Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Krista Auvinen Kiravo-projekti 2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Advertisements

Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Sosiaalinen media muuttaa järjestötoimintaa Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne -seminaari Perttu Iso-Markku maailma.net.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Sosiaalista mediaa yrittäjille Tarja Vainionpää Kotipalveluyritykset.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Sosiaalisen median koulutus
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
INTERNET-TIEDONHAKU JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ
Sosiaalinen media.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
SOME (sosiaalinen media)
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TWITTER YRITYSTOIMINNAN TUKEMISESSA Kiravo-projekti 2012.
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Kiravo-projekti 2011.
TWITTER KIRJASTOPALVELUNA Krista Auvinen Lähteet:
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
TTL Sosiaalisessa mediassa
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2009 Kokemuksia sosiaalisen median käytöstä Luonnonvaraviestintätapaaminen Mikko Laine.
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta Netvibesissa: RSS-syötteet Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
NIKO PARKKINEN & MATTI YLINIEMI SOSIAALISEN MEDIAN KÄYTTÖOHJEISTUS.
SOSIAALINEN MEDIA HELMET-PALVELUSIVUSTON TEKIJÖILLE Krista Auvinen, projektisuunnittelija, Kiravo-hanke Pasilan kirjasto
Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Krista Auvinen 2011.
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
WEB 2.0 — Sitä sun tätä Juha Kurri. Folksonomia Flickrissä on luovuttu tieteellisestä, tai muusta vakiintuneesta luokittelusta ja hierarkisesta lajittelusta,
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta: iGoogle ja RSS-syötteet Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
VERKKOKAUPAT T-TK-1-2 Sara Rocco, Jaana Malm, Miko Pukkinen.
RSS-syötteet nuo unohdetut kuuluisuudet tiedottamisessa Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett.
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Kirjaston seikkailut sosiaalisen median maailmassa Teemu Makkonen / Kirjasto
Vinkkejä sähköiseen viestintään
Lapset ja media Marianna Halonen
Oman alani blogit Onko minun alallani opiskelijoita, ammatinharjoittajia ja harrastajia, jotka bloggaavat? Millaisia oman alani blogeja netistä löytyy?
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Esityksen transkriptio:

Tiedonhallintaa uudessa verkkomaailmassa yrittäjille Krista Auvinen Kiravo-projekti 2011

Sisältö:  Johdanto  Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta Netvibesissa  Twitter yrityksen maineen seurannan työkaluna  Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö yrityksen tarpeisiin

Uusi verkkomaailma, yrittäjät ja tiedonhallintataidot  Uusi verkkomaailma ja sosiaalinen media on areena, jossa asiakkaat arvioivat yrityksiä, tuotteita ja palveluita ja tekevät ostopäätöksiä arviointien pohjalta  Yrittäjän on hyvä tietää, mitä asiakkaat puhuvat heidän yrityksestä verkossa sekä saada tietoa siitä, mitä yrityksen toimialalla tapahtuu ja mitä heidän kilpailijat puuhailevat.  Jotta yrittäjä pystyisi hallitsemaan yrityksensä mainetta tehokkaasti, hänellä tulisi olla tiedonhaku ja – hallintataitoja, joiden avulla pystyy saamaan yritystään koskevaa tietoa internetistä ja uudesta verkkomaailmasta kätevästi ja helposti.

Yrityksen mainetta pitää hallita myös internetissä  Yrityksen maine on kriittinen menestystekijä ja monet yritykset tekevät paljon työtä saadakseen hyvän maineen ja ylläpitääkseen sitä.  Nykyään ei riitä enää, että mainetta huolletaan face to face ja perinteisessä lehtimediassa vaan yrittäjien tuli myös tutkailla omaa verkkoläsnäoloaan.  Hallitsevatko ihmiset mitä sinusta puhutaan vai hallitsetko itse mainettasi internetissä?

