Aluekeskusohjelma ja sen yhteydet osaamiskeskusohjelmaan Janne Antikainen erikoistutkija SM/AHO/AKO Multipolispäivät Oulu 27.4.2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) • Sosiaali- ja terveysalan uudet mahdollisuudet.
Advertisements

Sapuska - Kansainvälistä liiketoimintaa elintarvikkeista 2008 – 2012 Joensuu DM Copyright © Tekes.
’Vieläkö voi hakea’ - Pohjois-Savon liiton rahoitustilanne
6Aika-strategian esittely Toukokuu Suurimpien kaupunkien kestävän kehittämisen strategia •Uuden EU:n rakennerahasto-ohjelmakauden 2014−2020 yhtenä.
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Hankerahoituksen painopisteet Mihin hankerahoitusta saa? KAS ELY PP.
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
•EAKR-OHJELMA EP:N ERESAUTTAJANA Timo Urpala.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Miksi aluekehitysohjelma käynnistettiin? Kansanedustaja Martti Korhonen.
EAKR-toimenpideohjelmien arviointi Neuvotteleva virkamies Marikki Järvinen Työ- ja elinkeinoministeriö, Alueiden kehittämisyksikkö.
M. Vanhasen II hallituksen ohjelma 4.3. Alueiden kehittäminen Aluepolitiikan painotukset ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut.
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
ALUEKESKUKSET TuLaKi A. Metropolialue ITÄ-UUSIMAA
Hanke- ja hakuinfo Länsi-Suomen EAKR -ohjelma Pirjo Peräaho Keski-Suomen liitto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
W w w. h a m k. f i Hämeen innovaatioympäristön kehittämisohjelma Jarno Tuimala Hämeen amk.
ITÄMERI-STRATEGIA JA ITÄ-SUOMI ESKO ANTOLA.
Kulttuuriverkoston toiminta Alueelliset työpajat luovien alojen kehittäjille: loppuraportti - Jatkotyöpajoja/tilaisuuksia 5 alueella - Hyvien käytäntöjen.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
PARAS – ITÄ-UUDENMAAN ALUEVAIHE - maakunnallinen yhteistyö -Itä-Uudenmaan malli Tuula Jäppinen AKO
Helsinki Region Centre of Expertise Tools for Regional Development and Co-operation Mikko Juntunen Culminatum Ltd Oy
Aluekeskusohjelman ja hyvinvointitoimialaryhmän Ajankohtaiset asiat Mikko Koivulehto.
Vipuvoimaa EU:lta Hankeinfo Mikkelissä Riitta Koskinen Etelä-Savon maakuntaliitto.
SON ET BOTNIA P OHJANMAAN MAAKUNTIEN SOSIAALIALAN OSAAMISKESKUS Kehitysjohtaja Arto Rautajoki
Rakennerahastokausi Itä-Suomen kehittämisstrategia Työpaikat Yrityskanta Työllisyysaste Työttömyysaste Arvonlisäys T&K-toiminta Vienti Koulutustaso.
Suomen uusi rakennerahasto-ohjelma sisältää molemmat rahastot (EAKR ja ESR) Toimintalinjat ovat: TL1 Pk-yritystoiminnan kilpailukyky (EAKR) TL2 Uusimman.
Joensuun seudun aluekeskusohjelma Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen JOSEK Oy.
DM Copyright © Tekes PROOMU Päätösseminaari Avaus, Martti af Heurlin, Tekes # Muotoilu – PROOMU –
Tampere ja Tampereen kaupunkiseutu vuonna 2030
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
Pohjois- Suomen Kompassi Pohjois-Suomen strategia, s. 35: ”Lapin ja Oulun yliopistojen yhteistyöllä, verkottumalla myös Kainuuseen ja Keski-Pohjanmaalle,
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M Tampereen kaupunkiseudun aluekeskusohjelma AKO SEUTUYHTEISTYÖN RAHOITUSINSTRUMENTTINA (Hankekriteerit)
Tampereen seutu valtakunnallisesta alueiden kehittämisen näkökulmasta Seutufoorumi Tampere Ulla-Maija Laiho, kehitysjohtaja SM/aluekeskusohjelma.
HANKKEIDEN VALINTAMENETTELY JA PÄÄTÖKSENTEKO KUOPIO IISALMI VARKAUS Timo Ollila, Itä-Suomen lääninhallitus.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Etelä-Pohjanmaan peruspalveluohjelman toimeenpano -hanke Projektipäällikkö Mervi Lehtola , 050 –
Hyvinvointialan yritystoiminnan kehittäminen Satakunnassa - strategioista toimenpiteisiin Palvelujohtaja Jari-Pekka Niemi Porin.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Pekka Aula Topiantti Äikäs
EAKR-arviointisuunnitelma Sisältö Valmisteluprosessi Arviointityöryhmä asetettu elokuussa 2008 Valmistellut suunnitelman sekä.
Kumppanuus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvoinnin edistämisessä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän johtaja / Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelman johtoryhmän.
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
Innovatiiviset kaupungit
Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys – tavoite Pohjois-Suomen toimenpideohjelma EAKR Terttu Väänänen Aluekehityspäällikkö Pohjois-Pohjanmaan.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Manner-Suomen ESR-ohjelma-asiakirjaesitys 2007 –
HEINÄVESI ELINVOIMASTRATEGIA 2016 Sisältö  Strategiset lähtötiedot ja johtopäätökset 2016 (liite)  Keskeiset tulevaisuuden kehitystrendit Heinäveden.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Joensuun seudun aluekeskusohjelma Tulevan ohjelmakauden rahoitusmahdollisuudet matkailualalle Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen JOSEK.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
POKAT 2021 maakuntaohjelman valmistelu
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Tiekartta hyviin lähiöihin
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Esityksen transkriptio:

