KANDIRYHMÄ Oppiminen ja ohjaaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
| Pasi Mattila | TOY - Tulevaisuuden oppimisympäristö
Advertisements

Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
”Publishing in International Academic Journals” Sanna Järvelä.
ITSESÄÄTÖINEN OPPIMINEN
ITSESÄÄTÖINEN OPPIMINEN
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Kalvo 1 Ammatillisen huippuosaamisen toteutuminen, jatkotutkimuksen suuntaviivoja ( ) Petri Nokelainen Ammattikasvatuksen.
Marianne Teräs 2007 Kulttuurienvälinen oppiminen ja koulutus Marianne Teräs.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Yhteisöllinen kirjoittaminen
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
Kirsi Peltonen Graduaiheita Syksy 2012 Kirsi Peltonen
Syrjinnän sosiaalipsykologiset vaikutukset
Empiirinen psykologia
OPETTAJAN AMMATILLINEN
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Hunch A Tool of an Intelligent Tester Juha Itkonen & Mika Mäntylä SoberIT TKK.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari V-Lab Shared.
MIIHKALI TACHOVISKI HAASTAVA KÄYTTÄYTYMINEN JA SIIHEN PUUTTUMINEN.
Customer projects integrated within curriculum at Media Engineering programmes Erkki Rämö EVTEK University of Applied sciences R&D Seminar Case:
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
SoberIT Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon instituutti TEKNILLINEN KORKEAKOULU T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari Kontekstiherkkyydestä.
INFRA ry Vastuuhenkilö Eija Ehrukainen Ottaa käsiteltäväkseen myös asfalttialan ympäristöasiat Seurataan, vaikutetaan ja ohjeistetaan: Lainsäädännön muutokset.
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Tieteellinen kirjoittaminen ja viestintä (AMMKL01)
Finský intensivní Titta Hänninen.  1. What is the capital of Finland? ◦ Mikä on Suomen pääkaupunki? ◦ Helsinki on Suomen pääkaupunki.  2.
Viestinnällinen kieltenopetus (CLT)
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
Päivi Paukku Language Centre
Johanna Bluemink 5th of April, 2012 Pedagogical models and scripting CSCL.
Vakiintuneet kustantajat ja uudet yrittäjät OA-monografiamaailmassa
Englantia tokaluokkalaisille, CLIL avuksi Miten esitellä englannin kieli tokaluokkalaisille leikillisesti, luovasti ja miten säilyttää lasten into kieltä.
-skenaarioiden kirjoittaminen 1. pilotointiin -trendikysely 2.pilotointiin -1. esipilotointi ja 1. pilotointi Suomessa.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Raili Hildén Tervetuloa!. OSKU Kielten opetussuunnitelmien kehitys- ja tutkimushanke Yhteisseminaari Helsinki, Hotelli.
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
Infinitiivi + to-partikkeli
TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.
Major practical purposes Forms of research knowledge
Kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista ja niiden mahdollisista vaikutuksista koulutukseen kansallisesti ja yleiseurooppalaisesti. Toimii ideapajana.
Edustajiston kokous 10/2016 Council meeting 10/2016
Kielikeskuksen HILC*)-seminaari
Grammary What’s On 6 Unit 2.
Reflection in PLE Reflektio PLE:ssä
MyData – asiakas keskiöön
YLIOPISTOTENTTI / UNIVERSITY EXAM
ENA4 Aihepiireinä ja pohdittavina teemoina: yhteiskunta ja sen eri rakenteet, asuminen, perhe ja perhesuhteet, lieveilmiöt ja rikollisuus, Suomi ja suomalaisuus.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Filosofia ja kasvatustieteen metodologia.
Probability models and decision analysis : introduction
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Probability models and decision analysis
APA-tyyli Petri Nokelainen
Anna Alftan Heikki Hannula
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
COURSE: Indoor environment technology (5 ECTS)
Pedagoginen kehitys, tilasuunnittelu ja pedagoginen toimintasuunnitelma Marjo Kyllönen kehittämispalvelupäällikkö.
Taiteilijoiden kanssa työskentely Yhteisöprojekteissa
Kari Systä Tampere University of Technology / Software Systems
Kartta tutkimusmenetelmien maastosta
Esityksen transkriptio:

