Vantaan lähijuna-asemien kehittämisselvitys

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
BAFF kevätseminaari Hyöty irti rakennusautomaatiosta -
Advertisements

Panu Niemi Lahti Panu Niemi  TUPO:sta ei yksin ole pelastajaksi ◦ Tuonti jatkaa nousuaan ◦ Suomessa myydyistä huonekaluista noin 60% on tuontitavaraa.
HUS KKI-hanke ”Liikunnasta työkykyä HUS:ssa1-6” Historia Toimintasuunnitelma 2010.
Vapaamuotoinen CV, Kirsi Paasonen
HEVY = Helsinki-Espoo-Vantaa nuorisotoimien yhteistyön hedelmät ja haasteet KANUUNA-SEMINAARI KOTKA Eija Ahola Nuorisopalveluiden johtaja.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD tilastot/hak lähde: Asuntojen rakentaminen Vantaalla vuodesta 1970.
Joukkoliikenteen esteettömyys Oulun kaupungin keskustassa OuJEE.
Jousenpuiston ja Matinkylän metroasema-alueet KEHITTÄMISIDEAT INFO
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
LUONNONKIVISEMINAARI 2010 Pirjo Kuula-Väisänen, TTY
Verkonkäytön ongelmat
Tampereen ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelma Kangasalan liikenneturvallisuusryhmän kokous
YRITYKSEN PALOTURVALLISUUS
HSL-poikkiliikenne Hannu Koponen Tausta • Heinä- ja elokuun aikana tein 30 vrk:n aikana yli 300 eri reitillä noin 134 tunnin verran HSL-matkoja.
Marttilan kunnan suunnitelma ikääntyneen väestön tueksi vuosille Ikäihmisten palveluiden tulevaisuuden visio Osallistava ja turvallinen kunta,
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
VOA-oppimispäiväkirja
Tietokannan suunnittelu
Aikataulu Esisuunnitteluvaihe Kevät 2005 •-projektin menestymisen mahdollisuuksien arvioiminen •-esisuunnitelman tekeminen Asettamisvaihe Toukokuu.
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Helsingin Invalidien Yhdistys ry
Tampereen kaupunkiseudun lähijunan kehittämispolku 2012–2013 Nykyiset junapalvelut seutulippujärjestelmään, Ei uusia liikennöintikustannuksia 2013–2015.
Vapaamuotoinen CV, Kirsi Paasonen
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Paula Pietilä, vammaisasiamies, Turun yliopisto
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Tietoturvattu etätyö – rutiinia Valtakunnallinen TIVA-seminaari Tietoturvapäällikkö Kari Keskitalo.
Kotisivukoulutus Ohjeet alasivujen tekoon ja kuvien lisäämiseen © SVS Länsi-Suomi.
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Missio Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppa, palvelut,
1 PALOILMOITINLIIKKEEN MAHDOLLISUUDET ERHEELLISTEN PALOILMOITUSTEN EHKÄISEMISESSÄ KOULUTUSPÄIVÄ PELASTUSLAITOSTEN NIMEÄMILLE YHTEISTYÖHENKILÖILLE
Sisäilmayhdistys ry Sisäilma-asiantuntija Mervi Ahola
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
TULE-vaarojen tunnistaminen ja hallinta työssä
Mari Pajala Ympäristöasiantuntija Elinkeinoelämän energiatehokkuussopimukset - Autoalan toimenpideohjelma.
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
Vantaan asuntorakentamisennuste
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Turvallisuussuunnittelu – haetaanko vastauksia todellisiin uhkiin vai mielikuviin Suurten kaupunkien turvallisuus- suunnittelu.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Juho Niskanen  Turvallisen ryhmän muodostumiselle on tärkeää, että osataan kommunikoida tunnetasolla ja ylläpitää tätä kommunikaatiota.
Mitä Osaamispankki voi tarjota? Juulia Tuominen
Liikkuvan Arjen Design Kuvaus Hankkeessa toteutetaan pääkaupunkiseudulla joukkoliikenteen, pyöräilyn ja jalankulun ympärille rakentuvaa muotoiluvetoista,
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen YLIOPISTOJEN OPISKELIJAVALINTOJEN VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISSEMINAARI.
Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus.
Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Kehäradan liikennöinti 2015
Asuntorakentaminen Vantaalla vuodesta 1970 valmistuneet asunnot talotyypin mukaan koko kaupungissa ja suuralueilla sekä valmistuneet asunnot kaupunginosissa.
Rautateiden henkilöliikennepaikat esteettömiksi – Pysäkkien palvelutasoa kehitetään Arja Aalto
Pre-evaluaatio henkilökunnalle Kati Hämäläinen, sairaanhoitaja EPSHP / tehostetun hoidon toimintayksikkö
Esteetön matkustajainformaatio Kimmo Turunen
Tietoja muuttoliikkeestä. Nettomuutto Vantaan suuralueille PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki, Kauniainen KUUMA = Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi,
Väestö Vantaan osa-alueilla
Ompeluseurat.
Omavalvonta, järjestyksenpito ja turvallisuus
Pohjois-Suomen lentoasemat
Seudullisen joukkoliikenteen toimintaedellytysten kehittämissuunnitelma
Askolan koulun koulureittien ja koululaisten liikenneturvallisuus
VANTAAN RATIKKA Suomen raitiotiekaupunkien verkoston seminaari 2018
Esteettömyystyötä Helsingin yliopistossa
Askolan koulun koulureittien ja koululaisten liikenneturvallisuus
Esityksen transkriptio:

Vantaan lähijuna-asemien kehittämisselvitys Reijo Mäkinen 22.1.2008

Lähtökohtia Tulevaisuuden joukkoliikennejärjestelmän tukiranka on entistä vahvemmin raideliikenne. Lisääntyvä raide- ja liityntäliikenne edellyttää korkeatasoisia asemia. Nykyiset Vantaan asemat eivät ole riittävän laadukkaita ja turvallisia. Kuva Martinlaakson asemalta

Tutkittavat asemat: Myyrmäki, Louhela, Martinlaakso, Koivukylä, Korso Erillistarkastelut: Tikkurila: Info & opastus Vantaankoski: Liityntäpysäköinti

Lähtökohtia Ohjausryhmä: Lukuisat maastokäynnit 6-10/2007 YTV, VANTAA, RHK, VR Suunnittelijat: Ramboll, ark.tsto Davidsson Lukuisat maastokäynnit 6-10/2007 Ideaseminaari 9/2007 Kehäradan asemasuunnitteluohje 10/2007 Vantaan esteettömyysstrategia, 11/2007 Vantaan uusi linjastosuunnitelma 11/2007 Vantaan poliisin rikostilastot vuosilta 2005 ja 2006 YTV:n liityntäpysäköintilaskennat 1994 - 2006 Aiemmin tehdyt suunnitelmat, kuten Martinlaakson kauppakeskuksen suunnitelma 3/2007 ja Korson keskustan liikennesuunnitelma 4/2000 Helsingin lähijuna-asemien kehittämisselvitys 6/2007 Seminaari 9/2007 ”Turvallinen arki – suojautumisesta kohti turvallisuuden tunnetta”

Jokaisesta asemasta on analysoitu arkkitehtuuri, toiminnot, liikenne, liikkuminen … Liityntäpysäköinti Martinlaaksossa MARTINLAAKSON ASEMA

… sekä pelonpaikat ja ongelmat (esimerkkejä Louhelasta) Louhelassa liian lyhyt turva-aita Louhelan pelon paikat Louhelassa rikottuja valaisimia