Aluekeskusohjelma ja sen yhteydet osaamiskeskusohjelmaan Janne Antikainen erikoistutkija SM/AHO/AKO Multipolispäivät Oulu

Aluekeskuspolitiikalle on edelleen tarve •Kaupungeilla keskeinen rooli osaamis- ja innovaatiovetoisessa aluekehityksessä sekä Lissabonin strategian mukaisessa Euroopan kilpailukyvyn rakentamisessa. •Alueiden kehittyminen ja kilpailukyky riippuvat suuresti alueilla sijaitsevien yritysten tutkimus- ja kehittämistoiminnan panostuksista, mutta kilpailukyky alkaa yhä enemmän perustua innovaatioiden ei-teknologisiin ominaisuuksiin. •Huipputeknologiaan perustuvan ja sitä hyödyntävän osaamisen lisäksi oleellista on myös sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen.

Painopisteet aluekeskusohjelmassa •elinvoiman ja kilpailukyvyn vahvistaminen –elinkeino- ja erikoistumisstrategioiden yrityslähtöinen kehittäminen ja toimeenpano –elinkeinostrategioiden osaamisperustan vahvistaminen kärkinä osaamis- ja erikoistumisalat –vetovoimaisten toiminta- ja innovaatioympäristöjen alueellisesti ja kansallisesti vaikuttava kehittäminen sekä monipuolisten työmarkkinoiden kehittäminen –innovaatiotoiminnan seudullisen ja kansallisen rakenteen ja työkalujen uudistaminen ja uusien toimintamallien synnyttäminen •sosiaalisen pääoman kasvattaminen –julkisen ja yksityisen sektorin sekä eri hallinnontasojen toimijoiden kumppanuuteen perustuvan yhteistyön vahvistaminen

Kaupunkiverkkoa kehitetään kokonaisuutena, kansallinen taso vahvistuu verkostoilla Kaikissa maakunnissa vähintään yksi veturi, verkostot vahvoja myös alueiden ja maakuntien sisällä

3:n tyyppisiä verkostoja •tyypit (kaupunkitypologian perusteella) •teemat (innovaatio, hyvinvointipalvelut, koulutus, kulttuuri) •maantieteelliset verkostot ja käytävät (esim. 1+3 ja Hyvinkää-Tampere), Multipolis?

