KA-suunnitteluprosessin iteratiivisuus unohtunut

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietopaketti Big Datasta
Advertisements

Ohjelmiston tekninen suunnittelu
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
KAOS World Cafe valtiovarainministeriössä: JHS179 uudistus
Tietokanta.
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Korkeakoulujen arkkitehtuurikehys - Kartturi Kartturi yleiskuva
Tiptop – kokonaisarkkitehtuurin kuvaaminen projektissa
Kehittämishankkeiden tuotosten hyödyntäminen valtakunnallisesti
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
Tietokannan suunnittelu
Café 2: Tietoarkkitehtuuri, hankehallinta, hallintamalli
EXtensible Markup Language
Hyvän esityksen piirteitä – ja mitä kannattaa välttää
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Duaali Teemu Myllynen.
T Projektikatselmus GenCode PS iteraatio
Tietojärjestelmän suunnittelu
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-XDW Käsitemäärittely,
Kokonaisarkkitehtuurityön menetelmä
Kokonaisarkkitehtuurityön menetelmä
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
2. Vuokaaviot.
13. Hyvä ohjelmointitapa (osa 1)
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Kunta- ja palvelurakennemuutoksen ICT-tuen ohjeistus
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Opiskelun ja opetuksen tuen viitearkkitehtuuri Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa tulee olla Työstänyt Synergiaryhmä Toimittanut.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Komponenttipohjainen ohjelmistotekniikka (TJTSS56) Osa 4 Kevätlukukausi 2010 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Markku Sakkinen.
Komponenttikaavio Lehtonen Iiro, Janne Liikka
Component diagram– Komponenttikaavio J. Pätsi & H. Malmihuhta
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Käyttöönottokaavio– Deployment diagram Vesa Jokikokko Tarmo Kemi TIK9SNA.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Viitearkkitehtuurin luonne, käyttötarpeet ja käyttäjät Pekka Linna, CSC.
Funktion jatkuva kohdassa x = x0 joss
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Päällekkäisyys ja AFO-ontologia Tulevaisuus? YSO + AFO  KOKO?
Case: Kansallinen tulorekisteri
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Tavoitteet ja mittarit 2015
Tutkielman teko-ohjeet
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
JHS 179-uudistushanke Hannu Ojala
JHKA kehityspolku ja budjetointi
I Selja Luostarinen KMR-kokous
14. Hyvä ohjelmointitapa.
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
Mallintamisen metamalli ja notaatiot
Kysymys 3: Maakunnan johtaminen
ICT-valmistelun tuki maakuntien perustamisen esivalmisteluvaiheessa
Esityksen nimi / Tekijä
Esityksen transkriptio:

KA-suunnitteluprosessin iteratiivisuus unohtunut 10.12.2013 JHS179 uudistus World Cafe valtiovarainministeriössä KA-suunnitteluprosessin iteratiivisuus unohtunut Kokonaisarkkitehtuurin suunnitteluprosessi esitetään suoraviivaisena ja lineaarisena. Todellisuudessa kokonaisarkkitehtuurityö on luonteeltaan jatkuvaa ja iteratiivista. Syklisyyttä esiintyy paitsi yksittäisten kehityshankkeiden myös hankkeen sisällä näkökulmien välillä. KA:n suunnittelu on iteratiivinen prosessi, mutta sitä ei korosteta suosituksessa tarpeeksi. Esim. kuva 5 näyttää täysin vesiputousmallilta. Myöskään tekstissä ei riittävästi korosteta iteratiivisuutta. Suunnitteluprosessikuvan muutos kuvaamaan myös iteratiivisuutta (ehdotus kuvaksi olemassa)

Kuvauspohjissa unohdettu arkkitehtuuri (elementtien väliset yhteydet) 10.12.2013 JHS179 uudistus World Cafe valtiovarainministeriössä Kuvauspohjissa unohdettu arkkitehtuuri (elementtien väliset yhteydet) JHS179-kuvauspohjat nojaavat suuresti Excel-taulukoihin. Erityisesti liitteen 8 taulukot ainoastaan listaavat elementtejä ja niiden ominaisuuksia. Elementtien välisiä riippuvuuksia ja yhteyksiä (eli itse arkkitehtuuria) ei kuvata. Toiminnan, tiedon, tietojärjestelmien ja teknologian kuvaaminen tapahtuu pitkälti erillään toisistaan. Näkökulmien väliset yhteydet jääneet vähemmälle huomiolle (poikkeuksena ”looginen järjestelmäjäsennys”).