Tuotetiedon etsijöitä ja ostopäätösten tekijöitä  Ostajat hyödyntävät verkkoa hakiessaan ostopäätöstä tukevaa tietoa  Nettiä käyttävistä kuluttajista jo 85 % hakee verkosta tietoa ostopäätöksensä tueksi myös silloin, kun varsinainen ostaminen tapahtuu myymälässä. Ennen myymälään menoa verkosta hakee tietoa usein 32 % ja silloin tällöin 54 % vastaajista.  10-20% kotimaisista yrityksistä myy verkossa tuotteita, joten odotukset eivät vastaa tarjontaa Kuluttajien ostopäätös syntyy tutkimuksen mukaan yhä vahvemmin netissä ostokayttaytyminen

Jo joka toinen suomalainen käyttää internettiä useasti päivässä Tilastokeskus

Mistä löytää tuotetietoa?  Kuluttajien antamia tuote- ja palveluarviointeja löytyy internetistä:  Sosiaalisista yhteisöistä: Facebook, Twitter  Blogeista  Keskustelupalstat: Suomi24 ja Vauva.fi  Arvostelupalveluista: Tripadvisor, Vertaa.fi, Hintavertailu.fi, Eat.fi, Puskaradio.fi  Mistä sinä etsit tuotetietoa ostopäätöstesi tueksi?

Mitä on sosiaalinen media?  Sosiaalinen media on joukko eri tyyppisiä verkkopalveluita, jotka kannustavat ihmisiä luomaan palveluihin omia sisältöjä (tekstejä, suositteluja, arvosteluita, kuvia, videoita, ääntä), kommunikoimaan ja verkottumaan keskenään. Palvelun keskeisen aihepiirin ympärille muodostuu sosiaalinen yhteisö.

Sosiaalisen median palveluita  Linkkien ja uutisten jakopalvelut: Delicious, Diigo, Digg  Blogipalvelut: Wordpress, Blogger, Vuodatus  Mikroblogipalvelut: Qaiku, Twitter  Wikit: Wikispaces, Wetpaint  Kuva- ja videopalvelut: Flickr, YouTube, Slideshare (powerpoint)  Sosiaaliset yhteisöt: Facebook, LinkedIn, Suomi24, IRC-Galleria, Ning  Virtuaalimaailmat: Second Life, Habbo Hotel

Miten toimia yrityksenä sosiaalisessa mediassa?  Kuuntele:  Mitä yrityksestäsi ja kilpailijoista puhutaan verkossa?  Mitkä ovat asiakkaiden tarpeet, toiveet, mielipiteet ja minkälaista palautetta he antavat?  Mitä tuotekehitysideoita asiakkailla on?  Mitä asiakkaat tai potentiaaliset asiakkaat puhuvat tuotteistasi ja yrityksestäsi?

Tapoja kuunnella:  Seuraa yrityksesi arviointia verkossa aktiivisesti: esim. hotellit: Tripadvisor, Booking.com, eat.fi  Luo hälytys Google Alertsilla ja saa heti informaatiota sähköpostiisi milloin verkossa on julkaistu yritystäsi, tuotteitasi ja toimialaasi koskevaa tietoa.  Seuraa blogikirjoittelua (Blogilista, Technorati)  Luo personoitu aloitussivusto (Netvibes), jonka avulla hallitset yrityksesi mainetta

Keskustele eli miten osallistan asiakasta  Jaa tietoa avoimesti esim. uusista tuotteista ja palveluista sekä alennuksista  Vastaa ja tuo esille tuotettasi Twitterissa, Facebookissa, blogeissa ja foorumeilla  Tuo esille avointa ja luotettavaa keskustelua ja vältä markkinointilöpinää (Taloustutkimus emedia 2010)  Älä toimi salaisesti esim. keskustelupalstoilla vaan tuo ilmi, että olet ko. yrityksestä. Esim. Hairstoren toimistuspäälikkö hesarin keskustelupalstalla  Aktivoi: Kysele, tarjoa, ehdota, palkitse

Tutustu myös! Sosiaalinen media yrityksissä. Sometu.Sosiaalinen media yrityksissä

Lähteet: Nielsen: Consumers Trust Online Opinions a?imw=Y Pasi Tuominen Yrityksen maineenhallinta vuorovaikutteisessa mediassa mediassa Laaksonen, Salla; Sosiaalisen median hyödyntäminen organisaatioissa mainestrategisesta näkökulmasta mainestrategisesta-nkkulmasta ”Corporate bullshitin aika on auttamattomasti ohi” - Kuluttajat kaipaavat vuoropuhelua yritysten kanssa sosiaalisessa mediassa a_on_au /