Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esteetön matkustajainformaatio Kimmo Turunen 3.6.2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Esteetön matkustajainformaatio Kimmo Turunen 3.6.2015."— Esityksen transkriptio:

1 Esteetön matkustajainformaatio Kimmo Turunen 3.6.2015

2 www.fta.fi 3.6.2015 Luennon sisältö Miltä näyttää ja tuntuu Opastamisen perusteet ja vaatimukset Kiinteä (staattinen) opastus Sähköinen (dynaaminen) opastus Tulevaisuuden asema

3 www.fta.fi 3.6.2015

4 www.fta.fi 3.6.2015

5 www.fta.fi 3.6.2015

6 www.fta.fi 3.6.2015

7 www.fta.fi 3.6.2015

8 www.fta.fi 3.6.2015 Esteetön Matkustajainformaatio Opastaa helposti ja luotettavasti Luo ilmettä asemalle

9 www.fta.fi 3.6.2015 Opastussuunnittelun kultainen periaate: Matkustajista on pidettävä hyvää huolta ja heille on tarjottava parasta mahdollista opastusta parhaalla mahdollisella tavalla. Sisällön laatu vaikuttaa helppoon liikkumiseen kaikille matkustajaryhmille. Teknisen toteutuksen laatu vaikuttaa ilmeeseen. Molemmat vaikuttavat asemamiljöön viihtyisyyteen. Kiellettyä ei ole viehätysvoima, hohto ja lumous = Glamour

10 www.fta.fi 3.6.2015

11 www.fta.fi 3.6.2015 Opastuksen suunnittelu Uudet vielä rakentamattomat kohteet: -suunnittele kuten itse kulkisit asemalla eri reittejä -suunnittelijan valttina kyky virtualisointiin Vanhat ja uusittavat kohteet: - paras tulos saavutetaan tekemällä suunnittelu maastotarkastelun avulla

12 www.fta.fi 3.6.2015 Tällaistakin vielä löytyy……….

13 www.fta.fi 3.6.2015 Näin

14 www.fta.fi 3.6.2015

15 www.fta.fi 3.6.2015 Uusi opastustapa rautatieasemilla: sisennetty opastus -esim. Vantaankoski

16 www.fta.fi 3.6.2015 Esteetön?

17 www.fta.fi 3.6.2015 1. Juna myöhässä, lähtöraide 5

18 www.fta.fi 3.6.2015 2. Tämän pitäisi näkyä

19 www.fta.fi 3.6.2015 3. Räks poks paks Räks poks paks

20 www.fta.fi 3.6.2015 Näin ei saa tapahtua 1.Ei mitään infoa 2.Liian pientä tai epäselvää tekstiä 3.Kuulutus puuroa

21 www.fta.fi 3.6.2015 Vampo: Edistetään joukkoliikennevälineiden teknistä esteettömyyttä panemalla täytäntöön yhteisölainsäädännössä määritellyt tekniset määräykset sekä huomioidaan kansallisista tarpeista lähtevät kehittämis- ja valvontatoimenpiteet rautatie- ja linja-autoliikenteessä.

22 www.fta.fi 3.6.2015 Vampo: Kehitetään kaikkien liikennevälineiden esteettömyyden ja saavutettavuuden varmistamiseksi joukkoliikenneinformaation esteettömyyttä ja monimuotoisuutta siten kuin yhteisölainsäädäntö edellyttää (muun muassa kuulutukset, näyttötaulut, reittiopasteet) sekä huomioidaan kansallisista tarpeista lähtevät kehitys- ja valvontatarpeet.

23 www.fta.fi 3.6.2015 Mistä apua? Meitä ohjaavat: Liikenneviraston junaliikenteen matkustajainformaatiostrategia: RHK 2.2.2007 EU-komission päätös: 2008/164/EY (21.12.2007) Saavutettavuus YTE (yhteentoimivuuden tekninen eritelmä) Rautatieviraston (nyk. Trafi) määräys: Esteettömyys rautatiejärjestelmässä, 13.11.2009 Liikenneviraston staattisten ja dynaamisten opasteiden suunnitteluohjeet

24 www.fta.fi 3.6.2015 Liikenneviraston junaliikenteen Matkustajainformaatiostrategia (2007) - Junaliikenteen matkustajainformaatio on luotettavaa ja helposti eri matkustajaryhmien omaksuttavissa.

25 www.fta.fi 3.6.2015 EU-komission päätös: 2008/164/EY Saavutettavuus YTE Rautatieviraston (Trafi) määräys: Esteettömyys rautatiejärjestelmässä (2009)

26 www.fta.fi 3.6.2015 Yleistä Kaiken tiedotuksen on oltava yhdenmukaista yleisesti käytettävien opastusjärjestelmien kanssa. -Kontrasti, väh. K = 0,3 -Värit, punaisen ja vihreän yhdistelmä ei sallittu Näkyvän tiedotuksen on erotuttava taustastaan ja oltava luettavissa kaikissa valaistusolosuhteissa.

