Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen www.helsinki.fi/vopla.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vopla-pilottityöpaja Työpajan ohjelma klo Kahvit ja työpajan tavoite klo Esittäytyminen (n. 10 min. / hanke) klo
Advertisements

Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
PK-kehittämispalvelut
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Hoplaa, Vopla! - laatukannustusta piloteille Sirpa Suntioinen Vopla-pilottien tapaaminen
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Tukihenkilöiden työpaja 21. 9
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Laatua käytäntöön - Pilottien kokemuksia verkko-opetuksen laadunhallintatyöstä TieVie seminaari Jyväskylä Kristiina Karjalainen, Lappeenrannan.
Verkko-opetuksen laadunhallinta ja - laatupalvelu -hanke VirtuaaliAMK-seminaari Ulla Ritvanen, Kuopion yliopisto Helsingin yliopisto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintopolku.fi tilannekatsaus KoTVejaos
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Verkko-opetuksen laatuseminaari 10. 2
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Toiminnan suunnittelu
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Verkko-opetuksen laadusta Willit-IT -päivät, Lappeenranta Annikka Nurkka, LTY, Janne Sariola, HY Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan.
LAATUTYÖSTÄ JA AUDITOINNISTA TTY:N KIRJASTOSSA Kaija Jääskeläinen, Tampereen teknillinen yliopisto Kirjasto.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö 1 JY:n laatutyö Ainejärjestötapaaminen Pirjo Halonen Laatupäällikkö
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Work Shadowing- osana opetusta
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Laatua verkossa ITK´06. Verkko-opetuksen laatuhankkeet Portaalissa julkaistavien aineistojen laatukriteerit Tuotteistaminen ja tekninen tuotekehitys VirtuaaliAMK:n.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, Annikka Nurkka, Ulla Ritvanen,
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Leena Salminen Kansallinen elektroninen kirjasto Halti-tietokannan esittely ( FinElib-päivä
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Tyyli – Työelämäjaksoja ja työssäoppimista yliopisto-opintoihin
Esityksen transkriptio:

Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen www.helsinki.fi/vopla VVYOP’05 23.3.2005 Aiheena LERU yhteistyö Palaveri, seminaariin pohjaa ja ohjelmaa. Sekä muihin yliopistojen yhteistyö

Teemat Hankkeen vaiheistus Esiselvityksen kehittämisehdotukset Kevään 2005 työskentely – laatukäsikirja Syksyn työskentely

Vopla-hankkeen vaiheistus Ohjausryhmä, seuranta ja arviointi Laatupalvelun kehittyminen Laatutietoisuuden kasvattaminen Vuosi 2004 Vuosi 2005 Vuosi 2006 Vuosi 2007 Selvitystyö Laadun- hallinnan työkalujen kehittäminen ja määrittely Pilotit Tavoite-neuvottelut Verkkokyselyt Haastattelut Työpajat Raportti Seminaarit Portaalityö Testaus Raportointi Tiedottaminen Tedottaminen Koulutus

Kehittämisehdotukset esiselvityksen pohjalta Verkko-opetuksen laatua tulee tarkastella osana opetuksen ja oppimisen laatua Verkko-opetuksen laadunhallinnassa keskeistä on laatutietoisuuden kehittäminen Asiakas- ja prosessinäkökulmat on nostettava esiin laatutyössä Verkko-opetuksen laadunvarmistaminen on kytkettävä osaksi strategista ohjaus- ja johtamisjärjestelmää Laadunhallinnan kehittämistä ja kokemusten vaihtoa varten tulee perustaa kansallinen verkko-opetuksen laatuverkosto

Kevään työskentely - laatukäsikirja Lähtökohtana eri laatustandardien läpikäynti http://www.helsinki.fi/vopla/malleja.html Parhaat ideat hyödynnetään verkko-opetuksen laadun tarkasteluun yliopistokontekstissa  Laadunhallintamallin rakentaminen eri toimijoiden näkökulmasta (esim. opettaja, esimies)

Laatukäsikirjan pääsisällöt 1. JOHTAMINEN 2. OSAAMINEN 3. RESURSSIT 4. PROSESSIT 5. SEURANTA JA ARVIOINTI

Demingin ympyrä 1. suunnittele 2. toteuta 4. kehitä 3. tarkista Lähde: ISO 9001:2000

Pääsisältöjen teemat Johtaminen & suunnittelu Toteutus Seuranta & arviointi Hyvien käytäntöjen levittäminen Läpileikkaavana teemana asiakaslähtöisyys ja verkostotoiminta.

