Vantaan lähijuna-asemien kehittämisselvitys Reijo Mäkinen 22.1.2008
Lähtökohtia Tulevaisuuden joukkoliikennejärjestelmän tukiranka on entistä vahvemmin raideliikenne. Lisääntyvä raide- ja liityntäliikenne edellyttää korkeatasoisia asemia. Nykyiset Vantaan asemat eivät ole riittävän laadukkaita ja turvallisia. Kuva Martinlaakson asemalta
Tutkittavat asemat: Myyrmäki, Louhela, Martinlaakso, Koivukylä, Korso Erillistarkastelut: Tikkurila: Info & opastus Vantaankoski: Liityntäpysäköinti
Lähtökohtia Ohjausryhmä: Lukuisat maastokäynnit 6-10/2007 YTV, VANTAA, RHK, VR Suunnittelijat: Ramboll, ark.tsto Davidsson Lukuisat maastokäynnit 6-10/2007 Ideaseminaari 9/2007 Kehäradan asemasuunnitteluohje 10/2007 Vantaan esteettömyysstrategia, 11/2007 Vantaan uusi linjastosuunnitelma 11/2007 Vantaan poliisin rikostilastot vuosilta 2005 ja 2006 YTV:n liityntäpysäköintilaskennat 1994 - 2006 Aiemmin tehdyt suunnitelmat, kuten Martinlaakson kauppakeskuksen suunnitelma 3/2007 ja Korson keskustan liikennesuunnitelma 4/2000 Helsingin lähijuna-asemien kehittämisselvitys 6/2007 Seminaari 9/2007 ”Turvallinen arki – suojautumisesta kohti turvallisuuden tunnetta”
Jokaisesta asemasta on analysoitu arkkitehtuuri, toiminnot, liikenne, liikkuminen … Liityntäpysäköinti Martinlaaksossa MARTINLAAKSON ASEMA
… sekä pelonpaikat ja ongelmat (esimerkkejä Louhelasta) Louhelassa liian lyhyt turva-aita Louhelan pelon paikat Louhelassa rikottuja valaisimia
Asemakohtaisesti määritetty ongelmat Esimerkki: Myyrmäki Turvattomuus Huono kunnossapito Asema autioitunut (toiminnan puute) Huono kunto, ränsistynyt Valaistus ja opastus Esteettömyys ei vastaa tämän päivän vaatimuksia Sekavuus Ahdas bussiterminaali Turvallinen? Esteetön? Samat ongelmat toistuvat eri asemilla
PARANNUSTOIMENPITEET Suuret toimenpiteet Kaikkia asemia koskevat yhteiset kehittämistoimenpiteet (mm. turvallisuus, siisteys) - asemat on voitava pitää auki niinä aikoina kuin junat liikennöivät Nopeasti toteutettavat toimenpiteet (rusinat pullaan) Uusia asemia suunniteltaessa huomioitavia asioita (esimerkiksi Kehärata) Vantaan linjastosuunnitelmaehdotuksen siirrytään nykyistä vahvempaan liityntäliikenteeseen 2009-2010. Toimenpiteiden tulee olla toteutettuina viimeistään syksyllä 2010.
Esimerkkejä isoista toimenpiteistä Myyrmäki – täydellinen peruskorjaus Louhela - peruskorjaus Martinlaakso – aseman oltava samaa maailmaa uuden kauppakeskuksen kanssa Koivukylä, Korso – ympäröivän maankäytön saattaminen valmiiksi Koivukylä, Korso – asemat eivät saa vuosien saatossa mennä yhtä huonoon kuntoon kuin Vantaankosken radalla Korso – bussiterminaalin toteutus Martinlaakson uusi kauppakeskus aseman vieressä
Yhteisiä parannustoimenpiteitä kaikille asemille Asemien valvonnan ratkaiseminen Asemien huollon ja ylläpidon ratkaiseminen (talonmiestoiminto) Toiminnan löytäminen asemille koko junaliikenteen liikennöintiajalle Esteettömyys, istuimet Opastus, info ja valaistus Nojailupenkki mahdollistaa levähtämisen, mutta ei houkuttele oleskeluun
Yhteisiä parannustoimenpiteitä kaikille asemille Keskitetyllä kameravalvontajärjestelmällä on monta hyödyntäjää
Yhteisiä parannustoimenpiteitä kaikille asemille Idealuonnoksia tulevaisuuden informaatiosta
Rusinat pullaan – esimerkkejä helposti toteutettavissa toimenpiteistä, joita löytyy kaikilta asemilta Varoitusraitojen maalaaminen laitureille Rikkinäisten opasteiden ja valaisimien korjaaminen Valaistuksen parantaminen ja kaiteiden lisääminen Virheellisten/puutteellisten opastuksien korjaaminen Käytöstä poistettujen puhelinkoppien poistaminen ja tilalle esimerkiksi joukkoliikenneinformaatiota Tuulensuojien rakentaminen asemille.
Joitakin huomioitavia asioita uusia asemia suunniteltaessa Asemien valvonta tulee olemaan ongelma myös uusilla asemilla Opastaminen bussiterminaaleihin, taksiasemille ja lähikohteisiin on oltava parempaa kuin nykyisillä asemilla Opasteissa ja valaisimissa pitää kiinnittää nykyistä enemmän huomiota niiden elinkaarikustannuksiin Liityntäpysäköinti: autoilijat karttavat vartioimattomia rakennuksia (esimerkiksi Puistola, Korso). Kauppakeskusten yhteydessä olevat paikat ovat selvästi suositumpia YTV:n www-sivuilla voisi olla kuvia ja asemilta. Matkustajille on annettava tietoa reiteillä olevista ominaisuuksista eikä pyrkiä opastamaan valmiiksi esteettömiä reittejä Liityntäpyöräilijät suosivat aina lyhyitä kävelymatkoja Rullaportaiden käyttö tasonvaihtoratkaisuna miehittämättömällä asemalla tulee harkita tarkkaan. Rullaportaat ovat herkkiä ilkivallalle ja niiden käynnistäminen vaatii aina huoltomiehen tulemisen paikalla