KANDIRYHMÄ Oppiminen ja ohjaaminen Sinikka Kaartinen ja Hanna Järvenoja

Kiinnostuksen kohteita ADHD opettajan pedagogisena haasteena HOJKS –Henkilökohtainen opetussuunnitelma Erityisopetukseen liittyvät kysymykset Inarin-saamen kielisen opetuksen haasteet Oppiminen työtiimissä – yhteisöllinen oppiminen Peruskoulun oppilaiden asenteita maahanmuuttajia kohtaan - suvaitsevaisuus

Oppimisen ja Koulutusteknologian Tutkimusyksikkö LET Tutkii oppimisen, koulutuksen ja teknologian kysymyksiä. Työskentelyn painopisteenä on tutkimus ja siihen perustuva koulutusteknologian arvosanaopetus. Tutkimus pohjautuu erityisesti oppimisen tutkimukseen. Painopisteenä perustutkimus ihmisen yksilöllisestä ja sosiaalisesta oppimisesta sekä siitä, miten niitä voidaan teknologian avulla tukea. Erityisiä tutkimuskohteita on oppimisen perusmekanismit: itsesäätely, motivaatio, oppimisen strategiat ja sosiaalinen vuorovaikutus

Tutkimushankkeita: SCORE - Pedagogical Structuring of Collaboration and Self-Regulated Learning: Individual and Group-Level Perspectives ScaMo - Motivaatio ja itsesäätöinen oppiminen: analyysi ja interventio oppimisen taitojen kehittämisestä peruskoulussa ADDRESS - Adaptiivinen motivaation säätely oppimisessa: yksilöllinen ja sosiaalisesti jaettu säätely erilaisissa oppimistilanteissa OPTEK –Opetusteknologia koulun arjessa UBICO/6th sense - Scaffolding and Regulating Collaborative Learning with Ubiquitous and Pervasive Technologies GATE - Gate for Collaboration

KANDIRYHMÄ Oppiminen ja ohjaaminen Seminaariryhmässä tutkitaan ajankohtaisia oppimisen ja sen ohjaamiseen liittyviä teemoja. Tällaisia ovat muun muassa: oppiminen yksilöllisenä ja sosiaalisena ilmiönä, kehittyvät oppimisympäristöt ja kulttuuriset työvälineet oppimisen prosessiluonteen mahdollistajana. Tavoitteena on että opiskelija oppii tieteellisen kirjoittamisen perusteet ja osaa soveltaa laadullisen tutkimuksen menetelmiä pienimuotoisen tutkimusaineiston analyysissä.

Tutkimusraportin rakenne Nimi ja kirjoittaja Tiivistelmä Johdanto Pohtiva kirjallisuuskatsaus Tutkimuskysymykset Tutkimuksen menetelmä, tutkimusasetelma Tulokset Pohdinta ja johtopäätökset Lähteet

Viittaaminen - APA Kansainvälinen psykologian ja kasvatustieteen tutkimuksen alueen viittauskäytäntö, American Psychological Association Määrittää mm. miten viitataan lähteisiin ja tehdään lähdeluettelo Esim. APA style sheet –ohje, http://cc.oulu.fi/~sarenius/apatyyli/viitteet/

Viittaaminen tekstissä Kun… 1-2 kirjoittajaa -> aina kaikki nimet (Zimmerman & Schunk, 2008) 3-5 kirjoittajaa -> ensimmäisellä kerralla kaikki nimet, sen jälkeen ensimmäinen nimi et al. (Mäkitalo, Häkkinen, Järvelä, & Leinonen, 2002), myöhemmin (Mäkitalo et al., 2002) 6-n kirjoittajaa -> aina ensimmäinen nimi et al. (Turner et al., 1998) Sivunumero lisätään viitteeseen silloin kun kyseessä on suora lainaus For example, during a homework check, the teacher answered a student’s question about grading this way: “No, I give you points if you did it, but I can see that you tried. I can see that is almost all done, so I can see that you worked on that. That is what I give you points for and we go over it in class and you need to correct it yourself (Turner & Patrick, 2004, p. 1778)”.