AKO-teemaverkostot HyvinvointiverkostoInnovaatioverkosto Aluekeskusohjelma AKOjen väliset muut verkostot Aluekeskukset Verkoston ohjausryhmä: STM, Stakes, Kuntaliitto, Sitra, KTM, SM, Suomen yrittäjät, Porin seutu, teemaryhmien vetäjät Kulttuuriverkosto Verkoston ohjausryhmä SM, KTM, Sitra, OPM, Tekes, Tekel, tiede- ja teknologianeuvosto, Seinäjoen teknologiakeskus Koulutusyhteis- työverkosto Verkoston yhteistyötahot: SM, OPM, Kuntaliitto Koordinointi: Porin AKO, Mukana: 30 AKO-aluetta. Vuosittainen tts, Budjetti 06: €: AKO 50%,alueet 50%. Toteutustapa: yhteishanke Koordinointi: Seinäjoen AKO, Mukana: 25 AKO-aluetta, vuosittainen TTS, Budjetti v.06: €: AKO 100, alueet 100, Sitra 100, OPM 50. Koordinointi: OPM, SM (info- koordinaatio), Kuntaliitto, Mukana: 21 AKO-aluetta, Toimintasuunnitelma muotou- tumassa, Rahoitus: AKO Koordinointi: opetushallitus, SM, Jyväskylä, Mukana: n. 23 AKO-aluetta, toimintasuunni- telma muotoutumassa, rahoitus: AKO/opetushallitus Verkoston yhteistyötahot: Opetushallitus, SM Tutkimus ja julkaisut: ensimmäinen julkaistu12.4. Yhteistyötapaamiset, seminaarit, kartoitukset, kokemusten vaihto, tiedonvaihto, hyvien käytäntöjen levittäminen, viestintä mm. www-sivut Pilotti 2: Lahden innovaatiosessiot Pilotti 1: Seinäjoen innovaatioseteli 3. Hyvinvoinnin edistäminen: Forssan seutu n. 10 seutua 2. Palveluiden järjestäminen: Porin ja Oulun AKOt 22 seutua → Julkaisu yhteistyössä Stakesin kanssa 1. Itsenäinen suoriutuminen: Joensuun seutu 15 seutua, työryhmätyö → Yhteinen hankekokonaisuus Teemaryhmät, yhteishanke: Yhteistyötapaamiset, kansalliset seminaarit, tiedonvaihto, viestintä mm. www-sivut, hyvien käytäntöjen levittäminen, tutkimuksen hyödyntäminen Yhteistyötapaamiset, kansalliset seminaarit, kokemusten ja tiedonvaihto, arviointi, benchmarking, viestintä hyvien käytäntöjen levittäminen, tutkimuksen hyödyntäminen, tavoitteena yhteishanke Teemoittaiset aluevastuut: Oulun eteläinen Saimaankaupunki Jyväskylän AKO, Kajaanin AKO, Kuopion AKO, Itä-Uudenmaan AKO Kartoitus nykytilasta: SM, OPM, elokuu 2006 Yhteistyötapaamiset, kansalliset seminaarit, tiedonvaihto, hyvien käytäntöjen levittäminen, olemassa olevan tutkimuksen hyödyntäminen

Kaupunkiverkko 2006 Aluekehityksessä trendit: hajakeskittyminen ja seutuistuminen (työssäkäyntialueet laajentuneet ja kaksisuuntaistuneet), Keskisuurten kaupunkiseutujen osaamis- ja elinkeinoperusta vahvistunut Kehityserot kaupunkiseutujen välillä kaventuneet

Eheyttävää vai eriyttävää politiikkaa? Merituulen koulu (Oulu) Luokkakuva 1970-luvulta opettaja: Olli Nenola. Lähde: Oulun kaupunki Lähde: Tievoksi 3/2004, 9 Lähde: Tievoksi 3/2004, 27 Lähde: Balettioppilaitos

Teesit kaupunkipolitiikkaan •Eriyttäminen edellyttää vahvaa kansallista koordinaatiota •Yhteiset haasteet – yksilöidyt ratkaisut •Lissabon lihaksi •Kehitä kovia tekijöitä – yhteenliimaa pehmeillä prosesseilla (luottamus ja luovuus) •Kansallisen tason paluu (kansalliset toimijat bottom-up prosessissa osa bottomia, ei uppia)- > tehtävänä kansallisen ja kansainvälisen verkostoitumisen edellytysten vahvistaminen •Institutionalisoi verkostoja

