2/2006 CIMO Liikkuvuudesta opetussuunnitelmayhteistyöhön Kansainvälinen liikkuvuus osana opintoja Irma Garam, CIMO Kansainvälistyvä opetussuunnitelma –seminaari.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Advertisements

2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
5/2007 CIMO Opettajien kansainvälisen liikkuvuuden kehittäminen KV-hallinnon kevätpäivät 2007 Roundtable 3 Anna-Leena Riitaoja.
Suomen koulutusjärjestelmä
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
osaava harjoittelija kilpailukyvyksi •Kaksi mahdollisuutta kv-harjoittelussa •Ottaa kansainvälinen harjoittelija –Kansainvälistyminen kotimaassa –Erityistä.
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
05/20071 Erasmus Korkeakoulujen kv.kevätpäivät Seinäjoki 2007 Anne Siltala, CIMO Hankeyhteistyö työelämän kanssa - Erasmus-ohjelman tukimuodot.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Bolognan vanavedessä –seminaari Turku Arja Majakulma, Laurea-ammattikorkeakoulu.
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO / Kv. palvelut Joint programme - koulutusyhteistyö JY:ssa Joint programme = kansainvälinen yhteisohjelma Taustaa:  Kv. kampustyöryhmän.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Kannattaako Suomeen tulla opiskelemaan? Kansainvälisen liikkuvuuden uudet muodot Irma Garam Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
TraiNet-verkosto puhuu nyt kielillä − harjoittelu ulkomailla antaa kilpailuedun Haaga-Helia amk, Helsinki.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Hanke pähkinänkuoressa
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Sidosryhmäseminaari Oulun seudun ammattikorkeakoulu Hakeminen vieraskielisiin koulutusohjelmiin Marjo Pääskylä, puh.
Kansainvälinen liikkuvuus VIRTA-opintotietopalveluun.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
Maahanmuuttajat, ulkomaiset tutkinto-opiskelijat ja rekrytointi: Case Helsingin kaupunki VTT Annika Forsander Maahanmuuttoasioiden johtaja Maahanmuutto-osasto.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Yhteishaun periaatteelliset muutokset 2006 Muutokset vuoteen 2005 verrattuna: yksittäiset arvosanat otetaan pääsääntöisesti ylioppilastodistuksesta lukion.
Opiskelun ja opetuksen tietovirrat
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Koe ja kansainvälisty Katja Kurasto 2011.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
5/2004 CIMO Liikkuvuuden lisääminen ongelma-aloilla: case tekniikka Taulukot: Suomesta ulkomaille lähtevät vaihto- opiskelijat suhteessa uusiin opiskelijoihin.
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Kirsti Virtanen Turun ammattikorkeakoulu
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutoreiden koulutuspäivä Kansainväliset palvelut
| Maailma haltuun Tutkinto-opiskelijaksi ulkomaille © Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO, 2015.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Mitä peruskoulun jälkeen?
OKM:N JA TILASTOKESKUKSEN TIEDONKERUUT VIRTA-OPINTOTIETOPALVELUSTA 2016 Helena Majamäki KOTA-seminaari.
TraiNet, Postitalo KTT Lauri Tuomi
MIKSI LUKIOON???.
Yhteis- ja kaksoistutkintojen tilastointi
Toisen asteen koulutus
MIKSI LUKIOON???.
Avoin ammattikorkeakoulu
Hanke
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Esityksen transkriptio:

2/2006 CIMO Liikkuvuudesta opetussuunnitelmayhteistyöhön Kansainvälinen liikkuvuus osana opintoja Irma Garam, CIMO Kansainvälistyvä opetussuunnitelma –seminaari

2/2006 CIMO Mitä kansainvälisyys opetuksessa voi olla? (van der Wende, Wächter&Ollikainen) Sisältöjä •Opintoja kv aiheesta (kv oikeus, kv politiikka jne.), alueelliset opinnot •Vertaileva näkökulma, kansainvälinen näkökulma •Kulttuurien välisen kommunikaation opinnot Opetuksen järjestämistapoja •Vieraan kielen nivominen opetukseen •Ulkomaisen opiskelu- tai harjoittelujakson nivominen opintoihin •Kotikansainvälistyminen (monikulttuurinen kampus, opettajavierailut) Opintojen tavoite, kompetensseja •Opinnot jotka valmistavat kv työmarkkinoille / kv töihin •Opinnot jotka valmistavat opiskelijoita toimimaan kv ympäristössä Kohderyhmä •Opinnot jotka suunnattu erityisesti kv opiskelijoille

2/2006 CIMO Mitä kansainvälisyys opetuksessa voi olla? Erilaisia tapoja kansainvälisyyden tuomiseksi opetukseen (van der Wende) •Kv kirjallisuutta, näkökulmaa, esimerkkitapauksia opetukseen •Osia/elementtejä yhteistyöoppilaitosten opetusohjelmasta •Yhteisesti kehitettyjä kv moduuleita •Yhteisesti kehitetty kokonaan uusi ohjelma / tutkinto •Instituutio toteuttaa yksin vs. yhdessä kv kumppaneiden kanssa •Pakollinen vs. vapaaehtoinen •Yksittäinen moduuli vs. koko ohjelman läpäisevä •Missä vaiheessa opintoja?

