| www.savonia.fi | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari 12.10.2010 Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työelämän ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön haasteet Opettamisesta osaamiseen –seminaari, Metropolia Ammattikorkeakoulu
Advertisements

ELPiPL – European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life Seinäjoki Heli Simon, Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
Aikuisopiskelijan ohjaus ammattikorkeakoulussa -hanke
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
11/20061 Erasmus Uusi Erasmus-ohjelma – osa Elinikäisen oppimisen ohjelmaa (LLP)
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
Kolme Puheenvuoroa OISista Miten OIS toteutui? Mirja Kontio OIS-ajattelun johdanto Integrointiesimerkkejä Savonia-amk Laura Ahonen ja Teemu Itkonen Rabitthinking.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Tredu eli Tampereen seudun ammattiopisto Koulutuscoctail
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Valintapisteet Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala
Hämeen ammattikorkeakoulu AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
ISOK – Itäsuomalaisen osaamisen kehittäminen – Anni Karttunen – Savon koulutuskuntayhtymä
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences KYLÄMAISEMAT KUNTOON Taide, kulttuuri ja ympäristö Tomi Kuusimäki.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hanke – Savonia-ammattikorkeakoulu Kuopion yliopisto Sibelius-Akatemia, Kuopion osasto Humanistinen.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPPIMISEN, OPETUKSEN JA OHJAUKSEN PROSESSIT Yhteiskunnallista kontekstia - Työelämän nopea muutos - Globalisaatio ja kansainvälistyminen - Monikulttuurisuus.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Kazakstan Kazakstanin koulutusjärjestelmä. UNESCO, 2010/11, 6.)
Suomalaisen ammatillisen koulutusosaamisen vienti
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
YAMK-opinnot bioanalyytikoille TAMKissa Eeva Liikanen Tampereen ammattikorkeakoulu Bioanalyytikkokoulutus.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Ajankohtaista sairaanhoitajakoulutuksessa Jaana Kemppainen Osaamisaluevastaava.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Opiskelu-sanastoa Study the words in the following slides. Use the down or right arrow key on your keyboard to move on. Go through the words until you.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Väyläopintoihin ohjautuminen
Väyläopintoihin ohjautuminen
Esityksen transkriptio:

| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu Koulutus- ja kehittämispäällikkö Marja Kopeli © Savonia-ammattikorkeakoulu

| | Aikuisopiskelun muotoja ammattikorkeakoulussa - Tutkintoon johtavat koulutukset - amk-tutkinto - ylempi amk-tutkinto - Erikoistumisopinnot - Avoin ammattikorkeakoulu - Oppisopimustyyppinen koulutus

| | Finnish Education System Basic education (comprehensive schools) 7-16-year-olds Pre-primary education, 6-year-olds Additional basic education Matriculation examination General upper secondary schools ~ 3 years Vocational qualifications Vocational institutes ~ 3 years Bachelor’s degrees ’Theoretical’ Universities 3 years Bachelor’s degrees Universities of Applied Sciences 3,5 – 4,5 years Master’s degree 2 years Doctoral degrees & Licenciate degrees Master’s degree 1 – 1,5 years Further vocational qualifications Specialist vocational qualifications Work experience Work experience 3 years

| | Aikuisopiskelijat ammattikorkeakoulussa / tutkintoon johtavat koulutukset - Noin amk-aikuisopiskelijaa. Joka viides amk- tutkinto-opiskelija opiskelee aikuiskoulutuksessa - Naisia 60 – 70 % - Keski-ikä noin 40 vuotta, yamk-opiskelijoilla 37 vuotta - Taustalla ammatillinen koulutus 42 %:lla, ylioppilastutkinto 18 %:lla, opisto/korkea-asteen tutkinto 35 %:lla - Keskeyttämisaste 15 % (nuorisoasteella 10 %)

| | Amk-aikuisopiskelijoiden piirteitä - Opiskellaan työn ohessa - Syitä opiskeluun - uralla eteneminen - työttömyys, ammatin vaihto - terveydelliset syyt - lisäkoulutuksen tarve - jatko-opiskelu - harrastus - Suurin osa perheellisiä - Elämään kuuluvat myös harrastukset, kansalaistehtävät, vapaa-ajan tehtävät…

| | Ohjauksen lähtökohtia Savonia-ammattikorkeakoulussa - Eurooppalainen korkeakoulualue  Tutkintojen vertailtavuus  Työvoiman ja asiantuntijuuden liikkuvuus - Opetussuunnitelmien osaamisperustaisuus, eurooppalaiset osaamistasot 6 ja 7 - Ohjauksen holistisuus ja opiskelijakeskeisyys, yhteistyö ohjauksessa: Savonian ohjaustoimijat, vertaisohjaus, työelämän ja verkostojen antama ohjaus - Ohjaus on osa pedagogista toimintaa, opetus on osa ohjausta - Opintojen henkilökohtaistaminen, aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)

| |

Aikuisopiskelijan ohjaus Savoniassa - kokeiltu HOPS-keskusteluja jo ennen opiskelun alkua, hyvät tulokset - oppimisen taidot (yhteinen amk-kompetenssi) * oman osaamisen ja oppimistapojen arviointi ja kehittäminen * tiedon hankkiminen, käsitteleminen ja kriittinen arviointi * vastuun ottaminen ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta * yrittäjämäisen toimintatavan yhdistäminen osaksi ammatillista kehittymistä ja urasuunnittelua - AHOT-menettelyt tulossa käyttöön laajasti - opintojen linkittäminen työelämään, mm. harjoittelut, projektiopinnot, opinnäytetyö - ryhmäyttäminen, vertaisohjaus ja -tuki tärkeä voimavara

| |