARVIOINTI
Demingin ympyrä 1. suunnittele 2. toteuta 4. kehitä 3. tarkista Lähde: ISO 9001:2000
Pääsisältöjen teemat Johtaminen & suunnittelu Toteutus Seuranta & arviointi Hyvien käytäntöjen levittäminen Läpileikkaavana teemana asiakaslähtöisyys ja verkostotoiminta.
Esim. Resurssit Johtaminen ja suunnittelu Toteutus Miten verkko-opetuksen kehittämistä tuetaan yliopiston strategioissa ja toimintasuunnitelmissa? Miten johto varaa resursseja (rahaa ja aikaa) verkko-opetuksen kehittämiseen? Miten resursseja varataan opiskelijoille (infra, opiskeluympäristöt, tukipalvelut)? Toteutus Mitä laitteita, ohjelmistoja, tiloja on opiskelijoiden / opettajien käytettävissä? Miten opettajaa/opiskelijaa tuetaan tekniikan käyttöönotossa? Minkälaista pedagogista tukea opettajalle on tarjolla? Millaista koulutusta opettajille on tarjolla? Seuranta ja arviointi Resurssien allokoinnilla saatavat tulokset? (raha, aika, laitteet, ohjelmat, tukipalvelut) Hyvien käytänteiden levittäminen Miten tulosten arvioinnin perusteella tehdään hankintoja, investointeja ja vakiinnutetaan resursseja esim. tukipalveluille, verkko-opetuksen kehittämistyölle
Keskeisiä näkökulmia Yliopistotoimintojen asiakkaita esim: opiskelija, OPM, yrityselämä, opettajat Yliopistotoimintojen tuloksia esim: oppimistulos, oppimisprosessi, oppimateriaali, kurssi, koulutusohjelma, tukipalvelut nämä vaikuttavat verkko-opetuksen laadunhallinnan kehittämiseen
VERKKO-OPETUKSEN LAATUTYÖN VIITEKEHYS – verkko-opetus ja oppiminen 1. Johtaminen ja opetuksen strategiat, opetuksen ja oppimisen tavoitteet (johto, laitokset, opettajat) 2. Opetuksen ja opiskelun suunnittelu ja toteuttaminen (opettajat, tukipalveluyksikkö, opiskelijat) Laadunvarmistuksen menetelmiä: kriteeristöt prosessikuvaukset palautekyselyt muita 4. Analyysi ja kehittäminen mm. palautteen perusteella (opettajat, johto, laitokset) 3. Opetuksen ja oppimisen arviointi, oppimistulokset (opiskelijat, opettajat )
VERKKO-OPETUKSEN LAATUTYÖN VIITEKEHYS – verkko-oppimateriaalit 1. Johtaminen ja opetuksen strategiat, opetuksen ja oppimisen tavoitteet (johto, laitokset, opettajat) 2. Oppimateriaalin suunnittelu ja tuottaminen, käyttö (opettajat, tukipalveluyksikkö, opiskelijat) Laadunvarmistuksen menetelmiä: kriteeristöt prosessikuvaukset palautekyselyt muita 4. Analyysi ja kehittäminen mm. palautteen perusteella (opettajat, laitokset) 3. Oppimateriaalin ja oppimisen arviointi (opiskelijat, opettajat )
VERKKO-OPETUKSEN LAATUTYÖN VIITEKEHYS – tukipalvelut 1. Johtaminen ja suunnittelu, tukipalvelustrategia ja tvt-opetuskäytön strategia (johto, tukipalveluyksikkö) 2. Tukipalvelun tuottaminen, henkilöstökoulutuksen toteuttaminen (tukipalveluyksikkö) Laadunvarmistuksen menetelmiä: kriteeristöt prosessikuvaukset palautekyselyt muita 3. Tukipalveluiden arviointi, opetuksen kehittämisen tulokset (opiskelijat, opettajat ) 4. Analyysi ja kehittäminen mm. palautteen perusteella (johto, tukipalvelut)
Kevät 2005 VVYOP 05 ITK´05 -päivät EDEN-conference TieVie-yhteistoiminta Laatukäsikirjaan asiantuntijakommentit
Syksy 2005 Työpaja 21.9.2005 Laatukäsikirjan työstäminen Laatukäsikirjan käyttöohjeet eri toimijoille Verkkopalvelun kehittäminen Pilotteihin valmistautuminen
Seuraa sivustoa www.helsinki.fi/vopla
Kiitos! -tiimi