KAUPUNKISEUDUN STRATEGIA  osaaminen  elinkeinoperusta  palvelut  saavutettavuus  toimintaympäristö  yritykset  julkinen sektori  kansalaisyhteiskunta  elinympäristö  fyysinen  kulttuurinen  sosiaalinen

KAUPUNKISEUDUN STRATEGIA  osaaminen  elinkeinoperusta  palvelut  saavutettavuus  toimintaympäristö  yritykset  julkinen sektori  kansalaisyhteiskunta  elinympäristö  fyysinen  kulttuurinen  sosiaalinen kunta- toimijat elinkeino- elämä oppi- laitokset tutkimus- yksiköt maakun- taliitot alue- hallinto jne. TOIMIJAT ja PROSESSIT

KAUPUNKISEUDUN STRATEGIA  osaaminen  elinkeinoperusta  palvelut  saavutettavuus  toimintaympäristö  yritykset  julkinen sektori  kansalaisyhteiskunta  elinympäristö  fyysinen  kulttuurinen  sosiaalinen kunta- toimijat elinkeino- elämä oppi- laitokset tutkimus- yksiköt maakun- taliitot alue- hallinto jne. AKO Elinvoima ja kilpailukyky •elinkeino- ja erikoistumis- strategiat •osaamisrakenteet ja inno- vaatiotoiminta •vetovoimainen ympäristö Sosiaalinen pääoma •julkisen ja yksityisen ja eri hallinnontasojen kumppanuus oske Huippuosaaminen •kansalliset klusterit •maailmanluokan taso TOIMIJAT ja PROSESSIT

KAUPUNKISEUDUN STRATEGIA  osaaminen  elinkeinoperusta  palvelut  saavutettavuus  toimintaympäristö  yritykset  julkinen sektori  kansalaisyhteiskunta  elinympäristö  fyysinen  kulttuurinen  sosiaalinen kunta- toimijat elinkeino- elämä oppi- laitokset tutkimus- yksiköt maakun- taliitot alue- hallinto jne. AKO Elinvoima ja kilpailukyky •elinkeino- ja erikoistumis- strategiat •osaamisrakenteet ja inno- vaatiotoiminta •vetovoimainen ympäristö Sosiaalinen pääoma •julkisen ja yksityisen ja eri hallinnontasojen kumppanuus Palvelujärjestelmä •kuntien järjestämisvastuun piirissä olevien palvelujen kehittäminen •palvelujen tuotantotavat oske Huippuosaaminen •kansalliset klusterit •maailmanluokan taso paras TOIMIJAT ja PROSESSIT

KAUPUNKISEUDUN STRATEGIA  osaaminen  elinkeinoperusta  palvelut  saavutettavuus  toimintaympäristö  yritykset  julkinen sektori  kansalaisyhteiskunta  elinympäristö  fyysinen  kulttuurinen  sosiaalinen kunta- toimijat elinkeino- elämä oppi- laitokset tutkimus- yksiköt maakun- taliitot alue- hallinto jne. AKO Elinvoima ja kilpailukyky •elinkeino- ja erikoistumis- strategiat •osaamisrakenteet ja inno- vaatiotoiminta •vetovoimainen ympäristö Sosiaalinen pääoma •julkisen ja yksityisen ja eri hallinnontasojen kumppanuus Palvelujärjestelmä •kuntien järjestämisvastuun piirissä olevien palvelujen kehittäminen •palvelujen tuotantotavat paras MAAKUNTAOHJELMA EU -OHJELMAT oske Huippuosaaminen •kansalliset klusterit •maailmanluokan taso TOIMIJAT ja PROSESSIT