Käsikirja / soveltamisohje puuttuvat 10.12.2013 JHS179 uudistus World Cafe valtiovarainministeriössä Käsikirja / soveltamisohje puuttuvat Tällä hetkellä suosituksessa on runsaasti kuvausnäkymiä ja –pohjia, mutta niiden tarkoituksenmukaista soveltamista ei opasteta. On suuri vaara, että sovelluksen käyttäjät keskittyvät enemmän määrälliseen kuin laadulliseen sisällöntuottamiseen. KA-on niin laaja kokonaisuus ja sitä on vaikea hallita, joten tarvitaan tueksi käsikirja jonka avulla lähteä liikkeelle ja saavuttamaan tuloksia KA-menetelmällä. Käsikirja ohjaa käyttäjäänsä (aloittelijasta mestariksi). Menetelmä tuottaa tällä hetkellä varsin kirjavaa tuotoskantaa, mikä ei ole tuotoksien tekijöiden syy vaan ohjeistuksen yleisluontoisuuden ja epäyhtenäisyyden syy.

Enemmän ja parempia esimerkkejä 10.12.2013 JHS179 uudistus World Cafe valtiovarainministeriössä Enemmän ja parempia esimerkkejä JHS179-suositus ei juurikaan opasta ja anna esimerkkejä yksittäisten näkymien kuvaamisesta. Esimerkit ovat joukko irrallisia näkymiä eivätkä linkity toisiinsa. Mallinpohjat koottu alun perin melko vähäisellä työstöllä ValtIT:stä ja KuntaIT:stä. Ne eivät ole kovin jalostuneita ja harkittuja sellaisenaan sovellettavaksi. Nyt niitä kuitenkin hyödynnetään paljolti sellaisenaan ja ihmetellään puutteita. Menetelmän on nyt joukko sekalaisia kuvauksia/pohjia. Pitäisi määritellä edes karkealla tasolla kokonaisarkkitehtuurin rakenteen metamalli. Näin tulisi selvästi määriteltyä ja kuvattua ne rakenteet, jotka ko. menetelmässä tulisi kuvata sekä miten ne liittyvät toisiinsa.

JHS179 uudistus World Cafe valtiovarainministeriössä 10.12.2013 JHS179 uudistus World Cafe valtiovarainministeriössä Metamalli puuttuu JHS179:ssä viitataan UML ja/tai Archimate-notaatioiden käyttöön, mutta niitäkin voi käyttää todella monella eri tavalla. JHS179 käsitteistö on osin ristiriitainen ja vaikeasti sovitettava ArchiMaten metamallin kanssa, mikä estää osittain arkkitehtuurikuvausten mallintamisen ArchiMatella ja päinvastoin. Suosituksissa ei ole määritelty diagrammien sisältöä, mikä helpottaisi valtavasti eri arkkitehtuurialueiden kuvaamista. Suosituksissa ei ole määritelty eri diagrammien välisiä yhteyksiä, mikä helpottaisi valtavasti eri arkkitehtuurialueiden kytkemistä toisiinsa.

Tietoturvakuvaukset puutteelliset 10.12.2013 JHS179 uudistus World Cafe valtiovarainministeriössä Tietoturvakuvaukset puutteelliset Kohdassa 6.7.6 ei ole erityisesti edellytetty tietoturvan kannalta olennaisen turvallisuustopologian kuvausta. On kuvattava verkon segmentointi linkkitason kytkimien avulla VLAN:eihin, segmenttien ja ulkoisten yhteyksien kytkentä palomuureihin, VPN:ien terminointi, sekä palomuurisäännöt ja niiden hallinta.

Arkkitehtuurikuvausten vaatima työmäärä on liian suuri 10.12.2013 JHS179 uudistus World Cafe valtiovarainministeriössä Arkkitehtuurikuvausten vaatima työmäärä on liian suuri Liite 4, luku 1: Mikäli arkkitehtuurityötä tehdään laajalla rintamalla ilman ohjaavaa fokusta, resurssit loppuvat helposti kesken ja sen tulokset jäävät laihoiksi. Arkkitehtuurin nyky- ja tavoitetilan kuvauksessa tulisi korostaa tarvelähtöisyyttä. Tämän tarkoituksena on optimoida resurssien käyttöä kohdistamalla työ alueille, joissa on käynnistymässä tai jo käynnissä hankkeita. Kuvaukset ovat paikoin raskaita ja niihin sisältyy päällekkäisyyttä, esim. 6.5.4 tietovirrat voidaan johtaa muista kuvausnäkymistä, mikäli arkkitehtuurin eri näkökulmat on integroitu toisiinsa. Tarkennetaan suositusta siten, että mallinnustyön ja sen jälkeisen ylläpitotyön määrää voidaan vähentää. Erityisesti kuvauspohjat ja matriisit tulisi korvata asiallisella mallinnustyökalulla.