27 www.fta.fi 3.6.2015 Missä ja miten Tietoa on tarjottava kaikissa paikoissa, joissa matkustajien on valittava reitti, ja reitin varrella enintään 100 metrin välein. Merkit ja symbolit ja kuvasymbolit on esitettävä yhtenäisesti koko reitin varrella. Samassa paikassa saa yhtä suuntaa kuvata korkeintaan viidellä vierekkäin sijoitetulla merkillä ja suuntanuolella. Reititys- ja tiedotusjärjestelmiin ei saa yhdistää mainoksia.

28 www.fta.fi 3.6.2015 Opastus 100 m:n välein

29 www.fta.fi 3.6.2015

30 www.fta.fi 3.6.2015 Seuraavat tiedot on annettava: -Turvallisuustiedotteet ja turvaohjeet -Varoitus-, kielto- ja määräysmerkit -Lähtevää junaliikennettä koskeva tiedotus Vähintään paperiaikataulu -Aseman palvelujen tunnisteet, mistä saatavilla, ja kulkureitit näiden palvelujen luo

31 www.fta.fi 3.6.2015 Seuraavat liikuntarajoitteisia henkilöitä koskevat graafiset symbolit on asennettava: -merkki, joka on kansainvälisen symbolin mukainen -esteetöntä reittiä ja pyörätuolin käyttäjälle soveltuvia palveluja koskevat suuntatiedot -Inva-WC:n osoitus

32 www.fta.fi 3.6.2015 Kirjoitettu tiedotus Kaikessa kirjoitetussa tiedotuksessa käytetään Sans Serif- kirjasinlajia ja sekä isoja että pieniä kirjaimia (ei yksinomaan isoja kirjaimia) Ei näin: VAROKAA OHITTAVAA JUNAA Vaan: Varokaa ohittavaa junaa

33 www.fta.fi 3.6.2015 Eikä näin

34 www.fta.fi 3.6.2015 Dynaaminen tiedotus Näyttölaitteet Mahdollisen dynaamisen näkyvän tiedotuksen on oltava yhtenäistä puhutun tiedotuksen kanssa. Näyttölaitteiden on oltava riittävän suuria, jotta niissä voidaan esittää asemien nimet tai sanomien sanat kokonaisuudessaan. Kirjaimien vähimmäiskorkeus lasketaan: lukuetäisyys mm/250

35 www.fta.fi 3.6.2015 1. Rivi 21 mm = 5 m:n katseluetäisyys 2. Rivi 34 mm = 8,5 m:n katseluetäisyys Raidenäyttö

36 www.fta.fi 3.6.2015 Kuulutusjärjestelmät Rautatieliikennepaikalla on oltava kuuloon perustuva tiedotusjärjestelmä (RVI). Jos kuulutuskäytäntöä ei ole, on järjestettävä ääniviestijärjestelmä, jonka kautta matkustaja voi pyynnöstään saada tietoa. Ääniviestijärjestelmällä voidaan tarkoittaa lähes mitä tahansa palvelua, josta on automaattisesti saatavana oleelliset tiedotukset. Sillä voidaan tarkoittaa jopa puhelinpalvelua, jonne soittamalla voidaan kuulla tärkeimmät tiedotukset. Toinen vaihtoehto on on-demand kuulutuspisteet.

37 www.fta.fi 3.6.2015

38 www.fta.fi 3.6.2015

39 www.fta.fi 3.6.2015 Puhutun tiedotuksen RASTI-arvon on oltava vähintään 0,5 kaikilla alueilla (Rapid Speech Transmission Index) Uusi määräys tulossa: vähintään 0.45 yli 0,75 Erinomainen 0,60-0,75 Hyvä 0,45-0,60 Tyydyttävä 0,30-0,45 Heikko alle 0,30 Huono Mahdollisen puhutun tiedotuksen on oltava yhtenäistä olennaisen näkyvän tiedotuksen kanssa.

40 www.fta.fi 3.6.2015 Esteetön Info, Hyvä matka Laadukkaalla matkustajainformaatiolla saavutetaan kaikki matkustajaryhmät ja samalla parannetaan liikkuvan kaluston ja asemien saavutettavuutta. Tämä saattaa tuoda uusia matkustajia niiden joukosta, jotka nyt joutuvat käyttämään muita liikennemuotoja.

41 www.fta.fi 3.6.2015 Tulevaisuuden asema

42 www.fta.fi Informaatio Tulevaisuuden asemalla ● Personoidut palvelut ● Henkilötunnistus ● Älykkäät ja informatiiviset rakenteet ● Interaktiiviset kosketusnäytöt ● Dynaaminen reittisuunnittelu ● Avoimet tietovarastot  avoin sovelluskehitys Hämeenlinna

43 www.fta.fi Asemien informaatiolaitteiden tulevaisuus ● Ohuemmat ja kevyemmät rakenteet (OLED) ● Paremmat kontrastit ja valovoima ● Energiatehokkuus ● Langaton tiedonsiirto ● Taustajärjestelmien kehittyminen ● Tiedon lisääntyminen ja täsmentyminen näytöillä ● Kaiuttimien digitalisoituminen A Hoplax Gjuteriet Sockenbacka Mäkkylä Leppävaar a Alberga 12:4 0 12:4 5 Seuraava juna B CDA Nästä tåg – Next train 12 :48 Y Kirkkonummi Kyrkslätt


Lataa ppt "Esteetön matkustajainformaatio Kimmo Turunen 3.6.2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google