KAUPUNKISEUDUN STRATEGIA  osaaminen  elinkeinoperusta  palvelut  saavutettavuus  toimintaympäristö  yritykset  julkinen sektori  kansalaisyhteiskunta  elinympäristö  fyysinen  kulttuurinen  sosiaalinen kunta- toimijat elinkeino- elämä oppi- laitokset tutkimus- yksiköt maakun- taliitot alue- hallinto jne. AKO Elinvoima ja kilpailukyky •elinkeino- ja erikoistumis- strategiat •osaamisrakenteet ja inno- vaatiotoiminta •vetovoimainen ympäristö Sosiaalinen pääoma •julkisen ja yksityisen ja eri hallinnontasojen kumppanuus Palvelujärjestelmä •kuntien järjestämisvastuun piirissä olevien palvelujen kehittäminen •palvelujen tuotantotavat paras TOTEUTUS MAAKUNTAOHJELMA EU -OHJELMAT oske Huippuosaaminen •kansalliset klusterit •maailmanluokan taso TOIMIJAT ja PROSESSIT

KAUPUNKISEUDUN STRATEGIA  osaaminen  elinkeinoperusta  palvelut  saavutettavuus  toimintaympäristö  yritykset  julkinen sektori  kansalaisyhteiskunta  elinympäristö  fyysinen  kulttuurinen  sosiaalinen kunta- toimijat elinkeino- elämä oppi- laitokset tutkimus- yksiköt maakun- taliitot alue- hallinto jne. AKO Elinvoima ja kilpailukyky •elinkeino- ja erikoistumis- strategiat •osaamisrakenteet ja inno- vaatiotoiminta •vetovoimainen ympäristö Sosiaalinen pääoma •julkisen ja yksityisen ja eri hallinnontasojen kumppanuus Palvelujärjestelmä •kuntien järjestämisvastuun piirissä olevien palvelujen kehittäminen •palvelujen tuotantotavat paras MAAKUNTA- OHJELMAN TOTEUTTAMIS- SUUNNITELMA OHJELMA- KOKONAISUUS rahoituslähteet (EU, kansallinen, yksityinen) TOTEUTUS MAAKUNTAOHJELMA EU -OHJELMAT oske Huippuosaaminen •kansalliset klusterit •maailmanluokan taso TOIMIJAT ja PROSESSIT

KAUPUNKISEUDUN STRATEGIA  osaaminen  elinkeinoperusta  palvelut  saavutettavuus  toimintaympäristö  yritykset  julkinen sektori  kansalaisyhteiskunta  elinympäristö  fyysinen  kulttuurinen  sosiaalinen kunta- toimijat elinkeino- elämä oppi- laitokset tutkimus- yksiköt maakun- taliitot alue- hallinto jne. johtajuus strategisuus uudistumis- kyky AKO Elinvoima ja kilpailukyky •elinkeino- ja erikoistumis- strategiat •osaamisrakenteet ja inno- vaatiotoiminta •vetovoimainen ympäristö Sosiaalinen pääoma •julkisen ja yksityisen ja eri hallinnontasojen kumppanuus Palvelujärjestelmä •kuntien järjestämisvastuun piirissä olevien palvelujen kehittäminen •palvelujen tuotantotavat TOIMINTAMALLIT paras MAAKUNTA- OHJELMAN TOTEUTTAMIS- SUUNNITELMA TOTEUTUS MAAKUNTAOHJELMA EU -OHJELMAT oske Huippuosaaminen •kansalliset klusterit •maailmanluokan taso TOIMIJAT ja PROSESSIT OHJELMA- KOKONAISUUS rahoituslähteet (EU, kansallinen, yksityinen)