Esim. Resurssit Johtaminen ja suunnittelu Toteutus Miten verkko-opetuksen kehittämistä tuetaan yliopiston strategioissa ja toimintasuunnitelmissa? Miten johto varaa resursseja (rahaa ja aikaa) verkko-opetuksen kehittämiseen? Miten resursseja varataan opiskelijoille (infra, opiskeluympäristöt, tukipalvelut)? Toteutus Mitä laitteita, ohjelmistoja, tiloja on opiskelijoiden / opettajien käytettävissä? Miten opettajaa/opiskelijaa tuetaan tekniikan käyttöönotossa? Minkälaista pedagogista tukea opettajalle on tarjolla? Millaista koulutusta opettajille on tarjolla? Seuranta ja arviointi Resurssien allokoinnilla saatavat tulokset? (raha, aika, laitteet, ohjelmat, tukipalvelut) Hyvien käytänteiden levittäminen Miten tulosten arvioinnin perusteella tehdään hankintoja, investointeja ja vakiinnutetaan resursseja esim. tukipalveluille, verkko-opetuksen kehittämistyölle

Keskeisiä näkökulmia Yliopistotoimintojen asiakkaita esim: opiskelija, OPM, yrityselämä, opettajat Yliopistotoimintojen tuloksia esim: oppimistulos, oppimisprosessi, oppimateriaali, kurssi, koulutusohjelma, tukipalvelut  nämä vaikuttavat verkko-opetuksen laadunhallinnan kehittämiseen

VERKKO-OPETUKSEN LAATUTYÖN VIITEKEHYS – verkko-opetus ja oppiminen 1. Johtaminen ja opetuksen strategiat, opetuksen ja oppimisen tavoitteet (johto, laitokset, opettajat) 2. Opetuksen ja opiskelun suunnittelu ja toteuttaminen (opettajat, tukipalveluyksikkö, opiskelijat) Laadunvarmistuksen menetelmiä: kriteeristöt prosessikuvaukset palautekyselyt muita 4. Analyysi ja kehittäminen mm. palautteen perusteella (opettajat, johto, laitokset) 3. Opetuksen ja oppimisen arviointi, oppimistulokset (opiskelijat, opettajat )

VERKKO-OPETUKSEN LAATUTYÖN VIITEKEHYS – verkko-oppimateriaalit 1. Johtaminen ja opetuksen strategiat, opetuksen ja oppimisen tavoitteet (johto, laitokset, opettajat) 2. Oppimateriaalin suunnittelu ja tuottaminen, käyttö (opettajat, tukipalveluyksikkö, opiskelijat) Laadunvarmistuksen menetelmiä: kriteeristöt prosessikuvaukset palautekyselyt muita 4. Analyysi ja kehittäminen mm. palautteen perusteella (opettajat, laitokset) 3. Oppimateriaalin ja oppimisen arviointi (opiskelijat, opettajat )

VERKKO-OPETUKSEN LAATUTYÖN VIITEKEHYS – tukipalvelut 1. Johtaminen ja suunnittelu, tukipalvelustrategia ja tvt-opetuskäytön strategia (johto, tukipalveluyksikkö) 2. Tukipalvelun tuottaminen, henkilöstökoulutuksen toteuttaminen (tukipalveluyksikkö) Laadunvarmistuksen menetelmiä: kriteeristöt prosessikuvaukset palautekyselyt muita 3. Tukipalveluiden arviointi, opetuksen kehittämisen tulokset (opiskelijat, opettajat ) 4. Analyysi ja kehittäminen mm. palautteen perusteella (johto, tukipalvelut)

Kevät 2005 VVYOP 05 ITK´05 -päivät EDEN-conference TieVie-yhteistoiminta Laatukäsikirjaan asiantuntijakommentit

Syksy 2005 Työpaja 21.9.2005 Laatukäsikirjan työstäminen Laatukäsikirjan käyttöohjeet eri toimijoille Verkkopalvelun kehittäminen Pilotteihin valmistautuminen

Seuraa sivustoa www.helsinki.fi/vopla

Kiitos! -tiimi