Lähdeluettelo TOIMITETTU KIRJA: Boekarts, M., Pintrich, P. R., & Zeidner, M. (Eds.). (2000). Handbook of self-regulation. San Diego, CA: Academic Press. ARTIKKELI KIRJASSA: Volet, S. E. (2001). Understanding learning and motivation in context: A multi-dimensional and multi-level cognitive-situative perspective. In S. E. Volet & S. Järvelä (Eds.), Motivation in learning contexts: Theoretical advances and methodological implications (pp. 57-82). Amsterdam: Elsevier Science. LEHDEN ARTIKKELI: Järvenoja, H., & Järvelä, S. (2009). Emotion control in collaborative learning situations - Do students regulate emotions evoked from social challenges? British Journal of Educational Psychology 79(3), 463-481. Boekarts, M., Pintrich, P. R., & Zeidner, M. (Eds.). (2000). Handbook of self-regulation. San Diego, CA: Academic Press. Boekarts, M., Pintrich, P. R., & Zeidner, M. (Eds.). (2000). Handbook of self-regulation. San Diego, CA: Academic Press. Boekarts, M., Pintrich, P. R., & Zeidner, M. (Eds.). (2000). Handbook of self-regulation. San Diego, CA: Academic Press. Boekarts, M., Pintrich, P. R., & Zeidner, M. (Eds.). (2000). Handbook of self-regulation. San Diego, CA: Academic Press. Boekarts, M., Pintrich, P. R., & Zeidner, M. (Eds.). (2000). Handbook of self-regulation. San Diego, CA: Academic Press.

Lähdeluettelo Aakkosjärjestyksessä Jos useampi lähde samalta kirjoittajalta, tuorein viimeiseksi LÄHDELUETTELO Boekarts, M., Pintrich, P. R., & Zeidner, M. (Toim.). (2000). Handbook of self-regulation. San Diego, CA: Academic Press. Järvenoja, H., & Järvelä, S. (2009). Emotion control in collaborative learning situations - Do students regulate emotions evoked from social challenges? British Journal of Educational Psychology 79(3), 463-481. Mäkitalo, K., Häkkinen, P., Järvelä S., & Leinonen, P. (2002). Mechanisms of common ground in case-based web discussions in teacher education. The Internet and Higher Education, 5(3), 247-265. Turner, J. C., Meyer, D. K., Cox, K. E., Logan, C., DiCintio, M., & Thomas, C. (1998). Creating contexts for involvement in mathematics. Journal of Educational Psychology, 90, 730-745. Turner, J., & Patrick, H. (2004). Motivational influences on student participation in classroom learning activities. Teachers College Record, 106(9), 1759-1785. Volet, S. E. (2001). Understanding learning and motivation in context: A multi-dimensional and multi-level cognitive-situative perspective. Teoksessa S. E. Volet & S. Järvelä (Toim.), Motivation in learning contexts: Theoretical advances and methodological implications (s. 57-82). Amsterdam: Elsevier Science. Zimmerman, B., & Schunk, D. (2001). Self-regulated learning and academic achievement (2.painos). Mahwah, NJ: Erlbaum. Zimmerman, B., & Schunk, D. (2008). Motivation an essential dimension of self-regulated learning. In D. Schunk & B. Zimmerman (Toim.), Motivation and self-regulated learning. Theory, Research and applications (s. 1-30). New York: Lawrence Erlbaum.

AIKATAULU 1.kerta Järjestäytyminen vko 37 2.Kerta Aiheen rajaus vko 40 Kandintyön käsikirjoituksen rakenne vko 42 4.-6. Kerta Ohjaus sovitaan erikseen (syksy 2009) 7. Kerta Väliesittely vko 48 8.-10. Kerta (kevät 2010) 11.-12. Kerta Valmiiden kandintöiden esittely kevät 2010