Asemakohtaisesti määritetty ongelmat Esimerkki: Myyrmäki Turvattomuus Huono kunnossapito Asema autioitunut (toiminnan puute) Huono kunto, ränsistynyt Valaistus ja opastus Esteettömyys ei vastaa tämän päivän vaatimuksia Sekavuus Ahdas bussiterminaali Turvallinen? Esteetön? Samat ongelmat toistuvat eri asemilla

PARANNUSTOIMENPITEET Suuret toimenpiteet Kaikkia asemia koskevat yhteiset kehittämistoimenpiteet (mm. turvallisuus, siisteys) - asemat on voitava pitää auki niinä aikoina kuin junat liikennöivät Nopeasti toteutettavat toimenpiteet (rusinat pullaan) Uusia asemia suunniteltaessa huomioitavia asioita (esimerkiksi Kehärata) Vantaan linjastosuunnitelmaehdotuksen siirrytään nykyistä vahvempaan liityntäliikenteeseen 2009-2010. Toimenpiteiden tulee olla toteutettuina viimeistään syksyllä 2010.

Esimerkkejä isoista toimenpiteistä Myyrmäki – täydellinen peruskorjaus Louhela - peruskorjaus Martinlaakso – aseman oltava samaa maailmaa uuden kauppakeskuksen kanssa Koivukylä, Korso – ympäröivän maankäytön saattaminen valmiiksi Koivukylä, Korso – asemat eivät saa vuosien saatossa mennä yhtä huonoon kuntoon kuin Vantaankosken radalla Korso – bussiterminaalin toteutus Martinlaakson uusi kauppakeskus aseman vieressä

Yhteisiä parannustoimenpiteitä kaikille asemille Asemien valvonnan ratkaiseminen Asemien huollon ja ylläpidon ratkaiseminen (talonmiestoiminto) Toiminnan löytäminen asemille koko junaliikenteen liikennöintiajalle Esteettömyys, istuimet Opastus, info ja valaistus Nojailupenkki mahdollistaa levähtämisen, mutta ei houkuttele oleskeluun

Yhteisiä parannustoimenpiteitä kaikille asemille Keskitetyllä kameravalvontajärjestelmällä on monta hyödyntäjää

Yhteisiä parannustoimenpiteitä kaikille asemille Idealuonnoksia tulevaisuuden informaatiosta

Rusinat pullaan – esimerkkejä helposti toteutettavissa toimenpiteistä, joita löytyy kaikilta asemilta Varoitusraitojen maalaaminen laitureille Rikkinäisten opasteiden ja valaisimien korjaaminen Valaistuksen parantaminen ja kaiteiden lisääminen Virheellisten/puutteellisten opastuksien korjaaminen Käytöstä poistettujen puhelinkoppien poistaminen ja tilalle esimerkiksi joukkoliikenneinformaatiota Tuulensuojien rakentaminen asemille.

Joitakin huomioitavia asioita uusia asemia suunniteltaessa Asemien valvonta tulee olemaan ongelma myös uusilla asemilla Opastaminen bussiterminaaleihin, taksiasemille ja lähikohteisiin on oltava parempaa kuin nykyisillä asemilla Opasteissa ja valaisimissa pitää kiinnittää nykyistä enemmän huomiota niiden elinkaarikustannuksiin Liityntäpysäköinti: autoilijat karttavat vartioimattomia rakennuksia (esimerkiksi Puistola, Korso). Kauppakeskusten yhteydessä olevat paikat ovat selvästi suositumpia YTV:n www-sivuilla voisi olla kuvia ja asemilta. Matkustajille on annettava tietoa reiteillä olevista ominaisuuksista eikä pyrkiä opastamaan valmiiksi esteettömiä reittejä Liityntäpyöräilijät suosivat aina lyhyitä kävelymatkoja Rullaportaiden käyttö tasonvaihtoratkaisuna miehittämättömällä asemalla tulee harkita tarkkaan. Rullaportaat ovat herkkiä ilkivallalle ja niiden käynnistäminen vaatii aina huoltomiehen tulemisen paikalla