2/2006 CIMO Kansainvälisyys opetuksessa – mitä tavoitellaan? •Opiskelijoiden ammatillisen osaamisen vahvistaminen •Opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksien parantaminen •Valmistaa opiskelijoita toimimaan kv ympäristössä •Aiheen käsittelyn laajentaminen / syventäminen •Opetuksen laadun parantaminen •Opetuksen muokkaaminen ulkomaisten tai maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tarpeisiin •Humanitaariset, sosiaaliset motiivit •Oppilaitoksen profiilin nostaminen

2/2006 CIMO Kv liikkuvuus osana opintoja - tilastoja

2/2006 CIMO Ulkomaiset tutkinto-opiskelijat - tilastoja

2/2006 CIMO Vaihto-opiskelijoiden ja ulk tutk.opisk suhteellinen osuus 2004 Koulutusalavaihto%ulkkari% Teologinen92,3 Humanistinen343,0 Taideteollinen265,0 Musiikkiala398,1 Teatteri-ja tanssiala224,0 Kasvatustieteellinen91,1 Liikuntatieteellinen261,4 Yhteiskuntatieteellinen242,6 Psykologia241,2 Terveystieteet61,7 Oikeustieteellinen410,7 Kauppatieteellinen392,6 Luonnontieteellinen92,6 Maatalous-metsätieteellinen194,2 Teknillistieteellinen193,2 Lääketieteellinen92,2 Hammaslääketieteellinen103,0 Eläinlääketieteellinen111,4 Farmasia51,0 Kuvataideala11416,3 Yht212,7 Koulutusalavaihto%ulkkari% Humanistinen ja kasvatusala 130,3 Kulttuuriala 161,6 Yht.tiet., liiketal., hall.ala 214,5 Luonnontieteiden ala 52,9 Tekniikan ja liikenteen ala 73,1 Luonnonvara- ja ympäristöala 130,4 Sos., terveys- ja liikunta-ala 92,2 Matk., ravitsemis- ja tal.ala 222,3 Yhteensä 122,9

2/2006 CIMO Vaihto-opiskelijoiden ja ulkom. tutk.opisk suht. osuus 2004 Korkeakouluvaihto%ulkkari% TaY272,2 TTY212,1 TAMK172,1 PIRAMK161,3 SAMK101,3 SeAMK130,8 HAMK141,0 Kaikki yo:t212,7 Kaikki amk:t152,9

2/2006 CIMO Kansainvälinen liikkuvuusjakso osana opintoja Ulkomailla opiskelun / harjoittelun hyödyt •Henkilökohtainen ulottuvuus: opiskelijan henkilökohtainen kasvu, yleiset (työelämä)valmiudet •Kulttuurinen ulottuvuus: vieraaseen kulttuuriin tutustuminen, kulttuuriset kommunikaatiovalmiudet, kielitaito •Työuraan liittyvä ulottuvuus: etua työllistymiseen, suuntaa työuraa •Opinnollinen ulottuvuus: uusien aiheiden opiskelu, uudet näkökulmat, uudet opetusmenetelmät, opintojen tason nousu, motivaation lisääntyminen

2/2006 CIMO Ulkomainen opiskelujakso osana opintoja Syitä miksi opinnollinen hyöty jää muita vähäisemmäksi? •Ulkomailla suoritettujen opintojen hyväksiluvun ongelmat •Kv liikkuvuus suunnittelematonta •Tietoa ulkomaisista opinnoista ei saada ajoissa, tieto muuttuu, on epätarkkaa •Tutkinnossa ei tilaa kv opinnoille, ulkomailla ei opiskella ”oikeita aineita” •Onko ongelma? Kuinka pitkälle kulttuurinen hyöty riittää?

2/2006 CIMO Ulkomainen opiskelujakso osana opintoja Kv liikkuvuuden nivominen osaksi opintoja •Laitos-/tiedekuntatason keskeinen rooli! •Opetushenkilökunnan kv yhteistyö ja tieto partnerikorkeakoulujen opetussuunnitelmista •Väljempi suhtautuminen hyväksilukemiseen, huomio oppimistavoitteisiin •Satunnainen liikkuvuus – organisoitu liikkuvuus – kv:n nivominen osaksi opintosuunnitelmaa  Pysyvämpää  Tavoittaa laajemman opiskelijajoukon •Miten otetaan HOPS-työskentelyssä huomioon?

2/2006 CIMO Kansainvälisen liikkuvuusjakson työelämärelevanssi Suomalaisten työnantajien mukaan: •Ei automaattisesti hyötyä työnsaannissa. Noin puolet työnantajista ottaa kv jakson huomioon rekrytoinnissa. •Arvostetaan toimipaikoissa, joissa kv toimintaa. •(Runsas) kv kokemus tulkitaan suuntautumiseksi kv tehtäviin •Kv jaksoa osataan hyödyntää lähinnä vain kv työtehtävissä •Työnantajat pitävät kv jaksoa hyödyllisenä a) yleisten valmiuksien, b) kulttuuristen valmiuksien, mutta ei niinkään c) alakohtaisen oppimisen näkökulmasta •Yksityisellä sektorilla arvostetaan kielitaitoa, julkisella suvaitsevaisuutta ja kykyä toimia eri kulttuuritaustoista tulevien kanssa

2/2006 CIMO Kansainvälisen liikkuvuusjakson työelämärelevanssi Millaista kv jaksoa työnantaja arvostaa: •tarpeeksi pitkä •perusteltu osa opintoja (ei akateemista turismia) Näkökulmasta riippuen osittain vastakkaisia arvostuksia: •Alakohtaisen oppimisen näkökulma  Huomio opintojen sisältöön. Suomen kurssitarjontaa täydentäviä opintoja tasokkaassa korkeakoulussa •Yleisten työelämävalmiuksien näkökulma  Huomio itse lähtemiseen. Kv jaksolla signaaliarvo, kertoo uskalluksesta ja selviytymiskyvystä