Ammattirooli & persoona

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MITÄ ON TYÖTOVERUUS? , S & A -päivät
Advertisements

Ajatuksia työelämään tutustumistoiminnan TET kehittämisestä
Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Hyvää työpäivää!.
Työhyvinvointikorttikoulutus
HEKMI OY/ PALVELUKESKUS KASKI
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Sitoutumiseen ja palautteeseen liittyviä ideoita
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Pienin askelin – snadein stepein -väline oman työn kehittämiseen arjessa – jatkuvan parantamisen toimintatapa Virpi Mattila
Yliopistojen 26. työsuojelupäivät 9. –
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
JOHTAJIIN KOHDISTUVAT ODOTUKSET
Lapselle hyvä päivä tänään
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
TYÖHYVINVOINTI- MITÄ SE ON VAI ONKO SITÄ?
MITÄ MAASEUDUN ASUKAS ODOTTAA PALVELUILTA? Kuntatalo Liisa Häme
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
Riippuvuus tupakoinnista
Satu Kaski, PsT, urheilupsykologi (sert.)
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
Ohjaaminen verkossa – onnistuneen etäohjauksen edellytyksiä
Ihmisen kolme olemusta
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
VUOROVAIKUTUS.
= olemusajattelu. Essentialismin mukaan kaikilla substansseilla on oma olemus jonka mukaan ne toimivat Kaikilla eliöillä ja elottomilla on oma päämääränsä.
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Riippuvuus tupakoinnista
Tietojenkäsittelyn toisen lukuvuoden 1. lukukausityö Syksy 2010.
Terapeuttiset kirjeet ja dokumentit- narratiivisen työtavan koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
Riippuvuus tupakoinnista
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
Annika Räsänen. Suomen Mentorit ry Tavoite: Yksikään nuori ei saa pudota kyydistä. Ei edes korkeakoulutettu. Yhdistys on perustettu syksyllä.
TYÖKYKY TYÖNTEKIJÄN VOIMAVARAT s * Terveys, elintavat, lepo * Osaaminen, kehittyminen * Arvot, asenteet, motivaatio * Elämäntilanne TYÖN VAATIMUKSET.
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Työelämälähtöisyys Valmassa
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Vapaaehtois- ja vertaistoimijan motiivit, roolit ja rajat
Puhelinkäyttäytyminen työnhakutilanteessa
Taide työhyvinvoinnin kehittämisen välineenä
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Erilaiset persoonat, roolit jne. ryhmässä
Joukkuehengen rakentaminen
Ammatinkuvaus Etunimi Sukunimi.
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
YKSOTE-kuormitus 2017–18 -hankkeen koordinaattori
Persoonallisuus-teoriat
Suomen Ensiapukoulutus
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Esityksen transkriptio:

Ammattirooli & persoona Helena ja Jukka Ahonen

Ammattiroolin synty

Persoona Oma käsitys itsestä Todellinen minä Ydinminä + sekoitus kaikkia omia luonteenpiirteitä Usein tiedostamaton Muuntuva

Ammattirooli Opittu & tiedostettu Ennakoitavat toimintatavat Ympäristön ja historian määrittelemä Opettajat Ammattikunnan eliitti Työnantaja

Kaksi eri liikkuma-aluetta Persoona Aina mukana Varmistaa yksityisten pyrkimysten toteutumisen Enemmän kuin työssä tarvitaan Yksityiselämässä Ammattirooli Opeteltava ulkoa Rajoittaa persoonaa Sallii tehdä myös sitä, mikä ei ole itselle luontaista Suojaa persoonaa Työpaikalla

Ammattilainen Valitsee rooliinsa sellaisia piirteitä, joiden avulla tietää saavuttavansa työn tavoitteet paremmin kuin omana itsenään Persoona ja ammattirooli muokkaavat toisiaan

Sosiaalinen vuorovaikutus Persoonien välistä puhetta Perustuu tunteisiin ja henkilösuhteisiin Edistää tutustumista ja lähentymistä Yhdistää ihmisiä ihmisinä Välittää hiljaista tietoa

Ammatillinen vuorovaikutus Vuorovaikutus on näkyvä osa ammattiroolia Sille tulee asettaa samat vaatimukset kuin muullekin ammatillisuudelle Vaikeissa vuorovaikutustilanteissa ihminen nojaa automaattisesti persoonaan Ammattilainen ei unohda vuorosanojaan

Ammatillinen vuorovaikutus Perustehtävien välistä puhetta Persoonasta riippumatonta Perustuu työtehtäviin Palvelee yhteisiä tavoitteita

Automaattiset reaktiot Voimakkaat tunteet saavat ihmisen turvautumaan helposti automaattiseen reaktioon, joka usein katkaisee ammatillisen vuorovaikutusyhteyden Mököttäminen Pakeneminen Hyökkääminen Selittely Piikittely, iva, vihjailu Mielenosoittaminen Vähättely, mitätöinti, ylimielisyys Takanapäin pahan puhuminen Välinpitämättömyys Marttyyrius Itkahtelu Kyräily Nöyryyttäminen Huumorilla vesittäminen Liisa Kiesiläinen: Vuorovaikutusvastuu, 1998

Yhteistyön onnistumisen ehdot Yhteistyö/ryhmätyö ei onnistu, ellei tavoitteesta olla yhtä mieltä toimintatapoja hallita joku johda ja muut suostu johdettaviksi  

MESTARILUOKKA OY YHTEYSTIEDOT Jukka Ahonen 050 5919665 Jukka.ahonen@mestariluokka.fi Helena Ahonen 050 5143414 Helena.ahonen@mestariluokka.fi