KAUPUNKISEUDUN STRATEGIA  osaaminen  elinkeinoperusta  palvelut  saavutettavuus  toimintaympäristö  yritykset  julkinen sektori  kansalaisyhteiskunta  elinympäristö  fyysinen  kulttuurinen  sosiaalinen kunta- toimijat elinkeino- elämä oppi- laitokset tutkimus- yksiköt maakun- taliitot alue- hallinto jne. johtajuus strategisuus uudistumis- kyky AKO Elinvoima ja kilpailukyky •elinkeino- ja erikoistumis- strategiat •osaamisrakenteet ja inno- vaatiotoiminta •vetovoimainen ympäristö Sosiaalinen pääoma •julkisen ja yksityisen ja eri hallinnontasojen kumppanuus Palvelujärjestelmä •kuntien järjestämisvastuun piirissä olevien palvelujen kehittäminen •palvelujen tuotantotavat paras MAAKUNTA- OHJELMAN TOTEUTTAMIS- SUUNNITELMA TOTEUTUS MAAKUNTAOHJELMA EU -OHJELMAT AKO- ja OSKE -verkostot oske Huippuosaaminen •kansalliset klusterit •maailmanluokan taso Käytävät ja verkostot Tyypit Teemat TOIMIJAT ja PROSESSIT OHJELMA- KOKONAISUUS rahoituslähteet (EU, kansallinen, yksityinen) TOIMINTAMALLIT

OSKE Kansallisesti merkittävät osaamisklusterit, kansainvälisesti kilpailukykyiset osaamiskeskukset. AKO Aluekeskusten elinkeino- ja erikoistumisstrategioiden edellyttämät osaamisrakenteet, innovaatiotoiminnan alueellisesti vaikuttava kehittäminen; vetovoimainen toiminta- ja elinympäristö; sosiaalisen pääoman vahvistaminen. osaamisklusterit AKO -verkostot

Hakemus 1)kaupunkiseudun asema kansallisessa kaupunkiverkossa ja rooli sen alueellisesti ja kansallisesti vaikuttavassa kehittämisessä 2)kaupunkiseudun vahvuudet sekä osaamis- ja erikoistumisalat 3)kaupunkiseudun toiminnallinen yhtenäisyys, kuntajoukko ja sen alueellinen laajuus 4)edellisen ohjelmakauden keskeiset tulokset ja ohjelmalle asetettujen vaikuttavuustavoitteiden toteutuminen 5)tulevan ohjelmakauden strategia ja sen vastaavuus ohjelmalle asetettuihin kansallisiin painopisteisiin.

… jatkuu 6.strategian toteuttamiseksi asetetut välitavoitteet ja niiden toteutumisen aikataulu 7.ohjelman rooli kaupunkiseudun strategisen kehittämisen hallinnassa ja koordinoinnissa 8.ohjelman organisointi ja toimijoiden työnjako 9.alueen sitoutuminen ohjelman ja sen edellyttämien toimintamallien toteuttamiseen 10.ohjelman yhteensovitus maakuntaohjelmaan ja kaupunkiseudulla toteutettaviin muihin aluekehityksen kannalta keskeisiin ohjelmiin, erityisesti osaamiskeskusohjelmaan sekä verkostoituminen kaupunkiseutujen välillä 11.ohjelman suhde sen tavoitteiden toteutuksen kannalta keskeisiin toimijoihin ml. rahoittajatahot

Haku- ja valintaprosessi •Haku mennessä. •Hakemusten arvioinnin kohteena: –alueen asema kaupunkiverkossa ja maakuntansa elinvoimaan vaikuttavana keskuksena –alueen edellytykset kehittyä alueellisesti vaikuttavana keskuksena tai aluekeskuksiin verkottuvana seutuna –alueiden ohjelmaehdotukset –ensimmäisen ohjelmakauden tulokset •Ensimmäisen ohjelmakauden arvioinnin tulokset ja tulevan kauden hakemukset muodostavat kokonaisuuden, jonka perusteella nimeäminen ohjelmaan valmistellaan valtioneuvostolle. •Valtioneuvosto tekee aluekeskusohjelmaa ja siihen kaudeksi 2007– 2010 nimettäviä alueita koskevan päätöksen syksyllä 2006.

Multipolis ja AKO •vaihtoehto 1) hakemus AKOon koordinaatiovastuussa olevan alueen kautta •vaihtoehto 2) Multipolis näkyy kaikkien alueiden hakemuksissa -> juoksutettava sisään kaikkien niiden alueiden hakemuksiin, jotka kuuluvat verkostoon •spekuloitavissa oleva vaihtoehto 3) verkosto hakee itsenäisesti aluekeskusohjelmaan (huom. tällaiseen vaihtoehtoon ei SM ole varautunut)