Yhteentoimivuus kuitattu yhdellä virkkeellä 10.12.2013 JHS179 uudistus World Cafe valtiovarainministeriössä Yhteentoimivuus kuitattu yhdellä virkkeellä Ohjaaminen tietohallintolain tavoittelemaan yhteentoimivuuteen on kuitattu yhdellä johdannon virkkeellä. Yhdenmukaistetaan 179:n sisältö tältä osin samaan linjaan muiden sarjan suositusten kanssa eli kannustamaan yhteentoimivuuden ja yhdessätoimimisen kehittämiseen.

Miten ja minne kirjataan päätösten perustelut? 10.12.2013 JHS179 uudistus World Cafe valtiovarainministeriössä Miten ja minne kirjataan päätösten perustelut? Nykyinen versio ei anna sijaa arkkitehtonisten päätösten ja niiden perustelujen käsittelemiselle eikä esittämiselle Lisätään perusteluosiot ja ohjeistetaan niiden käyttö.

Kustannukset, riskit ja hyödyt mukaan liian myöhään 10.12.2013 JHS179 uudistus World Cafe valtiovarainministeriössä Kustannukset, riskit ja hyödyt mukaan liian myöhään Kustannuksia, hyötyjä ja riskejä käsitellään oikeastaan vain toimeenpanon suunnittelussa eli varsin myöhään. Jos kustannus-/hyötyanalyysit tehdään suosituksen mukaisesti, ollaan vaarassa päätyä osaoptimointiin. KA:n kohdistettu tulosvaatimus: Toiminnan tehostaminen ja vaikuttavuus ICT:n avulla. Talousnäkökulma pitäisi lisätä.

Palvelun käsite määritelty epäselvästi 10.12.2013 JHS179 uudistus World Cafe valtiovarainministeriössä Palvelun käsite määritelty epäselvästi Palvelusalkku/Tietojärjestelmäpalvelu-käsite aiheuttaa hämmennystä, koska kuvauksen mukaan on joko tietojärjestelmällä toteutettavaa, mutta muuta kuin varsinaista Palvelua tai toisaalta tarvittua Palvelua (teknologiapalvelu). Lisäksi kuvauksiin suositeltu Archimate rajaa käsitteen ”application service” liittyvän aina nimetyn tietojärjestelmäelementin tuottamaksi palveluksi, kuten palvelukeskeisessä arkkitehtuurissa yleisemminkin. Kehikossa ei hyödynnetä tietojärjestelmäpalveluita (oletetulla) tavalla, eli prosessien ja tietojärjestelmien välisen kytkennän välielementtinä eikä muutenkaan. Esim. menetelmä edellyttää suoraan prosessit-tietojärjestelmät matriisin kuvaamisen, mikä toisaalta ei ole Archimaten mukaisissa kuvauksissa oikea tapa. Erityisesti pitäisi kuvata paremmin tietojärjestelmä- ja teknologiapalvelujen ero J/T

Liittymät ja rajapinnat väärässä paikassa 10.12.2013 JHS179 uudistus World Cafe valtiovarainministeriössä Liittymät ja rajapinnat väärässä paikassa Liittymät ja rajapinnat –kuvauksessa kuvataan loogisia tietojärjestelmien välisiä rajapintoja, joten tämän pitäisi olla Tietojärjestelmäarkkitehtuurissa loogisella tasolla. Lisäksi kuvauspohjan sisältö ei pysty kuvaamaan erilaisia liittymiä ja rajapintoja. Sovelluskerroksen asia teknisesti ja sisällöllisesti myös tieto- ja toimintakerroksen asia. Roolia pitää selkeyttää ja vahventaa yhteentoimivuuden ehtona! J/T

Tietoliikennekuvausta ei voi käyttää kilpailutuksissa 10.12.2013 JHS179 uudistus World Cafe valtiovarainministeriössä Tietoliikennekuvausta ei voi käyttää kilpailutuksissa KA-kuvauksia käytetään paljon kilpailutuksessa. On hankalaa, jos liian tarkan tason kuvausta ei voi lisätä kilpailutusmateriaaliin eikä ole korvaavaa kuvausta. Myös: jos kuvaamista lähdetään tekemään suht nollasta, karkeampi taso on hyvä välivaihe. Kartturissa tietoliikennepalvelut on jaettu loogiseen (L2-tason kuvaus) ja fyysiseen (L3) verkkokuvaukseen. Loogisen tason kuvausta voi sellaisenaan käyttää tarjouspyynnön liitteenä. J/T

Kapasiteetin hankintapolitiikka puuttuu 10.12.2013 JHS179 uudistus World Cafe valtiovarainministeriössä Kapasiteetin hankintapolitiikka puuttuu Nykyisessä versiossa ei oteta kantaa tietojärjestelmien ja kapasiteetin hankintaan vaan kuvataan ainoastaan eritasoisia jäsennyksiä. Lisätään käsitteelliselle tasolle kuvaukset millä perusteilla ja miten järjestelmiä ja kapasiteettia hankitaan (=hankintapolitiikat). J/T